חורף 2012: אין חדש תחת השמש

אם ללמוד מניסיון העבר, כל מאה מתחילה בהתרפקות נוסטלגית על העשורים הקודמים | החידושים ופריצות הדרך יגיעו כנראה רק אחרי 2020 | עד אז, שירה ברויאר מתנחמת במראה הגברי לנשים, שאף פעם לא מכזיב

מאת  | ‏ 31 אוקטובר 2011
המראה הגברי לחורף 2012. מתוך קטלוג "אמיקה" | צילום מסך

איך שגלגל מסתובב. המראה הגברי חוזר בחורף 2012. מתוך קטלוג "אמיקה" | צילום מסך

החורף המתקרב מציע מראות וסגנונות ממוחזרים המוגשים כמנת שאריות מחוממת. האופנה מדשדשת במעגלי רטרו ללא בשורות חדשות. אבל, יש מקום לאופטימיות. במבט לאחור, אל שני העשורים הראשונים של המאה ה-20, מתגלה תופעה דומה. גם אז התחילה המאה החדשה במיחזור סגנונות מהעבר.

המראה הוויקטוריאני ששלט עד לתחילת המאה ה-20, בשמלות מחוך חסודות שהתרחבו מהמותן בקרינולינות עתירות סרטים, וקישוטים מצויצים, היה כשלעצמו מיחזור של הצללית השלטת במאות ה-16 וה-17. אך גם בשני העשורים הראשונים ופורצי הדרך של המאה ה-20 לא היה כל חידוש אופנתי מלבד גרסאות למראות ידועים. צ'ארלס פרדריק וורת' (שאמנם נפטר ב-1895 אך בית האופנה שייסד המשיך את דרכו) ופול פוארה, שנחשב למעצב האופנה הראשון במתכונת המוכרת לנו היום, ריככו את הצללית, שיחררו את המחוכים והדגישו את קו האמפייר מתחת לחזה, אך הייתה זו גרסה אופנתית לסגנון הדירקטואר של שלהי המאה ה-18 ותקופת נפוליאון. סגנון שלכשעצמו, היה וריאציה על הסגנון היווני הקלאסי שופע הקפלים.

מתוך קטלוג החורף של זארה | צילום מסך

בגרסת הרשתות להמונים. מתוך קטלוג החורף של זארה | צילום מסך

הפקה במגזין Elle מקסיקו | צילום מסך

משתחררות מהמחוכים ועוברות למכנסיים וז'קטים. הפקה במגזין Elle מקסיקו | צילום מסך

עד שנות ה-20, האופנה שפעה ניסיונות מיחזור תקופתיים והשפעות אוריינטליות. בעיקר אחרי ההופעה הסנסציונית של הבאלט הרוסי של דיאגלב ב-1909 בפריז. מכנסי הרמון, טוניקות בגזרת אהיל מעל חצאיות צרות וטורבנים היו אופנתיים, אבל רק בשנות ה-20 התבסס מראה חדש באמת. לראשונה בהיסטוריה נשים לבשו שמלות שחשפו את שוקי רגליהן, הסתפרו ונראו קלות תנועה ונעריות. אם לשפוט על פי ניסיון העבר, יש סיכוי שחידוש אופנתי ממשי ראשון במאה ה-21 יוצג לקראת סוף העשור הנוכחי.

מתוך הפקה של מגזין Elle צרפת | צילום מסך

המראה הגברי דווקא מדגיש את הנשיות. מתוך הפקה של מגזין Elle צרפת | צילום מסך

| ואז הגיע איב סאן לורן |

בינתיים בין אוסף הסגנונות הלעוסים בולט לטובה השנה, כדרכו, המראה הגברי לנשים. מראה שהתבשל לאטו לאורך המאה ה-20 יחד עם התנועה לשחרור האישה ופרץ לקדמת הבמה רק בשנות ה-60 עת איב סאן לורן השכיל לחבר באופן מבריק ואלגנטי את הנשים למכנסיים ולז'קט גברי. "לה סמוקינג" – החליפה הגברית לנשים שהציג ב-1966 הייתה ועודנה, שילוב מנצח של עוצמה ופשטות. "בגדי גברים הם מרתקים ותמיד רציתי לתת לנשים את ההגנה שיש למלתחה בסיסית כמו שלהם, הגנה מפני לעג, חופש להיות הן עצמן", אמר בראיון לרגל חגיגות 20 השנה לבית האופנה שלו. שנים קודם לכן העיד כי הוא משוכנע שנשים רוצות ללבוש מכנסיים: "יש משהו מהפכני ברעיון הסמוקינג, משהו שקשור במשחק בין המינים. יש בו חושניות, בדיוק ההיפך מאישה שמתלבשת כמו גבר. הרעיון הוא דווקא להדגיש את כוח הפיתוי של האישה".

חליפת המכנסיים של איב סן לורן | צילום: גטי אימג'ס

אפשר לצפות לחידוש אופנתי בסוף העשור? חליפת המכנסיים המהפכנית של איב סן לורן מ-1966 | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה