היסטוריה על המסלול: הדוגמנית הנכה הראשונה המשתתפת בתצוגת אופנה

דניאל שייפוק בת ה-35 אמנם מתחילה את הקריירה שלה ברגע בו רבות כבר יוצאות לפנסיה, אבל היא מספיקה לשבור שיאים: שייפוק היא הדוגמנית הראשונה שעלתה עם כיסא הגלגלים על המסלול, במהלך שבוע האופנה בניו יורק

מאת  | ‏ 16 פברואר 2014

דניאל שייפוק על המסלול בשבוע האופנה בניו יורק | צילום: גטי אימג'ס

שבוע האופנה בניו יורק השנה ייזכר בספרי ההיסטוריה בתור הפעם הראשונה בה דוגמנית השתתפה בתצוגת אופנה, כשהיא יושבת על כסא גלגלים. ד"ר דניאל שייפוק, 35, אמנם החלה את הקריירה שלה בגיל בו רוב הדוגמניות פורשות, אבל היא ככל הנראה גם זכתה ליותר פרסום מאשר דוגמניות מסלול ותיקות. הסיבה? היא לא יכולה ללכת.

ד"ר שייפוק, פסיכולוגית מברוקלין המתמחה במערכות יחסים לאנשים עם נכויות, נולדה עם ניוון שרירים ומאז גיל שנתיים נמצאת בכסא גלגלים. לטענתה, מגיל צעיר היא התעניינה בבגדי מעצבים, אבל תמיד היו חסרים לה מודלים לחיקוי. "אנשים עם מוגבלויות צריכים לראות כאלו דברים. זה מעלה את הביטחון העצמי. להגיד: 'אם היא עושה את זה, גם אני יכולה'", היא אומרת להאפינגטון פוסט.

שייפוק עשתה את הצעד המהפכני בתצוגת האופנה של קארי האמר ביום חמישי האחרון, כשהיא לבושה בסוודר שחור וחצאית בהדפס עיתונים מתוך קולקציית סתיו 2014 של המותג.

מודלים לחיקוי. על המסלול של קארי האמר בשבוע האופנה בניו יורק | צילום: גטי אימג'ס

קארי האמר בשבוע האופנה בניו יורק | צילום: גטי אימג'ס

האמר גילתה כי החליטה ללהק "מודלים לחיקוי במקום דוגמניות מסלול". "זה כל כך חשוב עבורי שלנשים יהיה דימוי גוף חיובי", הוסיפה האמר. "הקולקציה שלי מכילה שמלות שמתאימות לנשים. אנחנו לא יוצרים שמלות שנשים צריכות להתאים את עצמן אליהן".

האמר החלה את הקריירה שלה בתור מנהלת מכירות פרסום ותמיד שמעה את המשפט: "את צריכה להתלבש לעבודה שאת רוצה ולא לעבודה שיש לך". היא החליטה לקחת את העצה והחלה ליצור עבור עצמה בגדים מחויטים. האמר החליטה לקפוץ למים ולייצר ליין בגדים ל"נשות קריירה". בשנת 2012 השיקה בניו יורק את הקולקציה שלה לנשות קריירה שמטרתה הייתה לספק בגדים מוכנים ללבישה, מחויטים באופן אישי מבחינת הצבע, אורך השרוול והשמלה ומחויטים להתאים פיקס לכל סוג של גוף. זאת גם אחת הסיבות שבגללה היה לה פשוט כל כך ללהק את שייפוק לתצוגה הנוכחית שלה.

| "עברה בקהל צמרמורת ותחושת העצמה" |

לטענת האמר, תצוגת האופנה שהציגה מודלים לחיקוי ביניהם שייפוק, העלתה בקרב הקהל התרגשות רבה, "צמרמורת ותחושת העצמה". שייפוק אומרת היא התרגשה נורא על המסלול אבל הרגישה בטוחה בעצמה וטבעית. "הייתי פשוט עוד דוגמנית בתצוגה, וזה בדיוק מה שרציתי להיות", היא אומרת.

הכנות אחרונות לקראת התצוגה | צילום: אינסטגרם

מאחורי הקלעים | צילום: אינסטגרם

ד"ר שייפוק נבחרה בשנת 2012 בתור "מלכת כסא גלגלים ניו יורק". היא הודתה שתעשיית האופנה "קשה לפיצוח", אבל מאמינה שישנה התקדמות איטית. "הגיע הזמן לכלול אנשים עם מוגבלויות. זו שנת 2014", אמרה. "אנשים עם מוגבלויות הם שוק צרכני שטרם נוצל במונחים של אופנה", היא מוסיפה. "אנחנו קוראים את המגזינים, קונים בחנויות, אבל זה מרגיש שהמוצרים הם לא עבורנו".

כשזכתה בתואר בשנת 2012, שייפוק סיפרה שהיא נהנית לצאת למקומות הלוהטים במנהטן ולעודד את המטופלים שלה לעשות כמותה. "צאו החוצה וצאו לדייטים ותמשיכו לצאת לדייטים", סיפרה בראיון. "זאת הדרך שבה הסטריאוטיפים השליליים יתחילו להיעלם".

זהו לא הפרויקט האופנתי האחרון של שייפוק שמעורבת כעת ב"פרויקט יופי גולמי" (Raw Beauty Project), בו צלמים מפורסמים מצלמים סדרת תמונות של נשים עם מוגבלויות. הפרויקט יוצג במנהטן באביב.

הופעתה של שייפוק בתצוגת האופנה הינה הצעד האחרון מבחינת תעשיית האופנה בשילוב של דוגמניות מוגבלות לתוך התעשייה. בחודש שעבר דווח כי ג'יליאן מרקדו, מפיקת אופנה בת 26 עם ניוון שרירים נבחרה לפנים של חברת דיזל והופיעה בקמפיינים עולמיים של המותג. כשנבחרה, סיפרה מרקדו בראיון שהיא רצתה "להעניק לאנשים שאולי אומרים לעצמם ש'החיים שלי נגמרו' תקווה משום שהם מוגבלים. אתם לגמרי יכולים לעשות את זה, שום דבר לא יעצור בעדכם".

ג'יליאן מרקדו בקמפיין לדיז

השאירו תגובה