בין סינדרלה ליפהפייה הנרדמת: הכירו את אורורה ג'יימס
שמה של אורורה ג'יימס הקנדית מתגלגל בתקופה האחרונה על לשונותיהם של מיטב חובבי האופנה. מותג הנעליים שהקימה בהשראת דרום אפריקה הוא אחד המקוריים והמעניינים של התקופה האחרונה, וזה שהיא הורסת בעצמה ובין מעריציה אפשר למצוא את קנייה ווסט, אנה וינטור וסולאנג', זה רק הדובדבן שבקצפת
כל חובבי וחובבות דיסני בעולם יודעים מי זאת אורורה: היפהפייה הנרדמת, הנסיכה הישנונית והאופנתית, בעלת השמלה שמחליפה צבעים מכחול לוורוד. אלא שבעולם האופנה עוד ועוד אנשים ששומעים את השם הקסום כבר חושבים על מישהי אחרת: אורורה ג׳יימס. מעצבת צעירה ויפהפייה שעזבה את עולם הסטיילינג והעיצוב במגזינים ואצל המעצבים החשובים על מנת לייסד לייבל נעליים אפריקאי, ולעצב דרכו נעליים ארטיזניות, אותנטיות, שעל הדרך מחזקות את האוכלוסייה המקומית המוחלשת.
המוטו של ג׳יימס, שפתחה את הלייבל Brother Vellies בשנת 2013 ומאז הפכה אותו לשם דבר, הוא ״יש שני דברים שישרדו את האפוקליפסה: ג׳וקים ונעלי ווליז.״ ווליז הן נעליים דרום אפריקאיות קלאסיות, וכל פילוסופיית הלייבל עוסקת בנעליים שיחזיקו לנצח. ״אסור לשכוח שכל הבגדים צריכים להחזיק מעמד״ מצהירה ג׳יימס הצהרה שכמעט עומדת בניגוד לפילוסופיה של עולם האופנה כולו, לפחות מבחינה קמעונאית. ״לקולקציית קיץ 2015 השתמשנו בצמיגים ממוחזרים לסוליות הסנדלים. אני מתה על זה. יש לנו חרוזים שעשויים מעצמות חיות שמתו, וסוגרים ממתכת שהמסנו ממנעולים. העור והפרווה הם מוצרי לוואי מתעשיית החוואות. אנחנו תמיד שואלים במה אפשר לעשות שימוש חוזר״.
אורורה נולדה וגדלה בטורונטו, חשופה למגוון תרבויות ומקורות אתניים, ונמשכה מאוד לגיוון הזה. כך, היא טוענת, הוקסמה מכל הנושא של מלאכות אתניות ומלבושים מסורתיים, במיוחד אלה האפריקאיים. היו אלה דווקא הנעליים שלקחו את אורורה לדרום אפריקה עצמה ״מתוך מטרה לא רק לשמר את מלאכת הכנת הנעליים האפריקאית, אלא על מנת לייצר עבודה לנשים רבות״ לדבריה. ״החיבור שלי לנושא מגיע מגיל צעיר. הייתי קטנה כשאבי נפטר, ואמי גידלה אותי כאם חד הורית. יש לי המון הערכה לנשים במצב הזה, בעיקר במקומות כמו אפריקה, שם הנשים צריכות להתגבר על סטיגמות חברתיות כדי להפוך למפרנסות. כשמלמדים אותן מלאכה, זו מתנה ענקית. זה מעצים. זו לא נדבה. הבנות של הנשים האלה רואות אותן כחזקות וזה מסר מאוד חזק עבורן ולעתיד שלהן״.
אורורה עובדת עכשיו עם נשים מדרום אפריקה, קניה וגם מרוקו, ומבלה שם שליש מהשנה. את יתר הזמן היא מבלה בברוקלין, ואפשר לראות אותה ואת מסעותיה האקזוטיים באיסטגרם הפעיל שלה. ״בילדותי טיילנו הרבה, ואמא שלי אספה בגדים מכל מקום. קימונו, נעליים הולנדיות, כובעים מיוחדים. ביליתי שעות בארון שלה ודמיינתי את הנשים הזוהרות שלובשות בגדים כאלה. בהמשך הדמיונות הפכו לדמויות שקראתי עליהן במגזינים, דרך עבודתם של סטיבן מייזל וריצ׳רד אבדון והמוזות שלהם״.
ההתמחות האופנתית הראשונה שלה הייתה בגיל 15, בסוכנות הדוגמנות נקסט, ולאחר שסיימה את התיכון למדה אופנה ואז עברה ללמוד עיתונות. משם התגלגלה להנחות תוכנית על אופנה בערוץ האופנה ולמדה על התחום מכל הצדדים. בהמשך ייעצה למגזין אל, למעצב תומס ווילד ועוד, אבל חוותה תסכול מכך שאינה מעצבת או תורמת לחברה. כך, לאחר טיול לאפריקה, הקימה את Brother Vellies, שפרט לנעליים אופנתיות, שימור מסורת אפריקאית וייצור עבודות, מקיים גם סדנאות. הקולקציה הראשונה יצאה באביב 2014, ומאז התרחב העסק מאוד, והתווספו לנעליים הקלאסיות גם נעליים מודרניות מסוגים שונים, כולן נוצרות באופן אותנטי.
השנה ג'יימס גם זכתה להכרה ממוסדת, כשקיבלה את פרס CFDA בקטגוריית "המעצב המבטיח של השנה", אותה חלקה עם עוד שני מעצבים צעירים – ריו אוריב וג'ונתן שימקיי. ״אין לי המון נסיון בעיצוב״ היא מודה, ״אבל אני יכולה להעיד שלמדתי המון על שיתוף פעולה, מסורת, מאבק והתפתחות אישית. יחד עם הארטיזניות שלנו כל יום הוא שיעור ואתגר חדש, ואנו גדלטת יחד. אני גאה מאוד בסיפור הזה״.
השאירו תגובה