מי הטייקונית שהדיחה את אלבר אלבז מבית לנוון?

הכירו את האישה מאחורי סיפור הפיטורין השערורייתי של המעצב הישראלי אלבר אלבז מבית האופנה לנוון. היא בת 73, בת לטייקון תקשורת סיני, שקנתה את לאנוון בגלל שידיד שלה אהב את הבגדים שלהם. עכשיו שכל עולם האופנה מדבר עליה, הגיע הזמן לנסות להבין למה עשתה את זה

מאת  | ‏ 8 נובמבר 2015
וונג ואלבז בימים אוהבים יותר (צילום: אינסטגרם rancoisgoize)

וונג ואלבז בימים אוהבים יותר (צילום: אינסטגרם rancoisgoize)

לאחרונה איבדו שני בתי אופנה מובילים את הכישרון הענק שהוביל אותם בהצלחה בשנים האחרונות. ראף סימונס עזב את דיור ואלבר אלבז את לנוון, שם כיכב בארבע עשרה השנים האחרונות. לעומת סימונס, שפרש מסיבות אישיות, אלבז הודח מכיסאו בניגוד לרצונו, על ידי בעלת המניות הגדולה בחברה, אשת עסקים ותקשורת סינית בשם שו לאן וונג.

וונג, 73, שבהחלטה חטופה זעזעה את עולם האופנה כולו, רכשה את מרבית החברה בשנת 2001 מלוריאל, והחייתה אותה בעזרתו של אלבז. לשניים הייתה תמיד מערכת יחסים מלאת עליות ומורדות, וזהו, כך אומרים, הרקע למהלך האחרון. 330 עובדיו הנאמנים של אלבז עדיין המומים מהמהלך, דורשים פגישה פנים אל פנים עם הגברת וונג, שמתגוררת בטאייוון, ויצרו אף עצומה הדורשת את החזרתו. אפילו עולם הפוליטיקה הצרפתי לא שתק על המהלך. ״אנו מוצאים את ההחלטה בלתי נתפסת ומזעזעת״, התבטא בתקשורת ג׳ק לנג, שר התרבות הצרפתי לשעבר. ״קיצוץ כנפיו של כשרון אדיר כזה מעציב ומכעיס אותי. אני יכול רק לחלוק את המשאלה שלי שקריאתם של העובדים בלנוון תישמע ושהמעצב האדיר יוחזר לתפקידו. אלבז הוא אחד מאוצרות הטבע של מדינתנו. הוא אייקון ומקור לגאווה. אנו חייבים לו תמיכה וכבוד״.

אחד האנשים היותר אהובים בצרפת ובכלל (צילום: גטי אימג'ס)

אחד האנשים היותר אהובים בצרפת ובכלל (צילום: גטי אימג'ס)

"אלבר יודע לתת כבוד"

וונג טרם הגיבה לכל הסערה הזו בעקבות החלטתה, אך איש לא מופתע מכך. מדאם וונג, כך היא מכונה, לא מתראיינת כמעט אף פעם, והיא אדם פרטי מאוד. היא נולדה בסין לאבא גנרל בצבא סין שהפך לטייקון עיתונות ומוציא לאור. היא התחתנה עם טייס וחיה עימו בשוויץ עד שאביה התקשר אליה וביקש שתבוא להחזיק את האימפריה שלו בסין. באחד הראיונות הנדירים שערכה, סמוך לקניית בית האופנה, סיפרה כי הגיעה לרכישת המותג בעקיפין. ״יש לי ידיד בהונג קונג שלבש רק לנוון במשך שלושים שנה״, אמרה בראיון, ״חשבתי שהוא יהיה גאה אם אני אהיה בעלת המותג הזה״.

לאחר הרכישה הגחמנית התקשר אליה אלבז וביקש לפגוש אותה בפריז. הוא הראה לה עבודות שלו ובין השניים נוצר חיבור מיידי. ״חשבתי לעצמי, יופי. הוא מבין מה זה כבוד", תיארה וונג בראיון את המפגש הראשון עם המעצב הישראלי, "הפגישו אותי עם הרבה מעצבים, אבל אף אחד מהם לא התנהג ככה". מיותר להסביר כי אחרי הפגישה המוצלחת בפריז מינה וונג את אלבז למעצב הראשי של בית האופנה. מאז נראה שהשתנו תחושותיה של וונג לא מעט, על אף שתמיד העריכה את ההצלחה האמנותית שלו. ״כולם אוהבים את השמלות של אלבר,״ אמרה לראיון נדיר נוסף למוסף העסקי של הטיימס בשנת 2012, ״הן גורמות לנשים לחוש קלילות ונשיות. אפילו כשהוא מעצב שמלות חורף מבדים עבים, יש להן תנועה. זה בזכות הגזרה. הוא גורם לאישה לרקוד בתוך השמלה שלה״.

בתעשייה טוענים שוונג לא הייתה מרוצה מהפסדים של כמה שנים, על אף ששנת 2014 דווקא הייתה רווחית במיוחד לבית האופנה. היא רצתה שינוי ודרשה מאלבז ללכת לכיוונים שלא היה מעוניין בהם. ״אנו המעצבים מתחילים מחלומות, אינטואיציה ורגשות,״ אמר אלבז בנאום שנשא רק לפני כחודש כשקיבל את ׳פרס הסופרסטאר׳ בטקס בשם ׳ליל הכוכבים׳, ועכשיו מקבל משמעויות נוספות. ״כיום דורשים מאיתנו להיות מייצרי דימוי, ולדאוג שהיצירות יראו טוב בתמונות. קולניות היא הדבר החדש, ואני, מול זה, תמיד מעדיף ללחוש״. קשה לנו לחשוב על האופציה שאלבז יחזור לכיסא המעצב בבית לנוון ובהחלט מעניין יהיה לראות לאן יקח אותו הפפיון.

וונג עם הבלוגר בראיין בוי. האם תתחרט על מעשיה? (צילום: אינסטגרם: brienboy))

וונג עם הבלוגר בראיין בוי. האם תתחרט על מעשיה? (צילום: אינסטגרם: brienboy))

זה הגיע עד לשרים בממשלת צרפת. לא בטוח שזה יעזור למותג שלה (צילום: גטי אימג'ס)

זה הגיע עד לשרים בממשלת צרפת. לא בטוח שזה יעזור למותג שלה (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה