נפטרה פרנקה סוזאני, העורכת המיתולוגית של ווג איטליה

אחרי ביל קנינגהם וסוניה ריקל, תעשיית האופנה העולמית נפרדת השנה גם מפרנקה סוזאני, עורכת ווג איטליה ב-28 השנים האחרונות. על פי הדיווחים, סוזאני, שביקרה בישראל מספר פעמים ופיתחה קשרים הדוקים עם התעשייה המקומית, נפטרה היום בביתה שבמילאנו, בגיל 66. יהי זכרה ברוך

מאת  | ‏ 22 דצמבר 2016
פרנקה סוזאני, בתצוגת ולנטינו באוקטובר האחרון. יהי זכרה ברוך (צילום: גטי אימג'ס)

פרנקה סוזאני, בתצוגת ולנטינו באוקטובר האחרון. יהי זכרה ברוך (צילום: גטי אימג'ס)

עולם האופנה מרכין הערב את ראשו בצער על מותה של עורכת ווג איטליה האגדית, פרנקה סוזאני. בת 66 במותה, נחשבה לאחת הנשים המשפיעות בתחום, ומאז מינויה לעורכת הראשית של המגזין בשנת 1988, תרמה רבות לתעשייה הבינלאומית ולזו האיטלקית בפרט.

במכתב שפורסם באתר של ווג איטליה על ידי ג'ונתן ניוהאוס, יו"ר קונדה נסט (המו"ל מאחורי אימפריית ווג) נכתב: "אלו החדשות העצובות ביותר עליהן הייתי צריך לדווח. פרנקה סוזאני, העורכת של ווג איטליה מזה 28 שנה, הלכה לעולמה היום במילאנו לאחר מחלה שארכה כשנה, כשבנה פרנצ'סקו לצידה.  פרנקה הייתה אחת מעורכות המגזינים הגדולות והייתה, ללא ספק, האדם המוכשר, המשפיע והחשוב ביותר בארגון קונדה נסט העולמי".

תמיד עם חיוך (צילום: גטי אימג'ס)

תמיד עם חיוך (צילום: גטי אימג'ס)

רק בפסטיבל ונציה האחרון נערכה הפרמיירה של הסרט הדוקומנטרי של בנה על חייה" Franca – Chaos and Creation", אירוע שמשך פיגורות מובילות וחשובות בתעשייה כמו מעצבי האופנה ולנטינו, אלאייה וריקרדו טישי. כבוד נוסף לו זכתה לאחרונה היה קבלתו של פרס סברובסקי הראשון לשינוי חיובי שניתן לה בתחילת החודש בטקס פרסי האופנה הבריטית.

לזכותה של סוזאני תיזקף תמיד ההבנה של גבולות היצירה שלה, אבל גם העוז להתגרות בהם. היא ידעה שמגבלת השפה עשויה להפוך את העיתון שבעריכתה ללא רלוונטי עבור רבים ולכן חיזקה בו את הפן הוויזואלי בהפקות אופנה וצילומים שמדברים מעבר לשפה עצמה. סוזאני פיתחה קשרים אמיצים עם סוללה מרשימה של צלמים מוכשרים כמו מריו טסטינו, פיטר לינדברג, ברוס וובר ובעיקר סטיבן מייזל. "לפני אופנה", נהגה לומר, "אני אוהבת תמונות".

החברה הטובה של המעצבים. סוזאני עם דונלטה ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

החברה הטובה של המעצבים. סוזאני עם דונלטה ורסאצ'ה (צילום: גטי אימג'ס)

תכונה נוספת המזוהה עם מנהיגותה המקצועית הייתה היכולת שלה לתקוף בצורה חדשנית ועמוקה נושאים שנויים במחלוקת כמו גזע, מבני גוף וניתוחים פלסטיים, וליצור דיון מקורי בסוגיות שמעוררות עוד ועוד גלים בתעשייה, כמו גיוון בייצוגים של עולם האופנה והמסר הבעייתי שאחידות יכולה לייצר.

מאז שהתפרסמה הידיעה על פטירתה תעשיית האופנה מביעה את צערה  העמוק גם ברשתות החברתיות. ריקרדו טישי ספד לה באינסטגרם: "אני שבור לב מעזיבתה המוקדמת מדי של חברתי פרנקה סוזאני" וג'יאמבטיסטה ואלי כתב: "אתגעגע אליך- הנסיכה הבלונדינית האהובה עלי. אני אתגעגע אליך כיצור אנושי יפהפה, כמקור להשראה וכחברה היקרה שאת". גם מעצבים, בתי אופנה ואנשי תעשייה רבים ונוספים, איטלקים ובינלאומיים, הביעו את צערם העמוק על הסתלקותה בטרם עת של אחת מהדמויות המטפחות והאוהבות ביותר של התעשייה.

תמיד בשורה הראשונה. פרנקה עם אחותה קרלה (צילום: גטי אימג'ס)

תמיד בשורה הראשונה. פרנקה עם אחותה קרלה (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה