"המצב הכלכלי שלנו השתפר בזכות סופיה, אבל אמא עדיין מנקה כמה דירות"

ניקול מצ'טנר אוהבת להיות "האחות של", אבל מתכננת לקחת את זה קצת יותר רחוק. בגיל 15 היא עושה צעדים ראשונים בעולם הדוגמנות, מתגעגעת אל האחות סופיה שעובדת באירופה וכמעט לא מגיעה הביתה ובונה בעצמה על קריירה בינלאומית. אבל למרות החלומות על ההצלחה אמא שלה מודאגת

מאת  | ‏ 7 יוני 2018

ניקול מצ'טנר (צילום: הילה שייר)

ניקול מצ'טנר (צילום: הילה שייר)

לא משנה כמה התכוננה לרגע הזה וחיכתה לו, וכבר ראתה את זה קורה לאחותה, ניקול מצ'טנר לא הצליחה לעצור את ההתרגשות כשראתה את עצמה בקמפיין הראשון. "קשה להסביר במילים איך זה לראות את עצמך על שלט ענק מחוץ לקניון", אומרת מצ'טנר בת ה-15, "גם אם אנסה, אני לא אצליח. זה מרגש, מטורף, מאוד מיוחד אבל גם רגיל".

ניכר עליה שהיא מתקשה להתנסח, בעצם מתכוונת להגיד שהפרסום שהפך לשגרתי אחרי ההצלחה של אחותה, הוא בעצם גדול ומיוחד עכשיו כשלה זה קורה. "היא מתכוונת שהיא מתרגלת", ממהרת לענות במקומה הסוכנת שלה, רותם גור. ניקול מהנהנת. ככה זה נראה כמעט כל השיחה. לפעמים היא מתקשה למצוא את המילים, ורותם, מיומנת בענייני תקשורת, נחלצת לעזרתה, יודעת איך נראית תחילת הדרך של דוגמנית צעירה, כמי שגילתה את סופיה מצ'טנר, דורית רבליס ואביטל לנגר, כולן יפהפיות בגילאי העשרה.

ההתרגלות של ניקול, כך נראה, בעיצומה. רק לא מזמן היא הסתובבה בקניון עם חברה וראתה את עצמה לראשונה מפרסמת את רשת הביגוד "יפו תל אביב", בקמפיין אליו הצטלמה לאחרונה. הכל עדיין מאוד בוסרי, אבל ניקול מוכנה לתהילה. היא חיכתה לזה מאז גיל 11, כשאחותה הגדולה סופיה מצ'טנר, בת ה-18 היום, הפכה בין לילה לפנים של בית האופנה דיור. "כשסופי התחילה לדגמן הסתכלתי עליה וקינאתי", היא מספרת, "אני רוצה להיות כמוה, להגיע למקום שהיא נמצאת בו. אני יודעת שזה ייקח זמן, אבל זו המטרה".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

"סופיה לימדה אותי לעצום את העיניים מול השמש ולפתוח רק כשמצלמים"

הן באמת מאוד דומות. גם במראה החרסינה העדין והמהפנט וגם בביישנות, בדיבור הרך, בצניעות. אבל הסיפור של ניקול עדיין רחוק ממעשיית הסינדרלה של סופיה, שתעשיית האופנה בעולם כבר מכירה בעל פה: איך לפני כארבע שנים, בהיותה בת 14 בלבד, נתקלה במקרה במעצב של דיור, ראף סימונס, בחנות בפריז – והפכה למוזה שלו ולפרזנטורית של הרשת היוקרתית במשך שנתיים. היו שאמרו שההצלחה שלה הייתה מהירה ופתאומית מדי, ודאגו שמא סופי היא מטאור שיישרף – אבל האחות הבכורה לבית מצ'טנר ממשיכה לדגמן בעולם, עבדה בשביל מארק ג'ייקובס, זארה ומאסימו דוטי, צעדה בתצוגות הכי נחשבות של שאנל, סוניה ריקל ומוגלר והופיעה על שער גיליון אפריל של "אל" הצרפתי ו"ווג אוקראינה". לתעשיית האופנה המקומית, שהתעלמה ממנה לפני פריצתה בעולם, היא נכנסה עם קמפיין ל"פקטורי 54", והיום היא דוגמנית עסוקה הנמצאת על קו ישראל-אירופה, שממש עכשיו מתנוססת על פני הטיימס סקוור  בקמפיין חדש ל-H&M.

אצל ניקול, לעומת זאת, חו"ל הוא עדיין חלום רחוק. בשלב הזה היא מטופטפת לתעשייה המקומית בלבד, בקצב מתון. "החלטנו שעדיף שאני אתחיל בישראל ואתקדם מכאן", היא אומרת, "אני מאוד רוצה חו"ל אבל זה מוקדם מדי. כאן מכירים אותי בגלל סופיה, אז יותר הגיוני שנתחיל ככה".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

"על ההתחלה המוקדמת של סופיה שילמנו מחיר", אומרת הסוכנת גור. ניכר שהיא החליטה לקחת את זה לאט עם ניקול, להימנע מלהשליך את הנערה הרכה למים עמוקים מוקדם מדי. "הכל קרה בגלל פגישה מקרית, אבל עקרונית לא כדאי להתחיל ככה. להתחיל עם דוגמנית צעירה ולא בוגרת, שלא יודעת אנגלית, זה לא פשוט. ניקול קצת הכירה וחוותה עכשיו את העולם הזה עם הקמפיין של 'יפו תל אביב', וגם קיבלה כסף שיהיה לה, אבל זה עדיין לא אומר שמחר היא תעשה שאנל. צעד-צעד ולאט-לאט. היא רשומה בסוכנות של סופיה בפריז, אבל היא עוד לא הייתה שם. אני רוצה לקחת אותה בחופש הגדול, ואז נראה מה יהיה".

"רציתי להיות דוגמנית. לא ויתרתי", מתעקשת ניקול, שלמרות המראה השברירי מתגלה כטאלנט אסרטיבי, "כל הזמן ביקשתי מרותם להתחיל, לא רציתי לחכות".

איך היה הצילום הראשון?
"הייתי בלחץ בהתחלה, לא ידעתי איך להתנהג, אבל גיליתי שאני אוהבת את זה. הבנתי שאני צריכה להיות טבעית מול המצלמה ולחייך הרבה. סופיה נתנה לי טיפים, כמו לעצום את העיניים מול השמש ולפתוח אותן רק כשמצלמים, דברים כאלה".

"סופיה מאוד התלהבה כשהיא ראתה את התמונות הראשונות של ניקול", אומרת גור. "היינו בחו"ל בעבודה והראיתי לה את התמונות, היא לא האמינה כמה יפה ניקול יצאה. גם היא רצתה שהקריירה של אחותה תתחיל כבר".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

"סופיה לא אותו אדם שהיא הייתה לפני הפרסום"

ניקול נולדה בחולון, שלוש שנים אחרי לידת אחותה הבכורה. חמש שנים לאחר מכן נולד גם אחיהן הקטן אלכס ("גם הוא יפה, אולי גם הוא יהיה דוגמן אבל הוא רק בכיתה ה' עכשיו"). זמן קצר לאחר מכן הוריהם התגרשו. האם עבדה במשק בית, והילדים עזרו לה כשיכלו. כשסופיה החלה להכניס לחשבון הבנק המשפחתי משכורת מדוגמנות באירופה, הכל השתנה. "הייתי בשוק, זו מתנה מטורפת שלא כל משפחה יכולה לקבל. סופיה תמיד הייתה אחות גדולה שמטפלת בי ודואגת לי, אבל לכזה דבר לא ציפינו. עברנו לדירה יותר גדולה בתל גיבורים, והיום לכל אחד יש את החדר שלו. המצב הכלכלי שלנו השתפר באופן מפתיע, והכל בזכות סופיה".

אמא עדיין מנקה דירות?
"אמא שלי עדיין לוקחת כמה דירות אבל הרבה פחות, בגלל סופיה. היא הרבה יותר בבית, איתנו. היא למדה להיות מסג'יסטית ועכשיו היא רוצה לפתוח עסק משלה".

מקבלת עצות מהאחות. ניקול וסופיה מתוך הקמפיין ל-Factory54 (צילום: חלי פרידמן)

מקבלת עצות מהאחות. ניקול וסופיה מתוך הקמפיין ל-Factory54 (צילום: חלי פרידמן)

קסניה מצ'טנר, האמא, עדיין לא הצליחה לעכל את ההצלחה של סופיה הבכורה וכבר מתכוננת להצלחה של הבת הקטנה, אבל מעידה שבמקרה הזה היא רוצה להחזיק את היד של ניקול מעט יותר זמן. "חשוב לי להיות מעורבת בכל דבר שניקול עושה, היא פחות עצמאית מסופיה, ייקח לי יותר זמן לשחרר במקרה שלה".

איך את מרגישה ביום יום את המהפך הכלכלי שעברתם?
"אני כבר לא מפחדת שיחסר לנו אוכל ומספיקה לשלם את שכר הדירה בזמן. פתאום יש לי גם זמן לבלות עם הילדים בבית ולצאת איתם לטיולים בארץ, פשוט הקלה משמעותית".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

ניקול, איך הקשר שלך עם אבא?
"יש לי קשר מיוחד עם אבא שלי. גם ההורים שלנו בקשר טוב זה עם זו, הם פשוט לא הסתדרו ביחד בתור זוג נשוי. לפעמים אני מרחמת עליו, כי לאמא שלי יש אותנו, ואני לא רוצה שהוא יהיה לבד".

הוא יכול לפתח זוגיות חדשה.
"אני לא מסכימה לו להתחתן שוב", היא אומרת בחיוך שובב, "יש לו חברות, אבל לדעתי הן לא אוהבות אותו מספיק. את החברה האחרונה לא אהבתי, עשיתי לה תעלולים ובסוף הם נפרדו. אני רוצה שתהיה לו מישהי שתאהב אותו ותהיה הרבה לידו, תעזור לו. אלה שפסלתי לא היו מספיק לידו".

סופיה היא יותר ילדה של אמא ואת ילדה של אבא?
"סופיה היא ילדה של רותם", צוחקת ניקול, "בקושי רואים אותה בבית".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

חיי הדוגמנות, ניקול כבר יודעת, עמוסי הקרבות. הנסיעות התכופות של סופי לחו"ל אמנם מאפשרות למשפחה רווחה כלכלית, אבל גם מרחיקות את הבת הבכורה מחיי היום-יום בבית. "כשסופיה קצת בארץ היא כל הזמן עם החבר שלה, עומר, שגם הוא דוגמן. אני כמעט לא רואה אותה. אני מתגעגעת אליה, אנחנו מנסות לדבר בוואטסאפ אבל זה קשה לשמור על קשר רציף. לא מזמן עשינו צילום ביחד ל'את' ויכולנו לבלות יחד. אני מקווה שנדגמן עוד ביחד, ואולי אפילו נטוס לעבוד ביחד בחו"ל".

הפרסום שינה את סופיה?
"היא השתנתה מאוד", אומרת ניקול, "היא לא אותו אדם שהיא הייתה. נהיה לה יותר בטחון, היא עצמאית יותר. אני ביישנית, סופיה תגיד שלום למפורסמים ואני אשאר סגורה ולא אמצא את עצמי. היא עשתה מסיבת יום הולדת גדולה עם מלא צלמים ואני לא ידעתי מה לעשות עם עצמי שם. היו כוכבי רשת שאני יודעת מי הם, כמו טיילור מלכוב ובן זיני, אבל לא היה לי נעים לגשת אליהם אז ישבתי בצד עם אח שלי והרואה חשבון שלנו. פתאום הצלמים התנפלו עליי ולא ידעתי מה לעשות".

סופיה מייעצת לך איך להתמודד עם תשומת הלב?
"היא אומרת לי להישאר אני, לא לנסות להיות מישהי אחרת, להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא לעוף על עצמי. אני שמחה שאחותי הגיעה ראשונה להישג הזה, כי ככה היא יכולה להסביר לי את העולם הזה. לי יהיה הרבה יותר קל בצעדים הראשונים שלי מאשר לה היה". 

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

"שלא יחשבו שרק כסף מעניין אותי"

אז כן, האחות הגדולה מספקת השראה וטיפים פה ושם, אבל במקביל מטילה גם צל כבד. מה שגרם להן להתפצל לבתי ספר שונים, סופיה לתיכון "הרצוג" לאמנויות, שאותו היא עומדת לסיים בקרוב, וניקול לחטיבת הביניים "אלון" בקצה השני של העיר. "לא רציתי לעבור לבית הספר של סופיה", היא אומרת, "אם אני איתה באותו בית ספר כל הפוקוס עליה וזה פחות טוב לי. גם ככה כל הזמן מתייחסים אליי כאל אחותה".

מה עם חלומות משלך? מה עוד היית רוצה לעשות חוץ מלדגמן?
"תמיד רציתי לעשות משהו בתחום התקשורת. היה לי רעיון שאני וחברים שלי נפתח ערוץ יוטיוב, רציתי גם להיות זמרת או שחקנית. היום אני מכוונת למגמת אמנות בתיכון ובעוד עשר שנים אני מקווה לשבת ולספור את השלל", היא צוחקת. "סתם, שלא יחשבו שרק כסף מעניין אותי. אני משאירה לאמא שלי ולרותם את עניין הכספים".

אפשר כבר לפתוח חשבון בנק על שמה, היא מעדכנת, אבל היא יכולה להוציא ממנו כספים רק עם החתימה של אמא שלה. "וקיבלתי מ'יפו תל אביב' את הנעליים והמכנסיים האלה", היא מראה, "זה בדיוק הסגנון שלי, ג'ינס פשוט וחולצות בטן".

צילום: הילה שייר

צילום: הילה שייר

עוד בטרם הגיע הקמפיין הראשון, סדר יומה של ניקול כבר התחיל להשתנות כשמונתה לה מאמנת כושר מטעם הסוכנות. "אנחנו עושות טי אר אקס ומשקולות ומדרגה, 3-4 פעמים בשבוע", היא מספרת, "זה גם מגבש בין הדוגמניות. דימוי גוף לא מדאיג אותי, כי אני לא אוכלת דברים לא בריאים. אני אוכלת סלטים, אפשר מדי פעם שוקולד קטן אבל זהו".

מה את אוהבת לעשות בזמנך הפנוי?
"אינסטגרם. אני יותר אוהבת לראות סטוריז של אחרים מאשר להעלות. אני עוקבת אחרי ילדים מוכשרים בגילי, נגיד אלה שהיו בתכנית 'הבנים והבנות' ועכשיו הם מדגמנים. כוכבי רשת. וגם על אחותי ועל ג'יג'י חדיד. אבל אני אהיה מעבר לזה, לא מעניין אותי לפרסם ברשת".

נראה שהרשת עדיין משמשת עבורה לכיף של כיתה ט' ולא ככלי לשיווק עצמי כמו שנהוג היום בתעשייה. "זה לא הכיוון שלנו", מתייצבת להבהיר גור, "אנחנו רוצים שלטי חוצות. אנחנו לא עושים קמפיינים באינסטגרם, אין להם את התקציבים שאנחנו רוצים".

וחבר? סופיה הכירה את החבר באינסטגרם.
"אין לי חבר, זה עוד לא הזמן", היא אומרת בביישנות. "כשיגיע זה יגיע. אני אולי נראית מאופרת ומבוגרת בתמונות, אבל זה לא מי שאני בחיים. אני בסך הכל עדיין ילדה".

מתוך הקמפיין ליפו תל אביב (צילום: ענבל מסיקה)

מתוך הקמפיין ל"יפו תל אביב" (צילום: ענבל מסיקה)

צילום: הילה שייר

לא הזמן לחבר (צילום: הילה שייר)

צילום: הילה שייר

מתרגלת אל הפרסום (צילום: הילה שייר)

צילום: הילה שייר

מראה חרסינה עדין ומהפנט (צילום: הילה שייר)

צילום: הילה שייר

"כשסופי התחילה לדגמן הסתכלתי עליה וקינאתי" (צילום: הילה שייר)

צילום: הילה שייר

מתחילה בישראל ומתקדמת מכאן (צילום: הילה שייר)

צילום: הילה שייר | סטיילינג: יהלי אביכזר | איפור: קרן שחם | שיער: אור אוחנה | בגדים: שמלה לבנה: אור פז, שמלה תכלת טול: יפעת אוטיץ, שמלה גוף: מעיין לוי מאיר, שמלה שחורה: מיטל לויתן, שמלה תכלת פרחים: רחלי אזולאי

השאירו תגובה

 

  • לא חומר לדוגמנות בינלאומית…זה שאחותה היפה ממנה מצליחה לא משליך גם עליה.
    אבל יכול להיות שהיא תשתנה קצת כשתגדל, אולי הפנים יתעדנו במקצת.
    בכל אופן, לא כדאי שתשלה את עצמה או שאחרים ישלו אותה.

    מאת: לילי |‏ 19 ביוני 2018 | 23:00
  • לא הבנתי מה קטע?
    אז שתי בנות הצליחו אי אי מה קרה התהפך העולם? ממש לא!! אתם צריכים לשמוח בישבילן כל אחת הלכה לפי החלום שלה
    אני לא מכירה עוד בנות שהיו נותנות להטרים שלהם את הכספים שהם היו מקבלים
    כל אחד צריך לשמוח בחלק שלו ולא השים עינים על אחרים
    בהצלחה לניקול ולסופי בטוחה שנישמע עוד עליהן

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 17 ביוני 2018 | 19:18
  • סלאביות מצויות

    מאת: פיצ |‏ 15 ביוני 2018 | 16:50
  • יש כאן תגובות רעות מאוד וחבל.
    שתי אחיות מקסימות היודעות מהו עוני וזה משהו שבהחלט לא כל ילד מכיר אז כבוד להן ולאמא שלהן!
    עלו והצליחו

    מאת: יעלי |‏ 10 ביוני 2018 | 09:16
  • וואו היא ממש יפה והאמת שהיא ואחותה לא דומות בכלל

    מאת: Sarit |‏ 10 ביוני 2018 | 03:17
  • וואו! ממש מדהים! לזה עוד לא ציפיתי. בלונדינית גבוהה עם עיניים כחולות שמדגמנת???

    מאת: . |‏ 9 ביוני 2018 | 21:34
  • ברכות והצלחה

    מאת: יגאל |‏ 9 ביוני 2018 | 15:41
  • סופיה יותר יפה

    מאת: איתן |‏ 9 ביוני 2018 | 14:46
  • אחיות חמודות.
    החזרת את הרולר בליידס לאופנה.

    בברכה,
    השכן מלמעלה (חחחח איזה מטריד זה)

    מאת: השכן |‏ 9 ביוני 2018 | 14:44
  • איזה מנקה בתים . מספיק עם השטויות . קיבלתם כבר פרסום .(אולי מנקה בתים שהיא קונה ).

    מאת: בני |‏ 9 ביוני 2018 | 09:06
  • לא מתאימה להיות דוגמנית אחותה יותר יפה ומיוחדת ממנה

    מאת: סאני |‏ 8 ביוני 2018 | 17:30
  • מתוקה ויפה אמיתית, כדאי לקנות דירה מאשר לשכור. היום הבנות מרוויחות ואין לדעת מה ילד יום. בהצלחה לשתיכן

    מאת: אני |‏ 8 ביוני 2018 | 17:03
  • תמוה בעיני שאם כל המעמד שהגיע
    האם מנקה דירות גרות בשכר דירה ??
    איפה כל הכסף הולך
    נראה לי אפקט זהבה בן שניצלו אותה
    כל תצוגה בחול שווה מספיק כסף
    ועוד סופי קיבלה קמפיין שווה
    מסכנות ילדות שמנצלים אותן

    מאת: מיכל |‏ 8 ביוני 2018 | 08:04
  • שתי הבנות האלה מדהימות!
    יפות וחכמות מאוד. שיצליחו!

    מאת: Joji |‏ 8 ביוני 2018 | 05:14
  • היא יותר יפה, יותר מיוחדת, יותר מעניינת וגם יותר חתיכה… מאחותה

    מאת: תמה |‏ 7 ביוני 2018 | 21:24
  • יפההההההההההההההה לא יודעת מי יותר היא או אחותה אבל שתיהם יפיופותת מזן אחר .
    לא רואות את בר רפאלי ממטר

    מאת: מימי |‏ 7 ביוני 2018 | 21:01
  • בהצלחה שתי הילדות יפות ונשמעות עם ראש על הכתפיים, רק שישמרו על עצמם. יאללה ביי

    מאת: יניב |‏ 7 ביוני 2018 | 20:54
  • מזעזע. אמא שלהן צריכה להתבייש בעצמה שהבת שלה צריכה לפרנס אותה ואת אחותה. פשוט בושה שאנשים מביאים ילדים למציאות של עוני.
    יש לה מזל שהילדה שלה יפה. אם היא היתה מכוערת היא היתה עוד פרחה חסרת עתיד בישראל שממשיכה את מעגל העוני.
    אני שמחה שעכשיו יש להן עתיד והעיקר שיהיו בריאות.

    מאת: זו המציאות של נשים עניות בישראל |‏ 7 ביוני 2018 | 20:43
  • מותק לעולם לא תהי סופי

    מאת: ממש שמיים וארץ |‏ 7 ביוני 2018 | 19:56
  • היא באמת חושבת שהיא יפה כמו סופיה ?

    מאת: אני |‏ 7 ביוני 2018 | 19:46
  • יפייפיה

    מאת: י |‏ 7 ביוני 2018 | 18:56
  • היא כל כך יפה!! מקסימה! (הפנים שלה אפילו יותר יפים משל אחותה.) (סליחה.)
    בהצלחה!!
    (ותשתדלו לקנות דירה, לא לגור בשכירות. חבל על הכסף.)

    מאת: מישי |‏ 7 ביוני 2018 | 18:52
  • הן יפות בגלל הגנים האוקראיניים.
    הישראליות מכוערת ביחס לאירופאיות ולמזרח אירופאיות.

    מאת: רפאל |‏ 7 ביוני 2018 | 18:49
  • סיפור סינדרלה. שיהיה לכל המשפחה בהצלחה.
    ומקווה שהאחות הגדולה לא יהיו צלקות כי לדגמן מגיל כל כך צעיר בחו"ל זה מחיר נפשי גבוה .

    מאת: משתמש אנונימי (לא מזוהה) |‏ 7 ביוני 2018 | 18:25
  • נשמעת חמודה, אינטיליגנטית ומקסימה- רק הצלחה ונחת :)

    מאת: d |‏ 7 ביוני 2018 | 17:19