סרדינים, נייר ומספריים: לוח ההשראה של אביבה זילברמן

היא מכורה לדגים מלוחים, נסחפת אחרי סרז' גינזבורג ואוספת מספריים ונייר כדי למלא את העולם בקונפטי | מעצבת האופנה אביבה זילברמן מזמינה את המוזה לבקר

מאת  | ‏ 25 יולי 2012

 

אביבה זילברמן, בת 29, ילידת וילנה, באה מהבטן ומכוונת ללב. עד שעלתה ארצה בשנות התשעים חלקה את חדרה עם סבתה התופרת, ששרדה את מלחמת העולם השנייה כשהיא רכונה על מכונת התפירה ואיבדה בעקבות כך את ראייתה. את מכונת התפירה הראשונה שלה קיבלה הנכדה זילברמן בגיל ארבע.

בזמנה החופשי נהגה ללכת לשכנותיה התופרות ולבקש להשתלם בטכניקות ידניות. בבגרותה למדה גמולוגיה והחלה לעבוד בבורסה ליהלומים כצורפת. כעבור חודש החלה להשתעמם מהעבודה הסיזיפית והחליטה להשקיע את כל המשכורת הראשונה שלה באבנים וחרוזים שיועדו לעיצוב עצמי. כשישבה בבית הקפה שלמרגלות הבורסה, ניגש אליה הקניין של דורין פרנקפורט ושאל מאיפה השרשרת שענדה. כך החלה לעצב קולקציות פרטיות עבור פרנקפורט, כמו גם "קום איל פו", "בנות" ו"עלמה", במקביל לקו תכשיטים עצמאי. אל הבגדים הגיעה דרך החומר. בתחילה יצרה שרשרת מבד סריג ועם הזמן התגלגלה לבגדים וכך סגרה מעגל עם סבתה. מאז 2007 הציגה את עיצוביה בעשרות חנויות נבחרות ברחבי הארץ, עד פתיחת החנות שלה בתל אביב.

"אם הייתי יכולה הייתי חיה בעולם שכולו לבן ומה שיקשט אותו הם פרחים ירקות ופירות. לבן תמיד עושה לי שקט בראש, יש בו עומק שמבקש להתבונן בו ולגלות את מה שמסתתר בתוכו. אני בכלל אוהבת להתבונן ולצלול למעמקים".

"סרדינים ואוכל מלוח בכלל – התמכרות קשה מגיל אפס. בוקר, צהריים וערב. אני לא חובבת מתוקים ואני אוכלת דג מלוח וסרדינים עם עגבניות ופלפל חריף. ממליצה בחום לעצור ביום שישי אצל דורפמן בשוק הכרמל, לשתות כוסית וליהנות מדגים שהוא כובש בעצמו – שדרוג רציני לשבת ולחלה".

"הארכיטקטורה בפריז עוצרת נשימה, יש בה עולם חדש וישן שחיים יחד והשילוב הזה מרתק אותי. גם אנחנו, כמו המבנים ופני העיר, מורכבים מישן וחדש ולא מפסיקים להתפתח. אני אוהבת בה הכל – את התחושה, הגודל והיופי שעוטף אותה, את החיות האלגנטית ואת המפגשים שיכולים לקרות, כך סתם פתאום באמצע הרחוב. בביקור האחרון שלי פגשתי את וודי אלן ואת כל צוות הצילום שלו בזמן צילומי הסרט "חצות בפריז" ובטיול במארה פגשתי את מעצב האופנה היידר אקרמן והכלב שלו, ועד היום אני מצטערת שלא עקבתי אחריו וביקשתי שייקח אותי לסטודיו שלו".

"אני אוהבת במיוחד בפריז את Ladurée Salon de Thé. זהו מוסד של פטיסרי, קינוחים ותה. אני מתרגשת כמו ילדה מהמבחר המטורף של הקינוחים – ואני בכלל לא אוהבת מתוק, הם פשוט מאוד מאוד יפים בעיניי. העולם שנוצר שם, עם כל כלי ההגשה והטקסיות, הוא שובה לב ובעיקר מראה איך אפשר לרדת לפרטים ולהיות מקצועי וחדשני ובו זמנית לגעת בבלוטות הטעם והרגש".

"אני מתרגשת מנייר ואוספת מוצרי נייר כאילו חיי תלויים בזה. מספריים מבחינתי נותנים חיים לנייר, וזאת גם הייתה ההשראה לקולקציית הקיץ שלי; המפגש שמייצר משהו חדש ומסקרן, משהו שלא היה נוצר בלעדיו. אני מזמינה מספריים ברשת מכל העולם, והזוג האחרון שהזמנתי וצורתו המיוחדת הובילו אותי לחשוב שאני רוצה למלא את העולם בגזירי נייר של שלג ותנועה. כך גם נולדה הקולקציה, שנקראת 'קונפטי סיסטם'".

"דרך עולם הצורפות בחרתי להתחיל ולהביע את עצמי מבחינה יצירתית. תכשיטים הם בעיני יצירות אמנות קטנות שחושפות את מי שעומד לפנייך. הבחירה בסוג מסוים של תכשיט, וכמות הזמן שמושקעת בה לגמרי מלמדת בעיניי על המאווים של מי שעומד מולך. אני עונדת ולא מורידה עגילים שקיבלתי מבן זוגי שעיצבה ראומה ולאחרונה נוספה לאוסף שלי טבעת של גרגורי לרין שבעיניי הוא גאון".

"'מאז שהתחלתי לקרוא את הספר הזה אני מחפשת עיניים מחייכות ותשוקה שתישאר לעד. למזלי, את האהבה שלי מצאתי תוך כדי קריאת הספר. בעיניי אהבת אמת היא לבחור להיות יחד כל יום מחדש וללמוד לפסוע יחד, מחובקים באותו הקצב".

"אני מחזיקה על המחשב ספרייה שלמה של זיכרונות שמשנה לי את מצב הרוח. בכל יום אני משוטטת בבלוגים ברשת ודגה עוד דימויים יפים לאוסף. כשאין לי מצב-רוח, אני מעלעלת בהן. אסתטיקה משפיעה עליי באופן מיידי. April and May זו אחת מנקודות העצירה היומיות שלי ברשת, לחיצה אחת ואני בעולם שכולו טוב. בלוג מקסים שעושה לי לחייך".

"כשאני רוצה לנקות את הראש אני תמיד נוסעת לירושלים. האותנטיות של השוק, אווירת העולם הישן, הטריות וההרגשה שהכל אפשרי ואני רק צריכה לבחור, גורמים ליום שלי להראות טוב יותר וללב שלי להתרחב. עצירה ב"קפה מזרחי" (רח' השזיף 12) מול בסטת הקטניות עם היונים שמנסות לגנוב אוכל, גורמת לי לעצור ולהעריך את השפע, האפשרויות והיופי שטמונים בערימות של ירקות בצבעים, גדלים וטעמים שונים".

"המילים של סרז' גינזבורג הן פרוזה, ממש יוצרות עולם, והמלודיה מלאת הרבדים פותחת את הדלת למרחבים חדשים. הוא סוחף אותי מיידית. הוא שם את כל החיים שלו ביצירה, היה מאוד חשוף. הדברים שהוא שנא, התפיסה לגבי פוליטיקה, אוכל, שתייה, מין, אהבה – הכל התנקז אצלו למוזיקה. חוץ מזה, הוא היה חדשני באופן ראוי להערצה, המציא את עצמו מחדש המון פעמים ולא פחד להכניס עוד ועוד השפעות ליצירה, והייתי רוצה להיות במקום הזה. האלבום האהוב עליי הוא Histoire de Melody Nelson ובפרט השיר L'hotel particulier".

"אני גם מאוד אוהבת את בנז'מין ביולה. המוזיקה שלו מלנכולית, אבל לא רק, והוא בעיקר מכור לאהבה ומוצא דרך מקסימה להגיד את זה. יש לו משחקי מילים יפים וכמו גינזבורג, הוא לא מפחד לשים את הקרביים על השולחן. שניהם שרים את עצמם, והיצירה בשבילם היא כלי. אני מאוד מתחברת לזה".

"את החנות פתחתי לפני כמעט שנה, כשהרגשתי מוכנה. אני משתעממת בקלות, לכן אין בה שום דבר שמחובר לקיר. יש לי חופש מוחלט לשנות ולשחק ולכוונן מחדש את החלל. חלונות הראווה נמצאים שם בשביל להציג עוד מימד ונופך שאני רוצה לחשוף. זה מעין חלון לתוך עצמי. הם משקפים את הפן האסתטי שלי באופן ישיר ומיידי, ומבחינתי זו עוד הארה על הבגדים. חשוב לי שהם יעוררו סקרנות וידרשו מחשבה נוספת, יגרמו למסתכל להתעכב ולהבין מה רוצים ממנו. אני מחליפה אותם בערך פעם בחודש".

"הקונספט של החלון האחרון היה קונפטי, ועכשיו יש חלון שמדבר על סדר וארגון ועל חשיבה עצמאית. יש בו שילוב של משחקים עם חוקים ברורים כמו שחמט ודומינו לצד קנבסים שבאופן מובהק לא מטופלים באופן קלאסי ומודעה שתלשתי מפרסומת של שאנל 5 וריפטתי. אני מרגישה שזה כלי לתקשר ולעורר מחשבה. הם מקבלים הרבה תשומת לב, ואנשים מבקשים ממני שאני אעשה להם כאלה הביתה".

>> אביבה זילברמן, מלצ'ט 23, תל אביב (052-2799379)
טווח מחירים: חולצות וגופיות 630-180 ש"ח, שמלות וחצאיות 820-550 ש"ח, מכנסיים 780-620 ש"ח

(צילומים: דודי חסון, אביבה זילברמן, גטי אימג'ס, צילום מסך)

השאירו תגובה