הפוך, רבין, הפוך

סמדר שיר העתיקה ממנה, מייקל לואיס הוא קרציה, ורבין היה ואו. ההולנדים חסכנים, אבל התימנים פשוט קמצנים. כבר ידענו שלדוגמנית ניבר מדר יש קריירה בזינוק, מועמדות לפרס דוגמנית השנה וחבר עם קוביות בבטן. לא ידענו שיש לה כזה פה

מאת  | ‏ 6 נובמבר 2014
מועמדת לדוגמנית השנה

מועמדת לדוגמנית השנה

ב-17 בדצמבר 1995, ילדה הדר יולנדה דה וריס מדר יצור בלונדיני נהדר וקראה לו ניבר. רבין הפוך. עם שם כזה לא קשה לנחש שניבר סבלה בילדותה בכפר ורדים מאין ספור הצקות והקנטות, אבל מדי נובמבר, לקראת יום השנה לרצח רבין, הפך העול ליתרון. "כל שנה הייתי או ברדיו או בכתבה בעיתון או בערוץ הילדים. אין שנה שלא", נזכרת מדר. "כשהייתי בת עשר הגעתי שוב לערוץ הילדים כדי לדבר על השם שלי, והושיבו לידי את סמדר שיר שסיפרה בלי להתבלבל על הספר החדש שלה 'ניבר', שמספר על ילדה שמגלה שהשם שלה הוא על שם רבין הפוך. היא שיחקה אותה שיעני היא המציאה את זה, כאילו היא לא ראתה אותי בשנים שלפני זה בכל הכתבות שהיו. לא ברור מאיפה היא הביאה את זה, אבל בסדר, נסלח לה. כל הזכויות שמורות". (תגובת סמדר שיר: "איך יכולתי לדעת שהיא קיימת אם פגשתי אותה רק אחרי שהספר יצא? זה לא בהשראתה, העיסוק בשמות הוא דבר שמאוד מאפיין את הכתיבה שלי. היא דוגמנית חמודה, ואני מאחלת לה בהצלחה").

מדר, אוטוטו בת 19, היא עכשיו דוגמנית-חיילת. היא התגייסה באפריל, ואחרי קרבות בירוקרטיים, הצליחה לאחרונה להשיג את המסמך שמגדיר אותה כ"אמן פעיל", שיאפשר לה להמשיך ולתחזק את קריירת הדוגמנות שלה תוך כדי שירותה הצבאי. "אז עכשיו אני פרזנטורית של חיל השלישות. אסתי גינזבורג הייתה בול באותו תפקיד", היא מספרת. "בגלל שאני מוכרת, הרבה תלמידים ניגשים אלי בתפקיד. הם מתלהבים, כל היום צחוקים וסלפי, באים אליי עם המון שאלות, רובן על איך משיגים אישור להמשיך לעבוד תוך כדי הצבא. כולם רוצים כזה".

כחצי תימניה וחצי הולנדית, מדר מוכיחה את הקלישאה שילדים מעורבים הם הכי יפים. אמה נולדה בארץ להורים הולנדים נוצרים ("קתולים אינטנסיביים", כהגדרתה) שהגיעו להתנדב בקיבוץ. אביה הוא בן בכור למשפחה תימנית אדוקה מירושלים  ("אצל תימנים אין דבר כזה חילונים, או שאת מוסלמית או שאת יהודייה"), אבל הוא גדל את רוב שנותיו בקיבוץ. הם הכירו אחרי הצבא, והתחתנו די מהר. "שנה אחרי שהכירו היא הציעה לו נישואים", מספרת מדר. "ואז אני נולדתי, ואחריי שתי האחיות הקטנות שלי, עדי ונועה, השמות הכי נפוצים שיש".

(צילום: אלון שפרנסקי)

(צילום: אלון שפרנסקי)

אז מה קרה להם דווקא איתך?
"בדיוק היה הרצח, ורבין אימץ את הפלוגה של אבא שלי כשהוא היה שר הביטחון. הוא היה מביא להם אוכל, בא לבקר אותם, דואג להביא להם דברים שהם צריכים. אבא שלי העריץ אותו. אני גדלתי על זה שרבין זה וואו. איש עם שאיפות שיכול לסחוף אחריו. גם אם אני לא יודעת בדיוק מה הוא הוביל בקמפיינים שלו, אני יודעת שהמסר שלו מדבר אליי".

מה המסר?
"תראי, כרגע פוליטיקה זה פחות בראש שלי, ואני לא הצבעתי בבחירות כי אין בארץ את מה שאני באמת צריכה. בואי לא נלכלך על ביבי, אבל לי אין שנאת חינם בגלל גזע, צבע או מין. אני באתי מבית שבו סבתא שלי גדלה לצד ערבים, ותימנים הם גם סוג של ערבים. חוץ מזה סבא שלי נוצרי, אימא שלי התגיירה, אני חצי אשכנזייה, חצי מזרחית, יש בי הכל מהכל. הייתי עוברת לארצות הברית בגלל ששם הדמוקרטיה אמיתית. נורא קשה לי פה עם החוקים של הדת, עם הכפייה הדתית. אם אתה דתי, אל תיסע באוטובוסים בשבת, אבל יש פה עוד אנשים. אימא שלי התגיירה אחרי הצבא ומזל שהיא עשתה את זה, כי אני לא יודעת אם אני הייתי עושה את זה. זה נורא קשה ואורתודוקסי. אני אשמח אם נתקדם פה ונקבל את השונה כי מי אנחנו שנהיה גזענים, בואו לא נשכח את ההיסטוריה. במורשת של רבין אני מבינה שהיה סיכוי לשלום. מה עם יגאל עמיר? הוא עדיין בכלא?".

כן.
"יופי! איזה קטע שאשתו נכנסה להריון ממנו? מה זה מותר כזה דבר?".

עובדת חזק גם בחול (צילום: יניב אדרי)

עובדת חזק גם בחול (צילום: יניב אדרי)

בוקר טוב ממשלה

בכפר ורדים תמיד אמרו שניבר צריכה להיות דוגמנית, ובצעירותה היא העבירה את הזמן בעיקר בריקודים. היא למדה בלט, ריקודים סלוניים, היפ הופ, ג'אז, כוריאוגרפיה – שמונה חוגים בשבוע. "יש לידנו כפר מחול, געתון, שזו להקה קיבוצית נורא מבוקשת, אבל לא הייתי בה כי זה נורא יקר. יש גבול למה שההורים שלי יכלו. אימא שלי עובדת בחברת ביטוח בעכו ואבא עובד במכירות של חברת משאיות בכל אזור הצפון, וכל 10 שנים הוא מחליף עבודה. ואל תשכחי שאני חצי תימניה חצי הולנדית. הולנדים הם מאוד חסכנים. חסכנים, לא קמצנים. קמצנים זה התימנים. סבא שלי כזה, לא ייתן לך מלכתחילה. הולנדים יתנו לך בול מה שאת צריכה. יתנו לך לארוחת צהריים קציצה אחת, כמה כפות אורז, זהו. ובכל זאת נתנו לי המון חוגים, ואל תשכחי שיש עוד שתי אחיות אחריי שגם הן צריכות לחוות משהו".

לא קל לגדל ילדים במדינה הזו.
"נכון, נורא קשה. מחאת המילקי צודקת ועוד איך. החיים בישראל קשים מבחינה כלכלית, ובתור חיילת, אם לא היה לי את הדוגמנות, לא היה לי במה להאכיל את עצמי. המחירים פה עולים והמשכורות לא. אני חולה על אננס, ובגרמניה כשאני נוסעת אני קונה לעצמי אננס בשישה שקלים. פה זה עולה שלושים. זה לא אמור לקרות. אנשים אמורים לחיות ברוגע וליהנות מהחיים, בוקר טוב ממשלה. הם רק מעלים לעצמם את המשכורות כדי שהבן שלהם יוכל לנסוע במרצדס, אבל לוועדות הם בכלל לא מגיעים. אנשים פה לא יכולים לקנות דירה, מה אתם רוצים, שאנשים יגורו בקרטון?".

ההורים לא רצו שהילדה תשתלב מוקדם מדי בעולם הדוגמנות, אבל אחרי מסיבת הסיום של י"ב הגיע הרגע המתאים מבחינתם. ניבר והוריה התייצבו בסוכנות "יולי" והתקבלו בזרועות פתוחות. תוך כמה ימים היא כבר קיבלה את העבודה הראשונה שלה, ותוך שבועיים היא כבר ארזה מזוודה ונסעה לחודשיים ללונדון לאודישנים שנשאו פרי. שנה שלמה היא עבדה ללא הפסקה. חודש במילנו, שבועיים בניו יורק, תצוגות אופנה, צילומי קטלוגים, קמפיין חוצות לרשת האופנה הספרדית "ברשקה", שער ב"בלייזר", פרסומת לרשת הכלבו האנגלית "פריימרק". לאחרונה היא גם התחילה לשמש כפרזנטורית של "רנואר" יחד עם אור גרוסמן, גל מקל, גפן ברקאי וסתיו בן צור. כל אלה השיגו לה מועמדות לתואר דוגמנית השנה בשבוע האופנה הישראלי שיתקיים בקרוב בחולון. לצידה מתמודדות נועם פרוסט, נטלי אידלמן ושני זיגרון, שלוש דוגמניות מנוסות יותר ממדר.

מושבנית בלב

מושבנית בלב

מה הסיכוי שלך לזכות?
"את יודעת, אני אחת מארבע, אז רבע. עשיתי הרבה השנה ויש לי רזומה יחסית טוב, אבל הן באמת עובדות יותר שנים ממני, ואני מתה על כל אחת מהן וזה כבוד להיות מועמדת לצדן".

איך זכייה כזו יכולה להשפיע על הקריירה שלך?
"האמת, אין לי מושג, כי בארץ כבר די הגעתי לשיא כשנהייתי הפרזנטורית של 'רנואר'. אין כאן כל כך לאן להתקדם, אבל זה בכל מקרה כבוד לקבל את הפרס".

שוכחים לבר רפאלי שהיא לא עשתה צבא

חצי שנה אחרי שחתמה ב"יולי", דוגמן אחר של הסוכנות, אחד מייקל לואיס, חזר משלוש שנים בניו יורק והתייצב לביקור במשרדי החברה. על צג המחשב של הסוכן הוא ראה תמונה של מדר. באותו רגע ביקש לואיס את מספר הטלפון שלה, וכששמע שרק עוד כמה ימים ימלאו לה 18, המתין בסבלנות עד ליום הולדתה ואז סימס.

"הוא תפס אותי בתקופה שבה אני רק רוצה ליהנות. הייתי אחרי קשר ארוך, שאצלי ארוך זה גג 10 חודשים, אבל היו שם בלגנים ודרמות, כי הוא עבר לחברה הכי טובה שלי, ועד עכשיו הם ביחד. בקיצור, הייתי בראש של ילדה בת 18, הגעתי לתל אביב ורציתי בלי דרמות ובלי קשרים רציניים. ואז הוא סימס לי, וברור שידעתי מי הוא, הייתי בקהל כילדה כשהוא השתתף בפסטיגל פנטזיה. היו לי את הדיסקים בבית, ואני זוכרת את התמונה שלו יוצא מקרחון עם פאה של שיער ארוך. לא ממש התלהבתי שהוא סלב, לא הזיז לי את הריס. ככה חינכו אותי בבית, ובאיזשהו מקום דווקא זה שלא התלהבתי מזה עזר פה, לשנינו".

מאז הם ביחד, שוברים את השיא של ניבר וסוגרים עוד מעט שנה.

עם הבן זוג מייקל לואיס (צילום: יח"צ)

עם הבן זוג מייקל לואיס (צילום: יח"צ)

מייקל נותן לך טיפים לדוגמנות?
"לא ממש, אבל הוא מבין הכל בלי שאני צריכה להסביר. גם הוא דוגמן עסוק. הוא מדגמן המון בחו"ל, והוא כוכב באיטליה. הוא גם משחק שם בריאליטי 'המרוץ למיליון VIP', ובן הזוג שלו הוא נהג מירוצים איטלקי מאוד מפורסם. הוא מדבר איטלקית שוטף מהבית".

ויש לו קוביות.
"זה גנים טוטאלית. כולם חושבים שהוא מתאמן כל היום, אבל מייקל יכול לאכול מה שבא לו. בתחילת הקשר שלנו כל הזמן יצאנו לאכול סטייקים, קרם ברולה, עוגות, ואני איתו בחגיגה. אחר כך עצרתי את עצמי, אמרתי לו שלא ישכח שאני צריכה לחיות מהגוף הזה, וקצת נרגענו. אנחנו לא מתאמנים ביחד, כל אחד והאימון שלו. אני והוא שנינו פרי ספיריט, לא רוצים לחנוק אחד את השני. אנחנו בנויים על כיף, כל עוד כיף לנו אנחנו יחד, והוא מבין הכל. הוא יודע מה זה לעבור חמש מדינות בשבוע בשביל עבודות, והוא יודע מה זה כשמודיעים לך פתאום שאת טסה מחר. עד שהתגייסתי, הסתובבתי כל הזמן עם תיק בית ספר עם מברשת שיניים, מברשת שיער ופיג'מה, כי לא ידעתי מה יהיה מחר. לקמפיין של 'ברשקה' אמרו לי שאני טסה לחו"ל באותו היום ולא היה לי אפילו זמן לנסוע לכפר ורדים, אז טסתי ככה, עם התיק בית ספר, והשלמתי הכל שם, ב'זארה' וב'מנגו'".

זארה? לא פראדה?
"אל תשכחי שאני חצי תימניה וחצי הולנדית. היום אני יודעת לפעמים גם לשחרר, אבל אני לא חייבת את המוצר הכי יקר ואין לי סטייל מורכב. עכשיו דווקא יש לי דוּדה לתיק קטן של איב סאן לורן עם שוונצים מזהב, אבל את יודעת כמה הוא עולה? כמו הדירה של בר רפאלי לחודש, 8,000 שקל. גם מגפיים נורא יפים של הרמס ראיתי. אין מה לעשות, לאט לאט את נחשפת לעולם האופנה וזה עושה חשק, אבל אני מרגיעה את עצמי. לפני שנה אפילו לא הייתי קונה בזארה, זה נראה לי יקר לעומת פוקס ששם אפשר לקנות 3 ב-100. נפתח לי התיאבון וגם היכולת הכלכלית שלי מאפשרת לי יותר, אבל לא כדאי. יש גם הרבה מתנות במקצוע הזה. צ'ופרים מהצילומים, מתנות בהשקות, בגדים. אני רוצה קודם שיהיה לי מספיק כסף להתבסס ולדאוג לחיסכון לעתיד שלי".

פנים שלא שוכחים (צילום: באדיבות סוכנות יולי)

פנים שלא שוכחים (צילום: באדיבות סוכנות יולי)

את לילותיה מעבירה כיום מדר בבית סבתה בנתניה ("היא קנתה לי ארון וסידרה לי חדר") או בבית אמו של מייקל לואיס ברמת החי"ל. געגועים הם לא הצד החזק שלה. לא תשמעו ממנה סיפורי בדידות עצובים מדירות דוגמניות צפופות בנכר, וגם לא כיסופים לריח הבישולים של הבית בצפון.

"אני מגיעה לכפר ורדים בעיקר בחגים, ואולי פעם בכמה שבתות, וגם זה ליום וחצי, כי אז כבר מתחילים הריבים, ויאללה חזרה לתל אביב", היא מספרת. "כשאת נכנסת לתל אביב קשה לצאת ממנה. רוב הזמן אני ברמת החי"ל אצל הקרצייה או אצל סבתא שלי. אני מתה על תל אביב אבל אני שמחה שגדלתי בכפר ורדים. יצאתי קיבוצניקית כזאת. זה יישוב קהילתי שמבחינה סוציו-אקונומית הוא ברמה מאוד גבוהה, אבל יש שם חינוך אחר. היו לי פרות בחצר, עכבישים וטרנטולות ישנו לידי בחדר, והייתי הולכת יחפה לבית ספר הדמוקרטי. וגם יש מסיבות טבע. אבל לא טראנסים וחפירות, שבק ס' כזה".

מתוך הקמפיין של רנואר (צילום: אלון שפרנסקי)

מתוך הקמפיין של רנואר (צילום: אלון שפרנסקי)

ביום ראשון הקרוב מדר תטוס למילנו לפגישות חשובות בבתי אופנה גדולים ולפגישה גורלית במיוחד אצל המלהק הראשי של ווג איטליה. "עכשיו אני ברבאק. בכל זאת התחלתי רק בגיל 18, ובמקצוע הזה בגיל 23 את כבר מתחילה לשקר לגבי הגיל שלך. יש לי אישור מהצבא ל-40 ימי חו"ל בשנה, שזה מעט מאוד בשביל דוגמנית, אז עכשיו אני לא נוסעת לאודישנים אלא רק לעבודות סגורות ולפגישות חשובות. החודשים האלה בתחילת הצבא שלא נתנו לי לעבוד היו מאוד מתסכלים. בזמן הזה היו המון עבודות חשובות שפספסתי, וחשבתי לעצמי שאולי כן כדאי להיות כמו בר רפאלי ולצאת מהצבא".

אז למה לא?
"בשום מצב לא, כי חשוב לי לעשות צבא. ההורים שלי עשו שניהם צבא מלא, ואבא שלי עשה מילואים בקרבי עד גיל 46. בר רפאלי היא נורא מצליחה וראויה להערצה בגלל הרזומה שלה, אבל היא לא עשתה צבא ושכחו לה את זה קצת. אבל זה בסדר, אני לא בעד לנטור טינה. היא לא היחידה".

סטיילינג – הילה חזן לסולו
איפור – מורן סטויצקי לסולו
שיער – ליאור גרין לסולו

השאירו תגובה