לתעשיית האופנה אין יותר כוח לפאשן וויק
נדמה כי יותר ויותר בכירים בתעשייה משמיעים את קולם נגד שבועות האופנה המסורתיים. התצוגות מפוזרות ברחבי העיר, יש יותר מדי מסיבות שצריך להיראות בהן, את השורות הראשונות תופסות כוכבות ריאליטי ומעל הכל – האינסטגרם הרג את עיתונאי האופנה. זה אולי נשמע כמו צרות של עשירים, אבל זה עתיד להשפיע על תעשייה שלמה
נהוג לחשוב ששבועות האופנה מהווים סוג של פסגה מקצועית בלוח השנה של אנשי התעשייה. ימים בהם קודקודי הסצנה מתפנים מעמל יומם על מנת להתרשם מהקולקציות החדשות שמשגרים המעצבים בבירות האופנה השונות. אבל כחלק ממגמה כללית הבוחנת את עתידם של שבועות האופנה והרלוונטיות שלהם לעידן הדיגיטלי, ורגע לפני שנפתח שבוע האופנה בניו-יורק, נשמעים שוב קולות המעידים על הצורך להעניק לשבועות האופנה המסורתיים מעטפת חדשה שתהלום את הצרכים העכשוויים של התעשייה.
סביב שבוע האופנה בניו יורק מתנהל דיון נוקב במיוחד. על אף שרבים מהמושכים בחוטים ממוקמים בתפוח הגדול, ניכרת ירידה חדה בנכונות שלהם לפקוד את רצף התצוגות המתיש שהפך בשנים האחרונות גם למפגן כוח עבור בלוגרים ו"וואנבי'ס" אופנתיים. העובדה שניהול השבוע עבר ידיים מראה את סימניה, וכיום התצוגות כבר אינן מרוכזות בלינקולן סנטר אלא מפוזרות בלוקיישנים שונים ברחבי העיר.
לתיזוז בין תצוגה לתצוגה מתווספים מספר גורמים שמעצימים את התחושה שלמילייה האופנתי קצת נמאס מהקרקס השנתי, ובמיוחד מזה שמתרחש בחודש פברואר הקפוא. לכתבה שהתייחסה לנושא ופורסמה בניו-יורק פוסט התראיינה גם האנה אליוט, כתבת של האתר בלומברג, שלדבריה השינוי ניכר כבר בנוכחות המאפיינת את מסיבות הפתיחה של השבועות האלה. "ניתן היה לראות שכל האנשים שם היו יחצ"נים ובלוגרים". היא תיארה את הקהל שפקד את מסיבת הפתיחה של שבוע אופנת הגברים האחרון. לדבריה, בעבר נהג לפקוד את המסיבות הללו קהל אמנותי-אופנתי איכותי יותר, שכלל בין היתר אמנים, אנשי שוליים, דוגמניות ומעצבים נחשבים. לורן אינדביק, עורכת באתר פאשניסטה הוסיפה כי "כל התעשייה מתלוננת על שבוע האופנה בניו-יורק. אנשים פשוט לא רוצים ללכת".
הצורך בשינוי האופי של שבועות האופנה מהדהד בעת האחרונה מכמה כיוונים. העובדה שהקולקציות מוצגות חודשים רבים לפני שהן מוצעות למכירה בחנויות הקנתה להם מימד אנאכרוניסטי שכבר קשה להתעלם ממנו. בהתאם, בתי אופנה רבים מחשבים מסלול מחדש, ורק לפני מספר ימים שוגרה הידיעה הדרמטית כי בית ברברי עובר למודל בו כל פריטי התצוגה יהיו זמינים לצרכן מיד עם חשיפתה של הקולקציה.
באתר WWD הכריזו כי המהפך שמציגה ברברי עשוי להיות "פתית השלג שמתחיל מפולת של שינוי". המיידיות של הרשתות החברתיות (מי יזכור אחרי כמה חודשים איזו נעל גרמה לו לרייר בתצוגה של דיור?), העובדה שנפח ניכר מהמכירות עובר לחזית האונליין, וכן ההרגשה שהמודל שהתקבע במהלך שנים כבר אינו תואם את רוח הזמן, הם רק חלק מהמקלות שמורגשים כעת בגלגלי שבועות האופנה.
כבר בדצמבר האחרון העידה דיאן פון פירסטנברג, יושבת הראש של מועצת מעצבי האופנה האמריקאים, כי כולם מתלוננים על תצוגות האופנה במתכונתן הנוכחית. "משהו כבר לא נכון בהן". לכן הכיוון הידידותי יותר לצרכן, כמו זה שמייצג המהלך של ברברי, מסתמן כחלק מהרענון של שבועות האופנה העתידיים, ויהיה מעניין לבחון אילו תמורות נוספות יצליחו להפוך את הפרצופים החמוצים של באי השורות הראשונות, לחיוכים מאוזן לאוזן.
השאירו תגובה