לא כחול ולא ורוד: מותג הילדים המפורסם שמבטל את החלוקה לבנים ובנות

רשת חנויות הכלבו הבריטית "ג'ון לואיס" הודיעה השבוע כי היא עומדת לבטל את החלוקה ל"בנים" ו"בנות" במחלקת בגדי הילדים שלה, ובמקום זאת תציע אופנה חסרת מגדר הפתוחה לכולם. "אנחנו לא רוצים להשפיע על הילדים בסטריאוטיפים מגדריים" אמרו בהצהרה לעיתונות, "כך ההורים והילדים יוכלו לבחור בעצמם מה הם רוצים ללבוש". התגובות, כמובן, חלוקות

מאת  | ‏ 6 ספטמבר 2017

בלי הגדרות יותר. הילדים של "ג'ון לואיס" (צילום: מתוך האתר הרשמי)

בלי הגדרות יותר. הילדים של "ג'ון לואיס" (צילום: מתוך האתר הרשמי)

נזילות מגדרית היא הדבר הכי חם בעולם האופנה בשנים האחרונות. ההגדרות הולכות לפח, ובתמורה זוכים הצרכנים למגוון גדול יותר של אפשרויות. עכשיו מחלחל הטרנד מטה, לאזורים שהוורוד והכחול, הברבי והספיידרמן עוד שולטים בו ביד רמה.

בגדי הילדים זוכים כעת לשינוי האנטי מגדרי הזה, ועכשיו כבר לא מדובר בבוטיקים או בלייבלים קטנים ובועטים. רשת חנויות הכלבו הבריטית "ג׳ון לואיס" הודיעה השבוע כי הוציאה ליין של מגדר נייטרלי, שכל סממן שנחשב נשי או גברי הוצא ממנו, ומה שנשאר זה בגדים סופר חמודים, צבעוניים, ילדותיים ויפים.

הילדות של היום לא חייבות ללבוש שמלות יותר (צילום: ג'ון לואיס)

הילדות של היום לא חייבות ללבוש שמלות יותר (צילום: ג'ון לואיס)

אבל ב"ג'ון לואיס" לא עצרו בליין המיוחד. מעתה, בחנויות ברחבי בריטניה לא יהיו עוד מחלקות "בנים" ו"בנות", והחברה מאמינה שזהו העתיד. "אנחנו לא רוצים להשפיע על הילדים בסטריאוטיפים מגדריים" מסבירה קרוליין בטיס, מנהלת תחום הילדים. "אנו מעוניינים להעניק יותר מגוון ובחירה חופשית לקהל לקוחותינו, ושההורים והילדים יוכלו באמת לבחור בעצמם מה הם רוצים ללבוש".

מפתיע לגלות שהתגובות למהלך הזה, שנחשב בשוק לאמיץ, הן מעורבות. חלק מהקבוצות האנטי מגדריות משבחות ומוחאות כפיים לאנשי "ג'ון לואיס". "אלה חדשות פנטסטיות ואנו מקווים שעוד רשתות ינועו בכיוון דומה" הצהירה קבוצה בשם "תנו לבגדים להיות בגדים". "חולצה צריכה להיות פשוט חולצה, לא חולצת בנים או חולצת בנות".

מדובר במהפכה של ממש (צילום: ג'ון לואיס)

מדובר במהפכה של ממש (צילום: ג'ון לואיס)

קבוצות אחרות מאמינות ש"ג'ון לואיס" מגזימים. "מדובר בחברה אהודה ומשפיעה על השוק, ואין ספק שהסרת התוויות המגדר מבגדי הילדים מגיעה מתוך כוונה טובה" אמר כריס מקגאוורן מקבוצה בשם "חינוך אמיתי". "אבל אנו חוששים שבחירה של מותג כה מרכזי להסיר מעליו את המגדר תבלבל את הילדים והמבוגרים. יש פה בעיה, תופעה סוציאלית של גניבת זהות מגדרית מהילדים, שנוטה לשטח אותם ולהפוך אותם לאחד. יש הבדל בין בנים לבין בנות".

"ג'ון לואיס" מצטרפים ללייבלים נוספים שמשתדלים להיות פחות מגדריים ויותר פלואידיים, ביניהם זארה, טרגט וסלפרידג'ס שכבר הסירו את שלטי הבנים והבנות מהחנויות. כבר לא מדובר בטרנד, או בהחלטה המנסה להתכתב עם טרנד, אלא בתפיסת עולם ושינוי תרבותי גדול יותר, רצון לנענע את המערכת ולשחרר אותה מעט מסטריאוטיפים כובלים.

בינתיים, אגב, כל היופי הזה עוד לא מתבטא באתר החברה, שמחולק באותה חלוקה מוכרת של "בנים" ו"בנות", אבל התמונות ששוחררו עם ההצהרה התקשורתית מבטיחות בגדים עם דינוזאורים, גם לילדים וגם לילדות. 

ילדים זו שמחה (צילום: ג'ון לואיס)

ילדים זו שמחה (צילום: ג'ון לואיס)

השאירו תגובה

 

  • טוב מאד.
    ככה יהיו בגדים נורמליים גם לבנות ושלל צבעי הקשת לכולם.

    מאת: אמא |‏ 6 בספטמבר 2017 | 15:19
  • היכולת להעביר בגדים "בירושה" מילד לילד היא שיקול מרכזי בהחלטה לעבור לעיצוב יוניסקס. בגד שהעיצוב שלו סביר גם לבנים וגם לבנות יכול להשאר במשפחה כמה שנים ולעבור בין ילדים משני המינים וזה טוב לסביבה כי זה סוג של מיחזור.

    מאת: Ccyclist |‏ 6 בספטמבר 2017 | 14:03
  • איזה שטויות. יש שוני בן בנים לבנות. פיזיולוגית. אפשר גם באולימפיאדה לבטל מגדרים

    מאת: יוסי |‏ 6 בספטמבר 2017 | 12:00
  • גם בילדותי (לפני הרבה שנים) לבשנו חולצות "של בנים" וזה היה לגיטימי ואף אחד לא עשה מזה עניין.
    אני לא כל כך מבינה מה הסיפור, מלבד הטריק הפרסומי.
    גם כיום אני מסתכלת לפעמים במחלקת גברים, בניסיון למצוא לעצמי בגדים יפים.
    אגב, הבעיה היחידה היא שהמידות גדולות מדי בשבילי, כך שהדברים היפים פשוט גדולים מדי.

    מאת: מישי |‏ 6 בספטמבר 2017 | 11:53
  • /

    מאת: כל הכבוד. הגיע הזמן |‏ 6 בספטמבר 2017 | 11:23
  • גועל נפש

    מאת: לאה |‏ 6 בספטמבר 2017 | 11:17