מה אנחנו באמת חושבים על בת 10 ששמה חומצה על הפנים

להתחיל להתאפר בגיל 5, ללמוד על זה בגיל 10 ובגיל 13 כבר להוביל צבא מעריצים באינסטגרם. לא מעט נערות מתחזקות שגרת טיפוח מתוקתקת. ההורים מתפעלים, אבל המומחים טוענים שבמקום להתלהב, הם צריכים להתחיל לדאוג

מאת  | ‏ 21 ספטמבר 2023
 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Kendall Vertes (@kendallvertes)

החדר של טליה נראה כמו חדר של כל נערה בגילה. היא מתגוררת בראשון לציון עם משפחתה, ואת הזמן הפנוי שלה היא מעבירה בין בילויים עם חברות, תחביבים ושאר עיסוקים. אך שיטוט מהיר בעמוד האינסטגרם שלה מגלה חיים ומאות אלפי עוקבים: נסיעות חלומיות לחו"ל, תמונות עם הכוכבות והכוכבים הגדולים בארץ וצילומים מתצוגות אופנה נחשקות. אם תמשיכו לנבור, ותפתחו מגירה או שתיים בשולחן האיפור שלה, כבר תהיו בטוחים שהיא לא "עוד נערה בגילה": עשרות מוצרי איפור שנאספו לאורך חודשים ארוכים בסכומים שמגיעים לאלפי שקלים. מייק-אפים, קונסילרים, מסקרות, אודמים, ליפסטיקים, והכל מהמותגים הנחשקים בשוק. ואם זה לא מספיק, בחדר האמבטיה שלה תוכלו למצוא גם מוצרי סקין קר שלא היו מביישים אישה בת 40 – קרמים ליום, קרמים ללילה, חומצות, טפטפות ושאר נפלאות – וכל זה, בגיל 13 בלבד.

"האמת שזה התחיל הרבה לפני כן", מודה אמה, שרון. "היא התחילה לדבר על זה בגיל 10–11, אבל להתאפר היא מתאפרת כבר מגיל 5. היא רוקדת ריקודים סלוניים, אז לפני הופעות היא הייתה מתאפרת, וככל שגדלה, היא התעניינה בזה יותר ויותר. היא גם מציירת מאוד יפה, אז מבחינתה זה כמו ציור על הפנים. כשהיא באה עם הרעיון ללמוד איפור תמכנו מאוד. היא הייתה מופתעת".

בת כמה היא הייתה אז?
"סביב גיל 10. התחלנו לעשות בירורים, והגעתי לבית הספר לאיפור של איל מקיאג'. כל התלמידים שם הרבה יותר מבוגרים ממנה והיא הייתה צריכה לעבור ריאיון, אבל אחרי שהיא התקבלה היא למדה במשך שנה קורס איפור מקצועי. היא הייתה ממש בוגרת והתנהגה כבוגרת, למדה הכל ברצינות, ועכשיו יש לה תעודות בין-לאומיות. היא רוצה לעסוק בזה, לשם היא שואפת".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by MAKEUP BY SHAB (@makeupby_shab)

אין "צעיר מדי" לאיפור בעינייך?
"אני חושבת שזה גיל די טוב ללימוד. בזמני גיל 14 או 15 היה צעיר, אבל היום בגלל המדיה והרשתות זה נראה לי בסדר כי הם יודעים מה הם רוצים. יכול להיות שהיא צעירה מדי, אני חושבת שזה תלוי בבן אדם עצמו, באופי. בהתחלה לא כל כך אהבתי את הרעיון. אני לא אוהבת איפור על צעירות, זה לא מתאים לילדות קטנות, אבל ברגע שהבנו שהיא הולכת ללמוד איפור בסיס, וראינו שהיא מתאפרת כשהיא רוקדת, הבנו שזה ייתן לה יתרון".

מה היא למדה?
"הכל. מה לקנות ואיך לעשות, באילו חומרים להשתמש ובאילו לא. זה ממש היה איפור מהבסיס, והיום זה כבר משהו אחר בשבילה. היא מתאפרת גם ליום-יום, שמה קרמים עם טיפוח יום ולילה, ומאפרת באירועים ובפורים וכאלה. היא באה עם המזוודה שלה עם כל הדברים".

יש קווים אדומים?
"כשיש תחרויות היא שמה איפור יותר כבד, אבל ביום-יום היא יודעת שלא. היא אוהבת את האיפור הקלאסי. אני אישית די ממליצה. נערה שיש לה כישרון לזה, זו חוויה טובה. לומדים הרבה".

את יודעת להעריך כמה כסף השקעתם בזה?
"המון", היא צוחקת, "זה לא זול, אבל זאת חוויה. כל אחד עם החלומות שלו והחוויות שלו".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by julianna (@julesleblanc)

ההצלחה הנכספת נראית קרובה מתמיד

לא יהיה מופרך להגיד שילדות כמעט תמיד התעניינו באיפור. להרבה נשים יש בזיכרון רגע של התבוננות מהופנטת באמן המתאפרת, זיכרון שמתחבר לרצון לנעול את נעלי העקב שלה וללבוש את השמלות היפות שבארון. גם מי שלא מתחברת לתיאור הזה מזהה אותו בוודאי מסצנה אופיינית כזו, המופיעה כמעט בכל סרט וסדרה אמריקאיים טיפוסיים. הרצון התמידי של ילדות "להיות גדולות" הפך את האיפור לנכסף ומסקרן, ובעיני ילדות רבות, כל הזדמנות להתאפר היא הזדמנות פז.

גם תרבות הפופ לא חוסכת בדימויים איקוניים של ילדות מתאפרות. תחרויות מלכות היופי של ילדות ארה"ב הציגו שלל דימויים על סף הגרוטסקיים של ילדות מפזזות בשמלות נסיכות כשאיפור כבד על פניהן, והקפיטליזם מתגמל "ילדות מצליחניות", בנות שהפכו לאימפריה ומתמקמות על כס המלכות של תרבות הצריכה. בחו"ל זאת קיילי ג'נר, שבנתה אימפריית ביוטי והפכה למיליארדרית הצעירה בעולם. בארץ זאת אלין כהן, שהשיקה ליין מוצרי איפור ושפתיים מנופחות היטב בטרם מלאו לה 18, ואיתה גם נועה קירל, עדי ביטי, וכל אותן נשים צעירות, תוצרת עצמית, שהצליחו עוד כנערות. וכל זה עוד לפני שדיברנו על הרשתות החברתיות.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Reuben de Maid (@reubendemaid)

הכניסה של טיקטוק ואינסטגרם גרמה לאותה "הצלחה" להיראות קרובה מתמיד. במרחק של העלאת סרטון, אנבוקסינג אחד, או מדריך קצר של "כך התאפרת לבית הספר", תוכלי לזכות למיליוני צפיות, ולעלות על אותו כס מלכות נכסף. במאמץ מינורי למדי, שכולל כמה שעות טובות על הטלפון ועוד כמה שעות טובות מול המחשב, תוכלי להיות גם את חלק, להפוך לדבר החם הבא, להכתיב את הטרנד שיכבוש את הרשתות.

במאי 2019 הפכה ג'ייד קמיל בת ה-4 לסנסציית רשת כשפרסמה סרטון בן 60 דקות של עצמה מתאפרת ומספרת על הדרמות שקרו לה בהפסקה. "כולם שיחקו עם כולם ומשכתי לאחת הילדות בשיער", סיפרה. "אמא שלי אמרה לי להתעסק בעניינים שלי ולא להתחיל בלגן". בעת פרסומו זכה הסרטון ל-700 אלף צפיות, ובשנת 2020 הפך לוויראלי פעם נוספת, כשפורסם שוב בחשבונה. היום, אגב, בגיל 7, יש לה 722 אלף עוקבים באינסטגרם. והיא לא לבד. בארצות הברית יש כבר לא מעט ילדות-משפיעניות, והתופעה כבר לא רק נחלת אמריקה – היא מתפשטת לאט-לאט גם אצלנו. רשימת כוכבות הביוטי כחול-לבן מתחת לגיל 15 הולכת ומתארכת, והן מעמיסות דימויים מפולטרים על מרחב עמוס גם ככה. למה זה מטריד, מה עושים עם זה, האם יש נכון או לא נכון, ולמה, על פי לא מעט מומחים – זה לגמרי אמור להדאיג גם אתכם.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Jayde curly Influencer (@jaydekamille_)

אי-אז בשנת 2018, כשקים קרדשיאן וקניה ווסט עוד היו זוג נשוי ומאושר, סיפרה קים לאתר Refinery29 כי היא מאפשרת לבתה בת ה-5, נורת', להתאפר. "זאת הדרך שלה לבטא את עצמה", אמרה, "אני רוצה שהיא תוכל לעשות את זה, אבל אני רוצה שזה יהיה ראוי". שנה לאחר מכן, פלוס תמונה של נורת' עם אודם אדום-אדום, קים דיברה קצת אחרת. "הייתי חולקת איתה את ערכות האיפור של קיילי, אבל קצת נכנסתי לצרות בגלל זה", היא אמרה, מרפררת לבן זוגה, שממש לא אהב שבתו הצעירה מתאפרת, ואחרי שהתגרשו השתלח באשתו באופן פומבי בסוגיה.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

לא רוצות להיראות כמו דודה מאופרת

לצד דרמת ה"צרות של עשירים" במשפחת קרדשיאן-ווסט פרצה גם דרמת "צרות של מותגים". בקיץ 2019, רגע לפני תחילת שנת הלימודים, הציע מותג חנויות הכולבו היוקרתי ג'ון לואיס סדנת אומן למתאפרות בשיתוף מותג האיפור מאק. בעלות 30 פאונד הוצע למתעניינות ללמוד "איך להוציא את המיטב מהעור ומהגבות", אך סערת רשת לא קטנה הובילה לביטול האירוע. הסיבה? הסדנה שווקה כסדנת "הכנה לבית הספר" שיועדה לבנות 12. "מה שמשנה באמת זה מה שיש לבנות בתוך הראש, לא על הפנים", אמרה אלה סמיילס מאגודת פאוסט הבריטית, שעוסקת בשוויון מגדרי ובזכויות נשים. "ההורים כועסים בצדק. החברות מוסיפות עוד לחץ על הילדות שלהם, לחץ שמקבע סטריאוטיפים חברתיים סביב המראה. וזה, במקום להתעסק בהשכלה שלהן, למשל".

פאסט פורוורד לשנת 2023: נורת' ווסט מאפרת את אמה באחד הפרקים של "הקרדשיאנס", ענקיות האיפור מתחילות לשתף פעולה עם אותן כוכבות צעירות. התוצאה: קהלים צעירים יותר, נחושים יותר ועקשנים יותר, מגלגלים מיליונים מכיסי הוריהם ישר לכיסי החברה. כשאני פונה לירין שחף, מנהל בית הספר למקצועות היופי ומאפר במקצועו, הוא לא מופתע בכלל. "מובן לי מאליו שהגיל הולך ויורד, ואם המדיה הזאת הייתה לפני כן – זה היה קורה עוד קודם", הוא אומר. "זה עניין של חשיפה. אם הנערה הכי מקובלת מתאפרת – כולן יתאפרו. זה עולם של עדר, ואני מקבל את זה בהבנה. כשאני הייתי בן 15 והייתה לי תשוקה ליופי פתחתי אנציקלופדיה וקראתי על איפור פרעונים במצרים. היום יש להן הכל".

ולא יותר מדי?
"רובן אוהבות איפור טבעי. בנות כותבות לי שהן רוצות להיראות גם יפות וגם גלאם, לא כמו דודה מאופרת. אם תשאלי נערות צעירות מה הן רוצות להיות כשהן יהיו גדולות, התשובה תהיה מפורסמת, ואלה הרול מודלס שלהן – נשים מפורסמות יפות".

איפור, ביוטי, אופנה

ירין שחף (צילום: ערן אבן)

זה לא בעייתי?
"בגדול, איפור הוא סוג של פתיינות. אישה מתאפרת כדי להיות יפה יותר ולמצוא חן, ואף הורה לא חושב שהילדה בת ה-10 שלו צריכה להיות כזאת. יש דיסוננס בין החשיפה של הילדות האלה לאין-ספור מדריכים ומוצרים לבין זה שהאמא הממוצעת לא רוצה שבת ה-10 שלה תלך לבקר את סבתא עם מייק-אפ וצלליות. לבי עם הילדות שרוצות ואסור להן, אבל גם עם ההורים. אני חושב שמלחמות עולם לא יעזרו בתחום הזה. הגיל הולך ויורד, הרבה חברות קוסמטיקה מנסות להתמודד עם הקהל הצעיר, ויש ילדות עם מגירות איפור שלא יביישו את סופר-פארם. אני הייתי מציע לנהל שיח ולשאול את הילדות למה בעצם הן מתאפרות. כי 'בא לי להיות בלוגרית ולייעץ לאנשים על מייק-אפ' או כי 'אני הולכת ככה לבית הספר'? כדאי לנהל דיון, אבל לאסור את זה או להטיל וטו רק יכניס יותר בלגן. העולם הולך ונהיה צעיר, ויש לזה גם צדדים חיוביים".

מה למשל?
"המודעות של הילדות האלה לטיפוח העור התחילה ממאפרים שהכניסו במדריכים שלהם איך הם מכינים את עור הפנים לאיפור. ההשפעה של זה על בנות צעירות דווקא טובה, כי הן מבינות שללכת לישון עם איפור זה לא טוב לעור הפנים, ואיפור עם חצ'קונים לא נראה טוב, אז המודעות לניקיון העור, לקרם הגנה ולתחליבים שונים עלתה, וזה חיובי. ברור שיש גם אנדרלמוסיה ברשת, וילדה בת 12 שרואה מיליון סרטונים עם מידע סותר יכולה להתבלבל, אבל אפשר גם למצוא היגיון בבלגן ולראות איזו אינפורמציה חוזרת על עצמה. אם הרבה בלוגריות ימליצו לנקות את הפנים במים וסבון כל ערב, סימן שזה נכון, אבל אם מישהי תמליץ לקנות קרם יקר שרק שימוש בו ישיג עור מיטבי – זה שיווק סמוי".

שמעתי על בנות שמשתמשות בחומצות.
"חומצות אסורות בגילים האלה. רק קוסמטיקאית או רופא עור יכולים להמליץ עליהן. אין סיבה למישהי אפילו בגיל 17 להשתמש בהן, זה לרוב טיפול קוסמטי חריף כמו הזנה יתרה, קילוף שכבת עור. לרוב לנערות האלה לא יכול להיות אפילו עור יבש שמצריך שימוש בקרם לילה, שזה קרם יותר שמן ופעיל".

אז מה כן?
"אם הנערה מעבירה אצבע על הפנים והאצבע שמנונית, העור שלה שמן, אז כדאי לה להשתמש בקרם על בסיס מים ולא שמן, כי יותר מדי שמן יכול לגרום לאקנה, בלוטות חלב סגורות ופציעת העור. חוץ מזה, ניקוי טוב בסוף כל יום, לא הולכים לישון עם איפור, כן למרוח קרם לחות, וכשמתחילה בעיית עור – להתייעץ עם קוסמטיקאית או עם רופא עור. באופן כללי, כדאי למנוע מהילדה כמה שיותר התעסקות עצמית".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

לא רק באשמת האינסטגרם

זה שנה וחצי שרז בת ה-11 מסתובבת ברשתות האיפור ומרכיבה לעצמה אוסף מוצרים מרשים. "השולחן שלה מלא במגירות מסודרות עם כל סוג של טינט, ג'ל לגבות, ברונזרים, דברים שלא ידעתי על קיומם", מספרת לי אמה, עדי, בחצי גיחוך. "מה שכן, היא לא סתם קונה. היא מאפרת את עצמה בצורה מקצועית לגמרי, עם הצללות, הדגשות והרמת תווי פנים. היא ממש טובה בזה. אני מנחשת שבחופש הגדול היא הוציאה בין 20 ל-50 שקל בשבוע, והקדישה לאיפור בערך שעתיים כל יום. היא מסתרקת במברשת של הריסים שכל שערה תהיה במקום, מתאפרת עם חברות, מסתובבת בבית כמו דראג, ואז מורידה הכל".

אז היא לא יוצאת ככה מהבית.
"לא, היא לא תסתובב ככה. לפעמים היא עושה איפור בסיסי של קונסילר וגלוס, אבל נראה לי שזה מביך אותה. אתמול הלכנו למסעדה והיא שמה מלא מסקרה פתאום, היא ממש הגזימה, אבל זה באמת היה חריג".

איך את עם זה?
"בהתחלה הייתי ממש ב'לא', בעיקר כי זה לא בריא וכי אני התחלתי רק בכיתה י', אבל אז קלטתי שזה ממש תחביב שלה. היא מבינה, מתמקצעת ויש לה כישרון לזה, אז זה לא נראה לי משהו רע. אני רואה את זה כמו מישהו שמצייר, פשוט על הפנים".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Lav Kids Skincare (@lavkids_skincare)

ומה גבולות הגזרה שאת מציבה לה?
"בהתחלה לא הסכמתי שהיא תלך עם זה ברחוב כי אמרתי לה שזה לא בריא, אבל לא עצרתי אותה. זה המקום שלה לפרוק את היצירתיות שלה, וזה בסדר. אם זה בסתירה לעקרונות שלנו, אם היא תסתובב נורא מצועצעת או לא טבעית או אם היא תיקח מהאיפור שלי – זה כן יכעיס אותי, וגם כלכלית אנחנו מגבילים אותה. אני חושבת שהיא צעירה מכדי ללכת מאופרת לבית הספר או ביום-יום. אם היא תתחיל ללכת עם מסקרה ואודם – אני לא אתן לזה לקרות, אבל אני מבינה שהכל מתחיל עכשיו שלוש שנים לפני הזמן".

למרות המחיר של התעסקות בחיצוני?
"אני מסבירה לה על המקומות שזה עלול להיות מיני. הייתה פעם שהיא הצטלמה ושרבבה שפתיים, אז אמרתי לה איך זה מתפרש ושיש קווים אדומים נוספים. אני כן מקטרת בפניה שהיא מתעסקת המון במשהו שטחי, אבל זה ממש תחביב שלה, אז אני לא רוצה לדכא את זה. זה מקצוע לכל דבר. היא חכמה מאוד, וגם אני אוהבת אופנה, זה לא פסול בעיניי, אבל אני כן יכולה לקטר על זה. ג'ל לגבות, נגיד, היא תמיד שמה. נסענו לחופשה והיא התחילה לצרוח באמצע הדרך שהיא שכחה את הג'ל לגבות ואיך אפשר בלי זה".

פגיעה ברווחה הנפשית

ההתעסקות העצמית, ובעיקר העיסוק בחיצוניות, הם שמטרידים את רן בראון, עובד סוציאלי ומנהל "מכון מתבגרים". "כשכל מה שמעסיק אותך הוא המראה שלך, וכל מה שיש לך להציע לעולם זו החיצוניות – קשה לפתח חלקים אחרים באישיות, ונוצר פער בין איך שאתה מרגיש למה שאתה רוצה להיות. זה פוגע ברווחה הנפשית. אנחנו רוצים שילדים ילמדו לאהוב את הגוף ואת המראה שלהם כמו שהוא, וכשהם יגדלו הם יחליטו אם הם רוצים לעשות שינויים, אבל לא הפוך. לא איך שצצה שערה ברגל לוקחים את הילדה להסרת שיער, שקודם תחווה את זה ותקבל את עצמה, ואז תחליט על שינויים. נוצרה כפייתיות בצורך לשפר ולדייק כל הזמן את המראה לפי הדרישות החברתיות. דימוי גוף נבנה בהתאם למה שאתה חושב שהסביבה חושבת על המראה שלך, לא מה שאתה חושב על המראה שלך. אחרים שופטים אותך לפי נורמה שלא באמת קיימת ואפשרית, ויש פער מתסכל מאוד בין איך שאתה מרגיש שאתה נראה לבין איך שהיית רוצה להיראות. כנראה תמיד יהיה פער, אבל הוא הולך וגדל, כי השאיפה היא למשהו לא קיים. כתוצאה מזה בנות ובנים קורעים את עצמם בחדר כושר, שותים שייק חלבון ולא הולכים לים, ואם כן אז רק בבגד ים מלא, כי אסור שיראו את הגוף. יש לזה מחיר: למנוע מעצמך בילוי חברתי כי מה שמעסיק אותך זה מה יחשבו על איך שאת נראית".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by MAKEUP BY SHAB (@makeupby_shab)

זה מתחבר לאיפור?
"זה פשוט חלק מהרצון להידמות לאיזו דמות מהאינסטגרם, שהיא הדמות המפולטרת שלי. נשים מראותלמנתח תמונה עם פילטר ומבקשות 'תעשה אותי כזאת'. אנחנו רואים את זה יותר אצל נערות, שמתקשות להביט על עצמן במראה, כי הן התרגלו לראות את הדמות המפולטרת, והאיפור עוזר להן להשיג את מה שהן רוצות. אבל זה לא רק האינסטגרם, זה גם ההורים. יש איזו סלידה מהתבגרות ומזקנה, לצד כיבוש של הצעירוּת. ההורים עושים טיפולים, בוטוקס והזרקות כדי לשמר את מראה הנעורים, והילדות גדלות למסר שמה שאני – לא טוב. המראה הטבעי שלי לא טוב. לאט-לאט הן מפסיקות לרצות מראה טבעי, או כי הן ניזונות בעיקר מהמדיה או כי בבית הן רואות סלידה מהמראה הטבעי, וזה מה שהן לומדות".

לדברי בראון, רבות מהתחושות הללו מגיעות מההורים ומיחסם לגוף שלהם. "אם כל פעם שאני עוברת ליד המראה אני מדברת על המשקל שלי, הילד מפנים שכל קילו זה טרגדיה ושכדאי לספור קלוריות", הוא אומר. "אם מעירים לי על איך שאני אוכל, זאת דרך מעולה לפתח הפרעת אכילה. אם אני מקבל פידבק חיובי בעיקר על המראה, שניתן רק כשאני יוצא מתוקתק מהחדר, אני מבין שאני נראה טוב רק כשאני הכי מוקפד. אנחנו חייבים כהורים לעזור לילדים להסתכל על המכלול ולא על כל נקודה בגוף".

אז מה עושים?
"אפשר לצמצם פידבקים על המראה ולתת יותר פידבק על תכונות אחרות. אנחנו בעידן ש-43%מהבנות בכיתה א' עד ג' לא מרוצות מהמשקל שלהן, ובכיתה י' זה כבר 80%. זה לא היה לפני 30 שנה, כי אז שלטה המילה הכתובה והיום שולטים האימג'ים – אני שווה בעולם כמספר הלייקים שאני מקבל. אני רוצה לדחות חשיפה לאינסטגרם, ואם הילד כבר ברשת החברתית הזאת – אני כהורה אהיה שם ואראה אחרי מי הוא עוקב. אנחנו רוצים כהורים להבנות את המסרים בבית למסרים מאזנים, ולשים לב איך אנחנו מתייחסים לגוף שלנו או של אחרים: אם אני רואה מישהי בטלוויזיה ואומר 'איך היא השמינה', הילד שם לב. הם קולטים הכל. לא נעלים את זה, נאזן את זה, נצייד אותם בכלים ונדחה את החשיפה".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Reuben de Maid (@reubendemaid)

יש גיל שפשוט צעיר מדי לאיפור?
"כן, לילדים. פשוט לאסור את זה. להגיד 'זה לא לגילך'. אפשר לעשות את זה עכשיו לכיף עם ההורים, אבל לא מעבר. אצל מתבגרים צריך לפתוח לשיחה ולמצוא את האמצע. כדאי לשאול את הילדים: זה הדבר היחיד שמגדיר אותך? מה עוד את אוהבת לעשות? איך את מוצאת איזון? לגדל אותן להיות צרכניות קוסמטיקה נבונות".

אבל תבוא ילדה ותגיד שזו האומנות שלה.
"אם זה לא כל חייה, זה בסדר, לא אם זה התחביב היחיד שלה. איפור זה תחום, מאפרים לפני מופעים, אם היא מאפרת אחרים זה בסדר, אנחנו צריכים איפור לפעמים כי אנחנו חיים בחברה שהוא חלק ממנה. ואגב, זה לא רק אצל בנות. אומנם הבנים פחות באיפור, אבל הם כן מתעסקים בעבודה על הגוף, בהסרת שיער, בשייקים של חלבונים, והכל בצורה לא מאוזנת ולא בריאה. זה לא מגיע ממקום בריא, אלא ממודל גוף שצריך להגיע אליו. אם התחביב הוא עיסוק אובססיבי במראה שלי – זה לא תחביב".

אופנה, ביוטי, איפור

צילום: מתוך יוטיוב, Shab & Kassie

השאירו תגובה

 

  • לא צריך לעבור ראיון להתקבל ללמוד באייל מקיאג' המטרה שלהם כמו בכל עסק לאיפור למכור מזוודת איפור ולימוד איפור. כל מי שרוצה יכול "להתקבל". כתבה שלדעתי מעודדת קשיים בדימוי ותפיסת עצמי. רדודה . ילדות לא צריכות להתאפר!

    מאת: אופירה |‏ 11 בנובמבר 2023 | 12:45
  • כתבה מיושנת, מיזוגנית ומביכה. וגם לא הסברתם מה זה ״חומצות״, שחלקן זה מרכיבים שמיוצרים באופן טבעי בעור ולא מזיקים לאף אחת

    מאת: די מאקו |‏ 27 בספטמבר 2023 | 14:00
  • כל כך עצוב. במקום להינות מילדות נורמלית ולשחק עם חברים בחוץ, הן עסוקות באופן אובססיבי באיך שהן נראות ובאיפור במשך שעות. עולם עצוב ושטחי.

    מאת: אני |‏ 26 בספטמבר 2023 | 16:20
  • נורא. פשוט נורא.

    מאת: יעל |‏ 23 בספטמבר 2023 | 17:54
  • בנות לאמהות עם בטחון עצמי ירוד שמנסות לחיות דרך הילדות שלהן

    מאת: כתבה עצובה |‏ 23 בספטמבר 2023 | 15:33
  • אמהות מטומטמות מגדלות ילדות כאלו שטחיות וסתומות

    מאת: טלי |‏ 23 בספטמבר 2023 | 15:20
  • דור מסריח שלא מסוגל לגדל את ילדיו,נתתם לאלוהי הקפטיליזם לאכול לילדכם את הראש,כי אין לכם מסוגלות הורים ואו כוח לגדל אותם.
    פתרון פשוט!במקום לצופף לידות,תשקלו לקצץ.

    מאת: נעמה אל-הורית |‏ 23 בספטמבר 2023 | 03:54
  • sick kids

    מאת: kiuh |‏ 22 בספטמבר 2023 | 23:37
  • נכנסתי רק בשביל לראות שכתבו שאיפור זה פתיינות וזה ממש לא נכון לא הכל סובב סביב הגבר אוקיי??? גם תסרוקות ואופנה זה פתיינות? איפור זאת אומנות ודרך ביטוי עצמי אז להתקדם בבקשה

    מאת: אנה |‏ 22 בספטמבר 2023 | 22:01
  • מ ז ע ז עת!!! כל פעם שנדמה שהגענו למטה מסתבר שיש עוד עד לתחתית

    מאת: נורא |‏ 22 בספטמבר 2023 | 20:34
  • דור הצ'חלות הבא. רק ניתוחים ואיפור לא מעבר

    מאת: צ'חלה במיל |‏ 22 בספטמבר 2023 | 17:49
  • אלוהים אדירים לאן הגענו. הרגע למדתי להשתמש בג'ל לגבות מילדה קטנה בלי שיניים ועם לשון כחולה מקרטיב.
    אני בת חמישים ולא יודעת להתאפר ככה

    מאת: מה נסגר |‏ 22 בספטמבר 2023 | 16:13
  • אוי ואבוי ……

    מאת: טל |‏ 22 בספטמבר 2023 | 07:35
  • ילדות בנות 10 יפות טבעי. מה הפואנטה?? זה נראה חולני ומטריד

    מאת: עדי |‏ 21 בספטמבר 2023 | 21:21