תקופת יובש: החורף שלא היה

מכירות הבגדים צנחו החורף בין 30 ל-60 אחוז | והעונה, הקשה תמיד, הפכה לבלתי אפשרית עבור רבים מהמעצבים | האם בקרוב נראה קולקציות קיץ 365 ימים בשנה? | אופנה בישראל 2011 – כתבה שנייה בסדרה

מאת  | ‏ 13 אפריל 2011

ככה נראה חורף בישראל. מתוך קולקציית החורף של אלף אלף | צילום: גיא כושי ויריב פיין

עונת החורף מעולם לא הייתה העונה החזקה של תעשיית האופנה המקומית. בעוד בחו"ל הימים הקרים מתפרשים על פני חודשים ארוכים, בהם יש הצורך להתעטף בשכבות רבות של בגדים מחממים ומעילים כבדים, תנאי האקלים הישראלי מאפשרים לנו להמשיך להסתובב בשרוולים קצרים כמעט עד תום השנה האזרחית.

היערכותו של שוק האופנה המקומי לחורף היא תמיד הססנית ומחושבת, לאור העובדה שמספר הפריטים הנרכשים בחנויות צונח באופן משמעותי, שלא לדבר על חסרונם של החתונות ואירועי הקיץ, שהם הלחם והחמאה של המעצבים המקומיים. מכיוון שבגדי אירועים היו ומאז ומתמיד אחד המקומות היחידים בהם מוכן רוב הקהל הישראלי להשקיע סכומים גדולים יחסית.

אך גם ביחס לשנים קודמות, החורף האחרון ייזכר כאחד הקשים מזה שנים. הנטייה הראשונית היא להאשים את הגשם, שבושש לבוא השנה יותר מכרגיל, או את תהליכי ההתחממות הגלובלית שגרמו לימי שרב ארוכים גם בנובמבר דצמבר. אבל כשמסתכלים מסביב שמים לב לבעיה נוספת, שפע ההיצע באופנה מקומית ומיובאת, שהגיע העונה לנקודת רתיחה, עם מספר שיא של מעצבים עצמאים, מותגים פעילים ובוטיקי ייבוא נישתיים. רבים מבתי העיצוב המקומיים, גדולים כקטנים, דיווחו מאחורי הקלעים על פגיעות חדות במאזני מכירות, המשוערות בירידה של כ-30-60 אחוז. והמעצבים הקטנים הם אלו שספגו את המכה הקשה ביותר.

| סוף העונה הגיע לפני הגשם |
"זו הייתה עונה יבשה מכל הבחינות", מסכמת גלה דרין, מעצבת עצמאית המפעילה חנות וסטודיו משולבים ברחוב טשרניחובסקי ומוכרת במקביל בחנויות מעצבים. הבעיה המרכזית על פי דרין היא העדר מועד מוגדר לפתיחת עונת הסיילים, דבר הפוגע לדעתה בעיקר במעצבים הקטנים. "בדיוק כשהטמפרטורות התחילו לרדת ונוצר סוף סוף עניין בבגדים החורפיים, יצאו הרשתות הגדולות במבצעי סוף העונה ואנחנו נאלצנו לעקוב אחריהן ולהוריד את המחירים לפחות ב-30 אחוז. כך נוצר מצב שהמכירות אולי עלו, אבל הרווח שלנו נעלם". העונה האחרונה חיזקה את אמונתה בשיטת הפעולה בה החלה לנקוט לפני מספר עונות של ייצור סדרות קטנות של בגדים בכמויות מצומצמות המאפשרות שליטה במלאי ופנייה ממוקדת ואישית יותר לקהל הלקוחות. פתרון יצירתי נוסף עליו חשבה הוא שינוי שעות פתיחת החנויות. "ברוב הזמן, בשעות היום חם מאוד, כך שלקוחות שנכנסות לחנות לא יכולות לעלות על דעתן למדוד בגדים ארוכים. אני חושבת שאם שעות הפתיחה בעונת החורף יתארכו לשעות הערב המאוחרות יותר, בהן האוויר מתקרר ויש צורך אמיתי בהתכסות, יהיה קל יותר לקונות להתייחס ליעודם הטבעי של הבגדים".

| מדלגים על החורף |
יש גם כאלו המוותרים מראש על המלחמה בעונה הבעייתית ומוצאים דרכים יצירתיות לדלג על החורף. "הצורך ליצר ולהמציא כל הזמן הוא מאוד שוחק וקשה לעשות את זה מלאי חדווה באופן תמידי", מספר אריאל דורון, מבעלי ביקל, חברה מקומית המתמחה בבגדי קיץ נוחים ונושמים העשויים מחומרים טבעיים. "המודל הכלכלי שלנו מתבסס מראש על ההנחה שהקיץ הוא העונה החזקה בארץ ואנחנו משקיעים את כל האנרגיות שלנו בה". את חודשי החורף החלו לנצל בביקל בעונה האחרונה לתמיכה ללא מטרות רווח במעצבים מתחילים. בחודשים האחרונים הפכה חנות המותג שבנווה צדק לחלל תצוגה ומכירה זמני שאירח שש קולקציות של יוצרות צעירות בינהן מריה ברמן ועטרה דה לנגה. "יש לנו צורך אמיתי להחזיר בצורה לא צינית לקהילה בה אנחנו יושבים", מספר דורון על המיזם ומבטיח להעניק את אותה הבמה גם בעונת החורף הבאה.

השאירו תגובה