זה אמיתי: וסט נגד דקירות

מיכל ליברמן, בוגרת בצלאל, הציגה בעבודת הגמר שלה אפוד מגן בליסטי שהוא לגמרי פריט אופנה. האפוד מגן מפני ירי ודקירות. בנוסף, יש לו כיסוי ראש מתפרק שמגן מפני עשן ויכול גם לטשטש את זהותו את הלובש. ככה זה כשהמציאות פוגשת את עולם האופנה

מאת  | ‏ 18 אוקטובר 2015
הוסט שיגרום ללכת בלי פחד

הוסט שיגרום ללכת בלי פחד (צילום: מוטי טל)

הזמן עובר אבל ההיסטוריה חוזרת, זה נכון לעולם האופנה ונכון גם לפוליטיקה. כשמערבבים את השתיים יחד מתקבל המוצר הבא שהוצג בתערוכה האחרונה של בוגרי בצלאל. מיכל ליברמן, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי, הציגה וסט קרמי בליסטי אמתי המגן מדקירות וירי, מתאים במיוחד לאזרחיות חוששות אך אופנתיות.

״הוסט הקרמי לנשים עוצב לשימוש יומיומי״, מסבירה ליברמן. "השריון הוא ברובו וסט קל משקל, אותו לובשים מעל כל בגד, לו מסיכת פנים מודולרית וכיסוי ראש מגן וקל. אפשר ללבוש את הוסט מעל לכל תלבושת על מנת להתגונן מפציעות כדורים ודקירות. את כיסוי הפנים ניתן לכוון למספר צורות שונות, כך שיגן על הפנים מעשן, וגם כדי לטשטש את זהותו האתנית של הלובש ובכך לייצר בטיחות דרך אנונימיות. את קפוצ׳ון המגן ניתן לנתק, ולהשתמש בו כתיק צד או ארנק, או כמגן לאזור גוף נוסף". הפרוייקט מציע מבט טרי על מוצר שלרוב מתוכנן לשימוש צבאי, בניסיון לחתור תחת השימוש הנורמטיבי באפוד, ולהפוך אותו לפריט אופנתי. הוסט מוצע בכמה גוונים של אפור, כשהפאנל הצדדי מגיע גם בדוגמת עץ זית, כמה סמלי.

עם ג'ינס סקיני או טייץ מגניב זה יכול להיראות לא רע בכלל

עם ג'ינס סקיני או טייץ מגניב זה יכול להיראות לא רע בכלל (צילום: מוטי טל)

״הפרויקט הזה במצבו הנוכחי הוא אבטיפוס, מודל ראשון. בתור בוגרת ומעצבת מעניין אותי מאוד להמשיך לפתח אותו עבור ההתנסות המקצועית שלי. מתחשק לי ללבוש אותו מאוד מדי פעם״, צוחקת ליברמן, ״האפוד נוצר מתוך תחושת חוסר ביטחון במרחב שלנו אותה אני חווה כמעט כל החיים, וחוויתי במיוחד בארבע השנים האחרונות בהן גרתי בירושלים לצורך לימודיי בבצלאל. האפוד שיצרתי מבקש להתמודד עם המציאות בה אנחנו חיים והופך את תחושת חוסר הביטחון, שהיא הרבה פעמים בלתי נראית, לנראית וגלויה לעין".

"במחלקה לקרמיקה בבצלאל בתקופת הלימודים שלי עבדתי בעקר בחומר קרמי לעבודה בפיסול ויציקה והיה לי חשוב לעשות את החיבור בין העולם הקרמי הזה לעולם הקרמי הבליסטי, התעשייתי והצבאי. לכן יצרתי קשר עם "פקסיס" שהסכימו לשתף איתי פעולה ולתת לי לעבוד בחומר הקרמי הבליסטי שלהם״.

כשהציגה את הפרוייקט מצאה ליברמן כי תחושה של ׳צרת רבים, חצי נחמה׳. ״התגובות לפרויקט היו חיוביות, ובעקר תגובות של הזדהות עם התחושה של חוסר הגנה במרחב,״ היא מספרת. ״גיליתי שאני לא לבד ושאנשים שונים מקבוצות שונות מתחברים לצורך באפוד מגן אישי משלהם״.

 "אחרי שהגשתי את העבודה הבנתי שיש עוד הרבה שחוששות כמוני"

"אחרי שהגשתי את העבודה הבנתי שיש עוד הרבה שחוששות כמוני" (צילום: מוטי טל)

במקרה של שריפה ועשן, זה לגמרי עושה את העבודה

במקרה של שריפה ועשן, זה לגמרי עושה את העבודה (צילום: מוטי טל)

השאירו תגובה