15 דקות של אננס

יש לכם חולצה עם אננסים בארון? שמלה עם פלמינגו? כנראה שגם אתם לא פסחתם על הטרנדים החמים עד מעיקים של השנים האחרונות. איך הופכים סמלים שעד לפני רגע לא חשבנו שאנחנו אוהבים לדבר הכי מעניין בעולם האופנה ומה הולך להיות הטרנד הבא? רמז: גם הפעם מעורבות בזה חיות

מאת  | ‏ 18 אוגוסט 2016
אננס, גרסת הריזורט של דולצ'ה וגאבנה (צילום: מתוך האתר הרשמי)

אננס, גרסת הריזורט של דולצ'ה וגאבנה (צילום: מתוך האתר הרשמי)

אחד הטרנדים הלוהטים בתיירות הקיץ באמריקה השנה: מלונות עם שיעורי שחייה בתחפושת של בתולת ים. מה יותר טבעי מזה? צ'קאין בחדר, סיבוב על המיניבר, סדרת תרגילים בבריכה כשאת עוטה זנב סנפירים נוצץ. במקביל פורסם החודש שבקרוב ייצא רימייק לסרט ״ספלאש״ בכיכובו של צ׳יינינג טייטום שיגלם בו בן ים בהיפוך מגדרי מפתיע, ואם זה לא מספיק גם קים קרדשיאן, בריטני ספירס ומיילי סיירוס העלו לאחרונה לרשתות החברתיות תמונות שלהן לבושות בסנפירים.

ההימור שלנו? בנות ים הן הדבר הגדול הבא. את ההוכחה ניתן למצוא באינסטגרם בתמונות של נערות עם ״שיער מרמייד״ פסטלי, עם לק ציפורניים ואיפור תואמים, עם כתרי אלמוגים ועם גרבוני קשקשים. באתר Asos אפשר למצוא כרגע יותר מ-80 פריטים עם הדפסי בנות ים קסומים ובאתר העיצוב Etsy יש קרוב ל-60 אלף פריטי אופנה בדמותן, כמעט פי 10 מהלהיט הפופי האחרון: פלמינגו.

אז מה משותף לאייקונים שהפכו לפופולרים בשנים האחרונות? הם או בעלי חיים, או פריטי מזון. הקבוצה הראשונה כוללת חתולים, ינשופים, שועלים, צבאים, פלמינגו, חדי קרן וכן, במידה מסוימת גם את בנות הים. בקטגוריה השנייה אפשר למצוא פירות כמו אננס ואבטיח, אבוקדו וכמובן ג׳אנק פוד. בנוסף, ואולי חשוב יותר, כולם מצטלמים מדהים לאינסטגרם, ומצליחים להיראות אסתטיים, חמודים, ואינטיליגנטים במידה.

שבוע האופנה בפריז. מיו מיו בקולקציית חתולים שהיוותה שינוי בחשיבה האופנתית (צילום: גטי אימג'ס)

שבוע האופנה בפריז. מיו מיו בקולקציית חתולים שהיוותה שינוי בחשיבה האופנתית (צילום: גטי אימג'ס)

נקודת המפנה בהשפעה של הרשתות החברתיות על עולם האופנה והטרנדים קרתה כבר ב-2010, כשקולקציית אביב-קיץ של בית האופנה מיו מיו הציגה פריטים מעוטרים באיורים נאיביים של חתולים. החיות החמודות והפרוותיות, שהפכו באותן שנים פופולריות בעולם הדיגיטלי עם גיפים, ממים וסרטונים, הסתערו גם על בלוגי הסטייל שהתפוצצו מתמונות של בחורות שלבשו שעתוקים ואינטרפרטציות מאייץ' אנד אם וזארה. על אף שאנחנו רגילים שטרנדים באים והולכים, מקרה החתולים הוא מעט שונה. כל עוד אנשים עדיין ממשיכים לשתף מיליוני סרטוני חתולים ברשתות החברתיות, כך גם פריטי הלבוש בכיכובם ממשיכים להיות קוליים, גם בקרב מעצבי על כמו סטלה מקרטני וגוצ׳י וגם ברשתות אופנה ועיצוב.

״מדובר בתהליך שלא קשור רק לאופנה״, מסבירה עדי יופה, טרנדולוגית ומומחית לחדשנות מוצרית. ״יש טרנדסטרים שיכולים להעלות תמונה והיא הופכת ויראלית ומשפיעה גם הרבה מעבר. מהשלב הזה הצרכנים לא רק צורכים את הטרנדים, הם גם מייצרים אותו. אלה טרנדים שבאים לפעמים תוך השפעה משבועות האופנה ולפעמים מלמטה, מהשטח״.

 מסמיילי עד האימוג'י

בניגוד למה שמפתה לחשוב, טרנדים הם לא המצאה חדשה. ב-1937 הציג ההיסטוריון ג׳יימס לבר את ״חוק לבר״, ציר זמן שמגדיר את השינויים ביחס שלנו לטרנד אופנתי: לבר טען שאורך החיים של טרנד הוא בערך שנתיים. בתחילה הוא נחשב ״נועז״, לאחר מכן הוא הופך ״חכם״ ואז מגיע הרגע המבאס שבו הוא כבר ״משעמם״. לבר מציין גם ש-20 שנה לאחר מכן אמנם נחשוב שמדובר בטרנד ״מגוחך״, אבל בעוד 70 שנה נאמין שוב שמדובר במשהו "מקסים". היום כבר לא נדרשות 70 שנים כדי לחשוב שמשהו הוא רטרו. לפני 30 שנה, למשל, אחד האייקונים המבוקשים ביותר היה סמיילי צהוב שהופיע בכל מקום אפשרי, מסיכות דש עד פריטי לבוש, והתקשר בעיקר לתרבות סמים ומסיבות. לאחרונה הוא חזר לחיינו בווריאציה משודרגת כתוצאה מהפופולריות הרבה של האימוג׳יז. גם דימויים מבית היוצר של המותג ״ליסה פרנק״ כמו חדי קרן, דולפינים וקשתות בענן היו פופולריים באותן שנים – והיום הם חוזרים, בין השאר בעקבות עוד גל נוסטלגיה, רק שהפעם אורך החיים שלהם קצר ממש.

חד קרן. לברוח לעולם שכולו טוב (צילום: פינטרסט)

חד קרן. לברוח לעולם שכולו טוב (צילום: פינטרסט)

״אנחנו חיים בעולם מאוד מהיר שהכל בו זמני״, מסבירה יופה. ״הקצב מהיר בכל פרמטר וכמעט בכל תחום. אנחנו עוברים בתים כל הזמן, נעים בין מדינות, מחליפים מערכות יחסים. בשורה התחתונה אנחנו פשוט משתעממים, וזה הפך כבר לעניין תרבותי ולא רק אופנתי״. האם יש דרך לחזות מראש מה הדבר הבא? יופה טוענת שזה הופך קשה יותר, הרי הכל תלוי ברוח זמן רגעית: ״מה שניתן לחזות זה לא את הדבר הקונקרטי, אלא לאן העולם הולך. אנחנו יכולים לדעת שהכיוון הוא פופ קאלצ׳ר, יכולים לדעת מה תהיה הצבעוניות השלטת, אבל לא תמיד יודעים להגיד בדיוק מה יהיה האייקון הפופולרי״.

רוח הזמן, אם כך, היא אחד הפרמטרים החשובים בהיווצרות טרנדים. ב-2012, הינשופים היו בכל מקום: משרשראות ועד ספלים, אבל מלבד הפן האסתטי, אחת הסיבות לפופולריות של הינשופים נעוצה בהתגברות הטרנד האקולוגי והחיבה לטבע (ויש הטוענים שגם סיום סדרת סרטי ״הארי פוטר״ באותו זמן תרמה לעניין).

חדי הקרן, לעומת זאת, מייצגים אסקפיזם טהור בזמנים של חוסר יציבות עולמי. אם קשה לנו להתמודד עם העולם האמיתי למה שלא נחפש דמות קסומה שתעזור לנו לברוח ותתן לנו את האפשרות לחלום על חיים טובים יותר? שמלת היוניקורן החלוצה כבר הופיעה בשנת 2012 בעיצובו של ג׳רמי סקוט, האיש שאחראי לעיצוב לא מעט טרנדים בתרבות הפופ מאז שנכנס לתפקיד מעצב הבית של מוסקינו שנה לאחר מכן. אחריו הגיעו מיילי סיירוס וליידי גאגא שהצטלמו לבושות בחליפות חדי קרן, האימוג׳י המבוקש בדמותו שהצטרף למקלדת שלנו ולאט לאט ההדפס המיתי החל לככב באופנת הרחוב ובטמבלרים לצד תמונות אינסטגרם של נערות עם ״שיער יוניקורן״ בצבעי הקשת. חיפוש מהיר ברשתות האופנה המקוונות מראה שחד הקרן ממשיך לככב גם השנה: באתר Asos למשל קיימים 86 פריטים בדמותו כמו גרביים, פיג׳מות ומחברות לעומת האננס שמופיע רק 66 פעמים.

ג'רמי סקוט מעלה את מקדולנדס עם הבגדים של בית האופנה מוסקינו ויוצר היסטריה (צילום: גטי אימג'ס)

ג'רמי סקוט מעלה את מקדולנדס עם הבגדים של בית האופנה מוסקינו ויוצר היסטריה (צילום: גטי אימג'ס)

סקוט הוא גם האדם שעומד מאחורי טרנד דימויי הג׳אנק פוד. הקולקציה הראשונה שלו לבית האופנה מוסקינו בסתיו-חורף 2014 היתה מופת של טעם רע – מדים של מקדונלד׳ס משולבים בחליפות שאנל קלאסיות, שמלות מעטיפות ממתקים, סוודרים ותיקים עם לוגו M ענקית כמו של רשת המזון, וכיסויים לאייפון בצורת צ׳יפס. הקולקציה אזלה במהירות והפכה את מוסקינו המחודש לא רק לאחד מבתי האופנה הפופולריים בעולם אלא גם לאחד המשפיעים הגדולים על אופנת הרחוב ורשתות הביגוד.

התפיסה שעמדה מאחורי הקולקציה, שגורסת שעולם האופנה הופך להיות מהיר ממש כמו המזון שאנחנו אוכלים, היא גם הרעיון שעומד מאחורי הטרנדים והאייקונים הפופולריים שאנחנו כל כך אוהבים. ינשופים? זה כל כך 2012, אנחנו כבר מזמן עברנו לבטא את עצמנו באמצעות דונאט ענק. "כשמדברים על טרנדים צריך להסתכל על זה בקיצוניות. כשאתה מגיע למקסימום של משהו, לא משנה מה, המטוטלת תתנדנד ותעבור למשהו אחר, חלופי״, מציינת ואלרי סטיל, אוצרת והיסטוריונית אופנה בשיחה עם ״הפינגטון פוסט״.

למעשה, השורה התחתונה היא שאנחנו רוצים את הפריט כי לכולם יש אותו, אבל כשלכולם יש אותו אנחנו כבר לא מעוניינים. ״רוב פריטי ה-it הופכים להיות לוהטים במהירות ואז גם מתפוגגים במהירות״, מסבירה לאתר ״פאשניסטה״ אווה צ׳ן, ראש מחלקת האופנה באינסטגרם ולשעבר עורכת מגזין ״לאקי״. צ׳ן מפרטת איך הפופולריות של המושא היא מעין חרב פיפיות: ״זה פריט שהופך מזוהה מהר מאוד ולכל האנשים יש תחושות ותגובות לגביו. כולם יודעים מתי קנית אותו, מה עומד מאחוריו, וזה גם מה שבסופו של דבר מוריד את ההתלהבות ואת זמן השימוש״.

פלמינגו על הבגדים, בבית ובכל מקום (צילום: לוק רנסון לגולדשטיין גלרי טפט)

פלמינגו על הבגדים, בבית ובכל מקום (צילום: לוק רנסון לגולדשטיין גלרי טפט)

 אננסים ב-sale

בעולם האופנה כיום מבינים שכדי להצליח חייבים להיות מעודכנים בכל מה שקורה בעולם הדיגיטלי. רשתות האופנה המהירה תמיד נמצאו עם היד על הדופק וניתחו את התנהגות הלקוחות, אבל עכשיו הרבה יותר פשוט להבין מתי השתנו הרגשות כלפי מוצר מסוים, הודות לאיסוף מידע מאינסטגרם, מטוויטר ומפייסבוק. ״אנחנו עוקבים כל הזמן אחרי בלוגרים, אתרים ואינסטגרם״, מציין אורי רייז, מנכ״ל ובעלים של חברת 911, בעלת רשת סטורי. ״בנוסף יש לנו ערוץ תקשורת לכל מה שקורה בעולם דרך המותגים שאנחנו עובדים איתם. Lazy Oaf או Sunny Life למשל, הם חלוצי דרך בטרנדים פופולריים (תמצאו שם לא מעט אננסים, פלמינגו וחתלתולים) וזה חושף אותנו בשלב מוקדם לדברים עתידיים״.

רייז מוסיף שבגלל שהכל הרבה יותר מהיר והקצב השתנה, גם הטרנדים מגיעים למיצוי הרבה יותר מהר. ״זה יוצר בעיה בעיקר בקרב רשתות או יבואנים שנוהגים להעתיק. הם מבולבלים מהקצב ובגלל שהיום הכל יותר קצר, אז הכל גם נגמר יותר מהר וקשה להתמודד עם זה״, הוא אומר ומוסיף, ״אם אנחנו למשל מחפשים את אייקוני השעה נשתדל להזמין באופן מדוד. יש מעט מכל דבר וכך אנחנו לא מגיעים למצב שאנחנו נתקעים עם סחורה״.

חדי הקרן, הם חמודים גם בלי פנים (צילום: פינטרסט)

חדי הקרן, הם חמודים גם בלי פנים (צילום: פינטרסט)

ברשת H&M מדגישים שהם יודעים כל הזמן מה קורה ברצפת המכירות ונוהגים בהתאם: כשטרנד מסוים הולך טוב מזמינים ממנו עוד וכמובן ההפך. הלקוחות מאסו בהדפסי אננס? ברגע אחד אפשר להעלים אותם מחלון הראווה, להחביא אותם במדפים האחוריים או להעביר אותם ל-sale.
גם באורבן אאוטפיטרס, רשת האופנה שמתמחה באקססוריז חמודים וטרנדיים עם דימויים של חדי קרן, המבורגרים והמון גליטר, מציינים שאת ההשראה הם מקבלים מאופנת הרחוב ומטיולים בעולם, אבל מודעים בהחלט לאורח החיים של הלקוחות שלהם ופועלים בהתאם. ״היום עם אינסטגרם, פינטרסט וטמבלר, נערות יוצרות לעצמן לוקים חדשים בלחיצת כפתור״, אמרה המעצבת הראשית במחלקת הנשים, ליזי דוסון, למגזין ״האנגר״. ״אני אישית מאמינה שאם הן רוצות לעדכן את המראה שלהן כל הזמן אנחנו צריכים לספק להן את היכולת״.

ומה קורה אצל זארה, שנחשבת ספקית הטרנדים הגדולה ביותר? גם שם משנים את ההיצע לפי היענות הלקוחות. אבל עוד לפני כן, יש צוות שלם של ציידי טרנדים שאחראי לחפש מה הכי לוהט גם ברשתות החברתיות וגם בעולם האמיתי. ״זארה מגיבה מיידית לרצון הלקוחות ולטעם שלהם בטרנדים ספציפיים״, סיפר חסוס אצ'באריה, מנהל התקשורת של החברה למגזין ״הגרדיאן״. ״האינפורמציה מגיעה לצוות המעצבים שפועלים כשיש להם בראש רק דבר אחד: מה הלקוח באמת רוצה.

"המעצבים חייבים להיכנס לעור של הלקוחות״, הוא מסכם. ״כל הארגון שלנו בנוי בשביל המטרה הזאת״. במילים אחרות: למעצבים בזארה לא תמיד יש אפשרות לבטא את עצמם, וגם אם הם מאסו בשמלות עם הדפס חתולים, הם חייבים להמשיך לייצר אותן כי זה מה שהלקוח מבקש. לעומת זאת, רייז מציין שבסטורי זה לא קורה: ״אנחנו לא מביאים פריטים שלא מתאימים לנו או כאלה שאנחנו לא מתחברים אליהם, אבל זה גם בגלל שלמרות הכל, ב-DNA שלנו אנחנו לא באמת מוטי טרנדים״.

אננס

אננס

1. בגדי ים לילדות, פלמינגו, מחיר: 119 שקלים, 2. שמלה, אמריקן וינטאג', מחיר: 510 שקלים, 3. עט, adika, מחיר: 9 שקלים, 4. מנורת אננס, סטורי, מחיר: 449 שקלים, 5. ביקיני, טומי הילפיגר, מחיר: 199 לכל פריט, 6. כפכפים, בוטיק הילית מור, מחיר: 690 שקלים, 7. כיסוי לנייד, legaloutfit, מחיר: 84 שקלים, 8. כיסוי לנייד, סטורי, מחיר: 179 שקלים, 9. גרביים, פיקס, מחיר: 14.90 שקלים, 10. שרשרת, שלומית אופיר, מחיר: 90 שקלים, 11. שעון, סווטש, מחיר: 289 שקלים, 12. נרות, סטורי, מחיר: 89 שקלים, 13. מגשי קרח, סטורי, מחיר: 109 שקלים, 14. סניקרס, קדס, מחיר: 202 שקלים, 15. מחברת, דנה אבני, מחיר: 35 שקלים, 16.כוס, אסוס, מחיר: 71 שקלים, 17. תיק, אאוטסיידרס, מחיר: 69 שקלים, 18. כורסא, גולף אנד קו, מחיר: 859 שקלים, 19. מזרון ים, סטורי, מחיר: 399 שקלים, 20. תיק, ג'אנספורט, מחיר: 199 שקלים, 21. טבעת, אבגד, מחיר: 38 שקלים, 22. טי שירט, H&M, מחיר: 89 שקלים, 23. משקה, פינאקל, מחיר: 125 שקלים.

בת הים

בת הים

1. שמלה לבנה, אסוס, מחיר: 195 שקלים, 2. גרביים, אסוס, מחיר: 20 שקלים, 3. פיג'מה, אסוס, מחירף 62 שקלים, 4. ארנק, פול אנד בר, מחיר: 99 שקלים, 5. כיסוי לנייד, אסוס, מחיר: 47 שקלים, 6. מחזיק מפתחות, תומאס סאבו, מחיר: 125 שקלים, 7. כוס, china buy, מחיר: 78 שקלים, 8. כוס, אסוס, מחיר: 58 שקלים

פלמינגו

פלמינגו

1. מנורה, אסוס, מחיר: 188 שקלים, 2. שמלה לילדה, פלמינגו, מחיר: 149 שקלים, 3. מנורות, adika, מחיר: 129 שקלים, 4. גרביים, HUF, מחיר: 95 שקלים, 5. טי שירט, H&M, מחיר: 89 שקלים, 6. מגבת, adika, מחיר: 18 שקלים, 7. מעמד לנר, adika, מחיר: 35 שקלים, 8. משטח, adika, מחיר: 15 שקלים, 9. כוסות עם קשים, גולף אנד קו, מחיר: 69 שקלים, 10. שעון, סווטש, מחיר: 289 שקלים, 11. בגד ים, טווינטיפורסבן, מחיר: 99 שקלים, 12. בגד ים, נומרו 13, מחיר: 395 שקלים, 13. סניקרס, ואנס, מחיר: 300 שקלים, 14. סניקרס, ואנס, מחיר: 350 שקלים, 15. פינצטה, tweezerman,  מחיר: 200 שקלים, 16. צ'ארמס פלמינגו, תומאס סאבו, מחיר: 3205 שקלים,17. שרשרת, שלומית אופיר, מחיר: 90 שקלים, 18. כיסוי לנייד, סטורי, מחיר: 179 שקלים. 19. כיסוי לנייד, legaloutfit, מחיר: 80 שקלים. 20. מזרון ים, סטורי, מחיר: 449 שקלים. 21. תיק, סאקפק, מחיר: 269 שקלים, 22. טי שירט, ברשקה, מחיר: 49 שקלים.

חד קרן

חד קרן

1. טבעת, בל אנד סו, מחר: 129 שקלים, 2. חולצה, פיקס, מחיר: 129 שקלים, 3. נייר, adika, מחיר: 15 שקלים, 4. מגבת, פוקס הום, מחיר: 19 שקלים, 5. תחתונים, פיקס, מחיר: 29 שקלים, 7. חולצה, פיקס, מחיר: 129 שקלים. 8. כיסוי לנייד, rockglam, מחיר: 49 שקלים, 9. כוסות, פוקס הום, מחיר: 13 שקלים,, 10. קופסת אחסון, yoyo, מחיר: 150 שקלים

 

השאירו תגובה