שחור כהה הוא השחור החדש

מדענים פיתחו צבע שחור חדש בשם Vantablack, והוא כל כך כהה שיראה לכם כמו חור שחור | האם שמלת המיני הסופר שחורה תנצח את קלאסיקת השמלה השחורה הקטנה?

מאת  | ‏ 16 יולי 2014

אודרי הפבורן בשמלה שחורה בלתי נשכחת ב"ארוחת בוקר בטיפאני'ס" | צילום: גטי אימג'ס

מדענים פיתחו סוג חדש של שחור, ככה במיוחד. חברה בריטית יצרה חומר שהוא "משונה וחייזרי" בצבע שחור כל כך כהה שהוא סופג הכל פרט ל-0.035% מהאור ובכך קובע למעשה שיא עולמי חדש.

החומר שנקרא Vantablack פותח על ידי חברה בשם surrey nano systems. "כל מה שרואים הוא מעין צבע שחור, כמו חור, כאילו אין שם כלום", אומר בן ג'נסן, מבכירי הטכנאים החברה. "זה פשוט נראה כל כך משונה".

הצבע החדש כהה כל כך שעין אנושית מתקשה לראותו ולא מצליחה לקלוט על מה היא מתבוננת. הצבע מורכב משכבה של צינורות פחמן, כל אחד מהם דק יותר פי 10,000 משערה אנושית. הצינורות הללו כל כך קטנים שחלקיקי אור לא יכולים לחדור אליהם, למרות שהם יכולים לעבור במרווחים ביניהם. ברגע שהם כבר שם, עם זאת, רק שריד מזערי של אור קופץ מסביב עד שהוא נספג. כך גם צורות וקווי מיתאר נעלמים גם הם וכל מה שנותר לבהות בו הוא סוג של ריק.

יש יותר שחור מזה? מסתבר שכן. התצוגה של ז'אן פול גוטייה | צילום: גטי אימג'ס

כך שאם הצבע החדש היה בשימוש על שמלות הקוקטייל השחורות של שאנל או ז'אן פול גוטייה, למשל, היה נראה כאילו הראש והגפיים של הלובשת אותן "צפים" באוויר, והשמלה הייתה כחור שחור. קריפי משהו.

לגבי השאיפה ליצור מהצבע שמלה קטנה שחורה, ג'נסן אומר שזה יהיה "מאוד יקר", אבל לא יכול לפרט עד כמה. ואם להאמין לו, זה לא נשמע לנו כמו השקעה משתלמת במיוחד. " כל התכונות של השמלה ילכו לאיבוד, היא פשוט תראה כמו משהו חור שחור".

הצבע החדש יושק בתערוכת Farnborough International Airshow השבוע, והוא אמנם לא יהיה להיט בכל ארון אך יועדו עבורו שימושים אחרים שיאפשרו למצלמות אסטרונומיות, טלסקופים ומערכות סריקת אינפרא-אדום לעבוד בצורה יעילה יותר, כמו גם שימושים צבאיים.

סטפן ווסטלנד, פרופסור למדעי הצבע וטכנולוגיה באוניברסיטת לידס אומר שהצבע השחור המסורתי היה למעשה צבע של אור ומדענים כעת דחפו אותו למשהו שלא מן העולם הזה. "אנשים רבים מאמינים ששחור הוא ההיעדר ששל אור. אני לחלוטין לא מסכים עם כך", הוא אומר. "אלא אם כן אתם מביטים בחור שחור, אף אחד מעולם לא ראה משהו שאין בו אור. החומרים החדשים הללו, הם פחות או יותר הצבע השחור ביותר שאנחנו יכולים להשיג, הכי קרובים לחור השחור מכפי שיכולנו לדמיין".

קתרין דנב מדגמנת שמלה שחורה קטנה של איב סאן לורן ב-1966 | צילום: גטי אימג'ס

הזוג שהכי חובב שחור. טים ברטון והלנה בונהאם קרטר בטוטאל לוק שחור | צילום: גטי אימג'ס

בנתיים נסתפק בשחור הקלאסי, תודה. נטשה פולי בליטל בלאק דרס | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה