תארוג אותי וזהו: על בדים ועל גברים

טוויד להיפסטרים, קורדרוי לשועלים אופנתיים או צמר להמונים - מדריך לאריגים החמים של חורף 2012

מאת  | ‏ 6 דצמבר 2011
קסטרו חורף 2012 | צילום: דודי חסון

מעיל צמר זה בסיסי. קסטרו חורף 2012 | צילום: דודי חסון

עם בוא החורף, זה הזמן להשתמש במה שנקרא במחוזותינו "שיטת הבצל". משמע, על הגבר להפנות את מירב מרצו אל עבר המשימה המורכבת, והמסורבלת לעתים, של התאמת כמה פריטי לבוש זה מעל זה. העניין הוא שלבוש בשכבות אינו מסתכם רק בהימנעות ממפגש הרה אסון בין פס למשבצת. כדי להרכיב עוגת שכבות מוצלחת יש להקדיש תשומת לב גם לבדים ולטקסטורות. הסוד בשיטת הבצל נמצא במשחק בין הבדים השונים, לא רק בין צבעים או הדפסים, אלא גם בין אריגים, טקסטורות ונפחים. כדי שתוכלו לעשות זאת בבטחה, הכנו עבורכם מדריך שטח קצר לאריגים החורפיים החמים של העונה.

טוויד

טוויד הוא אריג העשוי צמר שנטווה מחוטים עבים ונארג בגסות. בעבר הלא רחוק שימש בעיקר ללבוש ספורטיבי של המעמדות הגבוהים, ובייחוד לז'קטי הצייד. הבד נארג לעתים קרובות בדוגמת "הרינגבון", מעין זיגזג שבור, או במשבצות. סוג הטוויד הידוע ביותר הוא "האריס טוויד", שנארג על ידי תושבי איי האריס שבצפון מערב סקוטלנד. אריגי האריס מיוצרים בעבודת יד כפי שיוצרו במהלך המאה ה-19, וניתנים לזיהוי בקלות על ידי צבעיהם הייחודיים שמשלבים בדרך כלל חום עם נגיעות של כתום, ירוק וכחול, שנוצרים מצביעה צמחית.

עם השנים הפכו האריגים הסקוטים למוצר יוקרתי ואקסקלוסיבי, ו"האריס טוויד", כצפוי ממוצר שנעשה בעבודת יד, אינו זול. אבל החדשות הטובות הן שהעונה אפשר למצוא כמעט בכל חנות ז'קט טוויד ברמה כזו או אחרת, החל ב-H&M וכלה בגרסתו המושלמת של מומחה הטקסטורות, המעצב היפני ג'וניה וואטאנבי.

מתאים במיוחד: לציידים חובבים, פרפסטרים (זן פרפי של היפסטר) וסבים חביבים.

ז'קט טוויד אסוס, 95 ליש"ט | צילום מסך

המציג הינו פרפסטר. ז'קט טוויד אסוס, 95 ליש"ט | צילום מסך

קורדרוי

מי היה יודע שסוג של קטיפה יכול לשמש לבגדי עבודה? גם אנחנו לא היינו מודעים לקרבתם המשפחתית של הקורדרוי והקטיפה, אבל זה מסביר הרבה. הבד המפוספס הקשוח מגיע בעוביי פס שונים, כאשר עובי הפס קובע את קשיחותו של האריג.

לאחרונה הקורדרוי זוכה לעדנה מחודשת, אולי זה כיוון שאנחנו בשנת 2011, וה-11.11.11 שהיה זה עתה, הוכרז כיום הקורדרוי הבינלאומי בגלל דמיונו הוויזואלי של התאריך לפסי הקורדרוי. אולי זה בשל החיבה המחודשת לבגדי עבודה בכלל, ואולי סתם כי הקורדרוי הוא בד חמים ונעים שמשרה תחושת ביטחון בעידן של התחממות/התקררות גלובלית.

כך או כך, אין ספק שהקורדרוי הוא תוספת מבורכת לארון הגברי, בעיקר בצורת מכנסים צרים יחסית, או אם אתם אמיצים ולא דהויים מדי, בתור חליפה מחויטת. מכנסי קורדרוי יכולים לשמש כתחליף צ'ינו חורפי, גיוון מהג'ינס והזדמנות להכניס מעט יותר צבע לארון. הגסות הבוהקת משהו של הקורדרוי תשתלב היטב עם סוודרים מצמר עבה ומט. במקרה שטרם השתכנעתם בצדקת הקורדרוי, פשוט תראו את מר שועל המהולל, אייקון אופנה ללא צל של ספק, מתהולל בחליפת קורדרוי חומה, מהוהה ותפורה למשעי.

מתאים במיוחד: לפועלי בניין בעלי חושים אופנתיים חדים, אנשים שמפחדים ממכנסי צמר, שועלים אופנתיים וחובבי ווס אנדרסון מושבעים.

רנואר ז'קט קורדרוי 300 ש"ח | צילום: אלון שפרנסקי

קטיפה לגברים מחוספסים. רנואר ז'קט קורדרוי 300 ש"ח | צילום: אלון שפרנסקי

ז'קטים קורדרוי של זארה, 700 ש"ח | צילום מסך

לא רק לפועלי בניין. ז'קטים קורדרוי של זארה, 700 ש"ח | צילום מסך

צמר

מה יש לומר על צמר? הוא בכל מקום, ולא נראה שהוא הולך להיעלם בקרוב. אריגי צמר, ותחליפיהם הסינתטיים, הם כלי הביטוי החורפי הבסיסי ביותר. ישנם סוגי צמרים רבים: צמר כבשים פשוט, צמר כבשי מרינו באיכויות שונות, צמר אלפקות חם ומפנק, קשמיר ומוהייר מעזים וצמר ארנבי אנגורה יוקרתי. לאחרונה רואים הרבה סריגי צמר עבים יחסית, כאלו שצבעם, כמו בטווויד, מנוקד בעדינות בצבעי סתיו.

אם עדיין אין לכם איזה סוודר צמר מפנק, עכשיו זה הזמן להתחמש בקרדיגנים עבים ומנחמים, שבאקלים המקומי יכולים לשמש לעתים גם כתחליף ז'קט לא רע. מעבר לכך, מומלץ לגוון מעט מצווארון הווי ולהוסיף לארון גם כמה סוודרים עם צווארני מלחים (Crew neck).

זכרו שהשימוש בצמר אינו שמור רק לאריגים. מכנסי צמר הם פריט מצוין, שמגוון את הארון, מחמיא וכמובן מחמם. האם יש סיכוי שמכנסי הצמר ישמשו כטרנינג החדש(ישן)? נוחים, חמימים ולא מג'ינס, אנחנו מקדמים אותם כשינוי מרענן לעונה.

מתאים במיוחד: ובכן – לכולם.

סוודרים של זארה, 300 ש"ח | צילום מסך

כל אחת תרצה להתכרבל איתך ככה. סוודרים של זארה, מימין: 300 ש"ח, משמאל: 200 ש"ח | צילום מסך

מעילי צמר של קסטרו חורף 2012  | צילום: דודי חסון

עכשיו רק צריך שיהיה קצת גשם. מעילי צמר של קסטרו, 200-1,200 ש"ח | צילום: דודי חסון

צמר למתקדמים

סריגי "איי פייר" (fair island) הם טרנד חם נוסף. כמו הטוויד, מקור דוגמת האריגה הזו גם הוא בסקוטלנד. העונה הדוגמה הנושנה כבשה כל פריט אפשרי – כובעים, סוודרים, צעיפים, כפפות ואפילו ז'קטים.

מתאים במיוחד: לחובבי חג המולד, דוכסים, קורבנות אופנה וסתם סקוטים.

סוודר בסגנון "איי פייר" | צילום מסך

רצוי ללבוש כשיש שלג מסביב. סוודר בסגנון "איי פייר" | צילום מסך

השאירו תגובה