מאוקראינה באהבה: כך הפכה קייב לפריז החדשה
בעוד מעצבת כמו ויטה קיין הפכה בשנים האחרונות לשם דבר בתעשיית האופנה העולמית, קמו עוד ועוד מעצבים אוקראינים שלגמרי מצליחים בבירות האופנה. בנוסף יש לא מעט איט גירלז מקייב שמצולמות באופן קבוע מחוץ לתצוגות החשובות. תופעה מלאת רקמה
במשך שנים התקבעו פריז, לונדון, ניו יורק ומילאנו כבירות האופנה העולמיות. למרות שנדמה שרחוק היום בו מישהו יערער על מעמדן, בשנים האחרונות מתבלטות עוד ועוד ערים שמסמנות את כוחן בכל מה שקשור לנוכחות אופנתית שעשויה להשאיר חותם על מפת האופנה העולמית. העיר קייב היא אחת מהערים המדוברות בהקשר הזה ובשנתיים האחרונות היא, והמעצבים הפועלים בה, קיבלו פוקוס משמעותי. כתוצאה מכך, גבר העניין הכללי באופנה האוקראינית ובשגשוג המפתיע שלה נוכח הסערות המדיניות שעוברות עליה. במאמר שפורסם לפני כמה חודשים בהאפינגטון פוסט מנסה סטפן רבימוב לנתח את התופעה. לדבריו, מדובר במקרה בוחן מסקרן נוכח ההשפעות התרבותיות הקוטביות שמטלטלות את העיר שנתונה בין המזרח למערב.
אנה וראבה- העורכת הראשית של L'Officiel אוקראינה התראיינה לכתבה והעידה ש"ידיעות חדשותיות בעמודים הראשונים של העיתונים על הנסיבות הפוליטיות באוקראינה שמות אותה על הרדאר של עיתונות האופנה מסביב לעולם". ההתעניינות הזו, לדבריו של רבימוב, היא רק חלק מפאזל ההסתקרנות מאוקראינה, כשלצידה ניצבים עוד גורמים רבים כמו מסורות מלאכת היד העשירות שגלומות בתרבות האוקראינית, העובדה שמתקיימים בה אירועי אופנה בינלאומיים כמו שבוע אופנה מקומי, תמיכתם של מגזיני האופנה המקומיים ועידוד הכוחות היצירתיים על ידי ההנהגה.
הטלטלות הפוליטיות של השנים האחרונות ומאורעות יברומאידאן (מחאות שפרצו בעקבות החלטת הממשלה שלא לחתום על הסכם עם האיחוד האירופי) גרמו לתופעה מעניינת בזירה האופנתית האוקראינית שהתקשתה לייבא אופנה חיצונית ומוצרי יוקרה אך שגשגה בכל מה שקשור לייצוא של אופנה מקומית. דריה שפובלובה (המנהלת האמנותית של "ימי האופנה של קייב") העידה בכתבה שפורסמה ב BOF כי: "המעצבים האוקראינים המקומיים הגדילו בצורה משמעותית את נקודות המכירה שלהם בחוץ לארץ. תרמה לכך העובדה שהם היו מסוגלים לייצר את הבגדים שלהם בתעריפים תחרותיים במספר מפעלים מקומיים ברחבי המדינה". שפובלובה הוסיפה ש"למרות כל הסערות שאוקראינה סבלה מהן באותה תקופה, קייב עדיין יכולה להיחשב כאחת מבירות האופנה החשובות של מזרח אירופה. מעטים יפקפקו בנקודה הזו בהתחשב בפריחה של מעצבי האופנה המקומיים שלנו ופרויקטי המסחר החדשים והשאפתניים בערים כמו קייב, אודסה ודניפרופטרובסק".
בהתאם לכך, ניתן לייחס חלק בלתי מבוטל מהפוקוס האופנתי באוקראינה למעצבים המקומיים שפרצו בשנים האחרונות ברמה הבינלאומית. ויטה קין- מעצבת הפועלת מקייב, היא אולי המפורסמת והמתוקשרת ביניהם. הפריטים הבוהמיינים, ובמיוחד שמלות המקסי הרקומות שלה, הפכו לפייבוריטים המובהקים של לא מעט מובילות דעה אופנתיות דוגמת ליאנדרה מדין, מירוסלבה דומה ואנה דלו רוסו. רקמות היד המסורתיות, המורכבות והמהפנטות הפכו את עיצוביה לנחשקים במיוחד והעובדה שהם נמכרים בבוטיקים נבחרים, במהדורות מוגבלות ובמחירים שלא כל יד משגת, רק הגבירו את הדיבור סביב פועלה של המעצבת המוכשרת. גם מעבר להילה הפולקלוריסטית פועלים מעצבים שזוכים להכרה וסיקור בינלאומיים ומסמנים חדשנות עיצובית שמתרגמת לסגנונות מגוונים. לנה איבנובה, סטודיו קסניה שניידר (של מעצבת האופנה קסניה מרצ'נקו והמעצב הגרפי אנטון שניידר), המותג DMDV של המעצבת אולגה דמידובה, הם רק חלק מהכוחות המעצבים את הזירה הזו כשאליהם מצטרף אנטון בלינסקי שהיה מועמד לפרס LVMH היוקרתי בשנה שעברה וכבר זכה לכתבה בווג שכותרתה הכריזה, באלו המילים: "אנטון בלינסקי הולך להשתלט על העולם".
גם נוכחותן של פאשניסטות ואיט גירלס מקומיות אינה נעדרת מהפסיפס המעניין המתהווה סביב האופנה האוקראינית. ג'ולי פליפס, הדירקטורית האופנתית של ווג אוקראינה היא אחת מהדמויות החביבות על צלמי אופנת הרחוב של שבועות האופנה. היא מיטיבה לשלב בין פריטי מעצבים לפריטים מקוריים של מעצבים אוקראינים (דוגמת בלינסקי) וחשבון האינסטגרם שלה, הכולל גם לא מעט צילומים מטריפים שלה ושל בתה, הוא עדות מצולמת לכך. אולגה ינול, עורכת האופנה של ווג אוקראינה היא דוגמה נוספת לפאשניסטה אוקראינית ששולטת במלאכת הסטריט סטייל ומרבה לפרגן לעיצובים של הכישרונות המקומיים.
שפובלובה, אותה הזכרנו בראשית הכתבה, היא עוד דוגמה לאושיית אופנה שיודעת לערבב בין פריטים של מעצבי על לעיצובים מקוריים של מעצבים אוקראינים כמו Anna K שזכתה לפריצה בינלאומית, הציגה בשבוע האופנה בלונדון ועיצוביה נמכרים בחנויות נחשבות בעולם דוגמת קולט. גם בעולם הדוגמנות אוקראינה מקבלת פוקוס הודות לשמות כמו אירינה קברצ'נקו, כשאי אפשר לנטרל מהשיח גם את אזכור השורשים האוקראינים של כוכבות מוכרות יותר דוגמת השחקנית אולגה קורילנקו.
עדות נוספת לנהירה אחר המסורות האופנתיות האוקראיניות מגולמת דווקא באקססורי מעניין המקבל לאחרונה הדהודים שונים בעולם האופנה. הוינוק, מעין כתר פרחים אוקראיני (שעל פי המסורת נהג לעטר את ראשיהן של נשים צעירות, "טהורות" שטרם נישאו) אמנם משתלב בצורה מושלמת בטרנד הבוהו שיק שסחף בסערה את עולם האופנה, אך לפי דבריה של ליאנה סטנסטיין בכתבה שהוקדשה לו בווג, הוא נושא משמעות עמוקה יותר. "מאז המהפכה של 2014", היא כותבת, "ניכר פרץ של גאווה לאומית באוקראינה, במיוחד בכל מה שקשור לחזית האופנתית. הגל הזה של תמיכה במעצבים מבית ותוצרת מקומית תרם לתחייתם של פריטי מפתח עממיים". בתצוגת הגברים לאביב 2016 של קום דה גרסון, לדוגמה, ניתן היה להבחין באינטרפרטציה לזרי הראש הללו שהיו חלק מהתמה הרעיונית של הקולקציה, שעסקה במפגש בין הומאניות, גבריות, מלחמה ושלום. הפרשנויות העכשוויות שמקבל זר הפרחים המסורתי בזירה אופנתית הן דוגמה נוספת לדרך המעניינת שעשתה האופנה האוקראינית, מזרקורי העימות של עמודי החדשות למדורי האופנה הנחשבים של מגזיני האופנה הבולטים בעולם.
הכל פה נורא מהמם, אבל כשאני הייתי בקייב וחבשתי כובע ברחוב אנשים הסתכלו עליי וצחקו,
מאת: אורח | 20 בפברואר 2016 | 05:42אז בירת אופנה? יש להם עוד דרך כדי להגיע לשם…
הכי יפות בעולםםםםם
מאת: אייל | 20 בפברואר 2016 | 01:02דריה מתלבשת מהמם.. אבל קצת איפור בחיית
מאת: אורח | 19 בפברואר 2016 | 14:26המעיל עם הפונפונים מושלם
מאת: אורח | 19 בפברואר 2016 | 09:47