מפריז תצא הבשורה

כבר מאות שנים שעיר האורות היא הגברת הראשונה של עולם האופנה | עיתונות האופנה, הדוגמנית הראשונה, ה"ניו לוק" וחליפת המכנסיים לנשים - על כל אלה אנחנו חייבים תודה לפריז | לכבוד הפאשן וויק שמתחיל היום הלכנו להיזכר בכל מהפכות הסטייל שנולדו על גדות הסיין

מאת  | ‏ 27 ספטמבר 2011
תצוגת חורף 2012 של סטפן רונלד בשבוע האופנה בפריז | צילום: גטי אימג'ס

אם אין לחם, זה יותר טוב לגזרה. תצוגת חורף 2012 של סטפן רונלד בשבוע האופנה בפריז | צילום: גטי אימג'ס

"האופנה שולטת באנשי הכפר‫, אך הפריזאיות שולטות באופנה‫", אמר הפילוסוף הצרפתי ז'אן ז'אק רוסו כבר במאה ה-18 והוא ידע על מה הוא מדבר. בזמן שאנחנו נברך על ראש של דג‫, בפריז יעסקו במסורת תרבותית אחרת‫, אך לא פחות חשובה‫. שבוע האופנה נפתח היום בבירת הסטייל העולמית‫, וכהצדעה לתרומתה של פריז במהלך השנים‫, קיבצנו כאן כמה מרגעי המפתח של עולם האופנה‫, כולם התבשלו בין סמטאותיה‫ של עיר האורות.

1672 | המצאת עיתונות האופנה
בשנת 1672 ז'אן דונו דה ויזה (Jean Donneau de Visé) ייסד את המגזין התקופתי "מרקור גאלאנט". בין סקירות התיאטרון ליצירות ספרותיות, דה ויזה הקדיש מקום נרחב לסיקור תלבושותיהם של אנשי חצר המלוכה. הוא הבין את הכוח הטמון בהפצת "הבשורה" ובאיור דרכי הלבוש והחל לדווח על מגמות חולפות בלבושם את אנשי המעמד הגבוה.

איור אופנה פריזאי | צילום: גטי אימג'ס

מצאו את ההבדלים בין זה לווג פריז של היום. איור אופנה פריזאי | צילום: גטי אימג'ס

1681 | הטרנד הראשון: פאות
האגדה מספרת שלמלך לואי ה-14 הייתה רעמת שיער מרשימה, אך בגיל 38 הוא החל לסבול מהתקרחות. כדי לשמור על כבודו ועל מעמדו, הוא הזמין פאה מתולתלת והשיב עטרה ליושנה. אנשי החצר רצו לחקות את מלכם האהוב, והביקוש לפאות מתולתלות עלה. מיסייה בינה, יצרן הפאות של המלך צוטט אז כאומר ‫"אגלח את כל הראשים בממלכה כדי לכסות את זה של הוד מעלתו".

לואי ה-14 | צילום: גטי אימג'ס

המלך הוא קירח. לואי ה-14 והפאה | צילום: גטי אימג'ס

1858 | בית האופנה הראשון
שארל פרדריק וורת', מהגר צעיר מבריטניה, צבר ניסיון בתחום הטקסטיל בתחילה כשוליה, אחר כך כמוכר ולבסוף כחייט. ב-1858, כשהיה בן 33, הקים וורת' עסק משלו ושינה לעד את כללי המשחק. הוא הפסיק לבצע את דרישות לקוחותיו והחל לעצב דגמים ייחודיים לפי השראתו וטעמו, רובם שחררו את צללית האישה מעודפי בדים ונפח מיושן. ב-Rue de la Paix, ממש ליד אופרה גרנייה, נוסד בית האופנה הראשון בעולם, הראשון שגם הצמיד את תווית המותג לכל בגד שיצא ממתפרתו. עד שנת 1900, כבר פעלו בפריז 20 בתי אופנה באותו מודל.

שארל פרדריק וורת' | צילום: גטי אימג'ס

הראשון באופנה. שארל פרדריק וורת' | צילום: גטי אימג'ס

1858 | הדוגמנית הראשונה
מארי ורנה וורת', אשתו של שארל פרדריק הייתה למעשה הדוגמנית הראשונה בעולם. מוחו הקודח של הבריטי הפריזאי הביא לשינוי שיטת השיווק של החייטים, שעד אז היו שולחים בובות לבושות בדואר או מפרסמים את עצמם דרך בתי הכלבו הפריזאיים. לדוגמנית קרא אז וורת' "הכפילה", והופעתה הביאה במהרה להופעת אירוע מסוג חדש: תצוגת האופנה.

הדוגמנית הראשונה. מארי ורנה וורת' | צילום: גטי אימג'ס

בימים בהם דוגמניות התלבשו ולא התפשטו. הדוגמנית הראשונה מארי ורנה וורת' | צילום: גטי אימג'ס

1947 | ה"ניו-לוק" של דיור
אחרי שתי מלחמות עולם, רבים מבתי האופנה הישנים של פריז נסגרו והעיר ירדה מגדולתה, אבל לא לזמן רב. מהוואקום צמח ועלה כריסטיאן דיור. ב-12 בפברואר 1947, הוא הציג לעורכי אופנה מכל העולם את הקולקציה הראשונה שלו לאביב-קיץ 1947. הגזרה הייתה שונה מאוד מהמקובל באותה תקופה – חצאיות העיפרון הישרות הוחלפו בחצאיות מלאות עד אמצע השוק. אליהן נוספו ז'קטים מדגישי מותניים בעלי כתפיים עגולות ואגן חזה רחב. עורכת "הארפר'ס באזאר", כרמל סנואו, תבעה את המונח "ניו לוק", כשקראה בפשטות "זה מראה כל כך חדשני!", והשאר היסטוריה.

החצאית המלאה של כריסטיאן דיור | צילום: גטי אימג'ס

כבר אז המנומר היה באופנה. החצאית המלאה של כריסטיאן דיור | צילום: גטי אימג'ס

1967 | מכנסי המהפכה של איב סאן לורן
"שאנל שחררה את הנשים, איב סן לורן נתן להן כוח", כך אמר פייר ברז'ה שותפו לחיים ולעסקים של איב סן לורן. אחרי שעזב את בית האופנה של כריסטיאן דיור וייסד אחד על שמו, איב סן לורן החל לעצב אופנת נשים תוך שימוש ברור במוטיבים גבריים. השיא הגיע בסוף ב-1967, עם יצירת חליפת המכנסיים לנשים וטשטוש נוסף של גבולות המגדר.

חליפת המכנסיים של איב סן לורן | צילום: גטי אימג'ס

מאז אנחנו לובשות את המכנסיים וטוב שכך. חליפת המכנסיים של איב סן לורן | צילום: גטי אימג'ס

2011 | הקולקציה הראשונה ללא מעצב
במאה ה-21, פריז צריכה להאבק על מעמדה כבירת אופנה עם ניו יורק, לונדון, מילאנו ואפילו סן פאולו, אבל בשערוריות היא עדיין מספר אחת. הסקנדל הגדול ביותר שידעה תעשיית הסטייל בשנים האחרונות, התרחש רק לא מזמן, בחודש מרס השנה. על מסלול תצוגת האופנה של דיור הוצגה לראשונה, קולקציה ללא מעצב. ג'ון גליאנו, המנהל האמנותי של הבית פשוט הודח מתפקידו ימים לפני המאורע, בגין השמעת דעות אנטישמיות. במקומו, עלו לבמה בתום התצוגה התופרים והתופרות, "הידיים הקטנות" שפועלות בסדנאות ובדרך כלל נשארות מאחורי הקלעים.

ג'ון גליאנו בתצוגה של דיור כשעוד עמד בראש בית האופנה | צילום: גטי אימג'ס

כשלדיור היה עוד מעצב ראשי. גליאנו בתצוגה של המותג ב-2008 | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה

 

  •  כבר ציינו שלבגד יש אופי של בגידה . אתה לובש בגד צבאי יחשבו שהנך איש צבא . גם המלה מעיל היא מועלת באישיותו של האדם . ואין לך עם האוהב להתלבש כמו הצרפתים . יש להם חן יחוד יופי הבגד עושה את האדם ולא לחינם , לבגד יש פילוסופיה מאחוריו . אכן כך . מאז שיעקב הלביש את בנו יוסף בכותונת פסים ירדה קנאה לעולם . שנאה ותחרות [. והוראה פדגוגית לא להעדיף בן על אחיו .

    מאת: יוסף פרץ |‏ 18 בדצמבר 2011 | 11:55
  •  הם לא חופרות אבל לא מחפפות כאלה, ואתם גורמים להיסטוריה להיות מעניינת ממש!! התמונות שאתם מביאים והרקע זה ממש כיף לקרוא. תודה

    מאת: tbh |‏ 30 בספטמבר 2011 | 00:20