הברבור והטווס: מאחורי הסטייל של "מראה מראה"

איקו אישיאוקה, מעצבת התלבושות של "מראה מראה", מצליחה לנסוך יופי מחודש בסיפור המוכר | גם מי שלא ממש נפל מהגרסה המחודשת ל"שלגיה", לא יישאר אדיש לשמלות של ג'וליה רוברטס ולילי קולינס | אז מי היפה ביותר בעיר?

מאת  | ‏ 19 מרץ 2012

ג'וליה רוברטס כמלכה הרעה, "מראה מראה" | צילום: יח"צ

אחד הטרנדים הבולטים בקולנוע ובטלוויזיה בשנה האחרונה הוא ההיטפלות הבלתי פוסקת לאגדות ילדים קלאסיות. סדרות הטלוויזיה "Once Upon a Time" ו"גרים" מעניקות לאגדות שלל פרשנויות משלהן, שני עיבודים חדשים ל"היפהפיה הנרדמת" כבר אפשר למצוא בגרסאות די.וי.די, ו"ירח אדום", עיבוד ל"כיפה אדומה", כבר החריד אותנו על מסכי הקולנוע לפני שנה. עכשיו הגיעה תורה של שלגיה לספק לנו שלל תפוחים מורעלים. אחד מהם הוא "מראה מראה", בכיכובה של ג'וליה רוברטס שתופסת את כס המלכה המרושעת.

בעוד על איכויותיו של הסרט אפשר ואפילו רצוי להתווכח, במיוחד כי מדובר ביצירה משונה למדי, על דבר אחד כולם יסכימו – ויזואלית, מדובר באחת הסרטים המרהיבים שראינו בשנים האחרונות. והקסם, כמו שאתם בטח יכולים לנחש, נמצא בבגדים המופרכים שלובשות הדמויות.

עם לילי קולינס כשלגיה | צילום: יח"צ

| הראש היצירתי שמאחורי "דרקולה" |

האחראית לתלבושות היא המעצבת איקו אישיאוקה, שנפטרה בינואר האחרון בגיל 73. אישיאוקה עצבה תלבושות לסרטים רבים, בהם גם "דרקולה" של הבמאי פרנסיס פורד קופולה (92') שעליו גם קיבלה אוסקר. בנוסף, עיצבה תלבושות להצגות בברודווי ואף הייתה אחראית על עיצוב הקליפ של ביורק, "Cocoon".

מתוך "דרקולה". זכה באוסקר | צילום: יח"צ

מתוך "Coocun" של ביורק | צילום: צילום מסך

הסרט "מראה מראה" הוא העבודה האחרונה שלה, ועל פי ההימורים בהוליווד – גם עליו היא עשויה לקטוף אי אלו פסלונים. התמות השולטות פשוטות אבל יפהפיות: הצבע הדומיננטי במלתחת המלכה המרשעת הוא זהב, על מנת להדגיש את תאוות הבצע הבלתי ניתנת לסיפוק שלה. גם כאשר נתיניה גוועים ברעב היא ממשיכה להטיל עליהם מיסים כבדים בשביל לממן את מסיבות הפאר שלה.

זהב כסמל לרדיפת בצע | צילום: יח"צ

שלגיה במאה ה-21 | צילום: יח"צ

מאחר ואנחנו לא נתיני המלכה, לא נותר לנו אלא ליהנות מהמפגן הראוותני של תלבושות האצילים הפוקדים את הארמון. בנשף אותו עורכת המלכה לכבוד הנסיך הנאה שהגיע בטעות לממלכה, כולם מתחפשים לחיות – אך לא מדובר בתחפושות פורים מוכרות, אלא על שמלות וחליפות (לגברים) שכל פרט בהם מחושב עד לתפר הקטן ביותר.

הטווסה והארנב בנשף התחפושות | צילום: יח"צ

עיצוב התלבושות ב"מראה מראה". עושה את הסרט | צילום: יח"צ

| כבר לא ברווזון מכוער |

שתי שמלות שבלטו במיוחד על המסך הן שמלת הטווס האדומה של המלכה ושמלת הברבור הלבנה של שלגיה. כל אחת מהן מייצגת בדיוק מושלם את אופייה של הלובשת אותה. שמלת הטווס האדומה חושנית וראוותנית, בעלת כתפיים חדות וצווארון גבוה שממחישים את חוזקה של המלכה ואת הסכנה האורבת לאלו שיעזו לצאת נגדה.

שלגיה, לעומתה, לובשת שמלה לבנה, תמימה לכאורה, אך כנפי הברבור שחוברו אליה מדגישות את הרצון העז של הנסיכה הצעירה לברוח ממרותה של המלכה העריצה, וגם את העובדה שהיא מודעת ליופייה ולעובדה שהיא כבר מזמן לא ברווזון מכוער. כובע הברבור נראה מעט מטופש במבט ראשון, אך מיד מזכיר קצת את שמלה הברבור של ביורק מטקס האוסקר 2001.

ברבור לבן ומלא עוצמה | צילום: יח"צ

שמלת הברבור היא לא הקריצה היחידה לתרבות הפופ: גם כשמגיע ההאפי אנד המיוחל – חתונתם של שלגיה והנסיך – אי אפשר שלא לשים לב לדמיון בין לילי קולינס, שמגלמת את שלגיה, לאייקון אופנה בן זמננו – אודרי הפבורן. הבחירה בשמלת חתונה צבעונית ושמחה והוויתור על הצבע הלבן המסורתי, מדגישים את העצמאות והאינדיבידואליות של שלגיה. החתונה היא לא טקס מעבר מהאב לבעל, אלא חגיגה של אהבה שיכולה גם להסתיים בשיר בוליוודי מטופש.

כיפה צהובה זה סיפור אחר, לא? | צילום: יח"צ

השאירו תגובה