"אל תתנו לאופנה לשלוט עליכם": ראיון עם חזאית טרנדים

אתם אולי לא מכירים את השם לואיזה סמית', אבל מסתבר שהיא אחראית על המלתחה שלכם | תפסנו אותה לשיחה בשבוע האופנה בחולון, על סגנון אישי בעולם הנשלט על ידי טרנדים, הסטייל של בנות ישראל ואיך לא - התחזית לעונה הבאה

מאת  | ‏ 17 אוקטובר 2013

בין לונדון לחולון. חזאית הטרנדים לואיזה סמית'

לואיזה סמית', אחת מחזאיות הטרנדים הבולטות והמהימנות בתחום האופנה ב-20 השנים האחרונות, אורזת ברגעים אלה ממש את המזוודה שלה וחוזרת ללונדון עם תום שבוע האופנה בחולון שבו התארחה. סמית' היא בוגרת לימודי אופנה וטקסטיל באוניברסיטת מנצ'סטר. בתום לימודיה, בתחילת שנות התשעים, עברה להתגורר בהונג קונג, באותה התקופה טבורו של הענף, ועבדה כמעצבת אופנה ובהמשך כעורכת אופנה וטקסטיל עבור הוצאת הספרים המקצועית "אינסייד פאשן" המוקדשת לקרביים של תעשיית האופנה.

"טיילתי בכל רחבי העולם בעקבות התפקיד הזה, ביקרתי בתערוכות וירידים ופגשתי אינספור בעלים ומעצבים של מותגים מכל שרשרת המזון האופנתית. זה גרם לי לגבש נקודת מבט של ציפור, להסתכל על דברים מלמעלה ולראות את כל התמונה" היא אומרת. מהתפקיד הנחשק הזה, נדדה למקצוע יחסית חדש – חיזוי טרנדים, ומאז היא עובדת עם תאגידי אופנה וחברות פרטיות, מרחרחת עבורם אחר הדבר הבא. רגע אחרי ההרצאה שהעניקה במסגרת הביקור שלה בישראל, היא ענתה ל-FF על כמה שאלות שממש הציקו לו.

אל תתנו לאופנה לשלוט עליכם. תצוגה של קרבן בשבוע האופנה בפריס | צילום: גטי אימג'ס

איך טרנד נולד?
ובכן, לא כמו תינוק. "חיזוי טרנדים הוא בעיקרו שמירה על עינייים פקוחות, הטיית אוזן מתמשכת לרחשי התקופה. העניין הוא לא רק לראות מה קורה על המסלולים. החיזוי מתחיל בשלב מוקדם הרבה יותר. אנחנו מקבלים השראה מאמנות, מוזיקה, מצבים סוציו-אקונומיים, רחובות עירוניים, גישות צרכניות, אופנת וינטג' והחיים באופן כללי. אנחנו מנתחים את הממצאים ומנסים לפסוק למה הצרכן מצפה. להיות בדרכים באופן בלתי פוסק ולצפות בסוגים שונים של אנשים זה גם חשוב".

בעולם שנשלט על ידי טרנדים, את עדיין מאמינה בסגנון אישי?
"בהחלט! ג'יאני ורסצ'ה אמר פעם: 'אל תתנו לאופנה לשלוט עליכם. עליכם להחליט מי אתם ומה אתם רוצים להביע באופן שבו אתם מתלבשים ובדרך שבה אתם חיים'. חשוב שהצרכנים ישמרו את הסגנון האישי שלהם וישלבו אותו עם הטרנדים שהחנויות מציעות. אני למשל, בתור נערה תמיד קניתי פריטי מיינסטרים כמו כולם, אבל דאגתי לשנות אותם בבית ולהפוך אותם לייחודים, לטבוע בהם את החותם שלי. בנוסף נהגתי לחרוש חנויות וינטג' ולמצוא פריטים שאוכל לשדך לאלו החדשים שקניתי. את ההשראה שלי שאבתי מהמגזינים המסורתיים כמו ווג. תמיד נמשכתי לזוהר של מעצבי העל של פעם – דיור, שאנל ואלזה סקיאפרלי".

אפרופו זוהר, מה את חושבת על הסטייל הישראלי?
"זוהי הפעם הראשונה שלי בישראל, והתרגשתי מאוד לקראת הביקור ובעיקר שמחתי על האפשרות לתצפת על אנשים ברחוב ולקבל מושג על הסגנון המקומי. נתקלתי באנשים עם סגנון מאוד אינדיבידואלי, עם נטייה לרישול קל שאני מחבבת. אני מעריצה גדולה של אלבר אלבז שהצליח לזרוק חיים בלנוון, אחד מבתי האופנה הקשישים בפריז".

ולסיום, התחזית בבקשה.
"באביב-קיץ 2014 אפשר לראות חזרה ברורה אל מראה נשי מובהק שמזכיר את 'המראה החדש' שיצר כריסטיאן דיור. זה בא לידי ביטוי בגזרות שמבליטות את המותניים ובחגורות שיחבקו אותם. הדפסים צפופים גם צפויים לשלוט בעונה הבאה. בחורף 2014/15 אני צופה בעקבות פיתוחים טכנולוגיים הבדים יהפכו קלי משקל, אך עדיין ישמרו את הביצועים המחממים של בדים שנוצרו בטכניקות מסורתיות. מן העבר השני ניתן לראות גם דוגמאות אריגה וסריגה כמו פישבון, שמיושמות בגלגול הנוכחי שלהן כהדפסים דיגיטליים על גבי בדים חדשים. המגע הוא המפתח לעונה הזאת, ופריטים כבדים ומכרבלים מופיעים שוב בגרסאות קלילות יותר.

הדגשת המותניים ע"י חגורה. תצוגה של ז'אן פול גוטייה בשבוע האופנה בפריס, לאביב קיץ 2014 | צילום: גטי אימג'ס

 

השאירו תגובה