מה לבשו למירוץ סוסים בפריז של 1910?
מה לבשו הכוכבות כשהגיעו למירוץ הסוסים הנחשב של לונגשאמפ בשנת 1910 בפריז? שמלות הוט קוטור מדהימות. הצצה בלעדית לתמונות המקוריות מאחד האירועים הכי מעניינים
מירוץ הסוסים של לונגשאמפ הוא אחד המסורתיים והחשובים בעולם. הזירה, הממוקמת בפריז, מושכת אליה פעם בשנה, באוקטובר, את מיטב סוסי העולם ואנשי הסוסים והחברה מאז שנת 1857 ועד היום.
עם החלפת המאה, הפכה פריז למעצמת אופנה עולמית, ומשנת 1910 היה אירוע הסוסים המסורתי מקום לעליה לרגל, כשלצד צפייה בסוסים אציליים ניתן היה לצפות שם גם במיטב העיצובים החדשים והמפוארים ביותר. מעצבי העל החשובים ביותר של התקופה, נהגו לשלוח לאירוע המירוצים דוגמניות עטויות במיטב הקוטור של הרגע. תמונות מפעימות של אותן שנים מציגות את האבולוציה האופנתית בין 1910 ל-1920, ומוכיחות שסוסים ואופנה מאז ומתמיד היו שילוב מנצח.
בשנים אלה נהנו הנשים מיותר חופש אופנתי, המחוכים הצמודים שינו את צורתם והפכו מכלי חונק ומדכא לכלי מעוצב ותמיכה בגוף. במקביל, לאחר מופע הבלט ׳שחרזדה׳ שהוצג ב-1910 בפריז, נכנסו לאופנה בדים חדשים, מהמזרח והמזרח התיכון, שלא נראו קודם, ואופנה חדשה נולדה.
עוד סגנון אופנתי שנולד באותה תקופה הוא הסגנון האסימטרי, שטרם נראה קודם. הבדים החביבים על המעצבים היו סאטן, טפטה, שיפון ומשי קל, ובכותנה השתמשו מעט בקיץ. עם השנים הלכה מכפלת החצאית ועלתה מעלה, ובהתאם לכך הפכו העיצובים לפחות נפוחים ויותר ישירים ונקיים.
יחד עם זאת, הרומנטיקה והרוך לא מתו, להפך. תנועת הארט נובו הצרפתית לא פסחה על עולם האופנה, והביאה עמה למרכז תשומת הלב מעצבים כמו פול פוארה, ז׳אן פאקין, ז׳אק דוסה ומריאנו פורטוני שיצרו עבור נשות התקופה עיצובים משתפלים, מלאי זרימה ונינוחות.
במלחמת העולם הראשונה נסגר מסלול המירוצים לונגשאמפ, אך לא לזמן רב, ונפתח שוב בשנת 1919. למרות שחזרו אל המסלול ושידרו עסקים כרגיל, השפעת המלחמה ניכרת גם באופנה, ובתמונות מאותה תקופה. במלחמה עולם הנשים השתנה, ויותר ויותר מהן החלו למצוא את מקומן בסביבת עבודה. הביטוי האופנתי של העובדה הזו היה בבדים כהים ועמידים יותר, ביגוד פרקטי ונוח מבעבר ועיצובים פשוטים וצנועים יותר.
כל התמונות באדיבות סוכנות הצילום europeana
מדהים !
מאת: לולה | 17 בנובמבר 2014 | 03:43יש כמה שהייתי לובשת אפילו היום
מאת: יעל | 16 בנובמבר 2014 | 23:51יפה מאוד פשוט נוסטלגיה
מאת: אורח | 16 בנובמבר 2014 | 23:49אוי איזה פיגוע אופנה
מאת: חן | 16 בנובמבר 2014 | 23:18גדול!! אהבתי
מאת: ניקול | 16 בנובמבר 2014 | 23:17מהמםםםםםם! איפה מצאתם ואיך לעזאזל מצאתם את הנדירות האלו? שאפו!
מאת: ליקי | 16 בנובמבר 2014 | 21:45שימו לב כמה הן צנועות ומכובדות….. והיום…. אלוהים ישמור, קצת צניעות לא יזיק
מאת: מישהיא | 16 בנובמבר 2014 | 21:40וינטאג במהותו
מאת: סשה | 16 בנובמבר 2014 | 21:15כל כך מכוער. תודה לאל שהאופנה הזו לא חוזרת על עצמה
מאת: עדן | 16 בנובמבר 2014 | 21:14כתבה חובבנית הסובלת מאי דיוקים. ראשית אין אלו חדשות, זוהי נקודת מעניינת לסיקור ויכולה להיכנס תחת קטגוריות שונות אך חדשות FF איננה אחת מהן. אין נקודת זמן מדויקת בה פריז הפכה למעוז האופנה, ובנקודת הזמן הזו בה התחלפה המאה ורק הומצא המושג אופנה, פריז כבר הייתה למעצמת אופנה ומדינות רבות אולי ניסו לרשת אותה אך תמיד נשאו מבטן אליה. חשוב לציין כי מאז תחילת המאה העשרים הייתה האופנה בתנועה מתמדת, משתנה ומשנה סדרי עולם עתיקים. אך התמונות שהובאו להלן לא מייצגות את האבולוציה שהתרחשה בתחום האופנתי, א' כי הן פשוט לא וב' כי מירוץ הסוסים משך אליו אנשים שהתלבשו באופן אקסטרווגנטי במיוחד למאורע. השנים הללו לא מייצגות בשום צורה חופש אופנתי. את האופנה המשיכו להכתיב המעמדות הגבוהים והסגנון היה ברובו אחיד. המחוך שנלבש בתחילת המאה אמנם שינה צורתו ואט אט נעלם, אך בשום שלב הוא לא היה נוח, או נינוח או שונה משאר גלגוליו כתומך. אני לא בטוחה באשר לאה-סימטריה והייתי בוחנת את הקביעה הזו מחדש,כיוון וכל הייצוגים הוויזואליים לא מייצגים זאת, ובספרות המקצועית יש התייחסות לשינוי הזה בשנות ה-20 של המאה ה-20 וגם זה רק בסופן. נקודה נוספת היא התיישרות הצללית ואין לעובדה שאורך החצאית התקצרה שום יד בכך. האופנה אכן השתנתה בעקבות המלחמה אבל באופן כ"כ עמוק שצבע הבד הוא העובדה המשנית ביותר. כשכותבים על היסטוריה ראוי לדייק כי היא כבר קרתה.
מאת: אורח | 16 בנובמבר 2014 | 20:59בגדים מכוערים. לא ברור קיץ או חורף. מה שבטוח פווורייים
מאת: אורח | 16 בנובמבר 2014 | 20:39הכובעים מדהימים!!!!!!!!! חבל שהיום זה לא באופנה
מאת: ספיר | 16 בנובמבר 2014 | 20:14מדהים!! הייתי מסתדרת נהדר בתקופה הזו!
מאת: לירון | 16 בנובמבר 2014 | 20:13