קסטרו בדרך לרכישת קרולינה למקה, הודיס וטופ טן בכ-200 מיליון שקל

קסטרו מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת 50% מקבוצת הודיס. העסקה מייחסת להודיס, שבה מספר שותפים, שווי של 400 מיליון שקל. בר רפאלי מחזיקה 5% מקרולינה למקה

מאת  | ‏ 21 יולי 2016
הודיס. בקרוב של קסטרו? (צילום: אייל נבו)

הודיס. בקרוב של קסטרו? (צילום: אייל נבו)

חברת האופנה קסטרו , שבשליטת גבי ואתי רוטר, מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת 50% מקבוצת הודיס, הכוללת את הרשתות קרולינה למקה, הודיס וטופ טן תמורת כ-200 מיליון שקל. המחיר מגלם לשלוש הרשתות של הודיס שווי של כ-400 מיליון שקל – כך נודע ל-TheMarker.

חלק מהתמורה בעסקה תשולם כנראה באמצעות מניות של קסטרו. בין הצדדים כבר הועברו מספר טיוטות חוזה. עבור קסטרו, שנסחרת כיום בשוי של כ-480 מיליון שקל, מדובר בעסקה גדולה – ואם היא תבוצע במניות היא תדלל משמעותית את בעלי השליטה בה.

קבוצת הודיס, הכוללת את מותג המשקפיים קרולינה למקה, מותג אופנת הבייסיק הודיס ומותג האקססוריז (אביזרים נלווים) טופ טן, מפעילה כ-220 חנויות ומעסיקה כ-3,000 עובדים. מחזור המכירות שלה מוערך בכ-600 מיליון שקל. הקבוצה הינה בבעלות כמה שותפים, שחלקם הם חברי ילדות: יוסי גביזון שנחשב לדמות המובילה בקבוצה, אורן בר-גיל, יובל שני, עמית שוק, מריאנו קרפ, מיכל קרפ ועוד. בכל אחת מתתי הרשתות לשותפים יש שיעורי בעלות אחרים.

לירז דרור לקסטרו (צילום: דודי חסון)

לירז דרור לקסטרו (צילום: דודי חסון)

דוגמנית העל בר רפאלי מחזיקה 5% בקרולינה למקה, שבה היא משמשת גם כפרזנטורית. רפאלי איננה שותפה ברשתות הודיס וטופ טן. המנהל של קבוצת הודיס הוא יוסי גביזון, שמחזיק גם מניות בכל אחת מהרשתות. גביזון צפוי להמשיך לנהל את הרשת גם לאחר העסקה. העסקה לא כוללת את רשת חנויות האופנה המוזלת 'אורבניקה', שגם היא בבעלות קבוצת הודיס. אם העסקה תתבצע, תמכור רפאלי מחצית ממניותיה.

קבוצת הודיס נחשבת למתחרה אגרסיבית המחוללת מהפיכה בשוק האופנה הישראלי. היא נהנית מצמיחה ונראות גבוהה של מותגיה ומצליחה ליטול נתחי שוק ממתחריה, בהן הרשתות הוותיקות קסטרו ופוקס. קרולינה למקה ברלין הצליחה לגרום להורדת מחירים בענף המשקפיים כולו. רשת הודיס, שהחלה את דרכה עם חיקויים זולים לרשת S.WEAR (היינס), נהפכה למכתיבת אופנה עבור הדור הצעיר. רשת טופ טן נמצאת כיום כמעט בכל קניון.

קסטרו נהגה עד כה בשמרנות רבה בשוק המקומי ונמנעה מרכישות גדולות. זאת בניגוד למתחרה שלה פוקס שמנהל הראל ויזל, שהתרחבה בשנים האחרונות באמצעות רכישת רשתות ומותגים מתחרים. השווי של קסטרו, המפעילה 156 חנויות של המותג ועוד 8 חנויות של מותג הקוסמטיקה הצרפתי איב רושה, הינו 480 מיליון שקל ויש לה הון עצמי של 355 מיליון שקל.

משקפי ראייה של קרולינה למקה (צילום: אייל נבו)

משקפי ראייה של קרולינה למקה (צילום: אייל נבו)

כמו רשתות אופנה אחרות, גם קסטרו מתקשה להתמודד עם דמי השכירות הגבוהים בקניונים, עודף שטחי המסחר והמתחרות מחו"ל שגררו את המחירים בענף למטה וגרמו ולשחיקה ברווחיות הרשתות. בשנה האחרונה ירדה מניית קסטרו ב-10%, ומהשיא שלה בשנת 2015 היא ירדה ב-23%. היקף המכירות שלה גבוה יותר משל הודיס ועמד על 917 מיליון שקל ב-2015.

קסטרו סיימה את הרבעון הראשון של השנה בהפסד קטן של כ-2 מיליון שקל. זאת לעומת הפסד נקי של 17 מיליון שקל לגולף והפסד נקי של 20 מיליון שקל לפוקס. ברבעון המקביל ב-2015 רשמה קסטרו רווח נקי של 5 מיליון שקל. קסטרו הצליחה להגדיל את הכנסותיה ברבעון הראשון ב-3%, ל-224 מיליון שקל, ורשמה רווח תפעולי של 2.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 170 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

בהשוואה לגולף ופוקס, שפועלות גם בתחום מוצרי הבית, קסטרו ממוקדת כולה בתחום האופנה. העסקה הנוכחית תכניס את קסטרו לשני תחומים שבהם היא עדיין לא פעילה – משקפיים ואקססוריז. בעבר ניסתה קסטרו להיכנס לתחומים אלו עם רשת DIVA שנסגרה ב-2011.

אם העסקה תתבצע, תמכור רפאלי מחצית ממניותיה (צילום: אייל נבו)

אם העסקה תתבצע, תמכור רפאלי מחצית ממניותיה (צילום: אייל נבו)

זאת אינה הפעם הראשונה שקסטרו לוטשת עיניים להודיס. בתחילת 2013 נוהלו מגעים מתקדמים בין הצדדים – אז קסטרו היתה אמורה לרכוש 50.01% בקבוצת קרולינה למקה תמורת כ-100 מיליון שקל. כיום היא כבר תצטרך לשלם סכום כפול.

יוסי גביזון אמר בנושא בראיון שנתן ל-TheMarker ביולי 2014: "גבי הוריד פתאום בכמה מיליונים את הסכום שהסכמנו עליו, אז אמרתי לו לא. אבל מאז המשא ומתן עם קסטרו השווי שלנו קפץ משמעותית, כך שאני שמח. אני וגבי בקשר טוב עד היום. החלטתי שאני רוצה להיות שותף שלו כשפגשתי את הבן שלו רון ומאוד התרשמתי ממנו. העסקה לא נגמרה אבל החיבור עדיין קיים, ואני מאמין שיום אחד עוד נעשה משהו ביחד".

אחרונה התרחבה קבוצת הודיס לחו"ל כשפתחה 4 חנויות של קרולינה למקה בלונדון ובברצלונה. כחלק מהעסקה המתגבשת מתוכננת גם פתיחה של כ-300 חנויות נוספות של קרולינה למקה בחו"ל.

לאורך השנים ספגו המותגים ביקורת, בעיקר מהמתחרים – בין היתר נטען כי השם קרולינה למקה ברלין מטעה את הצרכנים, שכן המשקפיים לא מיוצרים בברלין אלא בסין, וכי הודיס וקרולינה למקה מעתיקות דגמים של S.WEAR ורשתות נוספות.

מקסטרו נמסר: "איננו מגיבים לשמועות". מקבוצת הודיס נמסר: "איננו מגיבים".

 

השאירו תגובה