באתי, ראיתי, קניתי: ספיישל מעצבות ישראליות

פזית קידר משחקת בין הנשי לגברי, סמפל הלכה על נשיות ספורטיבית נוסח פריס, ביקל יוצאת מהדיכאון ושתי מעצבות חדשות בנוף המקומי שיצרו קטלוגים דומים להפליא | המדור בסימן תוצרת הארץ

מאת  | ‏ 21 נובמבר 2013

צילום: יח"צ

באתי >>
פזית קידר מתמקמת בבזל
בלב מתחם בזל בתל אביב התמקמה בחודש האחרון החנות השלישית של המעצבת פזית קידר, אחות לחנות הסטודיו בשוק הפשפשים ולסניף בקניון רננים. קידר אחוזת חדוות העשייה עיצבה את החנות במו ידיה, החל מהמדפים המפורזלים ועד לנברשות שאותן הרכיבה מצנצנות מעבדה. הדיירים הראשונים על הקולבים הם פריטי קולקציית החורף, ג'נטלוומן שמה, שמשחקים על התפר שבין גבר, אישה והבגדים שביניהם. עם השראות שנעות בין טייסים מסוקסים ודיילות ארוזות במדים, דרך מרלן דיטריך ועד כוכבי רוקנ'רול מחוספסים, בוחנת קידר מחשבות על אינדיבידואליזם, על עמימות מגדרית, על רוך וקושי ועל שקיפות ואטימות, ומנסחת מלתחה עבור האישה החדשה. אהבנו במיוחד את שמלת המקסי השקופה שמגיעה בשחור או לבן ונלבשת מעל חולצה מכופתרת ומכנסיים, ואת קולקציית התכשיטים שמשלימה את הבגדים רעיונית וכוללת סיכות, טבעות ושרשראות המצטטות חפתים ועניבות.

טווח מחירים: 330-1,190 ש"ח.
פזית קידר. השל"ה 3, תל אביב.

שקיפות מול אטימות, רוך מול קושי. פזית קידר | צילום: מיגל מור

פזית קידר, קולקציית החורף | צילום: מיגל מור

ראיתי >>
על סיפורי בדים וצירופי מקרים

עם שובה לארץ והקמתו של המותג הנושא את שמה בפאתי שוק הפשפשים, פרצה המעצבת לארה רוסנובסקי בחן לתודעה המקומית כשהיא מצויידת בכריזמה כובשת, חשבון אינסטגרם גדוש סלבס וקולקציה מרשימה שנעה בין הצועני לבוהמייני. ובחמש מילים: לא משהו שרואים כל יום. לכן, היה מפתיע במיוחד להיתקל אמש בסדרת צילומים של המותג הצעיר והאנונימי יחסית "אינדי", שהוקם לפני מספר חודשים על ידי מעצבת בגדי הילדים לירון כהן ושותפתה הכלכלנית תמר רקוביץ'.

מימין לשמאל: לארה VS אינדי. דמיון מפתיע

מימין: הקטלוג של לארה, משמאל: הקטלוג של אינדי

מעבר לשימוש באותו הבד באחת השמלות המצולמות, עדות לבצורת הטקסטיל החמורה בישראל, הדמיון בין הצילומים גרם לשפשוף עיניים נמרץ. את הקטלוג של רוסנובסקי צילמה רוני כנעני ברחבי דן אכדיה, על רקע מסדרונות המלון והצמחיה השופעת. כהן, מצדה, צילמה בעצמה על רקע גדר חיה בחצר הבית. "לא הכרתי את לארה ופועלה עד עכשיו" היא אומרת, "והאמת היא שאני לא מוצאת יותר מדי דמיון בגזרות ובסגנון. הבד ששתינו השתמשנו בו אכן נובע ממצוקת הבדים, בטח כשמדובר בפרינטים".

גם רוסנובסקי לא מתרגשת. "אני בטראומה מזה שמעתיקים אותי כל הזמן ברמה הבינלאומית, אבל פה זה נראה לי משהו קטן. זה יכול לקרות גם למותגי על. את הבד עיצבתי בעצמי עם השותף הקודם שלי, השארתי אצלו כמות קטנה וכנראה זה איכשהו התגלגל אליה. זה קצת מסוכן לעבוד בישראל עם בדים מודפסים, אני לא נוגעת בזה יותר. זה כבר ממש בדיחה, קורים מצבים שארבעה מעצבים עובדים עם אותו הבד. זה קצת מבאס, אבל בתכל'ס, לגמרי בקטנה".

לארה רוסנובסקי | צילום: רוני כנעני

סמפל עושה את זה בפריז
זאת הייתה שנה מצויינת עבור סמפל, מותג היוקרה המקומי של האחיות עינב זיני ונופר מכלוף. במהלכה הן הציגו בשבוע האופנה של גינדי קולקציה יפהפיה בהשראת בגדי מסע שזכתה לתשואות, העבירו את הפעילות שלהן לחלל גדול יותר והוסיפו עוד כמה זוגות של ידיים עובדות כדי לעמוד בביקוש ההולך והגובר. השלב הבא והמתבקש הוא הפצה של הקולקציות מעבר לים, והאחיות החרוצות מתכווננות לשם, בעודן עומלות על בניית תשתית הולמת. "חשוב לנו לעשות את זה כמו שצריך, שזו לא תהיה הרפתקה חד פעמית", אומרת מכלוף. לפני כחודש הן קטפו את פרס "מעצב השנה" בטקס פרסי האופנה. הן לא עלו לבמה כדי לקבל אותו מפני שבדיוק באותו הזמן שהו בפריז, בעיצומם של צילומי הקולקציה החדשה.

את הקטלוג צילמה כמו תמיד רחל רביבו, והוא מציג את פריטי הקולקציה,  שמתאפיינים במוטיבים ספורטיביים, על רקע רחובותיה של היפה בערים. בין היתר מככבת בו נבחרת של פריטי עור רכים ואלסטיים, סימן ההכר של המותג, בשילוב צבעים של חום, שחור ושמנת שאופייני לבתי אופנה כמו הרמס ופנדי. עוד בולטים – פריטים מחוייטים שנתפרו מבדים נשפכים בצבעי בז', שמלת טניס בצבע כאמל שלה ג'אמפר תואם עם תיפורי קווילט בכתפיים, וסווטשירט מבד ירוק עם שרוולי רגלן שחורים ורקמת עורב מקורית בחזית שנלבש עם מכנסיים נוזליים בסגול בוהק.

טווח מחירים: 300-5,200 ש"ח.
להשיג בחנות המותג – אחימאיר 25, תל אביב. 03-5291477

או-לה-לה. הקולקציה החדשה של סמפל, הקטלוג צולם ברחובות פריס | צילום: רחל רביבו

מוטיבים ספורטיביים, בדים נשפכים. סמפל | צילום: רחל רביבו

ביקל יוצאת מהדיכי
המותג ביקל, שהתגבר לאחרונה על איום סגירתו כשנרכש על ידי "קום איל פו", מציג בימים אלה קולקציית חורף חדשה שמבשרת על גל של אופטימיות והתאוששות מן המשבר שפקד אותו.
מדובר בקולקציית החורף השלישית בסך הכל שעיצבה המעצבת טל אנג'ל ב-15 שנות הפעילות של ביקל. "זה מותג של קיץ, של נינוחות ופנאי, ורוב השנים הפעלתי אותו לצד עיסוקים אחרים שלי. בנוסף לכך, החומרים והפרוצדורה בחורף הרבה יותר יקרים ולכן העדפתי להתנהל על קו על זמני", היא מסבירה. "שיתוף הפעולה עם קום איל פו מאפשר לי לגעת עכשיו בהרבה פריטים שלא טיפלתי בהם בעבר. מעילים, למשל, זה עניין חדש לחלוטין בשבילי".

אנג'ל מספרת כי בתהליך יצירת הקולקציה הושפעה מעבודותיו של האמן הסביבתי הצרפתי כריסטו, שעוטף חפצים, אתרי טבע ובניינים (הרייכסטאג, למשל) ומסתיר אותם באמצעות יריעות בד עצומות שנקשרות בחבלים. תחת המטריה הרעיונית של כסות עירונית ואופנה אורבנית, היא פנתה לעצב אוסף פריטים נדיבים בבד שנקשרים או מתכווצים באזור המותן, ביניהם שמלות משי וכותנה נעימות, חולצות פסים מקסימות ורכות וטוניקות מודפסות מעניינות. אגף המעילים והז'קטים כולל בעיקר דגמים מבד לבד גס ונטול גימורים, שמשכנעים בעיקר בצבע השחור.
מה חבל שמהקטלוג, שצולם על ידי אלדד רפאלי, נשקפת אווירה קודרת ומצוברחת, אולי עדות לסערה שחלפה. לפחות בחנות, על הקולבים, העיצובים כבר לא נראים עצובים.

טווח מחירים: 440-790 ש"ח.
להשיג בחנויות הרשת בתל אביב, רעננה, חיפה וירושלים.

למה את כל כך עצובה? ביקל | צילום: אלדד רפאלי

בדים שנקשרים או מתכווצים באזור הבטן. ביקל, קולקציית החורף | צילום: אלדד רפאלי

קניתי >>
שמלת שרוכים של אלמביקה

"כיסים הם נושא חשוב העונה בקולקציה של אלמביקה. הם לא רק פונקציונליים, אלא ממש מובילים את הגזרה, מכתיבים את הנפילה של הבד", מציינת המעצבת הגר אלמביק, שלאחרונה עושה חיל בערבות ארה"ב וקנדה. הסגנון של אלמביק פונה בעיקר לנשים בוגרות עם ניצוץ יצירתי ותיאבון בריא, אבל לעתים קרובות יותר ויותר מצליח לצלוף גם ללבן של פאשניסטות מחוץ למעגל הלקוחות הצפוי שלה. קחו לדוגמה את שמלת הכותנה התכלכלה הזאת, עם שרוכים שמאפשרים לכווץ אותה בשלל דרכים, שעושה חשק להיבלע בתוכה ולא לצאת לעולם.

מחיר: 598 ש"ח.
להשיג בחנויות המותג.

התאהבנו. השמלה של אלמביקה | צילום: יח"צ

השאירו תגובה