עוד היד נטויה

האם אנחנו באמת צריכות עוד טיפול קוסמטי שמבטיח לטשטש את סימני הגיל, ועל הדרך לגרום לנו להתאבסס על משהו שעד אתמול אפילו לא שמנו לב אליו? מסתמן שכן, כי עכשיו תעשיית הקוסמטיקה מציעה לנו "הצערת ידיים". כן, ההזרקות הגיעו גם לגב כף-היד. איך זה עובד, כמה זה עולה – והאם המראה המוצער באמת שווה את הסכומים, את ההתעסקות, את הדבר הבא שלא נאהב בעצמנו?

מאת  | ‏ 25 אוגוסט 2022

תכירו את טרנד הצערת ידיים (צילום: שאטרסטוק)

תכירו את טרנד הצערת הידיים (צילום: שאטרסטוק)

הידיים הן הדרך הטובה ביותר לאמוד את גילה של אישה. כך לפחות גורסים שלל פתגמים עממיים שעוסקים במלאכה הפופולרית, מתברר, של ניחוש גילי נשים במקום סתם, נגיד, לשאול אותן בנימוס. מסתמן שממש כמו בולי עץ ושריונות צבים, יש דרך לתארך גם אותנו, והיא כוללת בחינה מעמיקה של גב כף-היד. לא כפות הידיים, שאותן ניתן לקרוא בניסיון לנבא את העתיד, אלא גב כף-היד, איתו קוראים את העבר. אולי גם יש נוסחה שכוללת הכפלת ורידים בכתמי שמש, מי יודע. 

כידוע, נשים מזדקנות. כאילו, כל בני האדם מזדקנים, אבל מסתמן שבקרב נשים התופעה חמורה יותר ומתקבלת בפחות הבנה. ומה ניתן לעשות עם כל מה שמכונה בנימוס "סימני גיל" (ושלא בנימוס – "אין מספיק פילטרים בעולם")? ובכן: להעלים, לטשטש, להילחם, להסוות, לחסל ושאר טרמינולוגיות עולם תחתון.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Dr Roy Moutran (@dr_roy_moutran)

והנה, הגיע תורן של הידיים. כי כבר ידוע שאת האזורים שאיבדו נפח ממלאים בחומצות, את קמטי ההבעה מחליקים בעזרת בוטוקס, את השיער הלבן צובעים או מטפחים בגוונים מלאכותיים טבעיים. הצוואר המדולדל ייעטף או יימתח, כתמי הגיל יובהרו, הגוף יפוסל בפילאטיס או סתם יוסתר, גם ככה בגדי ים ארוכים נכנסו כבר מזמן לאופנה. אפילו איברי המין שלנו כבר מוזמנים לעבור שלל פרוצדורות במכונים בעלי שמות קרינג'יים כמו "לייפות". עם מה נשארנו? נכון, הידיים; הגיע הזמן שגם הן ייכנסו אל מתחת לאלונקה וייקחו חלק במאמצי ההסתרה.

הצערת ידיים, זה מה שקורה עכשיו. עקצתן איזה מזרק קטן במצח? תבקשו שיתנו לכן גם אחד בידיים. הלקוחות? בעיקר נשים בעשור החמישי והשישי (והלאה) לחייהן. "אני אוהבת אסתטיקה, אני מקפידה על טיפוח הפנים שלי, מזריקה", מספרת עופרה בת ה-63 מרמת גן, "ושמתי לב בשנים האחרונות שהפער בין הפנים לידיים שלי נהיה מאוד גדול, רציתי לאזן את זה. אני מאוד לא בעד ניתוחים גדולים, אני חושבת שנשים צריכות לקבל את עצמן, אבל את יודעת, קצת עזרה. זה הכל".

גם ויקי בת ה-61 פנתה לסיוע בנושא. "לפני חודשיים הבת שלי התחתנה", היא מספרת. "חתונה גדולה, הרבה מוזמנים. וחשבתי, אני מרשה לעצמי להוציא כל כך הרבה על שמלה ואני לא אטפל קצת בידיים? זה הרי יותר חשוב מתכשיטים ובגדים".

נעמה קסרי. "אבל אני לא האדם שיגיד שהרווחתי את הקמטים שלי ביושר" (צילום: ערן לוי)

נעמה קסרי. "אבל אני לא האדם שיגיד שהרווחתי את הקמטים שלי ביושר" (צילום: ערן לוי)

אולי בקרוב לא תהיה דרך לדעת בנות כמה אנחנו

נעמה קסרי, השורדת הנצחית ובעלת הקליניקה BU לטיפולי אסתטיקה, מסבירה שהטיפול לא חדש, אבל הרבה נשים עדיין לא מכירות אותו ומגיעות בכל פעם שהיא מעלה פוסט בנושא. לפי הנוכחות ברשת, אצל קסרי ובקליניקות אחרות, מדובר בפרוצדורת ביוטי שתפסה תאוצה ממש לאחרונה. "להרבה נשים מפריע מראה הידיים ואפשר לטפל, אפשר לטפל בהכל. תנוכים, מרפקים, יו ניים איט. גב כף-היד זה אזור עם עור דק והוא מסגיר גיל, זה אזור שמתבגר מהר כי הוא חשוף, בין שזה חומרי ניקוי, מים או שמש. אזור חרוש, נקרא לזה. אגב, אני אישית נוהגת עם כפפות בד ואני ממליצה לכולן, זה עוזר למנוע כתמי שמש".

אז מה עושים עם הידיים?
"טיפולים שמצעירים ויוצרים הלימה בין מראה הפנים לידיים. כי אנשים מטפלים בפנים אבל שוכחים את הצוואר ואת הידיים. עדיף להגיע מוקדם, טיפולים אסתטיים הם מניעה, לא טיפול. לא לחכות שלא תוכלי להסתכל על עצמך, למנוע. כמו בכל דבר בחיים".

רגע, כמה מוקדם?
"פנים אני ממליצה להתחיל בתחילת שנות ה-30, המחוננות יגיעו באמצע שנות ה-20 שלהן. ידיים זה אינדיבידואלי, כי יש גנטיקה ואורח חיים וכמה את נזהרת מהשמש ושותה מים".

הטיפול בידיים הוא בהזרקות?
"רק בהזרקות, אין שום קרם שיעזור. יש תחושה של בצקת עדינה יומיים-שלושה, ואז זה יורד והעור נראה צעיר, עדין וטבעי. בדרך כלל טיפול אחד שמחזיק לשנה-שנה וחצי".

והמחיר?
"זה לא תחום זול, גם לנו לא, אבל אני משתדלת לשמור על מחירים הוגנים. העדיפות לידיים היא אחרונה בדרך כלל. אנשים מתרכזים בפנים. אבל כשאת רואה מישהי בוגרת יותר שהיא מטופחת והידיים שלה לא, זה בולט".

מדונה ובנה דיוויד. לא יוצאת מהבית בלי כפפות שמסתירות את הידיים (צילום:  Cassy Athena לגטי אימג'ס)

מדונה ובנה דיוויד. לא יוצאת מהבית בלי כפפות שמסתירות את הידיים (צילום: Cassy Athena לגטי אימג'ס)

קסרי מדווחת שהמחירים נעים בין 3,200 ל-5,000 שקל. לא זול, כנראה לא משהו שיהפוך כל כך מהר לסטנדרט כמו שקרה לשפתיים ולפיסולים למיניהם. אם המחירים יוזלו, יכול להיות שהפרוצדורה תגיע גם אל הנשים הצעירות יותר. דמיינו טרנד הצערת ידיים לפני הצעות נישואים, למשל. עד היום נשים הקפידו על מניקור טרי בשביל להעלות תמונה עם טבעת האירוסין, אבל מעכשיו הן גם ייתנו איזה רענון קטן על גב כף-היד. בכל זאת, לא כל יום את מעלה סייב דה דייט. לפני שנשים לב, זה כבר ייראה לנו כמו הדבר הטבעי בעולם.

הקליניקה של קסרי היא לא היחידה – רוב מכוני הטיפוח מציעים כיום טיפולי הצערה לכפות הידיים. החומצה ההיאלורונית היא הפופולרית ביותר, היא מעניקה נפח מחודש לכפות הידיים (ולא רק, היא בשימוש נרחב גם בפנים ובשפתיים) במקום השומן התת-עורי שהתדלדל. היא גם מעודדת ייצור מחודש של קולגן ואלסטין, כל החומרים שאוזלים עם הגיל. גם רדיאס הוא חומר שמקובל להזריק לכפות הידיים, חומר מילוי שמגיע בצורת ג'ל ומשמש גם הוא למילויים ולפיסולים (למשל, פיסולי אף שאנחנו רואים היום הרבה). 

טיפול פופולרי נוסף הוא סקין בוסטר. הוא לא משמש לצורך השגת נפח, אלא מוזרק לעור של גב כף-היד ומעניק לחות וברק. מדובר בכמה טיפולים והוא נחשב ליקר מעט יותר (בערך 4,000 לסדרת טיפולים). פרוצדורה יקרה אף יותר היא הזרקת שומן לכפות הידיים – כלומר שומן עצמי שנשאב מהמותניים או מהבטן, טיפול שמחזיק לא מעט זמן. בכתמים ודבלולים, גם הם מגיעים לעתים עם הגיל, אפשר לטפל בעזרת לייזר. במקרים קשים במיוחד יש גם אופציה של ניתוח, אבל הוא כבר כולל חתכים, משיכות עור, הסרת עודפי עור וצלקות. פחות כיף.

יכול להיות שבקרוב גב היד שלנו לא יסגיר יותר את הגיל, ואז, בעצם, לא תהיה דרך לדעת אותו לעולם. כולנו נהיה כל הזמן בנות 30 ובנות 70 בו-זמנית. "אני לא מבינה למה צריך להסתיר את הגיל", אומרת קסרי, "אין אצלנו שום ניסיון להחזיר את הגלגל לאחור אלא להיראות נפלא לגילך, אין מחמאה יפה מזאת. ולעשות את זה באופן עדין, אף אחת לא צריכה להיראות כמו פלפל ממולא או פוחלץ. המראה שלי מטעה, בתמונות אני נראית עשויה, כל מי שרואה אותי אומרת שזה עוול איך שאני יוצאת בטלוויזיה ובאינסטגרם".

ואיך תגיבי להצעה להזדקן טבעי?
"שכל אחת תעשה מה שבא לה, אבל אני לא האדם שיגיד שהרווחתי את הקמטים שלי ביושר. אף אחת לא מרוויחה את הקמטים שלה ביושר, כי גם אם לא תעשי כלום יהיו לך קמטים, את תזדקני כמו כולן. אני לא מאמינה שיש מישהי שקמה בבוקר, מביטה בראי ואומרת 'איזה כיף! סוף-סוף אני מתקמטת ונופלת, איך חיכיתי לזה!'. בן אדם שקם בבוקר, מביט בראי וכיף לו – זה משפיע גם מבפנים".

אז אנחנו פרו-אייג'ינג או אנטי-אייג'ינג?
אפשר להגיד שהגיל, כיום, הפך לחסר משמעות. נשים בנות 60 נראות מדהים, לא בהכרח צעירות יותר, פשוט טוב. יש משהו חסר גיל בעיניים המלוכסנות מעט מהמילויים, בעצמות הלחיים המורמות ובעור הבוהק תמיד. וזה הגיוני – בחברה שמתגמלת אך ורק נשים בעלות מראה צעיר, המסר העיקרי שאנחנו מקבלות הוא שאסור לנו להזדקן. נכון, גם פרוצדורות פלסטיות מגיעות עם מחיר, יקראו לך "עשויה" או "פתטית" ויגידו שאיבדת שליטה על ההזרקות. באנגלית נטבע לזה שם בשנים האחרונות – unrecognizable, בלתי ניתן לזיהוי – כותרת שמכוונת לשחקנים, בעיקר שחקניות, שהעזו להזדקן או שהגזימו בניסיונותיהם שלא להזדקן. כלומר העזו לחרוג מהמרווח המאוד קטן שנתנו להם לנשום בו ולכן ייענשו במדורי הרכילות. אנחנו נאלצות להתמודד עם מסרים סותרים שמפומפמים אלינו ללא הפסקה: בדיחות על מרגול שמעזה להזריק כדי שלא להזדקן, ובמקביל קריאות תדהמה כלפי רותי רוסו שמעזה שלא לצבוע את שיערה ולתת לו להלבין אל מול מאות אלפי צופי פריים טיים שיסננו "מוזנחת" בכל פעם שהיא תופיע על המסך.

ב"מיתוס היופי", ספרה הנהדר של נעמי וולף מראשית שנות ה-90, פורשת וולף את הסטנדרטים הבלתי אפשריים של היופי וכיצד משתמשים בהם ככלי דיכוי, כזה שמשעבד נשים לאידיאל שלא יוכלו להגיע אליו לעולם. אנחנו לעולם לא נהיה שבעות רצון מהמראה שלנו, וזה ינטרל כל הישג אחר שנגיע אליו. כי עם כל הכבוד לפוסט-דוקטורט ההוא בברקלי, את עדיין מידה 42. ועכשיו, במקום לקרוא תיגר על התעשיות האלו שמגלגלות מיליונים מלערער אותנו פסיכולוגית, אנחנו מוסיפות עוד מטלה לרשימת האיברים שיש לטפל בהם כדי שלא להזדקן. 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Gwyneth Paltrow (@gwynethpaltrow)

"מה עוד יבקשו מאיתנו להצעיר? מה? כל פעם משקיעים משאבים בלפמפם לנו סוג של שיפוץ. זה לא טיפול, זה קלקול, לקלקל את כל מה שטבעי, אותנו", אומרת סמדר גנזי (59), מובילת תנועת פרו-אייג'ינג בישראל ובעלת סוכנות הדוגמנות ProAging Models לייצוג דוגמניות בוגרות. גנזי מספרת שהיא מכירה את פרוצדורות הידיים כבר תקופה ארוכה, אבל בעיניה לידיים שלנו מגיע להזדקן בנחת, ממש כמו לפנים שלנו.

קודם כל תסבירי מה זה פרו-אייג'ינג.
"פרו-אייג'ינג זו תנועה שייסדתי בישראל לפני שלוש שנים, ומבחינתי היא תגובת הנגד אל מול הלחץ של תעשיית האנטי-אייג'ינג. היא נולדה מתוך הכאב שלי, כשהבנתי שאני נתונה בסד של הנדסת תודעה אכזרית. המדיה והרשתות החברתיות הן סוכני דיכוי של מגפת הגילנות ושל תעשייה שמתעשרת על חשבוננו, על חשבון האהבה העצמית והקבלה שלנו את עצמנו, וחשוב להשמיע את הקול הזה. חשוב לי להגיד שאין פה ביקורת לגופה של אישה, אלא על התעשייה".

גנזי הייתה אחת הדוגמניות הבולטות בישראל בשנות ה-80 וה-90. "התחלתי להרגיש את הלחץ בגיל 40", היא מעידה, "הציעו לי להזריק ולעשות כל מיני פיסולי פנים. הרגשתי לחוצה, שאלתי את עצמי שאלות אקזיסטנציאליסטיות על איך אני רוצה להזדקן. החלטתי שאני רוצה להזדקן באופן טבעי, שאני לא גולשת במדרון החלקלק הזה".

צריך הרבה ביטחון בשביל זה.
"נכון, צריך ביטחון עצמי וקבלה עצמית ועבודה, אבל גם פרו-אייג'ינג זה תרפויטי, זה מרפא מהפחד להזדקן. כל אחת צריכה לשמוע את הקול הזה, ואז שתעשה מה שהיא רוצה".

את מרגישה חריגה?
"כן, ואני נושאת את זה בגאון. הקמטים שלי מוסיפים לי יופי ואני אוהבת את עצמי יותר מבגיל 24 עם עור מתוח. המזרק והסכין לא יגרמו לי להיות מאושרת. רק להיראות כמו אישה מבוגרת שרוצה להיות צעירה". 

סמדר גנזי. "המזרק והסכין לא יגרמו לי להיות מאושרת" (צילום: ליה יפה)

סמדר גנזי. "המזרק והסכין לא יגרמו לי להיות מאושרת" (צילום: ליה יפה)

סוכנות הדוגמנות שהקימה גנזי מייצגת נשים מעל גיל 45 שלא עברו פרוצדורות פלסטיות. מבחינתה מדובר בזרוע ביצועית להעברת מסר של פרו-אייג'ינג, על ידי החדרת ייצוגי נשים טבעיות במדיה. מהפכת ה-age diversity (גיוון בגילים) היא קוראת לזה, והיא מגיעה לאחר מהפכת ה-body diversity (גיוון במבני גוף ובגודלי גוף). האמת היא שזה די עבד; היום באתרי אופנה רבים אפשר לראות לצד דוגמניות במידות גוף שונות ובצבעים שונים גם דוגמניות מבוגרות. כולן יפות, גם השמנות, גם הזקנות, גם השחורות, גם אלה שבוחרות שלא להסיר שיער גוף. אנחנו עדיין לא במקום של הגברים שבו מודל יופי הוא פשוט לא עניין, ובכל זאת – זה צעד בכיוון. "אני חושבת שלנשים מתחיל להימאס מהמראה הפלסטיקי הזה, הברווזי", מסכמת גנזי. "אל תמחקו את הקמטים, הם הסיפור שלנו".

גם שלי גרוס בת ה-50, עיתונאית, סופרת, מתרגמת והבלוגרית האהובה עלינו, שמזוהה בעצמה עם פרו-אייג'ינג, לא בדיוק מתכננת להזריק בקרוב לידיים. "אפילו לא שמעתי על זה! אני עם כפות ידיים של בת 70, אז אפשר להגיד שהן אכן לא מסגירות את גילי. אלה בדיוק כפות הידיים שיש לאמא שלי ושהיו לסבתא שלי. אבל אני אפילו לא אוהבת מניקור, בעיניי ידיים צריכות להראות כאילו הן מוכנות לעבודה יצירתית".

אז מה אנחנו, פרו-אייג'ינג או אנטי-אייג'ינג? ובכן, ברור שמאחורי כל הסיתותים וההצערות האלו יש המון כסף. פרו-אייג'ינג זו מלחמה לא רק במנגנונים שמשדרים לך שהזדקנות היא פשע, אלא גם בכוחות כלכליים וקפיטליסטיים גדולים וחזקים. נשים מוציאות מעל אלף שקל על כל מזרק, ועוד אלפים על החלקות, לק ג'ל, קוסמטיקאית, לייזר, קרמים, איפור. וזה עוד בלי בגדים, נעליים ואימוני כושר וכל הדברים שהיינו יכולות להספיק בכל הזמן הזה. מעגל צרכני מטורלל שמי בכלל יכולה להרשות לעצמה; כמה זמן וכסף אפשר להשקיע בטיפוח?

התשובה היא כמה שרוצות, כמובן. פמיניזם זו גם האפשרות של כל אחת להזדקן כראות עיניה. אפשר לעשות את זה טבעי, אפשר שלא, אפשר גם להיות איפשהו באמצע וזה יהיה ממש בסדר. מה שכדאי לבטל זה את הגיחוך כלפי כל אחת שמזריקה יותר ממה שלטעמכם צריך, וגם את הלחשושים מאחורי הגב של כל מי שלא צובעת את השיער הלבן שלה.

ואולי הדבר העיקרי ששווה לזכור, זה שהכסף שלנו והגוף שלנו ברשותנו, וכך גם הרשות לאהוב את עצמנו עם או בלי פרוצדורות. בסוף זו רק החלטה שלנו כי לאף אחד אחר, אבל באמת, לאף אחד בעולם, אף לא לנפש חיה אחת, לא אכפת מגב כפות הידיים שלנו.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Janyll Moquete MD (@dr_botox_nyc)

השאירו תגובה