תנו לחיות קמפיין, או שלא
מה מושך את בתי האופנה לייצר שוב ושוב קמפיינים הכוללים חיות? ספר חדש מצביע על התופעה שהחלה עוד במאה ה-19 וממשיכה עד היום. הלו, קיטי, לא במגזין שלנו
בעולם הקולנוע יודעים כבר מזמן שילדים וחיות גונבים את ההצגה, אך נדמה כי לאחרונה גם עולם האופנה גילה את הפלא המוכר הזה, ויותר ויותר קמפיינים משלבים חיות בפריימים שלהם. במודעה מהתקופה האחרונה של המותג הבריטי, מאלברי, קארה דלווין אוחזת בינשוף לבן אמיתי לגמרי, כשבמודעה אחרת שלהם, ישנם ארבעה כלבים היושבים ושותים תה.
בית האופנה לואי ויטון קירב ג'ירפות אל הדוגמניות (והתיקים) שלו; ג׳וליאן מור צולמה ללייבל התכשיטים בולגרי כשהיא מאובזרת תיק עור תוך כדי שהיא מלטפת צמד גורי אריות; אלכסה צ'אנג מוכרת את תיקי לונשאמפ עם כלבלב מתוק להפליא; ובקרטייה נעזרים בנמר כדי למכור טבעות;
אבל אל תתבלבלו. לא מדובר בטרנד חדש. חיות, ממחמד ועד הפראיות ביותר, מאז ומתמיד לקחו חלק מצילומי אופנה, בעיקר בהפקות המנסות לספר סיפור שלם. רק לאחרונה צולמה קייט אפטון להפקה בהארפר׳ס בזאר כשהיא מחבקת קוף תינוק. בקרוב עומד לצאת לאור ספר חדש בשם "אופנה וחיות" מאת עורך בלוג האופנה The Discerning Brut, ג׳ושואה קאצ׳ר, הבודק את מקומן של החיות בעולם האופנה, משנת 1800 ועד היום.
״יש כמה דברים שבני האדם תמיד מרותקים מהם״ אומר קאצ׳ר, שהוא גם מרצה במכללת פארסונס לעיצוב בניו יורק. ״מין, מוות, הנסתר וחיות. כשמכניסים חיות לאופנה, משהו קדום נדלק במוח. במדיה לא סתם מציגים דימויים. חיות זה תמיד עובד".
דברה מרסקין, מומחית לתקשורת מאוניברסיטת אורגון, שעבדה בעבר בפרסום, מסכימה. ״חיות מוטמעות במיתולוגיה שלנו. חברות הרכב השתמשו בסוסים כדי לייצג חוזק וכוח סוס. שועלים מוצגים כמשהו מאיים. ועם כל השנויים של העולם, הסמלים הללו נותרו חזקים. חברות יוקרה אוהבות להשתמש בחיות, ובעיקר יצרני תכשיטים, תיקים, צעיפים ונעליים".
״יש אירוניה בכך שחיה מוצגת לצד מוצר עור או פרווה. יש פה ניתוק אמיתי". אומר קאצ׳ר. ״מדהים איך אנחנו מנתקים את החיות האהובות עלינו מאלה שאנחנו לובשים. זה לא רציונלי".
פעילים רבים לא אוהבים את השימוש בחיות על מנת למכור מוצרים. חוקרי חיות מתריעים שכאשר מדובר בחיות נדירות ובסכנת הכחדה, יש אפילו סכנה. ״ערכנו מחקר וגילינו שאנשים לא חושבים ששימפנזות הן חיות בסכנת הכחדה כי ראו אותן לא מעט בתקשורת ובמדיה״ אומר סטפן רוס, מנהל מחלקת הקופים בגן החיות לינקולן פארק בשיקגו.
״גילינו שכאשר אדם מצטלם עם חיה, דוגמן למשל, ההנחה היא שהחיה אינה בסכנה. כמו כן, שימפנזים שנמצאים בעסקי השעשועים מפסיקים להציג התנהגויות חברתיות שחשובות להם, כי הם אינם נמצאים בעולמם. אני דואג להם. בהרבה מקרים לא מתייחסים אל החיות כמו שצריך, וסדר העדיפויות שגוי״.
ארגון פיטה, שהוא ועולם האופנה צ׳ילבות מפורסמות, לא מרוצה מהטרנד. ״הרבה חיות בר נמצאות בשימוש בקמפיינים, ביניהן פילים, קופים, אריות ונמרים. החוקים בארה״ב מספקים הגדרות קלושות ומינימליות ביותר ליחס אותו הן צריכות לקבל. אפילו המאמנים הנחשבים ביותר בארה״ב לא מספקים סביבה מתאימה, ולא דואגים לתנאים נאותים״.
קאצ׳ר מקווה כי ספרו ישכנע את עולם האופנה להפסיק להשתמש בחיות כאביזרים אופנתיים, על אף שנדמה שרוב כוח המכירה של ספרו מתבסס על אותו עניין עצמו. ״לצערנו, בעולם האופנה הפכו החיות לסמלים שטוחים״ הוא אומר. ״הם מאבדים אינדיבידואליות ואינטליגנציה, והם פשוט חד ממדיים".
כתבה חשובה, למרות שכלבים וחתולים זה חמוד לראות בכל פרסומת ולא נראה שהם סובלים לגביי שאר החיות אני לא בטוחה
מאת: לולה | 25 בדצמבר 2014 | 12:29די לנצל את החיות. פשוט די
מאת: קרן | 25 בדצמבר 2014 | 00:48הם פשוט משתלבים טוב כל כך בכל תמונה
מאת: שיראל | 25 בדצמבר 2014 | 00:48סובה טובה לא לקנות מהחברות האלה – ניצול פושע של בעלי חיים
מאת: אורח | 24 בדצמבר 2014 | 18:14מה מושך? שאפשר לנצל את החיות ואיפה שיש מה לנצל יש בני אדם
מאת: משי | 24 בדצמבר 2014 | 18:04זה ברור יש בזה משהו מאוד סקסי וחייתי כשבחורה מצטלמת עם אריה או נמר
מאת: נעמה | 24 בדצמבר 2014 | 18:04לא יכולים לראות יותר את החתול המכוער
מאת: אורח | 24 בדצמבר 2014 | 14:47אסור להשתמש בחיות למטרות כאלה. אסור.. לדעתי זה לא בסדר.
מאת: אורח | 24 בדצמבר 2014 | 14:34יפה בעין אבל לא בסדר.
תניחו לחיות בניי אדם מטומטמים
מאת: אורח | 24 בדצמבר 2014 | 13:54גראמפי קט שולט!
מאת: אורח | 23 בדצמבר 2014 | 23:23