50 גוונים של אפור, גרסת הבייבי
זה התחיל לפני כמה שנים בקטן אבל עכשיו זה בכל מקום: אין מותג או רשת שלא מחזיקה בקולקציית בגדי ילדים בשחור, אפור ועם פרינטים של גולגלות. האם חצאית הנסיכות הורודה עומדת להעלם מהמדפים?
"אני לא יודעת מה לעשות", התוודתה בפני לאחרונה אמא מהגן, "הילדה שלי מתעקשת ללבוש ורוד". הבחירה שבעבר נחשבה לרווחת בקרב ילדות בגילאי הגן, הפכה לאחרונה לכמעט יוצאת דופן בנוף אופנת הילדים, שנצבעת בעוד ועוד גוונים מונוכרומטיים, ויש שיאמרו רוכבת על טרנד הטשטוש המגדרי שהשתלט על אופנת המבוגרים. עוד רגע גם נסיכות דיסני ילבשו שחור.
מותג בגדי הילדים nununu, שהפך לקראש של לא מעט אמהות ישראליות ושל אינספור סלבריטאיות הוליוודיות, נחשב לאחת הסנוניות הראשונות של המגמה הזו. איריס אדלר וטלי מילכברג, הבעלים והמעצבות הראשיות, מספרות שאת הקמתו של המותג לפני כתשע שנים לא ליוותה איזו אג'נדה מוסדרת. "הזרימה הטבעית שלנו היתה לעיצוב קולקציה שהיא ג'נדר-פרי. היה לנו נורא ברור שהחלוקה המגדרית הקיימת בתחום בגדי תינוקות וילדים פשוט מטורללת ותמוהה וידענו מה אנחנו הולכות לעשות. התחלנו מעיצוב בגדי תינוקות מונוכרמטיים והנגזרת הטבעית היתה שאין חלוקה מוגדרת לבנים או בנות. שחור הוא צבע שיפה על תינוקות, לא משנה מאיזה מין הם. הליבה של העשייה שלנו באמת היתה הצבעוניות ומתוכה התפתחה גם המחשבה שגם בעניין הגזרות אין באמת צורך בחלוקה הזו. לא היה פה אלמנט של התרסה אלא המשך טבעי של מה שאנחנו אוהבות ומה שאנחנו לובשות. השוק היה מוצף אז בכחול לבנים וורוד לבנות והיה לנו צורך אישי לייצר אלטרנטיבה אחרת".
נתקלתן בהרמות גבה?
"מרבית התגובות היו סביב עניין השימוש בצבע השחור לבגדי התינוקות והשימוש במוטיבים של הגולגלות. היה לנו ברור שלא כולם יאהבו את מה שאנחנו עושות. אנחנו רואות מה קורה היום בשוק וזה מהמם בעינינו. כמובן שהשינויים קשורים בתהליכים תרבותיים רחבים בהרבה, אבל במשבצת הקטנה שלנו הצלחנו לגרום לעוד ועוד הורים להגיד – כן, הבת שלי לובשת שחור והיא נראית מהמם. אנחנו חושבות שבהחלט התרחש בשנים הללו איזשהו תהליך. כשרק פתחנו את המותג היו נכנסות אלינו הרבה אמהות ושואלות שאלות כמו "זה רק לבנים?". כיום השאלה הזו ירדה מהפרק, רואים שהדברים מחלחלים".
העתיד נראה ורוד (אבל עם אפור)
נכון לתחילת שנת 2017, קשה למצוא רשתות או מותגים לאופנת ילדים שלא מתכתבים עם המגמה הזו. האם היא אכן קשורה בהטמעתו של טרנד ה"ג'נדר בנדר" או תלויה בגורמים אחרים? התשובות אינן חד משמעיות. "אני אישית לא מרגישה שהטשטוש המגדרי קשור לשינויים שרואים באופנת בגדי הילדים", אומרת האוצרת והיסטוריונית האופנה יערה קידר. "לדעתי מה שקרה זה שהסטייל של המבוגרים חדר לעולם הילדים והסגנון הזה, שקרוב יותר למה שלובשים ההורים בעצמם, מאפשר להורים להזדהות יותר עם הלבוש של הילדים. מבחינה היסטורית, בגדי ילדים היו זהים כמעט לחלוטין בתרבות המערבית עד מלחמת העולם הראשונה, ונראו יותר כמו בגדי ילדות ולא ילדים. לא הורגש צורך ליצור הפרדה מגדרית אצל ילדים עד אז, גם בכל מה שקשור לשיער. אחרי מלחמת העולם הראשונה נשים הפכו לחזקות יותר וזה היה הרגע שמגדרית נוצרה ההפרדה הברורה – ורוד מול כחול, שמלות מול אוברולים".
גפן רוזן, המעצבת הראשית של "הילדים של קסטרו", מספרת שמה שהוביל אותה בעיצוב קולקציית הילדים הראשונה של הרשת היה פשוט: הבגדים שהיא אוהבת ואלו שהיתה שמחה לקנות לילדים שלה. "קראנו לה "רוקנרול", קטגוריה שהבסיס הצבעוני שלה היה שחור ולבן. הכיוון הזה עלה באופן טבעי, לא גיבינו אותו באיזה סקר שוק מעמיק".
ואיך הוא התקבל על ידי הלקוחות?
"הקהל אהב והתחבר מיד, גם בתל אביב וגם בפריפריה. הקיץ, אגב, הולכת להתווסף לשחור ולבן גם נגיעה של גווני זית".
יש הורים שקונים בגדים לבנות מהקולקציות שמוגדרות לבנים ולהפך?
"הזליגה מהבנים לבנות טבעית יותר והיא נפוצה בעיקר עד גילאי שש. כל עוד אין הבדלים פיזיים בין הבנים לבנות אין סיבה שלא לערבב. מכנסי שק שחורים, לדוגמה, יכולים להתאים לבנים ולבנות. בילדים הגדולים יותר הפרופורציות משתנות וכן יש חלוקה ברורה יותר. הסקיני של הבנות במידות 6 או 7 כבר צמוד יותר מזה של הבנים. אני חושבת שדברים השתנו באופנה באופן כללי וגזרות שהפכו לטרנדיות, כמו גזרות האוברסייז, גם תורמות לזה".
גם יעל רביד מנהלת יחידת האופנה והטקסטיל ב"שילב" מספרת שקטגורית היוניסקס שהרשת מציעה מזה ארבע עונות נמצאת במגמה מתמדת של התחזקות. "היא אפילו עברה את 'מחסום הסבתא' וגם הסבתות מאוד מתחברות וקונות ממנה. אפשר לראות איך האסתטיקה הזו משפיעה על כל מוצרי הלייפסטייל לילדים ותינוקות. זה בא לידי ביטוי גם בעיצוב של פריטים כמו מצעים ושמיכות שמתבססים על הצבעוניות השחורה והלבנה, על פרינטים גיאומטרים ולא על כאלו שמתקשרים ישירות לעולם הילדים".
את חוזה שהורוד יהפוך לסוג של צבע מוקצה עבור קולקציות הבנות?
"מילת המפתח היא גיוון. עדיין יש את הבנות שבסביבות גיל שלוש נורא ירצו להיות נסיכות ויהיו חייבות את שמלות ה"נצנץ". בגילאים צעירים מאוד ההורים הם אלו שמקבלים את ההחלטות אבל כשילדה בוגרת יותר רוצה בגדי נסיכות עדיין יהיו לה מבחר של אופציות".
גם רוזן מבטיחה שהעתיד ממשיך להראות ורוד: "דווקא מדובר בצבע מרכזי מאוד העונה. ככלל, אנחנו לא לוקחים החלטות גורפות לגבי גוונים, ההתיחסות לצבע והטיפול בו הם שעושים את ההבדל. ורוד לא חייב להיות מתקתק ושילוב שלו ושל אפור הוא מקסים ועובד".
אופנה זה כסף ענק לחברות…אם כבר ההורים מכורים לאופנה ..אז לפחות תמנעו את זה מהילדים ותנו להם שיבחרו את מה שהם אוהבים ונח להם …לא לתת לילדים להחשף לשטיפת מח….
מאת: בר דעת | 11 בפברואר 2017 | 12:51רוב הילדות עדיין מתעקשות של ורוד.
מאת: שטויות בציץ | 11 בפברואר 2017 | 12:33ממש חבל לגזול מהילדים את ההזדמנות להתלבש בצבעוניות מוגזמת וכיפית שכ"כ מתאימה לגיל הילדות. המונוכרומטיות מגיעה עם הגיל גם ככה…
מאת: אמא לבת צבעונית | 11 בפברואר 2017 | 09:26כולם חקיינים של נונונו…..מתגעגעגת לימים שהיה רק אותם
מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) | 10 בפברואר 2017 | 14:06