אחרי הפיטורים: סופר פארם תשיק מותג איפור עצמאי

המותג "מילוקה" MILUCCA ייכנס בחודשים הקרובים ל-230 סניפי הרשת (ולאתר), כשהתכנית של סופר פארם היא לפתוח בעתיד חנויות "מונו-ברנד" ובעתיד אף לצאת עם המותג לחו"ל. על רקע זה מצמצמת הרשת את מצבת דיילות הקוסמטיקה

מאת  | ‏ 3 ינואר 2018

רשת סופר-פארם מצמצמת את דיילות הקוסמטיקה של מותגי האיפור כדי להכין את הקרקע לכניסת מותג איפור עצמאי שהיא מפתחת, כך נודע ל"גלובס". המותג, "מילוקה" MILUCCA, ייכנס בחודשים הקרובים ל-230 סניפי הרשת (ולאתר) כשהתכנית של סופר פארם היא לפתוח בעתיד חנויות "מונו-ברנד" (בדומה לחנויות קיקו מילאנו – מותג שייכנס בקרוב לישראל או לחנויות Mac) ובעתיד אף לצאת עם המותג לחו"ל.

מילוקה הוא מותג איפור בקטגוריית ביניים ומוצריו מיוצרים במפעלים שונים ברחבי אירופה. במקביל מותג האיפור הפרטי 'לייף' נמצא בתהליך של צינון. מותג זה פונה לקטגורית האיפור המוזלת ובהיותו נושא את שם המותג הפרטי של הרשת שכולל גם קשת רחבה של מוצרים הכוללים למשל מוצרי ניקיון – החוזקה שלו אינה בבידול. מילוקה בשונה מלייף לא ישב על משבצת ה"ואליו פור מאני" שחרטו על דגלם המותגים הפרטיים.

קטגוריות מוצרי האיפור נחלקות לשלוש: מותגי היוקרה הבינלאומיים שכוללים מותגים כמו אסתי לאודר, קליניק, גרליין וכד', קטגוריית הביניים (העממית) שהיא הגדולה ביותר ובה פעילים מותגים כמו, ג'ייד לוריאל, רבלון, קרליין, סופט טאץ', מייבלין וקטגוריית ה"לואו קוסט" שם נמצאים מותגים כמו סקארה, ביוטי קייר, WOW ובקרב סופר פארם המותג אסנס (Essence) מבית לילית שזוכה להצלחה.


כניסת הרשת עם מותג איפור עצמאי בשוק שהוא רווי תצריך מסופר פארם השקעה מסחרית ושיווקית. זו גם הסיבה שלאחרונה דרשה הרשת מספקיה במחלקות הקוסמטיקה לצמצם את היקף פעילותן בסניפיה. במסגרת המהלך כ-300 דיילות צפויות לעזוב את הסניפים במקביל לדילול נוכחות מותגי קוסמטיקה עממיים כמו רימל, בורז'ואה, קרליין. לצד פינוי השטח למותג החדש תחזק סופר פארם את נוכחות מותגי היוקרה שנחשבים לרווחיים יותר.

סופר פארם נמצאת בתקופה מאתגרת מבחינתה. בשטח הקמעונאי צפויה שופרסל שרכשה לאחרונה את ניו פארם להעיר את התחרות המנומנמת בתחום שבו שולטת סופר פארם. שופרסל מצידה כבר הכריזה על מותג איפור חדש, פרי שת"פ עם בלוגרית האיפור אשלי וקסמן-בקשי שיכלול כ-50 מוצרי איפור וטיפוח המיוצרים בעיקר מאיטליה. המותג, AWB makeup, יימכר בקרוב בסניפי הרשת ובשופרסל אונליין. הזירה השנייה שלא מאפשרת לסופר פארם לנוח על זרי הדפנה היא הזירה המקוונת המתחזקת בשחקניות כמו אמזון לצד אתרים בינלאומיים שזוכים לאהדת הקהל הישראלי. אתר סופר פארם סיים את שלב הפיילוט אולם לא נראה שהרשת מקדמת אותו בצורה נמרצת – עדות לכך היא מדיניות המשלוחים שבסופו של דבר מצריכה מהקונים להגיע לסניפים.

מילוקה כאמור יתחרה במותגים אחרים שמוכרת סופר פארם בסניפיה בקטגוריה העמית והרוויה במותגים. רק לאחרונה נכנסו לקטגוריה המותגים רימל ומקס פקטור שחזר לישראל אחרי שנות גלות. שטחי המדף נותרו כמות שהם ועודף השחקנים יצריכו חשיבה מחודשת שכאמור סופר פארם כבר בעיצומו של תהליך לדילול וריענון המותגים. בין היתר הכניסה הרשת לאחרונה בבלעדיות את מותג האיפור המקצועי האיטלקי לורד אנד ברי (שסטוביץ') שנמכר בשלב זה בסניפים בודדים דוגמת קניון איילון עד לפריסה של 50 נקודות מכירה. זהו מותג שמתחרה במאק או בבובי בראון, בקטגוריית האיפור המקצועי למשל אלא שהוא לא יימכר בחנויות עצמאיות כי אם בריטייל, בסניפי סופר פארם בלבד.


זירה אחרת שעמה מתחרה סופר פארם היא חנות הדיוטי פרי בנתב"ג שמאתמול זכתה לחיזוק משמעותי עם כניסת הרשת העולמית "היינמן" (Heinemann), המפעילה עשרות חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם. היינמן, ביחד עם ג"ימס ריצ'רדסון תפעיל את החנות המרכזית בנתב"ג שם נמכרים מוצרי ה=LTPCCD, (בישום, קוסמטיקה, טיפוח, סיגריות ואלכוהול) והיא צפויה לתת חיזוק משמעותי גם בקטגוריית הטיפוח עם כח הקנייה העולמי שלה.

"התמורות בתעשייה מובילות את כלל השחקנים לחשב מסלול מחדש ולבחון את המודל העסקי שלהן", אומרת דנרה וולט, מומחית לתעשיית הקוסמטיקה, "גם סופר פארם בהיותה רשת חזקה שנהנתה ממובילות ויציבות עסקית במשך שנים, נאלצת כעת לנקוט צעדים על מנת לשמר את מעמדה כשברקע עסקת שופרסל-ניו פארם, ביטול רגולטורי של הסכמי הבלעדיות בקניונים, תחרות גוברת מצד האי-קומרס, כניסה אפשרית של אמזון לתחום ועוד. כל אחת מהרשתות מייצרת תעדוף ונראות בסניף בהתאם לסיווג של כל מותג הנמדד לפי הרווחים והמרווחים שהוא מייצר בין אם מדובר במותגי הבית, מותגים בלעדיים, מותגים מועדפים, מותגים חזקים וכד'.

- עד כמה דילול הדיילות בסניפים ישפיע על המכירות?

"הצעד לצמצום מערך הדיול בסניפים, הנתמך על ידי היבואנים, יוביל לדילול מותגים שאינם בעלי ערך מוסף לאותו הסניף/רשת. אין מנוס מיצירת בידול באמצעות חדשנות, נחשקות, מגוון ומחיר תחרותי בכל הקטגוריות (יוקרה, מקצועי, עממי, לואו קוסט), לצד הסכמי בלעדיות מול היבואנים, תוך שמירה על פריסה נוחה ונגישה ברחבי הארץ ומיקומים מועדפים בקניונים. כמו כן, כניסה רצינית לתחום האי-קומרס היא בלתי נמנעת למרות האילוץ הנדרש בהשקעת המשאבים וגם אם הרצון האמיתי של הרשתות הוא להביא את הלקוחות לסניפים הפיזיים, שהרי מישהו צריך לממן את רצפת המכירה הקיימת".

>> הכתבה התפרסמה במקור באתר גלובס

השאירו תגובה