"אנחנו חיים בישראל ואלה המעצבים שלנו, זה נורא לא לתת להם במה"
בעיתון "הארץ" הכריזו הבוקר כי הם בחרו שלא לסקר את שבוע האופנה גינדי תל אביב בשל הצבע המסחרי שלו. דיברנו עם כמה מהמעצבים שהציגו השבוע ושמענו מהם בעיקר דאגה לתעשיית המקומית: "מעצבי אופנה הם אמנים, הם חייבים במה להציג את האמנות שלהם ושבוע האופנה זו במה ראויה"
"שבוע האופנה גינדי תל אביב נתן מקום של כבוד למעצבים הצעירים והוותיקים שהציגו. חייבים להבין, מעצבי אופנה הם אמנים, ובדיוק כמו ציירים הם צריכים תערוכה בשביל להציג את האמנות שלהם", מסביר בשיחה עם FF מעצב האופנה גדעון אוברזון, שהציג השבוע ומפנה את דבריו לכתבה שפורסמה הבוקר בעיתון "הארץ", שם הסבירו אנשי המערכת מדוע בחרו שלא להתייחס לשבוע האופנה ולא לסקר אף תצוגה. "אז נכון שדחו, ואפילו פעמיים, אבל מעצב אופנה חייב שיתנו לו מקום להציג את הדברים שלו אחרת הוא לא יכול להמשיך וליצור".
בכתבה המדוברת עלו מספר טענות נגד הסיבות להפקת שבוע האופנה. נטען בה כי האירוע נעשה כדי לקדם את חברת גינדי, שהאירוע נדחה פעמיים כדי לקדם את הקניון שעומד להיפתח, כי חלק מהמעצבים שהציגו בשנים קודמות לא מציגים הפעם וכי אף קניין בינלאומי לא הגיע לארץ בשביל לראות ולקנות עיצוב כחול לבן.
"מי עוד יכול להרים את הכפפה ולהפיק פה אירוע עם מסלול של אורך 45 מטר? אין פה עוד מי שיעשה לנו כזה שבוע של אופנה, פשוט אין. אי אפשר לראות רק את הצדדים הרעים בכל דבר", ממשיך אוברזון. "ברור שלא הכול מושלם, אבל נמאס לראות רק צרות ולהסתכל על הכל דרך הדברים הרעים. יש פה משהו טוב שעושים לתעשייה שלמה ומי שלא מבין את זה לא רואה את האמת".
ומה לגבי הקניינים שלא הגיעו?
"חייבים להבין שגם אם היו פה עשרות קניינים, מעצבים ישראלים היו מתקשים מאד לספק עבורם סחורות לחו"ל. יש כאלה שיצליחו בזה אבל זה לא כזה פשוט להגדיל את חומרי הגלם והתופרות. אנשים לא באמת מבינים מה זה אומר לייצא סחורה לחו"ל – זה ממש לא מסתכם בלהביא קניינים ואז המעצבים המקומיים יפרצו. זה פשוט לא עובד ככה".
"אנחנו חיים במדינת ישראל, אלה המעצבים שלנו"
"במקום לפרגן למעצבים ישראלים שקורעים את התחת חודשים (אם לא יותר) על מנת להציג את הקולקציות שלהם, אנשים עסוקים בליצור פרובוקציות", מסביר המעצב גדי אלימלך שהציג גם הוא בשבוע האופנה הנוכחי. "התצוגות השנה היו ברמה גבוהה וההפקה הייתה סופר מקצועית, אין עוד מישהו שהיה יכול לעשות כזו הפקה ועוד מתוך הלב. אין מה להגיד, מדובר בפלטפורמה הכי טובה למעצבים צעירים וחבל שבגלל החלטות כאלה הם לא מקבלים סיקור".
"אנחנו חיים במדינת ישראל ואלה המעצבים שלנו, זה נורא לא לתת להם במה" ממשיך אלימלך לספר. "אני שמעתי שם כל מיני כתבים מחו"ל שמסקרים את זה לכלי תקשורת בינלאומיים וזה חימם לי את הלב, חבל שיש מי שמחליט שזה לא מספיק מעניין גם לקוראים בארץ. זה עצוב בעיני".
גם המעצבת הראשית של המותג משכית, שרון טל, חושבת שיש מקום לסיקור כמו לכל יצירת אמנות. "יש מתח בין גופים מסחריים לבין אמנות ותמיד יהיה, אבל סיקור צריך להתייחס ליציאה של האמן. במהלך שבוע האופנה פגשתי קרוב ל-60 עיתונאים ובלוגרים מחו"ל שראיינו אותי וסיקרו את הקולקציה שלי, סיקור משפיע ועושה משהו. כל חשיפה טובה של ישראל זה טוב".
כמה קריטי לדעתך שיהיה שבוע אופנה?
"זה אירוע תרבותי חשוב. זה חלק ממה שהופך את התעשייה שלנו לתרבות של מדינה. אני השתתפתי בשבוע האופנה בפריז וראיתי איך העיר הופכת להיות עיר אחרת. זה אירוע משמעותי בחיי התרבות. בחוויה שלי היה מגוון מעצבים – מצעירים ועד בוגרים ומוכרים. הייתה קשת של מעצבי אופנה בכל מובן המילה. אני חושבת שמדובר בבמה ראויה להראות את האמנות שלך".
אחת הטענות העיקריות בטקסט של "הארץ" היתה כנגד המסחריות של האירוע. צריך לזכור: בכל העולם שבועות האופנה ממומנים על ידי גופים מסחריים. שבוע האופנה בניו יורק, לדוגמה, היה שנים ארוכות תחת חסות מרצדס וגם היום יש לו שלל שת"פים. הבחירה של "הארץ" יכולה, תחת ההיגיון הזה, להיות מוחלת על אירועי ומוסדות תרבות רבים: האם לא צריך לסקר את מרתון תל אביב בגלל שהוא תחת חסות? האם יש לוותר על סיקור ספרים חדשים בגלל האינטרסים הצולבים של רשתות הספרים הגדולות? האם צריך לחדול לציין תערוכות במוזיאונים כשנחשף השכר המופקע שמנכ"ל כזה או אחר מקבל? מניעת סיקור של עשרות מעצבים במדינת ישראל היא צעד דרסטי שבאמת לא יזיז לחברת ענק כמו גינדי, אלא פוגע אך ורק בתעשיית האופנה הישראלית שגם ככה סובלת, ובאמנים עצמם שלא חטאו בשום דבר.
גיבובים של שטויות. בתכלס, המעצבים רק ביזבזו כסף בארוע הזה. אף אחד לא הרוויח. "סיקור תקשורתי עולמי" את מי זה מעניין? עם הסיקור התקשורתי לא הולכים לסופר.
מאת: שלי | 19 במרץ 2017 | 08:30תפיסקו ללקק למויט רייף ולגינדי
לא יירד מכבודו של עתון הארץ שיביע חרטה או התנצלות בפני היוצרים
מאת: טובה גינגי | 17 במרץ 2017 | 13:28אף אחד לא קורא את הארץ יותר, ובדיוק בגלל דברים כאלו. העיתון הזה הופך את עצמו ללא רלוונטי יותר ויותר.
מאת: רויטל | 17 במרץ 2017 | 10:54תפסיקו לבלבל את המוח ותהיו הוגנים גם הגולשים ותשתפו את הכתבה מהארץ.
מאת: הארץ | 16 במרץ 2017 | 18:40מי עושה תצוגת אופנה לא בעונה?! נו באמת, מרץ במקום דצמבר?!
בנוסף, הכתבה הוכיחה שהשנה היו המון תצוגות שאת הקולקציה לא תצליחו לרכוש לעולם מפני שתצוגה של שנקר או חברת גדולים מהחיים היא למען הבוגרים או המטרה ולא באמת לאפשר לקהל הרחב לקנות. בקיצור חאלס עם ההכפשות.