יום ללא קניות: משפחת ישראלי מבזבזת בחודש 413 ₪ על בגדים
מי רוצה לגזור את כרטיס האשראי? בישראל וברחבי העולם יתקיימו היום אירועים אלטרנטיביים לחגיגת השופינג של "יום שישי השחור" | אבל מתברר שאנחנו דווקא לא כל כך בזבזנים כמו שאולי חשבנו | משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה בחודש על אופנה פחות ממחיר זוג נעליים במרכז תל אביב
כבר סיפרנו לכם על "בלאק פריידי", יום פתיחת הסיילים בארצות הברית שקורה ממש היום. אבל בעולם יש מי שמשתמשים ביום השופינג הרווחי ביותר בשנה כדי לקדם רעיונות אחרים, שלא לומר – הפוכים. דווקא על חגם של השופוהוליקים, הלכו הפעילים החברתיים וקבעו יום חג אחר: "יום ללא קניות".
מדובר במסורת בת 20 שנה. במחאה נגד החברה הצרכנית המארגנים קוראים לכם לעבור יום שלם בלי לקנות כלום. אבל ממש כלום: בלי שופינג בוודאי, אבל גם בלי קפיצה לסופר, בלי לדבר בטלפון ובלי להדליק אור בבית ולשלם לחברת החשמל. אבל כמה אנחנו קונים בדרך כלל? מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי משפחה ממוצעת בישראל מוציאה 413 ₪ בחודש על הלבשה והנעלה, מתוכם פחות מ-160 ₪ על אופנת נשים. קחו רגע לעכל את זה, גם לנו היה קשה, אבל ככה זה עם ממוצעים.
ההתפלגות לא זהה בכל חלקי הארץ, תושבי תל אביב הם הנהנתנים הגדולים עם 478 ש"ח לאופנה לכל המשפחה בחודש. לעומתם, חיפה מגיעה לתחתית טבלת הערים הגדולות עם 280 ש"ח בלבד המיועדים להלבשת בני המשפחה.
| יעד אטרקטיבי למתגים בינלאומיים |
"בקניונים נקנית הרבה מאוד אופנה", מסביר ד"ר ירון תימור, מומחה לצרכנות מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. "יש בזה היגיון לצרכן שרואה את הכל באופן מרוכז וגם בגלל מזג האוויר בארץ – בקיץ בורחים מהחום לקניון ובחורף אנחנו פשוט לא רגילים לגשם". ד"ר תימור מסביר כי בשנים האחרונות יש נטייה להוציא מהקניונים את הסופרמרקטים ואת בתי הקולנוע, ולהתרכז באופנה.
ד"ר תימור מגלה גם למה דווקא ישראל היא שהפכה בשנים האחרונות ליעד נבחר עבור המותגים הבינלאומיים: "הישראלים מאוד פתוחים, מאמצים חידושים מהר מאוד וגם רמת החיים פה נחשבת לגבוהה, מערבית, עם צריכה טובה של אופנה", הוא אומר. "הנהיה אחר מותגים מחו"ל גורמת לכך שהרבה מאוד חברות בינלאומיות מתחילות לחזר אחרי השוק הישראלי על אף שהוא קטן ומבודד. זה גם המקום האידיאלי בשבילן לעשות סקרי שוק, בגלל התגובה המהירה".
| לבלות בלי להוציא שקל |
בתור אלטרנטיבה לשופינג, אתם מוזמנים לפחות בסוף השבוע הקרוב, להשתתף באחד האירועים של "יום ללא קניות". בגן מאיר בתל אביב יתקיימו אחר הצהריים (שישי) סדנאות המזמינות את הציבור להכין בובות, לבנות תנורים סולאריים, לרקוד בחישוק ולעשות כל דבר שלא כרוך בלהוציא את הארנק מהכיס. בעולם יתקיימו מפגשים של אנשים אמיצים שיבואו לגזור יחדיו את כרטיסי האשראי שלהם כדי להשתחרר מעול הקרדיט. "מדובר במפגן כוח של הצרכנים מול החברות, התאגידים והתעשיות הגדולות", אומר ד"ר תימור, "הם למעשה אומרים להם – אנחנו אלה שקונים, בלעדינו אתם לא כלום ואין לכם זכות לעשות מה שאתם רוצים".
המחאה לא מדברת באופן ישיר על יוקר המחיה או מדיניות כלכלית של ממשלות, אלא על שיטות הפעולה של החברות הגדולות, על הפגיעה בסביבה, על ניצול עובדים, על ניסויים בבעלי חיים וכיוצא באלה. "הפרדוקס עם יום פתיחת הסיילים מעצים עוד יותר את המחאה", מסביר ד"ר תימור, "דווקא כשהחברות רוצות שנרוץ לחנויות, אנחנו לא נקנה כי סיילים הם לא התשובה והשינוי צריך להיות עמוק הרבה יותר".
הלוואי עלי שאני מוציאה בחודש 4000שקלים רק על בגדים!בלי להגזים!
מאת: אני | 25 בנובמבר 2011 | 21:23