סינדרלה של האינטרנט: עלייתה ונפילתה של נסטי גאל

כשהייתה בת 22 בלבד הקימה סופיה אמרוסו האמריקאית את Nasty Gal, בוטיק שופינג מקוון שהפך תוך עשור לאחד המשפיעים והמצליחים ביותר ברשת. היא עצמה הפכה למיליונרית שמככבת בדרך קבע ברשימות של פורבס, הוציאה שני רבי מכר וסיפורה האישי עובד לסדרה חדשה בנטפליקס. אבל משהו השתבש בדרך. השבוע האתר הכריז על פשיטת רגל בפרשה שהסעירה את תעשיית האופנה כולה. אבל אל תדאגו לאמורוסו, היא כבר חושבת על הדבר הבא

מאת  | ‏ 17 נובמבר 2016
סופיה אמורוסו. קמה, נופלת וקמה שוב (צילום: גטי אימג'ס)

סופיה אמורוסו. קמה, נופלת וקמה שוב (צילום: גטי אימג'ס)

סופיה אמורוסו היא אחת מנשות העסקים המזהירות שראה עולם האופנה בשנים האחרונות. לפני עשור, כשהייתה בת 22 בלבד, הקימה אימפריית קניות אונליין שהפכה אותה לאחת מהיזמיות העשירות בעולם עם הון שנאמד שנה שעברה ב-280 מיליון דולר. בגלל זה התקשה עולם האופנה לסגור את הפה מרוב תדהמה כשגילה כשהבייבי של אמרוסו, Nasty Gal, אחד האתרים בעלי הצמיחה המרהיבה אי פעם, הכריז השבוע על פשיטת רגל.

מדובר באקורד צורם במיוחד לאחר עשור קסום לאמורוסו, וכעת התקשורת מנסה להבין מתי ואיך הכל השתבש, ומה גרם לנסיכת הזוהר הצעירה של עולם העסקים ליפול מהסוס. נסטי גאל, בוטיק אונליין שהתמקד בהתחלה בוינטג', נפתח בשנת 2006, כשהגדילה האדירה שלו התרחשה בין השנים 2010-2015, אז צמח, מעריכים, מרווח של 10 מיליון דולר לרווח של 300 מיליון בשנה.

מתוך קולקציית הקיץ האחרונה של נאסטי גאל (צילום: מתוך האתר הרשמי)

מתוך קולקציית הקיץ האחרונה של נסטי גאל (צילום: מתוך האתר הרשמי)

מדובר בצמיחה חסרת תקדים, של 92.4 אחוזים, בניגוד לממוצע באתרי קניות אופנה אונליין, שעומד על 15.3 אחוזים. בעקבות השגשוג כתבה אמורוסו ספר רב-מכר ובו סיפור הסינדרלה שלה, על איך הגיעה בלי רקע, כצעירה אנרכיסטית, להיות אשת עסקים מצליחה ומשפיעה. הספר נקרא ׳גירל בוס׳ והפך בהמשך גם לפודקאסט, אתר וסדרה בנטפליקס שאמורה לעלות בשנה הבאה. סוף הסדרה, כך מסתמן, עוד עשוי להשתנות בעקבות האירועים האחרונים.

נסטי גאל אינה נסחרת בבורסה ואין המון מידע על ענייניה הפנימיים מבחינת מספרים, כך שבשלב זה נותר רק לנסות ולשער מה התרחש מאחורי הקלעים. המנתחים השונים נוטים להסכים שפשיטת הרגל הזו מגיעה מטעות טקטית שנערכה בחברה, שהחליטה לפני כשנה להתמקד פחות בבגדי וינטג׳ ולייצר קו אופנה זול משלה. ההאשמות לנסטי גאל על העתקה בוטה של אופנה פופולרית החלו לצוץ מכל עבר, ולצדן גל תביעות על זכויות יוצרים.

ספרה הראשון של אמורוסו. הפך לרב מכר (צילום: סריקה)

ספרה הראשון של אמורוסו. הפך לרב מכר (צילום: סריקה)

מעצבת התכשיטים הפופולרית פאמלה לאב תבעה את החברה ארבע פעמים על העתקה וזכתה ב-300 אלף דולר, וגם שאנל, סלין, ז׳יבנשי ומוסקינו כבר הביעו זעם פומבי על העתקות מצד נסטי גאל. העניין הגיע לשיאו כאשר בנסטי גאל התרברבו כי טיילור סוויפט לבשה אוברול שלהם לפרסי הבילבורד, אירוע מביך שרק הוכיח עד כמה הם מעתיקנים כאשר התברר שמדובר במקור היקר של בלמיין, ולא בחיקוי הזול.

המון חילופים התבצעו בנסטי גאל מהשנה שעברה, וגם אמורוסו עצמה החליפה תפקידים, לקחה צעד גדול אחורה והצהירה בתקשורת שמנכ״לות בכלל לא מתאימה לה לאופי. שרי ווטרסון, שעזבה את מותג הספורט לולולמון על מנת לקחת מאמורוסו את המושכות בשנת 2015, מצהירה כעת לתקשורת שהבקשה להצהרה על פשיטת רגל מטרתה לאפשר לנסטי גאל לחזור לעניינים כמו שצריך.

אמרוסו עם הספר שלה, המעניק עצות מעצימות לנשים (צילום: גטי אימג'ס)

אמרוסו עם הספר שלה, המעניק עצות מעצימות לנשים (צילום: גטי אימג'ס)

״המהלך יאפשר לנו לטפל בבעיות הנזילות המידיות שלנו, לבנות מחדש את המאזן, ליצור מבנה נכון יותר, להוריד עלויות ולעמוד בחובות שלנו. אנו מצפים למשוך שותפים חדשים שייקחו את החברה קדימה עם מאזן בריא. העתיד שלנו נראה מבטיח ואנו מצפים שנמשיך לשרת את לקוחותינו ברמה גבוהה ולהעניק להם חוויית קניה מופלאה״ אמרה.

אמורוסו טרם התראיינה בנושא בתקשורת, אבל באירוע של נשות עסקים באוסטרליה דיברה מול הקהל בדמעות ואמרה: ״זה היה העסק הראשון שלי, והגעתי איתו מאוד רחוק. כרגע זהו הצעד האחראי ביותר מבחינה עסקית״.

מתוך קולקציית הקפסולה שעיצבה קורטני לאב לנאסטי גאל (צילום: מתוך האתר הרשמי)

מתוך קולקציית הקפסולה שעיצבה קורטני לאב לנסטי גאל (צילום: מתוך האתר הרשמי)

הצלחתה של נסטי גאל נובעת מהבנתה החדה והצעירה של אמורוסו את העולם החדש – החברה השיגה מהר מאוד כמויות אדירות של עוקבים ולקוחות נאמנים, וגם עכשיו יש לה מיליוני עוקבים באינסטגרם ובפייסבוק שמייצרים עבורה פרסום חינמי והייפ קבוע.

סופיה אמורוסו תמיד הייתה הרוח והפנים של החברה, כשהסטייל נובע ישירות ממנה בעירוב שיקי, מתוחכם אבל קליל של פריטים זולים ומוצלחים עם אוצרות וינטג׳. גם החברות השוות שלה לוקחות חלק במיתוג, ביניהן משפיעות צעירות וחריפות דוגמת לינה דנהאם, אמילי וייס וליאנדרה מדין.

אמורוסו עם אמילי וייס. שתי נשות עסקים צעירות ומעוררות השראה (צילום: גטי אימג'ס)

אמורוסו עם אמילי וייס. שתי נשות עסקים צעירות ומעוררות השראה (צילום: גטי אימג'ס)

הנסטי גאל עצמה, שזכתה בעבר לתואר “סינדרלה של האינטרנט” על ידי הניו יורק טיימס, שידרה עסקים כרגיל עד פרסום הידיעה על הבקשה המשפטית להצהיר על פשיטת רגל, וגם עכשיו ממשיכה ותמשיך להעלות פוסטים של לייפסטייל נטול רבב לאינסטגרם שלה, בהבנה גמורה ומפוכחת שהיא המותג והמותג זה היא. במגזין פורבס, שיצטרך השנה להסיר את שמה מרשימת היזמיות הצעירות העשירות ביותר, מאמינים שכעת תחזור אמורוסו למנכ״ל את החברה, ותנסה להחזיר עטרה ליושנה.

אם להאמין לאמורוסו, שנשאה נאום כמוזה עסקית נשית בכנס אוסטרלי ונאלצה לענות על שאלות פחות סימפטיות, החדשות על הבקשה לפשיטת רגל תפסו אותה בהפתעה. לדבריה, האופציה הייתה על השולחן, בין אופציות נוספות, ומועצת המנהלים החליטה עליה בלעדיה.

האמריקאיות מתות על אמורוסו ונושאות אליה את עיניהן (צילום: גטי אימג'ס)

האמריקאיות מתות על אמורוסו ונושאות אליה את עיניהן (צילום: גטי אימג'ס)

״עבר עשור מאז שפתחתי את נסטי גאל״ סיפרה. ״אני מרגישה כבוד וזכות על כך שעבדתי עם כישרונות אדירים, ולמדתי מהם המון. מה שקרה יאפשר לנו להמשיך להתקיים וייתן קצת מרווח נשימה ודרך לצאת מהמצב הנוכחי. עזבתי את תפקידי כמנכ״ל די מזמן, ולא הייתי מעודכנת באופן יומיומי. מעניין להיות דווקא באוסטרליה במצב כזה. להתמודד באופן כל כך פומבי מול אלף נשים בקהל זה מוזר, אבל כבר עברתי המון דברים, ויש סיטואציות שלפני שנתיים היו קשות לי והתחרפנתי מהן ועכשיו אני יודעת איך להתמודד איתן. אני ממש מקווה שבעוד שנתיים ארגיש ממש ככה לגבי מה שקורה עכשיו. המותג עדיין מאוד חזק״.

נראה שאמורוסו, שהוציאה לאחרונה ספר נוסף בשם "נסטי גלקסי" המלא בתמונות וציטוטים מלאי השראה מעולמה, שומרת על אופטימיות. ״סביר שבעתיד החברה תימכר, יש סדרת נטפליקס בדרך שתשודר במעל 200 מדינות שכולה עוסקת במותג הזה ומשווקת אותו. מי שיכנס לעסק שלי יהיה אדם מאוד בר מזל״.

תעבדו קשה ותהיו נחמדות לאחרים. מוטו לחיים (צילום: אינסטגרם sophiaamoruso)

תעבדו קשה ותהיו נחמדות לאחרים. מוטו לחיים (צילום: אינסטגרם sophiaamoruso)

אמורוסו עם קורטני לאב. שיתפו פעולה יחד (צילום: גטי אימג'ס)

אמורוסו עם קורטני לאב. שיתפו פעולה יחד (צילום: גטי אימג'ס)

יהיה עצוב אם נאסטי גאל תסגר. אבל בואו נקווה שזה לא המקרה (צילום: מתוך האתר הרשמי)

יהיה עצוב אם נסטי גאל תיסגר. אבל בואו נקווה שזה לא המקרה (צילום: מתוך האתר הרשמי)

תמשיך לשלוט בעולם, אין ספק (צילום: אינסטגרם sophiaamoruso)

תמשיך לשלוט בעולם, אין ספק (צילום: אינסטגרם sophiaamoruso)

כריכת ספרה השני (צילום: סריקה)

כריכת ספרה השני (צילום: סריקה)

סינדרלה של האינטרנט (צילום: גטי אימג'ס)

סינדרלה של האינטרנט (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה