קמפיין ראשון בגיל 80
הסבתות של דולצ'ה וגאבנה, ג'וני מיטשל לסן לורן וג'ואן דידיון לסלין. מותגי האופנה הנחשבים ביותר מלהקים לקמפיינים נשים שכבר מזמן יצאו לפנסיה. הגידו כן לזקנה?
כולנו יודעים לדמיין קמפיין אופנה: דוגמנית צעירה ויפייפיה, עור מתוח, עיניי איילה ומיניות מתפרצת. אז זהו, ש-2015 מתחילה לאתגר לנו את הדמיון. בחוג הקמפיינים היוקרתיים החלה תופעה די רחבה של נשים מבוגרות, רובן בעלות שיער שיבה, שמזמן חצו את גיל 70. האם זה אומר שהדוגמניות צעירות צריכות לחפש קריירה שנייה? סביר להניח שלא, אבל לצד דוגמאות כמו דוגמניות פלאס סייז על המסלול, הדוגמנית ברונט מופי בעלת הפזילה הבולטת או שנטל בראון-יאנג הלוקה במחלת העור ויטיליגו – נראה שתעשיית האופנה לגמרי מתחילה להיפתח לעוד אופציות של יופי.
לפני כחצי שנה נודע כי שחקנית העבר שרלוט רמפלינג, בת ה-68, נבחרה לפנים החדשות של חברת האיפור הבינלאומית Nars. במודעות של דולצ'ה וגאבנה לאביב 2015 מופיעות שלוש סבתות לכל דבר, לבושות שחורים כיאה לסיציליאניות בוגרת עם טיארות לראשן. בבית האופנה הסופר נחשב "סלין", שפעם היה מתהדר בצמד בלונדיות חלומיות ורכות, בחרו השנה בסופרת והאינטלקטואלית בת ה-80 ג'ואן דידיון. הדבר כמובן הסעיר את עורכות ועיתונאיות האופנה הבכירות ברחבי העולם וסביר להניח שגם לא מעט מחובבי העולם התרבותי.
בסן לורן המשיכו עם המגמה כשהמנהל הקריאטיבי, הדי סלימן, הכריז ממש בימים האחרונים כי הפנים החדשות של המותג היא לא אחרת מהזמרת והציירת האגדתית ג'וני מיטשל, שחגגה לא מזמן יומולדת 71 ומככבת בקמפיין לצד ג'רי לי לואיס, צ'אק ברי ומוזיקאים נוספים.
וזה לא מסתיים כאן: גם מדונה לוהקה שוב, בגיל 56, לככב בקמפיין של ורסאצ'ה, ואילו אייקונית הסטייל וגורו הטיפוח בת ה65, לינדה רודין, הצטלמה לקמפיין האחרון של המותג המשובח the row בבעלותן של האחיות אולסן.
האותנטיות המדומה
ייתכן כי מה שהשפיע על בתי האופנה הוא גם הבלוג הסופר מצליח "advanced style" של ארי סת' כהן, שמתעד קשישים אופנתיים ובעלי סטייל מרחובות ניו יורק. כהן אף הפיק סרט דוקומנטרי מצליח הנושא את אותו שם, בו משתפות המצולמות. "אין הגבלת זמן לסטייל. כשאת נראית טוב, את נראית טוב", נאמר שם, וגם: "אף פעם לא רציתי להראות צעירה, תמיד רציתי להראות נהדר". הדינאמיות והחדווה של אותן נשים נותנת הצצה אל זקנה אחרת ממה שאנחנו רואים בדרך כלל במציאות. בניגוד לקשישות גלמודות וחולות, אלו של כהן נמרצות ושנונות. הן לא מסתירות את הפן הריאלי של הזקנה ולמרות הקשיים הכרוכים בגיל ואולי אף בגללם, הן ממשיכות להתלבש בחדווה ובאופן שמבליט אותן בציבור במקום להתחבא.
"יכול להיות שהשאיפה היא למקם את הנשים המבוגרות בשדה הראייה שלנו ועל ידי כך לתת לנשים רבות תחושה שיש להן מקום וייצוג", מסבירה מעין גולדמן, כתבת בענייני מגדר ותרבות וסטייליסטית אופנה בעברה. "הקישור למותגי יוקרה נחשקים בהגדרתם עשוי להשפיע כך שהנחשקות תדבק גם בשכבת הגיל הזו.
"אחת הסיבות שכל כך מפחיד וקשה להזדקן היא שאין ייצוג חיובי ומעורר כבוד, אהדה והערצה לנשים זקנות. זה מעגל קסמים בו אנו מתביישות בסימני הגיל המופיעים כשאנחנו מתבגרות ומסתירות סימנים אלה ואת עצמינו כי למדנו והפנמנו שאלה דברים שלא יאה לחשוף, וכך אנחנו מעבירות את זה מדור לדור".
לקמפיינים האלה יש סיכוי לשנות משהו?
"הפרדוקס הוא שאצל נשים בנות 70-80 – ואצל נשים בכלל, אגב – המראה החיצוני הוא לאו דוקא התכונה הכי רלוונטית, כך שכשהנשים האלו מקבלות במה ותשומת לב תקשורתית ההדגשה היא על מראן החיצוני ולא על סיפור חייהן והאיכויות שיש להן ושכולנו יכולנו להרוויח מהן.
"בניו יורק טיימס כתבו שהעיסוק בזקנים לאחרונה הוא בעצם טרנד היפסטרי והם קראו לו 'האותנטיות המדומה של הזיקנה'. הם טענו כי זו נגזרת של ההתמכרות לרשתות החברתיות שמרגילות אותנו לקבל כל הזמן חוות דעת של הקהל. אנחנו, הצעירים, נוטים לדמיין שקשישים הם אנשים חופשיים, משוחררים, ססגוניים ואמיצים שלא מטריד אותם מה חושבים עליהם, ולהעריץ אותם על כך שהם יותר אותנטיים מאיתנו".
אולי מתוך תקווה שגם אנחנו נהיה כאלה כשנזדקן?
"בדיוק, אבל אני חושבת שזה לא נכון וזה לא קורה. אנחנו לא צריכים לדמיין את הזיקנה כמפלט שמתקיים מחוץ לחברה וצריך להרתע ממנו או לסגוד לו, אלא פשוט לפנות לו מקום בתוך המרקם החברתי, אופנתי, תרבותי. שלא יהיה מקור לבושה או לגאווה, אלא עוד שלב בחיים שבסך הכל כולנו נגיע אליו".
סיביל גולדפיינר, בעלים ומנכ"ל קום איל פו ובית בנמל מסבירה כי עם השנים קרו דברים אבולוציוניים לאורך השנים שאפשרו את מה שקורה עכשיו עם הקמפיינים האלה. "אצלנו בחברה מצלמים נשים בוגרות כבר למעלה מעשר שנים. יש יותר ויותר כניסה וקבלה של נשים לא דוגמניות. בגלל הרשתות החברתיות יש התייחסות מיידית ובזמן אמת לדברים שקורים בעולם וזה מבטל את הפער בינינו לבין החוץ, כך שיש סיכוי טוב שנראה נשים מבוגרות בקמפיינים גם בארץ מאוד בקרוב".
לאה פרץ, ראש מחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, חושבת שמדובר בטרנד ולא בעניין סוציולוגי. "לא תצא מהפכה מהטרנד הזה. בצרפת ואנגליה נשים מתבגרות בכבוד ובארץ (כמו באמריקה) נשים פחות מוכנות להזדקן. אפילו מריל סטריפ אכזבה אותי כשבאחד הטקסים האחרונים היא כבר נראתה לגמרי משופצת".
מאמינה שקמפיין כזה יכול להופיע גם בארץ?
"אפילו אני השתתפתי בקמפיין של קום איל פו לפני כשנה, אבל חשוב להבין שמדובר בטרנד עולמי וכפי שבארץ עושים מהר אדפטציות למה שקורה בחוץ, אז יש סיכוי טוב שעוד נראה את זה קורה גם פה. אני שמחה שגילו שיש לקוחות שהן לא בנות 15. מעודד לראות פרזנטוריות שגם החוכמה וניסיון החיים שלהן באים לידי ביטוי בתמונות".
מהמם, אין מילים
מאת: לולה | 18 בינואר 2015 | 17:20השתבחו עם השנים..
מאת: לירון | 18 בינואר 2015 | 00:07מה פירוש "סבתות"? אתם מתכוונים "קשישות". סבתא היא מי שיש לה נכד. האם לנשים האלה יש נכדים? כן, אני יודעת, התכוונתם בהלצה. אבל זאת התנשאות מצדכם. עד שלא תבינו שאתם מתנשאים, לא תוכלו לקבל באמת את הנשים האלה. (באותה מידה ששחור הוא לא "כושי" ולא "ניגר".)
מאת: מישי | 17 בינואר 2015 | 11:17מקסים, מקסים, מקסים
מאת: מורן | 16 בינואר 2015 | 18:30וואו איזה תמונות מדהימות
מאת: רחל | 15 בינואר 2015 | 22:39לדעתי בארץ זה לא יתפוס..
מאת: מירי | 15 בינואר 2015 | 22:39איזה אדירות
מאת: קשת | 15 בינואר 2015 | 18:21לפחות תגוונו בתמונות. עשיתם מאה כתבות על הנושא ובכולן אותן תמונות
מאת: נאווה | 15 בינואר 2015 | 00:53תחשבו על זה – האופנה חוזרת על עצמה. סבתות הספיקו להיות באופנה כשהיא יצאה וכשהיא חזרה על עצמה. הן הכי סטייליסטיות בעולם
מאת: ענת | 15 בינואר 2015 | 00:49חפרתם1
מאת: יעל | 14 בינואר 2015 | 19:09הבנו שכולם מלהקים עכשיו זקנות לקמפיינים. אולי די?
מאת: עדן | 14 בינואר 2015 | 19:08אין מה לעשות, סבתות הן אדירות
מאת: רות | 14 בינואר 2015 | 18:01וואי חפרתם על זה, אין על מה לכתוב כתבות יותר?
מאת: ספיר | 14 בינואר 2015 | 18:00