צעירה לנצח: שלגיה אוטוטו בת 200

בשנה הבאה תחגוג האגדה של האחים גרים 200 שנים של תפוחים מורעלים ולחיים אדומות | עם 3 סרטים חדשים בדרך, הנסיכה של דיסני כבר לא תמימה כמו פעם, אבל העור עדיין צח | אז מי הכי יפה בעיר?

מאת  | ‏ 25 אוגוסט 2011
על החיוורון. רייצ'ל ווייז כשלגיה בצילומים של אנני לייבוביץ'

על החיוורון. רייצ'ל ווייז כשלגיה בצילומים של אנני לייבוביץ'

היא עדיין נראית צעירה, אבל זה לא אומר ששלגיה, שתחגוג ב-2012 יום הולדת 200, נשארה כשהייתה. סיפור המעשיות של האחים גרים נכתב כבר בשנת 1812 והפך לסרט המצויר הראשון באורך מלא של דיסני לפני 74 שנים. אבל גם כיום האגדה עתיקת היומין עדיין חיה ובועטת ובקיץ הבא צפויים לצאת לא פחות משלושה עיבודים קולנועיים חדשים. כל אחד מהם מודרני ונועז יותר, ושלושתם מנסים להציג את הנסיכה התמה באור שלא הכרנו.

שלגיה שכולנו זוכרים היא הנערה שמנמנת הלחיים של וולט דיסני, עם התלתלים השחורים, הקשת בשיער והשמלה בכחול-אדום-צהוב. זו שלבושה בשמלה הצבעונית ביותר שראינו מעודנו, שמלה שאוטומטית מקשרת אותה עם שירה, קלילות, ילדותיות וחיות יער חמודות.

שלגיה המקורית מהסרט של דיסני

הדימוי הראשון שקופץ לנו לראשון. שלגיה המקורית מהסרט של דיסני

אבל יוצרי הסרט החדש "שלגיה והצייד" החליטו ששלגיה גרסת שנות האלפיים תהיה רחוקה ככל האפשר מדמותה של הנסיכה העליזה, והפכו את הדמות – בגילומה של קריסטן סטיוארט מ"דמדומים" – לסוג של ז'אן דארק לוחמת, שלובשת שריון ואוחזת חרב. שלגיה שלהם מתבגרת בבת אחת וצריכה לעמוד על שלה – אין לה זמן לשמלות צבעוניות ולחיות יער מזמרות.

קריסטין סטוארט כשלגיה בסרט החדש

כבר לא משחקת עם החיות ביער. קריסטין סטוארט כשלגיה בסרט החדש

שרליז ת'רון כמלכה בסרט החדש

שרליז ת'רון כמלכה בסרט החדש

| עם 7 גמדים בהונג קונג |

לעומתה, שלגיה בסרט "האחים גרים: שלגיה" (שם זמני), בגילומה של לילי קולינס, היא אותה נסיכה שברירית בשמלה בגווני הקשת, אלא שהשמלה שלה מזכירה פחות ציור של ילדה בת שש ויותר שמלת הוט קוטור עם השפעות אוריינטליות. המכשפה הרעה בגרסה הזו היא דווקא האישה היפה – ג'וליה רוברטס.

בין לבין נודע לאחרונה כי גם בדיסני יפיקו גרסה מחודשת משלהם בשם "מסדר השבעה", שבה שלגיה היא בכלל אמריקנית שמגיעה להונג קונג ונאלצת לשכור את שירותיהם של שבעה לוחמים כדי להתגונן מפני אימה החורגת, שמנסה להתנקש בחייה. אכן, התפוח נפל הרחק מהעץ.

לילי קולינס בתקפקיד שלגיה בסרט החדש

הוט קוטור ביער. לילי קולינס בתקפקיד שלגיה בסרט החדש

האגדה על שלגיה, ובעיקר התיאורים הגרפיים של דמותה, מציתים כבר שנים את דמיונם של מעצבים, צלמים ועורכי אופנה. בניגוד לעולם הפסיכודלי והסוריאליסטי של "אליס בארץ הפלאות" או לסנדל הזכוכית של "סינדרלה", למשל, התרגום כאן הרבה פעמים מופשט וסמלי יותר. מה שמושך במיתוס של שלגיה הוא הניגוד בין דמותה החיונית, לבין המורבידיות של הסיפור – נערה שהיופי שלה נובע מחוסר חיים ומזכיר טיפות דם על שלג, אשר לוכדת את עינו של נסיך אנונימי דווקא כשהיא מעולפת בתוך ארון.

קמפיין לואי ויטון בהשראת שלגיה

הפיתוי בדמות תיק של לואי ויטון. קמפיין שלגיה של לואי ויטון

קמפיין לואי ויטון בהשראת שלגיה

מזל שיש גמדים שעוזרים לסחוב. קמפיין שלגיה של לואי ויטון

דניאל אוונס, זוכת העונה השישית בתוכנית "America next top model" בצילומים כשלגיה

דניאל אוונס, זוכת העונה השישית של "America next top model" בצילומים כשלגיה מתוך התוכנית

| מי צריכה נסיך? |

הפרשנות של מעצבים רבים, כמו דולצ'ה וגבאנה או נתן ג'נדן, קשורה לפלטת הצבעים הבסיסית של דיסני – הרבה פסטלים, פרחים רעננים וכמובן דוגמניות חיוורות עור. בלואי ויטון, למשל, הפכו את התפוח המורעל לתיק בוהק ומפתה, מלא תפוחים אדומים מדם – דימוי יפיפה לאחד המאפיינים המסתוריים ביותר של הסיפור.

אבל באף אחת מהגרסאות האופנתיות של האגדה לא תמצאו את הנסיך המושיע, ולא בכדי. שלגיה היא אגדה על מחיר היופי ועל תשוקתנו לשלוט בו ולשמרו לנצח, לא סיפור אהבה. הרי במקור של האחים גרים, היה זה הארון שנפל מסוסו שגרם לתפוח להיפלט מפיה של שלגיה, ולא נשיקת אוהב – כמו בגרסה של דיסני. מי יודע – אולי בעוד 200 שנה, שלגיה תהיה עצמאית עד כדי כך, שתצליח לבצע בעצמה תרגיל היימליך.

ליידי גאגא מבקרת בדיסני וורלד ומצטלמת עם המלכה המרשעת | צילום: גטי אימג'ס

מזון מלכות. ליידי גאגא מבקרת בדיסני וורלד ומצטלמת עם המלכה המרשעת | צילום: גטי אימג'ס

השאירו תגובה