על החתום: הקאמבק של תכשיטי השמות

בין אם אנחנו אוהבים אותם או לא, תכשיטים הנושאים את שמנו חוזרים ובגדול | באותיות, ראשי תיבות ואפילו בטביעת אצבע - אין סיכוי שישכחו את שמנו

מאת  | ‏ 11 מרץ 2013

קארי ברדשאו ב"סקס והעיר הגדולה"

"מה יש בשם? זה אשר אנו מכנים אותו ורד, ריחו היה מתוק באותה מידה תחת כל שם אחר". את הטענה הפילוסופית הזו שם וויליאם שייקספיר בפיה של יוליה, ההיא מ"רומיאו ויוליה". ובכן, גם אם השם הוא חסר כל משמעות באופן אובייקטיבי, נראה שהוא מעסיק מאוד את בני ובנות האדם.רוב האנשים מנהלים מערכת יחסים טעונה ברגשות כלפי שמם, וכמעט אין מישהו שלא זעם על הוריו אי שם בגן והודיע להם ש"מעכשיו לא קוראים לי נועה יותר, תקראו לי סיוון!" ומה בצד השני של התקף הזעם הזה? בדרך כלל או ביקור במשרד הפנים או השלמה וקבלה של המצב.

אם אתן שייכות לקבוצה השניה, סביר להניח שבאיזשהו שלב בחייכן נכנס לתמונה תכשיט כלשהו שכלל את שמכן; גרגר אורז, צמיד חרוט מהדודים בבת מצווה, תליון לב מבן או בת הזוג. גם אם בשם אין שום דבר- אנשים אוהבים לשאת אותו על גופם.

| ממצרים עד האפר איסט סייד |

השימוש המוקדם ביותר בשם על תכשיטים תועד במצרים העתיקה, שם השתמשו לראשונה בטבעות חותם כדי לסמן מסמכים וצווים מאנשים ששמם אכן היה שווה ערך לכוח עצום. טבעות הוכנו מעצם, משנהב ומאבנים רכות ונוחות לעיבוד. בהמשך, בתקופה הביזנטית, כבר עברו לשימוש במתכת וטבעות חותם שימשו גם אנשים שאינם מלכים, כדי לוודא אמיתות של צוואות ושאר מסמכים.

טבעת החותם של תות ענח אמון | צילום: גטי אימג'ס, אתר העתיקות worthpoint

ומביזנטיון לביזיון- בואו נדבר על ימינו אנו; כל מי שעברה דרך נחלת בנימין או הטיילת של אילת בניינטיז ודאי זוכרת את המבחנות הזעירות מלאות הנוזל הצבעוני שבתוכן צף לו מעדנות גרגר אורז קטון ועליו שמה של העונדת. עד מהרה הטרנד הזה פס מן העולם, אבל השם המשיך לככב.

ב"סקס והעיר הגדולה", קארי בראדשו מאבדת שרשרת זהובה עם תליון של שמה בפריז בזמן הסיבוב המסנוור עם בן זוג רוסי, אמן ואיש חברה בוהמיין. קארי לא מבינה לאן השרשרת שלה יכלה להיעלם. בן הזוג, שמעתיר עליה אורח חיים מהמם אבל מקמץ בתשומת הלב משתדל לרכך את המכה עם שרשרת יהלומים ב50,000 דולר, אבל למרות שהיא אמנם עלתה לה דולרים בודדים, שרשרת "קארי" מסמלת עבור קארי את הזהות שלה, את החוויות שלה, את מי שהיא. אובדנה מדגיש בעיניה את אובדן הזהות שלה עם המעבר לפאריס, רחוק מהחברות, רחוק מביג, רחוק מעצמה. כשהיא מוצאת אותה היא ממהרת לנסות ולהציל את מה שנשאר מעצמה ומתעוררת מהפנטזיה הנוצצת של עיר האורות.

השרשרת גדלה עם הגיל. קארי ברדשאו והסמל הנצחי

עד היום לא מעט בחורות קונות את שרשראות השם עם הכתב המחובר והמהדרין שמות את ידיהן על המהדורות עם הזרקונים לאפקט מלא.

גם עבור מי שלא מתה על שרשראות יש מענה. לורן קונרד, כוכבת "דה הילס" וסוג של אושיות אופנה לא ברורה בפני עצמה, התיכה את הפתגמים "תני לאצבעות ללכת בשבילך" ו"שמה הולך לפניה" לכדי טבעת כפולה הנושאת את שמה, שהפכה ללהיט של ממש בארה"ב ובעולם. ריהאנה, הזמרת שלעולם לא תוותר על פרסונל סטייטמנט, הלכה על זוג עגילים עם הכינוי החביב/ מטריד שלה: רירי.

לורן קונרד והטבעת הכפולה

ריהאנה ועגילי "רירי"

| בשם כל בני ביתי |

הנה מחשבה: אם כבר לענוד שם, מה לגבי משהו שפחות זועק "תו זיהוי של נותן שירות"? סלבריטאיות שונות החלו לאחרונה לענוד תכשיטים שונים שנושאים את שמו של אהובן ולא את שמן.

סלינה גומז, ג'ניפר אניסטון וג'סיקה בייל, שלושתן במקרה יוצאות עם ג'סטינים, תועדו כשהן עונדות תכשיטים שמציינים דווקא את השם שלו. קים קרדישאן הלכה על עגילי K ו-W כדי להמחיש את אהבתה לקניה ווסט. בזמן שאנשים מסוימים עלולים למצוא את זה סכריני מדי, זאת יכולה להיות אופציה חמודה יותר (וללא ספק קלה יותר להסרה במקרה הצורך) מקעקוע שמו של בן הזוג על העור. תשאלו את ג'וני דפ, שנאלץ להצהיר על אהבתו ליין כדי למחות את הזכר של הצהרת האהבה לגבי וינונה ריידר כשהזוגיות עלתה על שרטון.

קים קרדשיאן עם עגילי קניה ווסט וג'סיקה בייל בשרשרת ג'סטין טימברלייק

אמהות מתקדמות אופנתית הלכו על שרשרת שלאו דווקא נושאת את שמן, אלא את שם פרי אהבתן. אין כמו אימא.

כריסטינה אפלגייט עם שרשרת בשם בתה, סיידי, וניקול ריצ'י עונדת H על שם בתה הארלו

| מיוחדת, כמו כולן |

למרות שזה צ'יזי, ברור שלתכשיטי שם יש כוח משיכה שקשה להכחיש. כנראה שזה קשור לזה ששם הוא דבר אישי מאוד, הדבר האישי הראשון שניתן לנו ואחד הדברים האישיים ביותר שיש לנו, בין אם אנחנו אוהבים אותו ובין אם לאו. בעולם המודרני בו לכולן יש חולצה כמו שלך וספה כמו שלך, תכשיט הנושא את שמך מפיח בנו אשליה שהוא רק שלנו.

שרשראות חרוטות של שירה גבאי למותג SHE-RA

 

טבעת חותם וחריטות של שירה גברי למותג SHE-RA

משמאל לימין: שרשראות של Emanuel-E ואימפרס

משמאל לימין: שרשרת של מיכל נגרין וצמיד של לה לונה

אבל מה לגבי תכשיטים מותאמים אישית שכוללים את עצמנו, רק בדרך יותר מקורית?

יעל טוני שוורץ, בוגרת עיצוב תעשייתי, לקחה טכניקות לייזר והשתמשה בהן דווקא כדי לעצב תכשיטים. פירוש שם המותג שלה, Omaggio, הוא "הוקרה" באיטלקית. היא תוכל לצרוב עבורכם את טביעת האצבע או את הפרופיל שלכם או של אדם אהוב, על תליון או טבעת, כך שתוכלו לקחת אותו אתכן לכל מקום. או להשאיר אותו במגירה ולהצמיד אותו לבובת וודו אם זה יגיע לזה.

גם בלינדה אשכנזי מציעה תכשיטים שיש בהם אלמנט של תעודת זהות. אשכנזי מעצבת צמידים מבד או מעור אליהם מוצמדת לוחית כסף מצופה זהב ועליה המילים Just Believe, או כל ציטוט או שם שתבחרו. לפעמים ציטוט נבחר הוא הזמנה הרבה יותר אישית לתוך עולמה הפנימי של אישה מאשר שמה.

האתר של בלינדה אשכנזי

השאירו תגובה