אחת ולתמיד, האם צריך לכבס בגדים חדשים לפני שלובשים?

בין אם אתם משתייכים לקבוצת האנשים שמכבסים באדיקות כל בגד חדש לפני השימוש ובין אם אתם ישר קונים ולובשים, כדאי לקרוא את מה שהמומחים אומרים. תופתעו לגלות מה מסתתר בתוך הבגדים שלנו

מאת  | ‏ 28 ינואר 2017
לכבס או לא לכבס, זאת השאלה (צילום: other stories)

לכבס או לא לכבס, זאת השאלה (צילום: other stories)

העולם מתחלק לשני סוגי אנשים: אלה שקונים בגדים ומיד זורקים אותם לכביסה, ואלה שמוותרים על השלב השני. הרי זה חדש, למה צריך לנקות? ובכן, מומחים שנדרשים לסוגיה מעלים שני טיעונים מטרידים: במקרים רבים הבגד לא ממש חדש, וגם אם כן, חדש זה לאו דווקא דבר חיובי.

״כשבגדים עוברים משלוח הם מאוחסנים במקומות בהם נמצאים חומרים נגד עובש, לחות ומזיקים״ סיפרה למגזין SELF לינדזי בורדון, רופאת עור מאוניברסיטת קולומביה שחקרה את הנושא. ״הבד יכול להכיל שיירי פורמלין או כימיקלים נוגדי התקמטות שעשויים לגרום לפריחה וגירוי בעור, לאלרגיה, אקזמה ולאסתמה״.

כמה פורמלין זה מכיל? (צילום: need supply, מתוך הפייסבוק)

אז כמה פורמלין זה מכיל? (צילום: need supply, מתוך הפייסבוק)

אמנם על פי חוק ישנו תקן לכמות הפורמלין המותרת לשימוש, אבל מחקר שפורסם בארה"ב בשנת 2010 מצא כי סחורות רבות חורגות בהרבה מהכמות המותרת. ״הכיבוס שלפני הלבישה הראשונה יכול להוריד מהבגד גם שאריות צבע״ אומרת בורדון. ״הצבע הכחול, למשל, יוצר תגובה אלרגית אצל חלק מהאנשים. במקרים של ביגוד כחול אני מציעה לכבס פעמיים לפני הלבישה".

דווקא הסיבה שבגינה רבים כן מכבסים לפני הלבישה, החשש מחיידקים או בקטריות של אנשים שמדדו או נגעו בפריט לפניהם, מתבדה עכשיו. ״העברת וירוסים, חיידקים, בקטריות או דלקות מאדם לאדם לא אפשרית דרך הבגד״ מרגיע וויל קירבי, רופא עור מקליפורניה. ״אלמנטים בקטריאליים, וירליים ופטרייתיים לא עוברים ככה. אם עור נוגע בעור, אפילו בחטף, הסיכוי להדבקה גדול בהרבה. אם כבר, הסיכוי לחטוף מחלה ממגע בידית דלת החנות גדול בהרבה מהסיכוי לחלות בזמן מדידת בגדים״.

חשבנו שסיימנו עם הסקביאס בטירונות (צילום: פייסבוק need supply)

חשבנו שסיימנו עם הסקביאס בטירונות (צילום: פייסבוק need supply)

החשש העיקרי להדבקות מאדם אחר דרך בגד, על פי ד״ר בורדון הוא מסקביאס, גרדת בעברית, אותה מחלת עור ממנה חששנו כל כך בצבא, שנגרמת על ידי טפיל מיקרוסקופי ומתבטא בגרד חריף. ועדיין, מסכימים שני הרופאים, מדובר בסיכון נמוך ביותר.

ההסתייגות היחידה של החוקרים בנושא היא בזמן מדידת הלבשה תחתונה ובגדי ים. קירבי ממליץ לעשות זאת תמיד מעל תחתונים, ולכבס לפני השימוש. ״יש יותר מה לחשוש ממגע של הפריטים עם האזורים האינטימיים" הוא אומר ״העור שם נוטה להעביר מחלות״.

המסקנה, אם כך, היא שכדאי לכבס לפני הלבישה הראשונה כדי לחסוך מהעור גירודים מיותרים, בעיקר לבעלי עור רגיש, אבל הסיכוי להידבק במשהו מהבגדים החדשים הוא אפסי. ״אנשים מודדים בגדים כבר שנים ולא הייתה אף התפרצות של מחלות בחנויות״ מסכמת בורדון. ״זה לא נראה לי כמו משהו ששווה לדאוג ממנו".

זה רק נראה חדש (צילום: other stories)

זה רק נראה חדש (צילום: other stories)

אל דאגה, עוד לא הייתה מגיפה ממדידה (צילום: פייסבוק need supply)

אל דאגה, עוד לא הייתה מגיפה ממדידה (צילום: פייסבוק need supply)

השאירו תגובה

 

  • זה הזוי אני קונה חולצה לובש וזורק כדי לא לכבס ולא לגהץ אז מה הרעיון ?

    מאת: מיכה |‏ 30 בינואר 2017 | 20:17