שיק עתידני: מה נלבש עוד עשר שנים?

נייקי השיקו לאחרונה את הסניקרס הנשרכות מעצמן של "בחזרה לעתיד", וגרמו לנו להרגיש שהעתיד כבר כאן. אז מה נלבש בעוד עשר שנים, האם נדפיס לעצמנו את הבגדים והאם הקניונים יישארו פה או שנעבור רק לקניות אונליין? רמז: הכל הולך להשתנות

מאת  | ‏ 11 נובמבר 2015
על המסלול של אלכנסדר וונג. ככה זה הולך להיראות (צילום: גטי אימג'ס)

על המסלול של אלכנסדר וונג. ככה זה הולך להיראות (צילום: גטי אימג'ס)

בואו נעשה תרגיל בנוסטלגיה: עצמו את העיניים. קחו נשימה עמוקה. חשבו על נעלי באפלו. זוכרים? פלטפורמה אימתנית בארכיטקטורה בלתי נשכחת, כל נעל שוקלת כמו לבנת בטון? עכשיו חשבו על הדגמ"ח שמצטרף אליהן. על חולצת הרשת והעניבה המשובצת, כי אבריל לאבין היא החיים. מה זה שם על פרק כף היד? צמיד גומי צהוב בהשראת לאנס ארמסטורנג הגיבור, כמובן. השלימו את התמונה עם גווני בלונד מופרכים בשיער. זוכרים את 2006? קשה לשכוח, והתחושה היא שאנחנו נמצאים שנות אור משם בכל הנוגע לבחירות הלבוש שלנו.

עכשיו חשבו על עצמכם ב-2026. כשאתם מדמיינים את הרגע הזה, נסו להתרכז: מה אתם לובשים שם, איפה אתה קונים ואיך אתם משלמים? בחזיון הקלאסי מככבים מאז ומתמיד חליפות מטאליות, איפור חייזרי וכל אלמנט אחר שנראה טוב עם המכונית המעופפת שלנו. אבל האמת היא שתעשיית האופנה דבקה בסטייל המתכתי כבר לא מעט עונות, עד שכל הרעיון מתחיל להרגיש קצת צפוי, ואנחנו בהחלט מצפים מ-2026 ליותר מזה.

נתלי יצחקוב, מייסדת הסוכנות "The Visionary" לחיזוי טרנדים וייעוץ, מסבירה שכדי לדבר על העשור הבא חייבים להגדיר את העשור הנוכחי. "היום יש יותר מדי גירויים. זו בעצם הייתה תקופה לא קלה, ואני חושבת שהבגדים, באופן טבעי, נתנו את המקום להתפרע ולבוא לידי ביטוי. המון קרה לנו – התפתחויות טכנולוגיות, רשתות מהירות, ירידת כוחם של המגזינים ועלייתם של הבלוגרים – התחושה היא של משהו מהיר שכל הזמן משתנה. הכל אפשרי, אבל הכל גם מרגיש קצת אבוד", היא מסבירה, "במקצוע שלי מבדילים בין שני סוגים של טרנדים: הקלאסי – כמו מעילי טרנץ' וג'ינס שהולכים איתנו לאורך השנים ורק עוברים שינויים קטנים ברמת הדיטיילים, והסוג השני נקרא fed: זה הכינוי למגמה שפורצת בשיא המהירות ונגמרת בשיא המהירות. חולצות טאי דאי, צמות בכל השיער, נעלי ה- willow של איזבל מארנט שעשו היסטריה, צברו אלפי חיקויים ופשוט נעלמו – לא חסרות דוגמאות. כשמדברים על העשור האחרון, אני רואה הרבה יותר מהסוג השני. הכל צץ נורא מהר וחלף נורא מהר. כל העשור הזה היה Fed. חוץ מזה, יש עומס של קולקציות, מותגים חייבים להעמיד שש תצוגות בשנה – אז זה לא מפליא שמארק ג'ייקובס, אלבר אלבז וראף סימונס החליטו לעזוב. אנשים מתחילים להתעייף, ואני חושבת שזו תופעת הלוואי העיקרית של העשור הזה".

אז עכשיו הגיע הזמן לנוח?
"כן. העשור האחרון היה רווי בצבעים, אז אני חושבת שהבא שייך לצבעוניות החיוורת, ולשחור – בנגיעות קלות של גווני אדום, צהוב ואינדיגו. אנחנו מחפשים שקט, וזה יבוא לידי ביטוי בזה שנרצה להיות אנונימיים יותר, לחזור לבייסיק. עם זאת, זה יהיה מאד משוכלל כי הכל יהיה משולב בבגדי אקטיב – בגדי ספורט. כבר היום זה המוקד הכי חזק, ואפשר לראות את זה בנעלי הספורט, הסניקרס, שהפכו לנעלי היום יום שלנו. הטרנד הזה כאן כדי להישאר, והוא רק יתפתח וישתכלל".

קניה וסט לאדידס. חיוור וספורטיבי (צילום: גטי אימג'ס)

קניה וסט לאדידס. חיוור וספורטיבי (צילום: גטי אימג'ס)

תדפיס לי חולצה

נועה רביב בת ה-28, שסיימה לפני כשנה את לימודי עיצוב האופנה שלה בשנקר בהצטיינות, שילבה פריטים שהודפסו במדפסת תלת מימד. מאז גם קטפה את המקום הראשון בתחרות בינלאומית לעיצוב תלת מימד שנערכה בלונדון, וכיום היא מתגוררת בניו יורק ועובדת על מותג משלה. בקרוב תוכלו לראות את עבודות שלה בתערוכת האופנה הבאה של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק  לצד מעצבים כמו קרל לגרפלד וסאן לורן. "זאת ללא ספק טכנולוגיה מושכת שמייצרת מגוון אפשרויות אינסופי מבחינת תכנון ואופני ייצור. לא סתם באנגלית היא נקראת גם rapid prototyping – זה באמת מאפשר לבצע רעיונות במהירות וביעילות. מבחינתי אחד היתרונות הגדולים הוא היצירות הגאומטריות המורכבות שהדפסה תלת מימדית מאפשרת. השימוש בתוכנות מאפשר לי לדמיין צורות שלא יכולתי לדמיין אחרת", היא אומרת וכמעט משכנעת אותנו לרוץ ולרכוש לעצמנו מדפסת משוכללת, "יש כל מיני תוכנות שמאפשרות לתכנן דברים די בקלות, אבל אם רוצים ליצור צורות ומבנים מורכבים יותר, בהחלט נדרשת מיומנות גבוהה".

יכול להיות שבעוד עשר שנים מהיום הרשתות הגדולות כבר ידפיסו את הבגדים שלהן? או שיהיו לא מעט אנשים פרטיים שפשוט מדפיסים לעצמם מלתחה?
"למען האמת, ולמרות שזה נשמע מאד קוסם, אני חושבת שייקח הרבה יותר זמן עד שזה יקרה. מבחינה טכנולוגית יש עדיין כל כך הרבה לאן להתקדם בתחום החומרים המודפסים, ומאחר והדפסה תלת מימדית הרבה פחות מתאימה לייצור המוני (עלות, זמן וכדומה) אני גם חושבת שלא סביר שהרשתות יאמצו אותה מעבר ליצירת פרוטוטייפים. אם כבר, יותר סביר שמעצבים עצמאיים ישתמשו בהדפסה, שהיא שיטת ייצור יחסית משתלמת כשמדובר בכמויות קטנות".

נועה רביב. עבודת גמר בסנקר שהכל הודפס במדפסת תלת מימד (צילום: רפי דלויה)

נועה רביב. עבודת גמר בסנקר שהכל הודפס במדפסת תלת מימד (צילום: רפי דלויה)

שופינג 24/7

"צרכנות אופנה היא הקטגוריה שרשמה את הצמיחה הגדולה ביותר בשנה האחרונה, ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לצמוח בשנים הקרובות", אומר אפי דהאן, מנהל אזור ישראל ואפריקה ב-PayPal, שירות התשלום הפופולרי ברשת. אם להסתמך על הנתונים שלו, הקניונים בדרך להפוך למוצגים היסטוריים – כי צרכני האופנה מעדיפים יותר ויותר לקנות אונליין. "לפי מחקר שנערך עבור PayPal בישראל בסוף חודש יוני השנה, 52% מהצרכנים ברשת קנו פריטי אופנה אונליין בשנה האחרונה, לעומת 35% בשנה הקודמת. הקונים נחשפים למגוון העצום של המותגים שניתן להזמין בקליק הביתה ולאחר תהליך השוואת מחירים בלי לזוז מהספה. בשנים האחרונות צצים מגוון שירותים שנועדו להקל על תהליך הקנייה, כמו קבוצות פייסבוק שממליצות וסוקרות אתרים, מוכרים ומוצרים, מועדוני לקוחות למיניהם ושירותי החזרות נוחים. גם אנחנו השקנו לאחרונה שירות המאפשר לקונים באמצעות PayPal לקבל החזר כספי עבור המשלוח חזרה".

אז אחרי שיושקו גם המראות הווירטואליות שמאפשרות "למדוד" אונליין – כולנו כבר נקנה ברשת כל הזמן?
"המגמות שהחלו בעשור האחרון בהחלט מצביעות על כך שבתי עסק שירצו להיות רלוונטיים עבור הצרכנים, יהיו חייבים להעניק להם שירות ברשת. המסחר הפיזי ימשיך להתקיים אבל עסקים יהיו חייבים להשכיל ולתת את הערך המוסף ללקוחות שלהם גם באונליין". אז כדי לסכם את העתיד במשפט זה הזמן להפוך לחלוצים ולהקדים את זמנכם. רוצו לרכוש און ליין בגדי ספורט בצבעוניות חיוורת, רצוי מודפסים – ותזכרו איפה שמעתם את זה קודם.

יותר ויותר קונים און ליין. מתוך אתר asos

יותר ויותר קונים און ליין. מתוך אתר asos

השאירו תגובה