"אני שונא טרנדים ובגדים זולים": ראיון מיוחד עם המעצב הראשי של דיזל

ניקולה פורמיקטי הוא ילד פלא בן 38 ממוצא איטלקי-יפני, וזה אקזוטי בדיוק כמו שזה נשמע. את שמו בתעשיית האופנה העולמית קנה בעיקר כסטייליסט האישי של ליידי גאגא, והוא האיש שאחראי בין היתר על שמלת הבשר המפורסמת ושאר ההופעות המטורפות של גאגא בתקופה ההיא. מאז שניהם נרגעו קצת, וכיום הוא המנהל האמנותי של דיזל. בשבוע שעבר הוא נחת בארץ, וסיפר לנו מה הוא חושב על הסטייל הישראלי, על אופנה זולה, וגם על האישה האמיתית שמאחורי השם "ליידי גאגא"

מאת  | ‏ 7 יוני 2015
ניקולה פורמיקטי בסניף דיזל בשרונה (צילום: אלירן אביטל)

ניקולה פורמיקטי בסניף דיזל בשרונה (צילום: אלירן אביטל)

ניקולה פורמיקטי יושב על כורסת עור מרווחת בקומה השנייה של חנות דיזל המעוצבת במתחם שרונה. הוא מתראיין ללא הפסקה כבר מהבוקר, אבל לרגע לא מסגיר סימני עייפות – להיפך, הוא נראה מלא מרץ ומאושר מהסיטואציה. יש רק בעיה אחת: קר לו קצת. אז במקום לבקש ממישהו לכבות את המזגן, הוא פשוט קם ומסתובב בין הקולבים במחלקת הגברים, ולבסוף שולף ז'קט ספורטיבי בגזרת בייסבול עדכנית בשילוב עור שחור, וזורק אותו על כתפיו. ברגע הזה הכל מתחבר- "דיזל" תפור על פורמיקטי.

זה בדיוק מה שחשב רנצו רוסו, המנכ"ל של בית האופנה הוותיק, שמינה אותו לתפקיד המנהל האמנותי לפני כשנתיים. "הוא האיש הכי משוגע בעולם", אומר פורמיקטי על רוסו ומחווה לעברו, בעוד שהוא מסתובב במרץ בחנות. כעבור רגע, בתיאום מושלם ולא מכוון, הוא נכנס לחדר הראיונות בסערה וצועק על פורמיקטי: "אני מקווה שאתה לא מדבר שטויות!".

רנצו רוסו ופורמיקטי בישראל (צילום: אינסטגרם)

רנצו רוסו ופורמיקטי בישראל (צילום: אינסטגרם)

בעוד שרוסו מסתובב על יד, פורמיקטי מספר לנו כי העבודה בדיזל היא מאתגרת אך מתגמלת. "השנתיים האחרונות היו בשבילי עניין של עבודה פנימית. הגדרה מחדש של היסטוריית המותג, ומציאת הסיבה שבזכותה הוא מצליח כל כך, אפילו שההוא פה כזה משוגע"- הוא מצביע שוב על רוסו, שבדיוק מפיל חפץ כבד על הרצפה ברעש גדול. "והבנתי שזה בדיוק בגלל זה – בזכות התשוקה, המרץ, האהבה לחיים, הגישה הזאת של רוח חופשית, של לעבוד הרבה ולחגוג הרבה במקביל. אנשים תמיד מנסים להרגיע אותי – רנצו הוא היחיד שמעודד אותי להשתגע. אני רוצה להיות בדיוק כמוהו כשאהיה גדול", הוא צוחק.

"אבל אני עדיין לומד. השנתיים האחרונות היו בעיקר של חקירת היסודות של דיזל והגדרה שלהם מחדש. עם השנים, דיזל הפכה למפעל ייצור שרק מנפק סחורה במסות אדירות. המותג נהיה כל כך גדול ומפורסם, שבאיזשהו מקום הוא איבד את הטאצ' האנושי, את הנשמה, ואני רוצה להחזיר את זה. על זה עבדתי עד עכשיו, ואני מקווה שבשנה הקרובה נתחיל להראות את זה לעולם ולייצר קולקציות מטורפות".

מבלים בסניף דיזל בארץ (צילום: אינסטגרם)

מבלים בסניף דיזל בארץ (צילום: אינסטגרם)

מיהי נערת דיזל האולטימטיבית מבחינתך?
"היא קצת טומבוי, וסקסית אבל לא באופן וולגרי. הנערות של דיזל הן כאלה שיכולות ללבוש גם בגדי גברים וגם בגדי נשים, גם בויפרנד ג'ינס וגם סקיני ג'ינס. הן לא רק יפות ונשיות. הן חזקות".

יש כיום אינספור רשתות שקמות ומציעות לנו אופנה מהירה וזולה. אז למה בעצם להשקיע את הכסף דווקא בג'ינס של דיזל?
"יש לי בעיה עם בגדים זולים ועם התופעה הזאת. זה לא נראה טוב! זה יכול אולי לעבוד בתמונת אינסטגרם, אבל אחרי כמה זמן צריך לקנות שוב. אני מאד מפקפק בחומרים זולים. כשהגעתי לדיזל שאלתי את עצמי את השאלה הזאת – למה הג'ינסים שלנו צריכים להיות כאלה יקרים? אז הלכתי למפעל הייצור באיטליה, וזה העיף לי את השכל. זה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות, להראות לעולם איך אנחנו מייצרים את הג'ינסים, כי זה מטורף. עכשיו אני אפילו חושב שהם זולים מדי".

רוצה להראות לכולם איך מייצרים את הג'ינסים של דיזל (צילום: אינסטגרם)

רוצה להראות לכולם איך מייצרים את הג'ינסים של דיזל (צילום: אינסטגרם)

פורמיקטי, שהגיע לארץ הקודש עם רוסו בתור אורחי הכבוד של חגיגות 20 שנה לדיזל בישראל, שופע מחמאות נלהבות כלפי החווייה הישראלית שלו עד כה. "נחתתי ברביעי, וקודם כל יצאתי להליכה של שלוש שעות לאורך החוף. זה היה נהדר. אחר כך הלכנו לפגוש סטודנטים לעיצוב אופנה בשנקר, והתרשמתי מהם מאד, הם היו סופר מגניבים. זו פעם ראשונה שלי פה, אבל יש לי הרבה חברים ישראלים, אז ידעתי למה לצפות. ידעתי שאני עומד לפגוש אנשים משוגעים. הישראלים מאד דומים לאיטלקים. הם מלאים בתשוקה, עושים דברים עד הסוף ואומרים את כל מה שעובר להם בראש, אני מת על זה. יש פה כל כך הרבה תרבויות שונות, וזה מעולה בשביל היצירתיות. רואים שהאנשים פה שואבים השראה מהתרבות שלהם, וזה ניכר למשל בקולקציות של הסטודנטים משנקר. קיבלתי פה הרבה השראה. אתמול הייתי בירושלים, ואני לא ממש מחובר לדת, אבל היה פשוט מרתק לראות את החלל הזה שכולם נלחמים עליו. הכל היה מלא מטען ואנרגיה, וזה היה מדהים. נשארנו שם עד שתיים בלילה”.

יש לו המון חברים ישראלים (צילום: גטי אימג'ס)

יש לו המון חברים ישראלים (צילום: גטי אימג'ס)

הספקת לספוג קצת סטריט- סטייל ישראלי? מה חשבת?
"האמת שציפיתי לסטייל קז'ואלי, אבל ראיתי אופנה די מתקדמת. זה היה מלהיב".

לאיזה טרנד אתה הכי מתחבר בעונה הנוכחית?
"אני שונא טרנדים. אני תמיד מנסה ללכת נגדם, ולנסות לזהות מגמות רחבות יותר שמתעוררות. אני אוהב במיוחד את הרעיון של פרסונליזציה של בגדים, של לפרום ולהרכיב מחדש, למחזר ולשחזר. אז אפשר להגיד שמבחינתי הטרנד החדש הוא לא להיות טרנדי, אלא אינדיבידואליסט".

עושים סלפי עם סטודנטים משנקר (צילום: אינסטגרם)

עושים סלפי עם סטודנטים משנקר (צילום: אינסטגרם)

אם כבר מדברים על אינדיבידואליזם – היית הסטייליסט המפורסם של ליידי גאגא, בתקופה הכי מטורפת שלה מבחינה אופנתית. איך זה היה?
"גאגא היא כוכבת פופ ענקית, וכחלק מזה היא מישהי שגורמת לך לחלום, לדמיין ולפנטז, אז הייתי צריך ליצור מסביבה פנטזיה. וזה בדיוק מה שעשיתי".

אתה עדיין מייעץ לה?
"לא. לפני כמה שנים הייתי צריך להתחיל להתרכז בדברים אחרים, אז העברתי את המושכות לאסיסטנט שלי".

אז אתה לא עומד לעצב את שמלת הכלה שלה?
"לא". הוא מחייך בעצב. "אבל היא כל כך מאושרת. כשעבדנו ביחד, זה היה קיצוני. הכל היה באקסטרים, היינו חושבים על משהו והולכים איתו עד הסוף, זה היה כל כך כיף. אבל עכשיו זו תקופה אחרת בשבילה, היא הרבה יותר רגועה, היא מתרכזת במוזיקה, והכי חשוב, היא מאוהבת. אני מכיר אותה בלי כל המסביב, והיא פשוט בחורה מגניבה. אי אפשר לראות את זה כי היא מאד מסתורית, והיא בוחרת להראות לאנשים את גרסת האקסטרים שלה, כי בסופו של דבר היא חיה בשביל לבדר. היא כמו מייקל ג'קסון: אף אחד לא ראה את מייקל ג'קסון יורד לזרוק את הזבל בטרנינג, כי אלה אנשים שנועדו לגרום לך לחלום".

גאגא היא פנטזיה. השניים בימים קרובים יותר (צילום: אינסטגרם)

גאגא היא פנטזיה. השניים בימים קרובים יותר (צילום: אינסטגרם)

בשמלת העור המפורסמת ההיא (צילום: גטי אימג'ס)

בשמלת העור המפורסמת ההיא (צילום: גטי אימג'ס)

אינדיבידואליסט (צילום: אינסטגרם)

אינדיבידואליסט (צילום: אינסטגרם)

עושים חיים בג'רוזלם (צילום: אינסטגרם)

עושים חיים בג'רוזלם (צילום: אינסטגרם)

השאירו תגובה