מאז ולתמיד: תערוכת האופנה של משכית עושה נעים בלב
בתערוכה החדשה שנפתחת היום במוזיאון ארץ ישראל מוצגים זה לצד זה פריטים מכל שנות פעילותו של המותג, שהפך לסמל מקומי. שמלות מלאות חרוזים, רקמות בעבודת יד ואריגים מופלאים - בריחה קטנה מהמציאות אל עולם של יופי ויצירה ישראלית
במזרח התיכון אין הרבה מקום לעיסוק במותרות כמו יצירתיות ואסתטיקה, למרבה הצער. כאן המשאבים מנוצלים רוב הזמן להישרדות – בין אם מול מתקפות חיצוניות, עימותים פנימיים או סתם מזג אוויר בלתי נסבל. בימים אלה קשה במיוחד להוריד את המבט מערוצי החדשות – ובכל זאת, דווקא עכשיו נפתחת במוזיאון ארץ ישראל תערוכה שעושה כבוד לבית האופנה הבולט ביותר שהיה כאן, ומזכירה כי (גם) היצירה והעיצוב שזורים בהיסטוריה של המדינה.
התערוכה משכית 70/30/10 שנפתחת היום (שני) לקהל הרחב מציינת 70 שנה להקמת המותג על ידי רות דיין, 30 שנה לסגירת בית האופנה המקורי ו-10 שנים מאז פתיחתו המחודשת כמותג פרטי, ובראשו המעצבת שרון טל. פריטים מכל טווח הזמנים משתלבים זה עם זה ומעבירים יחד את רוח המותג – המפגש בין עבר והווה, אמנות ואומנות והקשר הייחודי לארץ ישראל.
מאחורי ייסודו של בית האופנה בשנות ה-50 עמד רעיון פרקטי – יצירת תעסוקה עבור עולים חדשים. טכניקות האריגה והרקמה המסורתיות ש"ייבאו" עמם העובדים מרחבי העולם שולבו עם טכנולוגיות תפירה חדשניות במפעלים, הביאו לתוצרים ייחודיים והיוו את הבסיס לכתב ידה המובהק ולקסם של משכית. אותו הקסם הוא שבסופו של דבר הפך את הפרויקט של דיין למוסד, לבית אופנה נחשק, חדשני, מקורי ומסקרן – שנותן במה ליוצרים מקומיים ובמקביל משתף פעולה עם מעצבי על כמו איב סאן לורן, הובר דה ג'יבנשי ופייר קארדן.
ב-1994 בית האופנה נסגר במתכונתו המקורית כחברה ממשלתית, אבל ב-2014 הוא קיבל חיים חדשים, כשהמעצבת שרון טל החליטה להחיות את המורשת – עם ברכתה של דיין. "בהתחלה הרבה תהו למה בחרתי להקים מחדש את משכית ולא לפתוח מותג חדש משלי", אומרת טל, "אבל בעיני החוזק של מעצב הוא היכולת להסתכל על השורשים ומשם לטפס על סולם ההיסטוריה ולהתקדם הלאה. היום כבר לא שואלים את זה. כולם מבינים את הערך של משכית ואת החיבור שלי למותג".
"יש כמה עקרונות שמשכו אותי אל משכית ומנחים אותי עד היום", מסבירה המעצבת. "הראשון הוא השראות מקומיות – כי אנחנו תבנית נוף מולדתנו, וזה הבידול שלנו בעולם – איך אנחנו משתמשים בייחוד שלנו כדי ליצור עולם אסתטי ויפה יותר? השני הוא ערב התרבויות, שהוא בעצם הישראלי היפה. הטכניקות המגוונות של הקראפט שכל עלייה הביאה איתה ארצה והשילובים ביניהם שיצרו את המתח שנקרא – ישראליות. השלישי הוא כוח נשי. מרות דיין וצוות הנשים שניהל והוביל את החברה מתחילתה, ועד היום. אנחנו חברה שמורכבת מ-95% נשים חזקות, שמחזקות כל יום נשים נוספות וגורמות להן להרגיש טוב עם עצמן".
לצד עיצוביה העדכניים של טל אפשר לראות בתערוכה עבודות בולטות של המעצבת האיקונית פיני לייטרסדורף, מעצבת הטקסטיל נאורה ורסבסקי, מפתח האריגים ג'ורג' קאשי ומעצבים נוספים שתרמו מכשרונם למותג בכל שנות פעילותו. הפריטים לא מוצגים בסדר כרונולוגי אלא בקבוצות "רעיוניות" – ישן וחדש ניצבים זה לצד זה וממחישים את ההתכתבות ביניהם.
בין היצירות הבולטות אפשר למצוא שחזור של שמלת עין גדי – שנוצרה במקור ב-1964 בהשראת פיסת בד עתיקה שנמצאה במערות נחל חבר (ומוצגת גם היא), שמלות כלה רקומות בעבודת יד עדינה, תכשיטי כסף וזכוכית רומית, דוגמאות רקמה ופיתוחי בדים, וכמובן גרסאות שונות של מעיל המדבר – כנראה הדגם האהוב ביותר של משכית, בגלגוליו השונים. את אלה מלווה טכנולוגיה של מציאות רבודה – הדרכה וירטואלית בדמותה של יוליה פלוטקין, שחולקת עם המבקרים את הסיפורים שמאחורי הפריטים.
"התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה", מדגיש האוצר, שחר אטואן. "בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום".
פתיחה: 29 ביולי; סגירה: 14 בדצמבר
כתובת: מוזיאון ארץ־ישראל, רח' חיים לבנון 2, תל אביב
שלום רב
מאת: עדינה כץ | 29 ביולי 2024 | 21:23אני מגיעה עם קבוצה מבקעת הירדן בתאריך 23.12.24 למוזיאון אנו. ומאוד הייתי רוצה לשלם ביקור במוזיאון משכית באותו יום. ראיתי שציינתם שהמוזיאון ב 14.12.24 יסגר. האם יש סיכוי שתמשיכו את התצוגה גם אחרי התאריך שציינתם
מקוה לקבל תשובה חיובית.
תודה
עדינה כץ
יש לי שמלת כלה של משכית עם ריקמה בדואית.
מאת: ליליאן | 29 ביולי 2024 | 19:11