דרושה שותפה: מגמת החנויות השיתופיות צוברת תאוצה

קשיי ההישרדות הכלכליים מניבים עוד ועוד יוזמות יצירתיות בתעשיית האופנה המקומית | לאחרונה התאחדו המותגים "גרטרוד", "אוליב תומאס" ו"בוטיק עמליה" תחת קורת גג אחת | הכירו את "הקולקטיב", נוסחה קומוניסטית ללקוחות עם כיסים עמוקים

מאת  | ‏ 15 יולי 2012

הקומוניזם עושה קאמבק | "הקולקטיב" במתחם התחנה | צילום: יח"צ

בהמשך למגמת הבוטיקים המשותפים, שמכנסים תחת קורת גג אחת – ולא פחות חשוב, חשבון חשמל אחד – מספר מעצבים מתחומים משלימים, נפתחו בשנה האחרונה בתל אביב חנויות כמו "רוביסטאר וג'ולייט" בשוק הפשפשים ו"אמברלה" בדיזנגוף. בחודש שעבר הצטרפו אליהם שתי שחקניות חדשות: הראשונה של מעצבת התיקים מיה שליו ומעצבת האופנה טל יפת שאיחדו כוחות לטובת חנות משותפת (לילינבלום 11 ת"א) והשנייה – "הקולקטיב", חנות חדשה במתחם התחנה, עם שם שהולם את רוח ימי המחאה הסוציאליסטית והרכב נשי למהדרין – מותג הבגדים הוותיק "גרטרוד" של נטע טבת ורות מילגרום לצד שני מותגים צעירים יחסית, "אוליב תומאס" של מעצבת הנעליים מיה לוי ו"בוטיק עמליה" של היזמית ומעצבת התיקים נעמה צור.

"יש בשם משהו מאוד קומוניסטי", מתוודה האחרונה, "אבל זה באמת נכון, כי אנחנו שלושה גופים שמאוגדים למטרה אחת שמשרתת את כולם. הלקוחה יכולה לקבל את הכל בחנות אחת, במקום לנדוד מחנות לחנות, ואנחנו יכולות להתערבב עם קהלים חדשים וללמוד אחת מהשניה".

מוצרים משלימים | מימין: נעליים של אוליב תומאס, משמאל: קולקציית "40 מעלות בצל" של גרטרוד | צילום: שרי קירשנק, רוני כנעני

"למנטליות הנשית שלנו יש ערך מוסף כאן, של דינמיקה שיתופית טובה ויחסים חמים ואישיים, אבל למרות שהיא יתרון, היא לא מהווה אג'נדה", מצננת לוי את אווירת ההעצמה הנשית ומציינת שאת היוזמה הגה דווקא גבר, עדו רקאנטי, חבר ילדות של צור, שפרש בסופו של דבר מהמיזם והחליט לעזוב סופית את המתחם. עבורה, לא מדובר בשילוב כוחות ראשון. לוי יצאה לראשונה את גבולות הסטודיו שלה בתחילת השנה אל עבר חנות משותפת עם מעצבת התיקים מלי רוקח-דנאי מהמותג "MAL" ברחוב מסריק בעיר.

| שכר דירה עולה ביוקר |

האם היא עלתה על נוסחה? בעיניה, חלוקת הנטל הזו היא אקט מתבקש לאור המצב הכלכלי המידרדר. היא מספרת שהרעיון לפתיחת הקולקטיב עלה כשהייתה בעיצומה של פתיחת החנות הראשונה וקסם לה גם בשל הלוקיישן הנבחר, מתחם תיירותי בלב תל אביב שמושך אליו בעיקר אוכלוסיה פריפריאלית וחו"לית שלא נוהגת לפקוד את החנות במסריק, שמושכת רק את יודעי שד' ח"ן. "בלי הקולקטיב לא הייתי מסוגלת לפתוח שתי חנויות בשנה אחת" היא חורצת.

חלוקת הנטל היא אקט מתבקש | חנות הנעליים והתיקים MAL ואוליב תומאס בכיכר מסריק ת"א | צילום: יח"צ

בהתאם לאוכלוסיה שמאפיינת את המתחם, הקו האופנתי שנבחר לחנות הוא קז'ואל פינת נופשון. לוי מציגה בחנות החדשה את הקולקציה האחרונה שלה בשלמותה, לרבות נעלי מוקסין מעור מחורר וגרסאות עדכניות שלה לנעלי האוקספורד הקלאסיות המוצעות בצבעים פסטליים או בצבעי יסוד חזקים שמתכתבים עם שנות השמונים.

עכשיו גם במתחם התחנה | קיץ 2012 של אוליב תומאס | צילום: שרי קירשנר

בנות גרטרוד תלו על הקולבים פריטים נבחרים מהקולקציה האחרונה, באווירת נופש תיירותי – שמלות קומבניזון וכותנה קלילות, וריאציות עכשוויות לגלאביות, חצאיות מקסי בגזרת קלוש מבד קרפ דקיק, גופיות ריב, תחרה ומשי נשפכות ואוסף בגדי לנז'רי נעימים למראה ומגע. לצדם, ישתלבו בקרוב פריטים מקולקציית הקפסולה "40 מעלות בצל" השואבת השראה מעולם הקיט והריזורט ומיועדת ליולי-אוגוסט, החודשים המיוזעים ביותר שיש ללוח השנה להציע.

קולקציית הריזורט של גרטרוד "40 מעלות בצל" | צילום: רוני כנעני

| תפרו לה תיק |

הפחות מוכר מבין מותגי הטריו הוא "בוטיק עמליה", אותו מטפחת צור מזה כשנתיים. המותג נקרא על שם החתולה שלה, "שתמיד אמרנו שהיא אייקון אופנה, אז החלטנו להנציח את זה", היא צוחקת. בימים אלה היא דוגרת על הבייבי החדש שלה, ליין תיקי גברים, "ויש סיכוי גדול שנקרא לו על שם החתול הזכר שלי, שלמה, בשביל האיזון". הבוטיק החל את דרכו כאתר אינטרנט באנגלית המתפקד כפלטפורמה למכירת עיצובים ישראליים בחו"ל ובהמשך החל לקרום עור ותיקים, תחום שבו צור סבורה כי לתעשייה המקומית ישנו יתרון ביחס לחו"ל, והפך לכר פורה לשיתופי פעולה עם מעצבים מתחומים שונים אותם גייסה לעיצוב ליין פריטים הנושא את שם האתר.

צור מאוד נלהבת מעבודת צוות. התיקים שלה הם פירות שנולדו מתוך אורגיה המונית של רעיונות. "תיק אחד למשל, ניצת מרעיון של 'פיתוי' שזרקתי למעצבת הגרפית, משם זה התגלגל למחשבות על חווה והנחש, מעצבים אחרים תרמו את הפרשנות שלהם ובסוף התהליך נברא תיק שאין לו אבא ואמא רשמיים". גם ללוי הציעה לעצב תיק, "זה בטח עוד יקרה".

התיקים של עמליה לצד הנעליים של אוליב תומאס לצד השמלות של גרטרוד | צילום: יח"צ

עד כה נמכרו התיקים באתר האינטרנט, בעיקר ללקוחות מעבר לים, בקומץ חנויות מעצבים בארץ כגון עידו רקאנטי, שרה בראון ותמה, ובבוטיקים ספורים ברחבי ברלין וניו יורק, שלדברי צור העבודה מולם היוותה עד כה את עיקר פרנסתה. בקולקטיב היא רואה הזדמנות להיחשף לקהל המקומי ולקבל ממנו משוב פרונטלי בשידור חי. "זה היה לי מאוד חסר עד עכשיו", היא מודה, "בקרב מעגל החברים שלי אני נחשבת למטרד, תמיד מסתובבת עם תיק חדש ומבקשת פידבקים. אני מקווה שמעכשיו יוקל להם".

הקולקציה בחנות מותאמת לקהל שפוקד את המתחם | אוליב תומאס וגרטרוד | צילום: רוני כנעני, שרי קירשנר

>> הקולקטיב, מתחם התחנה, תל אביב
טווח מחירים: נעליים 595-720 ש"ח, תיקים 200-1200 ש"ח, בגדים, 180-1000 ש"ח

השאירו תגובה