בגלל החצאיות הארוכות: היינו צריכים לנחש שהבורסה תיפול

תיאוריה אופנתית-כלכלית טוענת כי באופן היסטורי – אם קו המכפלת יורד, גם שוק המניות צונח

מאת  | ‏ 7 אוגוסט 2011
החצאיות הארוכות ומדד המניות

קשר ישיר בין קו המכפלת למצב בבורסה

החוב הלאומי התופח של ארצות הברית? משבר היורו? מחאת האוהלים? יכול להיות שאת הסימן למפולות בבורסות העולם ולצניחת המניות הבוקר בבורסה באחד העם, אפשר היה למצוא בקולקציות קיץ 2011 ובחצאיות הארוכות שכבשו את החנויות.

לראשונה בהיסטוריה הורידה במהלך סוף השבוע סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) את דירוגה של ארצות הברית מ-AAA ל-AA+. מדובר במכה אנושה לכלכלה האמריקנית ולנשיא אובמה עם השלכות שמורגשות היטב גם אצלנו עם ירידות חדות בבורסה. אבל גם אנשי העסקים הממולחים ביותר היו עושים בחוכמה אם היו מתעדכנים בתחזיות הטרנדים של העונה ולוקחים בחשבון את השלכותיה של "תיאוריית קו המכפלת". למרות שזה עלול להישמע כמו הלצה, גם לתיאוריית הקשר הזו, כמו לכל תיאוריית קשר שמכבדת את עצמה, יש חסידים רבים. אלו מאמינים שקיים קשר ישיר בין מצב הכלכלה לבין אורך החצאית שלובשות נשים, ויש אף מי שטוען שניתן לחזות את תנודות השוק מבחינה קרובה של מסלולי התצוגות.

חצאיות ארוכות ומדד המניות

לא נראות מודאגות ממצב תיק המניות שלהן. הלן מירן, ג'סיקה אלבה ושרה ג'סיקה פרקר באורך מקסי | צילומים: גטי אימג'ס

חצאיות ארוכות ומדד המניות

חוזה את העתיד? אוליביה פלרמו בחצאיות מקסי | צילומים: גטי אימג'ס

חצאיות ארוכות ומדד המניות

בנות מד מן רגילות לאורך הזה מהסדרה. אליזבת מוס וכריסטינה הנדריקס | צילומים: גטי אימג'ס

| למכור או לקנות? |

התיאוריה "מדד המכפלת" הוצגה לראשונה על ידי הכלכלן ג'ורג' טיילור ב-1926 וקיבלה אישור בכמה מחקרים אוניברסיטאיים במהלך המאה. הטענה היא שקו מכפלת גבוה ורגליים חשופות הם סממנים לתקופת שפע ועליות שערים – כמו בשנות ה-20 העליזות ובפריחה של שנות ה-60 שהולידה את חצאית המיני. לעומת זאת, כשמעצבי האופנה נוטים לכסות את הברכיים, כמו לאחר מלחמת העולם השנייה, המצב הכלכלי אינו יציב. וכשהחצאיות יורדות עד הרצפה,כמו בקיץ 2011 או בימי המיתון הגדול של שנות ה-30 בארצות הברית – זה הזמן להתחיל להיות ממש מודאגים. "אפשר לומר שכל מעצב גדול עומד עם אצבע על הדופק של החברה", סיפר הארולד קודה, אוצר המכון לתלבושות במוזיאון מטרופוליטן בניו יורק, שיזם פרויקט מחקר בבית הספר למינהל עסקים בהרווארד בכתבה בהראלד טריביון בשנת 2008. "כשהמצב הפסיכולוגי קשה, והפסימיזם מזדחל לתודעה, יש נטייה לכסות – שרוולים ארוכים, פתח צוואר גבוה יותר, חצאיות ארוכות יותר או מכנסיים כהים ארוכים וצמודים". השוללים טוענים שאחרי תקופה של חשיפת רגליים, ההתפתחות הטבעית של מחזור האופנה היא נטייה לצניעות.

חצאיות ארוכות ומדד המניות

הנסיכה לטיציה ודייזי לואו בחצאיות מקסי | צילומים: גטי אימג'ס

אבל אם אתם רוצים לנסות ולהבין מה יהיה מצב המניות בחודשים הקרובים, מבט לקולקציות חורף 2011/2012 עלול להשאיר אתכם מעט מבולבלים. חצאיות העיפרון אומנם מתארכות ויורדות מתחת לברך ברוח שנות ה-40, מה שעלול להיות סימן לדאגה, אך לצידן מופיעות גם שמלות מיני קטנטנות בסגנון שנות ה-60 שאמורות לסמן פריחה כלכלית. אז אולי בכל זאת עדיף להשתמש בכלים מעט יותר מדויקים לתחזיות הכלכליות ולהשאיר למעצבי האופנה רק את תחזיות הטרנדים.

השאירו תגובה