המורים בהלם: הלכה לפרום עם שמלה עשויה שיעורי בית

ארין פייזלי בת ה-18 מקנדה החליטה שהיא לא הולכת לשלם סכומים לא הגיוניים על שמלת טקס סיום התיכון, ובמקום, הכינה שמלה המורכבת מדפי מחברת המתמטיקה שלה. על השמלה כתבה באדום "מלאלה", שם הארגון הפועל למען השכלתן של נשים ברחבי העולם. מבחינתנו, היא קיבלה 100 בבגרות

מאת  | ‏ 9 יוני 2015
יצאה מלכה. ארין פייזלי בפרום עם השמלה המדוברת (צילום: ארין פייזלי)

יצאה מלכה. ארין פייזלי בפרום עם השמלה המדוברת (צילום: ארין פייזלי)

עבור נערות במדינות רבות, בחירת שמלת סיום התיכון היא החלטה הרת גורל שהן מהרהרות בה לא פחות מאשר שיהרהרו בהמשך בשמלת הכלולות שלהן. נערה קנדית אחת החליטה להשקיע לא פחות מחשבה בנושא, אבל במקום לרכוש לעצמה שמלה יקרה החליטה לעשות מעשה שלא ישכח – היא פירקה את כל מחברות החשבון שלה, מלאות שיעורי הבית המתישים, והפכה אותן לשמלה קצרה וחמודה, עליה כתבה: ״אני זכיתי לרכוש השכלה. לא כל נערה זוכה לכך״ ורשמה את שמו של ארגון בשם מלאלה, ארגון צדקה שמנסה לדרבן נערות לרכוש השכלה ולהשלים את לימודיהן.

לוחמת הצדק הצעירה הזו היא ארין פייזלי, 18, מויקטוריה, בריטיש קולומביה, שהזדהתה עמוקות עם הארגון הקרוי על שמה של זוכת פרס נובל לשלום, מלאלה יוספזאי, שנורתה בפניה בשנת 2012 על ידי הטליבן לאחר שדיברה בפומבי על חשיבות ההשכלה עבור נשים בפקיסטן.

השמלה בתהליכים (צילום: ארין פייזלי)

השמלה בתהליכים (צילום: ארין פייזלי)

את השמלה יצרה פייזלי יחד עם חברתה הטובה ביותר במשך יום אחד, וכשהשמלה התייבשה והייתה מוכנה, פייזלי רשמה על גביה את המסר בטוש פרמננטי אדום. ביום סיום הלימודים היא התאימה לאאוטפיט זוג עקבים שחורים וקלאץ׳ קלאסי. בראיון ל-MTV היא מספרת שהיא רצתה להעביר מסר, תוך כדי שהיא נראית טוב. "אין ספק שרציתי שהשמלה תהיה אופנתית. רציתי להוכיח שאפשר להיראות טוב וליהנות תוך כדי יצירת מסר חיובי וחשוב. כשעיצבתי את השמלה, כחודש לפני הנשף, עשיתי ניסיונות עם עבודות שכתבתי על העצמה נשית כדי להוכיח את הכוח של המילים. אבל עד שהגעתי לעצב את השמלה עצמה, נשארו לי רק שיעורי בית של מתמטיקה!"

מלבד דפי המחברת, את השמלה מחזיקים חומרים שקנתה בחנות הפנאי המקומית. "דבק סקוטש מחזיק את השמלה מבפנים וסלוטייפ מבחוץ. הוספנו קטיפה שחורה באזור המותן והכתפיים כדי להעניק לשמלה תמיכה. אבל היא לא הייתה כל כך נוחה. הייתי צריכה להתאפק ולא ללכת לשירותים. זה היה מאתגר".

"אפשר להיראות טוב וליהנות תוך כדי יצירת מסר חיובי וחשוב" (צילום: ארין פייזלי9

"אפשר להיראות טוב וליהנות תוך כדי יצירת מסר חיובי וחשוב" (צילום: ארין פייזלי9

״תמיד בערה בי תשוקה לאקטיביזם״ מסבירה פייזלי, ״במיוחד בנושא חינוך וזכויות נשים. יש בימינו כל כך הרבה משאבים שמתבזבזים סביב סיומי השנה האלה, כל כך הרבה תשומת לב ניתנת לכך בצפון אמריקה. אני חושבת שאפשר לתעל חלק מהם כדי לתמוך בקרן מלאלה, וללחום על מנת שנשים צעירות בעולם יזכו להשכלה. מעל 62 מיליון בנות לא זוכות להגיע לתיכון. זה נושא שחשוב ללבי ומעסיק אותי מאוד״.

מאז שהעלתה פייזלי את התמונה שלה בשמלה לפייסבוק, זכתה התמונה לאלפי שיתופים, ופייזלי עצמה עשתה סבב תקשורתי גדול בין תוכניות בוקר למערכות עיתונים ומדיה למיניהן. את המומנטום החשוב המשיכה פייזלי באמצעות יצירת מכירה פומבית של השמלה באינטרנט. כרגע עומד המחיר על 1,150 דולר. בעמוד המכירה כותבת פייזלי כי "אולי השמלה תוכל לשמש כדמונסטרציה וכלי לימודי בבית ספר. אולי ישנה אי שם קבוצה הפועלת למען שוויון זכויות וטיפוח ביטחונן העצמי של נערות צעירות, היכולה להשתמש בשמלה בתור מקום להתחיל בו דיון חדש ופורה".

תכלס, השמלה נראית ממש יפה (צילום: ארין פייזלי)

תכלס, השמלה נראית ממש יפה (צילום: ארין פייזלי)

פייזלי מזכירה לנערות ונערים צעירים כי "הרעיון המקורי מאחורי טקס סיום התיכון הוא לחגוג את החינוך שהשגת. הרבה מאיתנו, ואני כוללת את עצמי ביניהם, נסחפים למחשבות על השמלה המושלמת, על החוויה הכי טובה של אותו הערב, ואני מבינה את זה לגמרי. בכל זאת, נעלתי עקבים, עשיתי תסרוקת והשקעתי באיפור. הייתי לי חוויית פרום רגילה ונפלאה. אני לא רוצה לקחת את זה מאף אחד. אני רק רוצה שאנשים יחשבו על כך שיש אנשים אחרים בעולם שאין להם את אותן האפשרויות שלנו יש ולכן לא יכולים לחגוג כך. אבל אנחנו יכולים לעזור להם".

בת ה-18 מעוררת ההשראה הזו שמה לה למטרה להוכיח כי לצעירים יש כוח ענק לשנות. "יש ביקורת גדולה על הדור שלי. אומרים עלינו שאנחנו עצלנים, שלא אכפת לנו מדברים. אבל אני חושבת שזה ההפך. באמצעות המדיה החברתית יש לנו יותר ויותר אפשרויות להיחשף ולשתף את הדברים שאכפת לנו מהם. אנשים מחפשים דברים טובים שהם יכולים להיות חלק מהם. עכשיו באים אלי אנשים שאומרים כי ילבשו לפרום שמלה שכבר לבשו, ויתרמו את הכסף שחסכו. זה פשוט מדהים".

הכי מיוחדת בשכבה (צילום: ארין פייזלי)

הכי מיוחדת בשכבה (צילום: ארין פייזלי)

צריך יותר נשים כמוהה בעולם (צילום: ארין פייזלי)

צריך יותר נשים כמוהה בעולם (צילום: ארין פייזלי)

מלאלה יוספזאי, האישה שהשפיעה כל כך על פייזלי (צילום: גטי אימג'ס)

מלאלה יוספזאי, האישה שהשפיעה כל כך על פייזלי (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה

 

  • מקסימה! אינטיליגנטית וחכמה, בחרה דרך יצירתית להעביר מסר חשוב. כל הכבוד!

    מאת: .... |‏ 10 ביוני 2015 | 15:20
  • לו הייתה בישראל לא היו מהססים ומעיפים אותה בטיעון הכה מטומטם שהיא גירתה את המורים/תלמידים. רק בישראל יש דתיים ושמרניים בלי מודעות חברתית ופמיניסטית שנמצאים בעמדות חשבות במערכת החינוך ומעצבים [עוד] דור של בורות ושמרנות חברתית ואינטלקטואלית.

    מאת: סטודנטית קנאביסטית |‏ 10 ביוני 2015 | 13:53
  • לא רצתה לקנות שמלה במחיר אסטרונומי אבל בהחלט מוכנה למכור אותה במחיר כזה..

    מאת: הדר |‏ 10 ביוני 2015 | 10:40
  • מדהימה!!!

    מאת: כל הכבוד! |‏ 10 ביוני 2015 | 10:22
  • נערה חכמה ומקסימה.
    הלואי עלינו נערות כאלו.

    מאת: אמא של מתבגרת |‏ 10 ביוני 2015 | 07:28