ד"ש מהניינטיז: ה"דוד" מביג לבובסקי הוא סטייל אייקון

עם אנטי אופנתיות מוקפדת, שרוואל ושקפקפים, ג'פרי לבובסקי מעולם לא היה יותר קול | מי בא לשנ"צ על השטיח?

מאת  | ‏ 9 נובמבר 2011

ה"דוד" מביג ליבובסקי | צילום מסך

רוב הזמן בפיג'מה ועדיין סטייל אייקון. ה"דוד" מביג לבובסקי | צילום מסך

Sometimes, there's a man, well, he's the man for his time and place. He fits right in there. And that's the Dude. The Dude, from Los Angeles.

לקרוא לגיבור סרטם של האחים כהן "ביג לבובסקי" אייקון אופנה, זה מעט משונה. "אייקון" כן, אבל "אייקון אופנה"? הרי כיצד ניתן לכנות כך אדם שמבלה את רוב זמנו בווריאציה כזו או אחרת של פיג'מה? אבל לדוד (The Dude) יש סטייל, ואולי יותר מכל, הסטייל של הדוד הוא מעין זיקוק של רגע היסטורי ותרבותי, ואופנה, במהותה, קשורה תמיד למקום ולזמן מסוים. איכשהו בשלהי הניינטיז (1998) הצליחו האחים כהן לבדות גיבור שמנציח רגע שעמד לחלוף מן העולם.

אבל נתחיל ממעט רקע על הוד דודיותו: ג'פרי לבובסקי, בטלן מקצועי יוצא ויטנאם ותושב לוס אנג'לס, שמבלה את ימיו בשתיית "רוסי לבן", עישון כמויות חריגות של גראס, משחק באולינג או לחלופין, מבלה שעות בשכיבה על השטיח בעודו מעשן, שותה ומאזין באמצעות הווקמן שלו להקלטות של משחקי באולינג. בקיצור, חייו עשירים ושגרתו פרודוקטיבית. עד שיום אחד, בעקבות טעות בזיהוי, מגיעים שני בריונים לדירתו אפופת העשן, דוחפים את ראשו לאסלה ומשתינים על שטיחו. הדוד המבולבל והפגוע מחליט לעשות מעשה ולגשת ללבובסקי האחר והעשיר, אותו חיפשו הבריונים, כדי לקבל פיצוי. מכאן והלאה מתפתח סיפור בלשים קומי ומלא תהפוכות.

ה"דוד" מביג ליבובסקי | צילום מסך

החלוק לא שמור רק לתחומי הבית. ה"דוד" מביג לבובסקי | צילום מסך

ה"דוד" מביג ליבובסקי | צילום מסך

משחקים באולינג, כמובן. מתוך הסרט "ביג לבובסקי" | צילום מסך

| פיג'מה כדרך חיים |

הדוד נטוע עמוק בזמנו, בעידן השקפקף, השרוואל, והסווטשירט האפרורי. כל כולו אנטי-אופנתיות מוקפדת, הזנחה מדויקת. הוא אינו מתאמץ לא להתאמץ, אלא פורש מהמשחק מראש. ככזה קשה "לתרגם" את הסטייל שלו לימינו – שנות האלפיים שמורכבות מקולאז' אינסופי של ציטוטים מוקפדים ו"מודעים לעצמם". אך מצד שני, נדמה שרק עכשיו הניינטיז הסתיימו והנה הן כבר שוב פה, בשנה האחרונה אנחנו חוזים כבר בנוסטלגיה לאותו עשור אבוד, עם חזרתן של חולצות הכפתורים המשובצות, חולצות ג'ינס, תיקי גב והשקה מחודשת של בנטון בארץ, אין זה פלא שאפילו השקפקפים, המכונים בלעז jelly sandals מאיימים להציף את חופי העולם פעם נוספת.

ה"דוד" מביג ליבובסקי | צילום מסך

לוק מוזנח ומדויק כהצהרה. מתוך הסרט "ביג לבובסקי" | צילום מסך

אפשר לומר גם שהדוד כאייקון אופנתי חורג מסך חלקיו, הוא אינו רק היפי מזדקן ובטלן, חובב שקפקפים מושבע ובעל ידע מופלג ברזי הזהב הירוק, אלא מורה דרך ובעל תורה. הסטייל של הדוד אינו מסתכם בבחירת הפיג'מה הנכונה, אלא בגישה שדוגלת בפיג'מה כדרך חיים. אם העולם מפנה לרגע את מבטו אחורה אל אותו זמן משונה, הרי  אולי זו הזדמנות גם בשבילנו להירגע, ללבוש חלוק או קרדיגן ביתי, להכין רוסי לבן, ולהירדם לרגע  על השטיח.

ה"דוד" מביג ליבובסקי הוא סטייל אייקון

צילומים: יח"צ

1. חלוק, H&M, מחיר: 179 ש"ח
2. משקפי שמש, אלדו, 69 ש"ח
3. סוודר, רנגלר, 809 ש"ח
4. מכנסי ברמודה, קסטרו, 199 ש"ח
5. טישירט לבנה, Loft ל-Inn7 (להשיג בבן יהודה 177, ת"א), 231 ש"ח

מתכון לרוסי לבן
40 מ"ל וודקה
40 מ"ל ליקר קפה
20 מ"ל חלב
20 מ"ל שמנת מתוקה

הגישו בכוס וויסקי קלאסית (tumbler)

השאירו תגובה