מטען נוסטלגי: מסע בעקבות מזוודות וינטג' שראו עולם

בימים שלפני הטרולי, כשאוקיינוסים חצו רק באוניות והרכבות היו איטיות, גם המזוודות היו שונות | ציידת הוינטג' מסבירה איך לצאת לדרך בסטייל עם מזוודה מלאה בזיכרונות

מאת  | ‏ 6 יולי 2011
מזוודות וינטג' ברשת

הדרך הנכונה. מתוך קמפיין חורף של לואי ויטון | צילום מסך

ד"ר סוס הבטיח כי אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים. הוא אמנם לא התעכב על הפרט הקטן והמאוד חשוב איזו מזוודה תיקחו אתכם לדרך, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו פה.

לאורך המאה ה-19 והמאה ה-20, הודות להתפתחות המהירה של כלי התחבורה, הפכו נסיעות וטיולים ממותרות של קומץ עשירים לעניין שגרתי יותר. התיירים החדשים נסעו לגלות ארצות אקזוטיות ויעדים רחוקים ולקחו איתם לדרך מזוודות שהתגלגלו לבסוף במסען ארוך השנים לאתרי מכירה ברשת. שם הן מחכות למישהו עם חולשה לנוסטלגיה שייקח אותן שוב לראות מה השתנה בינתיים בעולם.

| חתיכת היסטוריה |

המזוודות הישנות מלאות בזיכרונות מסעות העבר, ויעידו על כך התוויות והמדבקות שלעתים עדיין מוצמדות אליהן. גם ראשי התיבות של הבעלים הקודמים אשר הוטבעו לעתים על גבי המזוודה ותג השם אשר יוצר במרבית המקרים מחומר זהה לזה של המזוודה, מסייעים ליצירת תמונה רומנטית ומסתורית.
מרבית המזוודות נעשו בעבר מעור אשר נמתח על גבי מסגרת עץ אלון, מהגוני או אורן. כל קרע או שריטה בעור מוסיפים חן מסוים למזוודה ונותנים לה אופי משלה, עם זאת כמובן שבמקרים של חבלות רציניות הדבר מוריד מערכה. על מנת להעריך את מצב המזוודה יש להסתכל על המקומות המועדים לפורענות – התפרים, הפינות והצירים. עור יבש או כזה שאיבד מגמישותו הוא סימן רע מאחר וקשה לתקנו ולכן יש לוודא עם המוכר כי זהו אינו המצב. הבטנה, תווית היצרן, סוג המנעול והמתכת ממנה הוא עשוי ישפיעו על מחיר המזוודה ועל ערכה בעיני אספנים.

מזוודות וינטג' ברשת | צילום: גטי אימג'ס

מסע לעבר. 1913 בתחנת ווטרלו בלונדון | צילום: גטי אימג'ס

| מסביב לעולם עם לואי ויטון |
בשל המודעות לחשיבותה ההולכת וגוברת של המזוודה נראו בשנים האחרונות לא מעט שיתופי פעולה בנושא. ויקטור ורולף ואלכסנדר מקוויין עיצבו קולקציות במהדורה מוגבלת לחברת המזוודות סמסונייט. ובלואי ויטון, החברה הידועה במזוודות היוקרה שלה, יצרו מהדורה מוגבלת עבור הסרט "רכבת לדארג'ילינג" בו מככבות 11 מזוודות של החברה. החיבור בין המותג לבין סרט המסע המעולה של ווס אנדרסון אינו מקרי – לואי ויטון היה אחד המותגים הראשונים שהבינו שהמזוודה היא הרבה מעבר לסתם חפץ שימושי. כבר ב-1896 החלה להופיע על המזוודות האיכותיות של המותג המונוגרמה הידועה על מנת למנוע העתקה. אירוני למדי לאור העובדה שלואי ויטון הוא המותג המועתק ביותר כיום ורק אחוז אחד מהפריטים עליהם מתנוססת המונוגרמה הם אותנטיים.

אבל גם בלי מזוודה של לואי ויטון, בפעם הבאה כשתצאו ותגיעו למקומות נפלאים, וגם תשובו הביתה ותפרקו את מזוודת הוינטג', היזכרו שוב בד"ר סוס שאמר "אל תבכו כי זה נגמר. חייכו כי זה קרה", ותתחילו לתכנן את הטיול הבא.

מזוודות וינטג' ברשת

1. מזוודה בגימור עור עם מדבקות מסע מקוריות – 64 דולר
2. מזוודת סמסונייט ירוקה – 10 דולר (מכירה פומבית, מחיר עלול להשתנות)
3. סט מזוודות סמסונייט משנות ה-40 – 40 דולר
4. מזוודת וינטג' מאנגליה – 21 דולר
5. מזוודת איפור של סמסונייט משנות ה-50 – 20 דולר
6. סט מזוודות ירוק – 65 דולר
7. מזוודה שחורה עגולה – 55 דולר
8. סט מזוודות כחול לילדים – 95 דולר
9. מזוודה משנות ה-60 עם מדבקות מסע מקוריות – 42 דולר
10. מזוודת וינטג' מקורית של לואי ויטון משנות ה-40 – 4,399 דולר
11. מזוודת וינטג' מעור מ-1900 – 195 דולר
12. מזוודת וינטג' מ-1900 – 50 דולר

השאירו תגובה