"חושפני זה גם ככה לא הסגנון שלי"

באחד הרחובות הצדדים של לב השכונה החרדית בבני ברק יושב הסטודיו של חנה מרילוס. שום דבר לא מרמז על אוסף שמלות הקוטור שהיא תופרת שם בדיוק רב. רגע לפני שהיא מציגה לראשונה על המסלול בשבוע האופנה גינדי תל אביב, תפסנו את המעצבת לראיון מרתק על צניעות, סטייל ולייקים באינסטגרם

מאת  | ‏ 13 מרץ 2017

מתוך צילומים לקטלוג של חנה מרילוס (צילום: טל עבודי)

מתוך צילומים לקטלוג של חנה מרילוס (צילום: טל עבודי)

בלב שכונה חרדית בבני ברק נמצא הסטודיו של חנה מרילוס. אף פרט ברחוב הצדדי או בכניסה האחורית לבניין המגורים האפרורי לא מרמז על העולם שמסתתר מאחורי דלת הפלאים. בגיל 28, וללא השכלה רשמית בתחום האופנה, רקמה לה מרילוס אימפריה קטנה וקסומה שזוכה עכשיו לפרסום מקומי ונמצאת גם על המסלול המהיר לכבישת יעדים מרשימים בזירה הבינלאומית.

מרילוס, בת למשפחה חב"דניקית מבלגיה, עלתה לארץ בגיל 12. היא חמישית במספר מתוך עשרה אחים ולה חמש אחיות וארבעה אחים. את האהבה לאופנה ולסטייל ינקה מבית. אמה, דמות מרשימה בעלת סגנון אירופאי, הטמיעה בה את התשוקה לבדים, לצבע ולצורה. בכתה ח', לאחר שהשתלמה בקורסי תפירה ביתיים וללא שום מחשבות רציניות על קריירה בתחום האופנה, החלה לעצב למשפחה ולחברים.

איך היה המעבר מילדות אירופאית מסוגננת לרחובות בני ברק?
"המעבר לקהילה החרדית בארץ היה קצת מלחיץ. לשמחתי למדתי בבית ספר חרדי בתל אביב אבל בכזה שהאווירה בו הייתה קצת יותר פתוחה. היה מותר ללבוש גרביים צבעוניים וחצאיות ג'ינס, דבר שלא הורשה בכל בית ספר דתי. את השפה למדתי מהר אבל בפן החברתי היה יותר קשה. לא הכל זרם בהתחלה אבל דברים השתפרו בהדרגה".

את האהבה לאופנה ולסטייל ינקה מבית (צילום: שי יחזקאל)

את האהבה לאופנה ולסטייל ינקה מבית (צילום: שי יחזקאל)

ידעת מגיל צעיר שהלב מושך לעולם האופנה?
"הייתי ילדה שציירה ללא הפסקה. זה מה שכולם זוכרים ממני. אפילו קיבלתי עונש ממנהלת בית הספר כי ציירתי בזמן השיעור ועוד דמות של אישה לא צנועה במיוחד. קראו לאמא שלי לבית הספר ונזפו בה: 'תראי מה הבת שלך מציירת, בחורה עם מחשוף!' אז אמא שלי צעקה חזרה שהבת שלה בסך הכל מציירת גוף של אישה. היא לא הבינה על מה המהומה. בכלל, לאימא שלי יש הרבה השפעה על המשיכה שלי לתחום".

ומתי ממש התחלת לעצב?
"בתור נערה הצטרפתי לנסיעות של אימא לרחוב נחלת בנימין. הבדים מאוד סקרנו אותי: הברק, הנפילה שלהם על הגוף, המגע שלהם. התחלתי לקנות בדים והלכתי ללמוד תפירה אצל מישהי בבית. לא מאוד התחברתי לתפירה אבל הבנתי שאני חייבת את הבסיס הזה. לימודי תפירה מאד מפותחים בחברה החרדית, יש המון קורסים. זה לא ארבע שנים בשנקר, אבל זה נותן את הבסיס. התחלתי לעצב ולתפור שמלות לחברות ולמשפחה. לאט לאט נוצר ביקוש. הכל צמח מתוך מעגל הנשים מסביבי אבל אף פעם לא חשבתי על עיצוב באופן רציני או כקריירה. אין לי את הראש הזה. כשהתחתנתי עם יוסי הכל השתנה. הוא הביא את החזון העסקי, ראה דברים לטווח הרחוק. הוא אמר לי: 'המשחק בבובות נגמר'. עם הצ'קים שקיבלנו לחתונה התחלתי למעשה את העסק. הכסף הספיק בשביל לתפור חמש שש שמלות וככה התחלתי את התהליך. עיצבתי מהבית שגרנו בו בשכונת נחלאות הירושלמית, כמה שעות בכל יום והתחלתי לצבור לקוחות. בכל פעם שהיו קונים ממני שמלה והיה לי קצת כסף, הייתי מעצבת שמלה חדשה. כשחזרנו לגור בבני ברק כבר לקחנו סטודיו קטן מחוץ לבית ולפני כשנתיים עברנו לפה".

הבאז סביב שמלות הקוטור של חנה התנהל למעשה בשתי זירות קוטביות. מצד אחד נשים חרדיות שהשמועה על שמלותיה עוברת ביניהן מפה לאוזן ומהצד השני דרך חשבון האינסטגרם  שהיא ויוסי פתחו. קהל הלקוחות התעצם ואתו הגיעו גם פניות מהעולם כולו. נשות אברכים לצד סטייליסטים מהוליווד, כלות חסודות לצד אושיות רשת מהמזרח הרחוק. אלו החומרים מהם היא רוקמת חלומות.   

חנה מרילוס. אחרי החתונה הפכתי את התחביב לעסק (צילום: טל עבודי)

חנה מרילוס. אחרי החתונה הפכתי את התחביב לעסק (צילום: טל עבודי)

איך זוג חב"דנקים ניגש למשימה מאתגרת של פתיחת חשבון אינסטגרם עסקי, הכרתם בכלל את העולם הזה?  
"בעולם הדתי יש עדיין הרבה אנשים בלי סמארטפונים אבל גם בו יש הרבה שכן מחוברים לרשתות החברתיות. התחלנו לבד ובהמשך לקחנו מישהי שתנהל לנו את הרשתות. אין לי זמן לזה והאמת היא שאני גם לא מספיק יצירתית בתחום הזה". 

היו הרבה פניות שהגיעו אליכם דרך האינסטגרם? 
"היו כאלה הרבה. בהתחלה את מתרגשת נורא מכל פניה ואז את לומדת שצריך לחכות עד שדברים באמת קורים. בדרך כלל הפניה כוללת בקשה להלביש שחקנית או כוכבת לאירוע מסוים. נותנים לנו פרטים על האירוע ועל מספר העוקבים של הדמות. אני נכנסת לחשבון שלה ועושה את השיקולים שלי אם שווה לי לשלוח את השמלה או לא. צריך לזכור שאף אחד לא מבטיח שהשמלה אכן תלבש על ידי הכוכבת ואני צריכה לקחת בחשבון אם שווה שהשמלה לא תהיה בסטודיו ואת כל הבלגן של השילוח. כל פניה מחמיאה לי מאוד אבל עד שלא מגיעה ההודעה הרשמית שהשמלה אכן נבחרה אני לא מעלה ציפיות. אגב, גם ההשתתפות שלי בשבוע האופנה הנוכחי התבשלה דרך האינסטגרם. מוטי רייף מצא אותי שם ופנה אלי וככה הכל התחיל. התלבטנו בהתחלה אם ללכת על זה ושאלנו את עצמנו איך נעמוד בלייצר כל כך הרבה דגמים בזמן כל כך קצר אבל בסוף החלטנו ללכת על זה. זה הרגע שלנו".  

בין קודש לחול

נדמה שגם הישג השטיח האדום הגדול ביותר של מרילוס (נכון לכתיבת שורות אלו), נולד איפשהו באזור הדמדומים שבין קודש לחול. בביקור שבת עם חברה בכותל המערבי פגשה בחורה מסקרנת שביקשה עזרה בהתמצאות בסידור ובתפילה. האורחת רצתה להודות לצמד הזרות שעזרו לה ורצתה להשאיר להן את מספר הטלפון שלה על מנת שיוכלו ליצור קשר. מרילוס הסבירה לה שהיא לא כותבת בשבת וזו ענתה לה שתחפש במוצאי השבת את חשבון האינסטגרם שלה ותשאיר לה הודעה וכך יחדשו את הקשר. מרילוס וחברתה ספרו את השעות עד לצאתה של השבת והדבר הראשון שעשו עם תום ההבדלה זה לחפש את שמה של האישה המסתורית שפגשו בבוקר. כשהקלידו את השם מוריה פיטרס נדהמו לגלות שמדובר בזמרת קאנטרי מצליחה עם כמאה אלף עוקבים. הקשר הצעיר התחזק בארוחה משותפת במסעדה מקומית (כשרה כמובן) ובהבטחה מצד פיטרס שתשמור על קשר ותנסה ליצור שיתוף פעולה אופנתי כשיעמוד על הפרק אירוע גדול. פיטרס לא רק הבטיחה, אלא קיימה ובטקס פרסי הגראמי האחרון לבשה על השטיח האדום שמלה לבנה בעיצובה של מרילוס. "זה סיפור כל כך הזוי", היא מסכמת את אחת מהפסגות המשמעותיות שכבשה לאחרונה, "זו בסך הכל בחורה שפגשתי במקרה ליד הכותל".

התחלתי לעצב בעיקר לסביבה הקרובה שלי (צילום: שי יחזקאל)

התחלתי לעצב בעיקר לסביבה הקרובה שלי (צילום: שי יחזקאל)

איך המשפחה שלך מקבלת את מה שאת עושה?
"הם גאים בי מאוד ותומכים. מדי פעם מעלים בקבוצה המשפחתית תמונה של מישהי מפורסמת לובשת שמלה שלי, הכי מפרגנים. אמא שלי נהנית במיוחד לראות את העשייה שלי ומתרגשת מאוד מהתצוגה. הזהרתי אותה כבר שלא תעשה לי בושות".

איך זה לעבוד יחד עם בעלך סביב השעון? 
"לפעמים זה מהמם ולפעמים יכול להיות קשה. כמובן שאנחנו לוקחים את העבודה גם לבית. ההפרדה קשה. יש לנו בדיחה, כשנושאי עבודה עולים לשיחה בבית אני אומרת ליוסי: 'אתה רוצה לשאול אותי משהו? תקבע איתי פגישה למחר בבוקר ונדבר על זה".

עכשיו כשקהל הלקוחות גדל וגם החשיפה, את עדיין מתכוונת לשמור על הקו העיצובי שפונה לנשים דתיות?
"התחלתי לעצב לסביבה הטבעית שלי נשים שמתלבשות צנוע. עכשיו אני גם מקבלת דרישות אחרות שהן בעיקר לעצב קצת יותר פתוח או יותר שקוף. זה מהמם בעיני ואני אוהבת לעשות דברים שונים ומגוונים ולהתאים את עצמי ללקוחות".

יש סיכון שאם תעצבי שמלות מאוד חשופות או סקסיות החברה הדתית תפנה לך עורף?  
"מאוד חושפני זה לא כל כך הסגנון שלי, אז אני לא מאמינה שזה יקרה. יש בקשות לגב יותר חשוף או מפתח צוואר יותר גדול ואם זה שומר על הניקיון והאצילות של הסגנון שלי – זה בסדר מצדי. בסופו של דבר אישה שרוצה להראות טוב באירוע שלה ותעשה הכל בשביל להגשים את החלום. צריך לזכור שעבור נשים דתיות וחרדיות אירועים הם דבר מאוד חשוב. גם הנשים הכי אדוקות רוצות להראות טוב וכל אחת שמה לעצמה את הגבול. בסופו של יום אני מאמינה שכל אחת צריכה לעשות מה שנכון עבורה".

קוטור מייד אין בני ברק (צילום: שי יחזקאל)

קוטור מייד אין בני ברק (צילום: שי יחזקאל)


מה טווח המחירים של השמלות שלך?
"שמלות כלה מתחילות ב-7000 שקלים להשכרה. אנחנו לא מוכרים שמלות בארץ כי זה נורא יקר. אין לנו אפילו מחיר בשקלים, זה מתומחר בדולרים. בין 3500 דולר ל8000 דולר. הדגמים שלנו מאוד מושקעים".

כלה חרדית  תוציא אלפי שקלים על שמלה?
"לא אגיד לך שכל כלה חרדית תוציא סכום כזה על שמלה, אבל אני בהחלט יכולה לומר שכן, יש כלות שזה חשוב להן והן מוכנות להשקיע".

את עוקבת אחרי מה שקורה בעולם האופנה הבינלאומי?
"בהחלט. ואני מקבלת המון השראות. אני אוהבת במיוחד בתי אופנה כמו אלכסנדר מקווין, דיור וולנטינו".   

את יכולה לדמיין מצב שבו בסיס העשייה שלך עובר לחו"ל?
"כן. יש שם קהל הרבה יותר גדול ושם הדברים בסוף קורים. בינתיים אנחנו מצליחים לנהל את מרבית הדברים מפה. אבל יש גם לא מעט קשיים".

ואם את נותנת לעצמך להפליג בחלומות, איזו כוכבת היית שמחה להלביש? 
"הייתי רוצה להלביש את גל גדות, ג'ניפר לורנס והחלום הכי  הכי גדול שלי זה להלביש את נטלי פורטמן. אני ממש מדמיינת אותה בבגדים שלי. כשהיא הייתה בהריון אפילו עיצבתי שמלת הריון בהשראתה. הרבה אנשים אומרים לי שאני צריכה להלביש את איוונקה טראמפ, בתו של דונלד. אבל זה לא שאני יכולה לדפוק על הדלת שלה ולתת לה שמלה שלי. צריך הרבה סבלנות. אני מאמינה שכמו שקיבלתי פניות אחרות גם זה עשוי לקרות. אני מאמינה גדולה בכך שהדברים האלה צריכים לקרות באופן טבעי".  

מקבלת המון פניות מחול (צילום: שי יחזקאל)

מקבלת המון פניות מחול (צילום: שי יחזקאל)

אתם עוד הולכים לשמוע עליה כל כך הרבה (צילום: שי יחזקאל)

אתם עוד הולכים לשמוע עליה כל כך הרבה (צילום: שי יחזקאל)

השאירו תגובה

 

  • טראומה אחת גדולה
    היחס מזלזל ומשפיל גם מצד חנה וגם מצד העוזרת שלה.
    עד כמה ימים לפני החתונה הם לא ענו לי לטלפון ולא נתנו לי לראות את השמלה. כ5 ימים לפני החתונה הם הועילו בטובם לקבוע לי תור לראות את השמלה פעם ראשונה. הגעתי מחוץ לעיר בתחבורה ציבורית והייתי באיחור של רבע שעה. העוזרת התקשרה אלי ואמרה לי שעלי לרדת מהאוטובוס ולחזור חזרה הביתה מבני ברק לירושלים כי חנה מרילוס לא מרגישה טוב. אמרתי להם שאני מתחתנת עוד כמה ימים וגם אם חנה מרילוס לא תהיה שם רק שיתנו לי לראות את השמלה והיא אמרו שבגלל שאחרתי אני צריכה לחזור הביתה.
    כשבאתי לראות את השמלה יומיים לפני החתונה, זה לא היה נראה כמו בתמונה ונאלצתי להחליף שמלה. הם חייבו אותי להוסיף עוד מלא כסף למרות שכבר שילמתי על שמלה שלא לבשתי כי גם לא ראיתי אותה במהלך התפירה.
    התופרת בשום פנים ואופן לא הסכימה להשאר עוד שעה כדי שאוכל לחזור הביתה לילה לפני החתונה עם שמלת כלה למרות שהצעתי להוסיף לה עוד כסף
    היחס היה כל כך מזעזע מכל אחד בצוות שם כולל בעלה דאז של חנה מרילוס.
    פשוט מקום מגעיל!!!!!!!!!!!!!!!!
    יש עוד מלא מה לספר על החוויה הנוראית אבל אין מקום בהודעה

    מאת: יהודית |‏ 15 במרץ 2022 | 18:14
  • וואוו אהבתי את סגגנון מאד מאיפה הפרחים זה עבודות יד מתחרות או הזסמנה אישית ?

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 24 במרץ 2019 | 11:41
  • אהבתי את הסגנון שלך עדין ויפה מאיפה את משיגה את הפרחים זה עבןדות יד מתחרות או הזמנה אישית ?

    מאת: עדן |‏ 24 במרץ 2019 | 11:40
  • מדהים ! יצירת אמנות

    מאת: מאיה |‏ 25 במרץ 2017 | 11:53
  • רבת כישרונות, שמלות מושקעות ואיכותיות, שתצליחי בעזרת ה'.

    מאת: נוי |‏ 23 במרץ 2017 | 15:49
  • אולי כדאי שלא תאמרי שאת חרדית כי בסטנדרטים החרדים את עומדת הרבה פחות. השמלות מאוד יפות, אבל יש הלכה לעם שלנו, ומי שמצהיר שעומד מאחוריה כדאי שיציץ בה מידי פעם שלא יווצר בלבול בין מותר לאסור. כל הכבוד שאת לא הולכת על סגנון ממש חושפני אבל צנוע לפי גדרי ההלכה זה לא

    מאת: משהי |‏ 21 במרץ 2017 | 07:09
  • יפה גימור עשוי טוב עלי והצליחי והקפידי על הגימור זה מה שנותן לבגד את החן והיופי שלו

    מאת: קוקט |‏ 19 במרץ 2017 | 19:39
  • מהמם כל שמלה יצירת אומנות
    אלופה!!!

    מאת: חנה |‏ 15 במרץ 2017 | 23:36
  • שמלות ממש יפות אבל המידות שלה ממש קטנות 34-38. וכל שמלה זה משכנתא…

    מאת: יעל |‏ 14 במרץ 2017 | 17:39
  • לשם שינוי הבאתם מישהי מוכשרת מאוד שהשמלות שלה אשכרה צנועות.
    בהצלחה לך!

    מאת: חילונית |‏ 14 במרץ 2017 | 17:05
  • מדהים
    מוכשרת

    מאת: מיה |‏ 14 במרץ 2017 | 16:52
  • וואט! מדהים! תצליחי בע״ה :)

    מאת: נועם |‏ 14 במרץ 2017 | 16:17
  • שמלות מדהימות; גם מי שרגילה לחשוף ופחות בעניין הצנוע, לא תוכל להתעלם מהייחוד של העיצוב, הבדים ואיך שהשמלה יושבת על הגוף. עבודה יפה והמון הצלחה בהמשך דרכך :)

    מאת: תמר |‏ 14 במרץ 2017 | 13:32
  • וואו..איזה כיף לדעת שגם לדתיות כמונו יש סוף סוף שמלות להתעלף עליהן

    מאת: דרומית |‏ 14 במרץ 2017 | 12:30
  • פשוט שמלות מהממות
    איזה כשרון, כמה אצילות

    מאת: אליפות |‏ 14 במרץ 2017 | 10:44
  • בעעעע

    מאת: היא חייבת דוגמנית דחוף ... |‏ 14 במרץ 2017 | 10:40
  • מהמםםםםם

    מאת: מיכל |‏ 14 במרץ 2017 | 10:16
  • מדהימה ממש!

    מאת: סחטיקה |‏ 14 במרץ 2017 | 09:44
  • בגדים חלומיים!!! איזה כישרון

    מאת: אהבתי |‏ 14 במרץ 2017 | 08:43
  • מהמם, איכותי יש לה אתר?

    מאת: שרה |‏ 14 במרץ 2017 | 08:13