הכירו את המעצב המבטיח של עולם האופנה הצרפתי
סימון פורט ז'אקמוס רק בן 26, אבל כבר חתום על 16 קולקציות בעיצובו שהציתו מחדש את השיח על עתיד עולם האופנה הצרפתי. המבקרים מהללים, המעצבים הוותיקים מפרגנים והפריזאיות לא מפסיקות ללבוש את בגדיו המורכבים אך נגישים. האם מדובר באיב סאן לורן החדש? לא נכחיש
בגיל 26, סימון פורט ז'אקמוס עומד בראשו של אחד מבתי האופנה הצרפתיים המסקרנים ביותר כרגע. המעצב האוטודידקט, שהחל את דרכו רק לפני שבע שנים, נחשב כיום לאחד מילדי הפלא המדוברים של התעשייה. בשנת 2012, שלוש שנים בלבד לאחר שייסד את המותג, כבר הציג את מרכולתו בשבוע האופנה הרשמי של פריז – הישג מרשים ומהיר למדי בכל קנה מידה. שתי מועמדויות (וזכייה אחת) לפרס LVMH הנחשב, כבר משכו אליו את כל העיניים הנכונות, כולל מעריצים גדולים כקרל לגרפלד, מארק ג'ייקובס ופיבי פילו.
ה"משורר הצעיר של האופנה הצרפתית" – הכינוי שדבק בז'אקמוס ,מתייחס לגישה הפיוטית והנאיבית שלו לאופנה. בראיון לאתר Dazed הוא סיפר על האופי המחויך שהוא מבקש ליצוק למותג שלו. "לא מדובר בחיוכים מהזן המטופש. תמיד רציתי לנסות וליצור משהו מאוד תמים. המותג אינו משדר אופי של חיי לילה או יציאה למועדונים, הוא יותר קשור לפירות וירקות ולהתגלגלות בדשא. הוא מאוד שובב בצורה מסוימת".
גם היחס של ז'אקמוס לקונבנציות של עולם האופנה, מציג קריצה מסוימת שבאה לידי ביטוי בקבלת החלטות מפתיעה. הקמפיינים הסוריאליסטיים שלו, לדוגמה, לא תמיד כוללים צילום של הבגדים עצמם – עובדה מעניינת בהנחה שמה שאתה רוצה למכור זה בגדים. בראיון לווג סיפר ז'אקמוס על האובססיה שלו לקמפיינים נטולי בגדים. "אני לא אוהב לתקשר אופנה", אמר שם, "אלא להציג ממד פילוסופי יותר".
DNA המותג שואב בצורה עקבית משורשיו של המעצב בדרום צרפת, ולמרות השיק הבלתי מעורער שנוטף ממנו, הוא אינו משדר את אותה חשיבות עצמית המיוחסת לסצנה הפריזאית. "גדלתי בשדות, יחף וחופשי לשחק עם בגדים", הוא סיפר בראיון לניו יורק טיימס, "זה הטעין אותי באנרגיה מסוימת. אני לא כל כך פריזאי".
גם התמחור של הבגדים מהווה אישיו גדול עבור ז'אקמוס, שגדל במשפחה שערכו של הכסף לא היה דבר של מה בכך. הבגדים שלו אמנם עולים מאות אירו ונלבשים על ידי סלבריטאיות כמו ריהאנה וליידי גאגא ואושיות פריזאיות כקרולין דה מגרה וז'אן דמאס, אבל בניגוד למותגי יוקרה אחרים, לא חוצים רף מסוים. נגישותם היחסית של הפריטים נחשבת בעיניי המותג כסוג של ערך, ולא כחולשה או בינוניות.
הביקורות על הקולקציה האחרונה שהוצגה השבוע בפריז היו מהללות. על אף שספג בעבר לא מעט חיצי ביקורת וגם לא מעט הרמות גבה ספקניות, העונה ז'אקמוס זכה באמונם של מרבית המבקרים. בווג, לדוגמה, ציינו כי הקולקציה לאביב-קיץ 2017 ביססה את הקודים המותגיים של ז'אקמוס והציגה חייטות קונסטרוקטיבית מרשימה, חדות ואמירה. החולצות של המותג, שנחשבות לבסט-סלרים שלו, זכו לטיפול מסור במיוחד (חלק מהלוקים הוצגו ללא מכנסיים בכלל) והשורשים הדרום-צרפתיים שלו, אליהם הוא תמיד חוזר בצורה כזו או אחרת, נשזרו בקולקציה בצורה פואטית במיוחד. עכשיו, כשמינוני החשדנות כלפיו וכלפי האמירה החדשה שהוא מבקש להביא לסצנת האופנה הצרפתית פחתו, אפשר להכריז עליו בפה מלא כאחד מהשמות החמים ביותר בתעשייה.
השאירו תגובה