המותג של ביונסה וטופשופ מואשם בניצול עובדים

עובדת במפעל בסרי לנקה המייצר את "אייבי פארק", קולקציית בגדי הספורט של ביונסה לטופשופ, סיפרה לצהובונים הבריטיים כי תנאי ההעסקה במקום גובלים בעבדות מודרנית עם שעות ארוכות, שכר שערורייתי ומגורים צפופים. אז איך כל זה מסתדר עם האג'נדה הלוחמנית שקווין בי כל כך מקפידה עליה? בדוברות המותג מיהרו למסור כי: "אייבי פארק פועלת לפי קוד נוקשה של סחר מוסרי"

מאת  | ‏ 16 מאי 2016
ביונסה בקמפיין ל"אייבי פארק". והדאגה לזולת מה איתה? (צילום: אייבי פארק)

ביונסה בקמפיין ל"אייבי פארק". והדאגה לזולת מה איתה? (צילום: אייבי פארק)

אין ויכוח על העובדה שביונסה היא קונצנזוס. קווין בי, מלכת הפופ הבלתי מעורערת של העשור והאישה שכולנו רוצות להיות כמותה, היא מכתיבת מגמות מובהקת – בין אם בעולם המוזיקה, האופנה או המסרים החברתיים, שלאחרונה הפכו למרכיב משמעותי במיוחד במכונת הפופ המשומנת שלה.

בהתאם למעמד הרם הזה ולצד מיליוני המעריצים, צמחו גם לא מעט מבקרים שנחושים למצוא סדקים בבסיס האג'נדות שביונסה מקדמת. הם היו שם כשהיא נשאה את דגל הפמיניזם המודרני עם אלבומה הקודם, הם כאן כשהיא נושאת את דגל מאבק השחורים והמדוכאים עם אלבומה הנוכחי, ואת הטענות שלהם לגבי ניצול ציני של מטרות שהיא לא באמת נאמנה להן הם ישמחו לחזק באמצעות הפרסומים החדשים על ניצול עובדים במפעלי "Ivy Park".

ביונסה עם סיר פיליפ גרין, מנכ"ל טופשופ (צילום: גטי אימג'ס)

ביונסה עם סיר פיליפ גרין, מנכ"ל טופשופ (צילום: גטי אימג'ס)

על פי מקורות של עיתוני הסאן והטלגרף הבריטיים, מותג בגדי הספורט שהשיקה ביונסה באפריל האחרון בשיתוף עם רשת טופשופ, הנושא גם את שם בתה הקטנה, מפעיל סדנאות יזע בסרי לנקה המעסיקות עובדים, ובעיקר עובדות מקומיות, בתנאים מחפירים. הטענות מגובות בראיון עם אחת העובדות במפעל, שמספרת על שכר של פחות משבעה דולרים ליום עבודה של תשע שעות וכן מגורים צפופים בסמוך למפעל, עליהם היא נדרשת גם לשלם כמובן.

"כל מה שאנחנו עושות זה ישנות ועובדות, ישנות ועובדות", היא מצוטטת. "אלה תנאים של עבדות", גורס ג'אקוב סוביק העומד בראש הארגון הבינלאומי נגד עבדות. "זה מתבטא בתנאי השכר והעבודה, ובהגבלת התנועה של הנשים העובדות". אין ספק שמדובר במכה תדמיתית חזקה למי שכעת מכונה בחלק מהאתרים "זאת שכביכול מגדירה את עצמה פמינסטית".

כנראה שלא באמת מודעת למה שקורה במפעלים בסרי לנקה (צילום: אייבי פארק)

כנראה שלא באמת מודעת למה שקורה במפעלים בסרי לנקה (צילום: אייבי פארק)

אתרים אחרים מציינים שניתן להניח כי הכוכבת, שנמצאת כעת בסיבוב הופעות עולמי עם אלבומה הסופר מדובר Lemonade, לא לגמרי מעורה בלוגיסטיקה של ייצור הקולקציות, אבל קשה להאמין שזה יפטור אותה מאשמה בעיני כל מי שאכפת לו מזכויות אדם. בתגובה ששחרה דוברות המותג נאמר כי "אייבי פארק פועלת לפי קוד נוקשה של סחר מוסרי. אנו גאים במאמצינו שכוללים בדיקות קפדניות, וצוותינו ברחבי העולם עובדים בצמוד לספקים ומפעלים כדי להבטיח התאמה מלאה לדרישות".

האם מדובר בסקנדל שולי שיאבד בין הכותרות על "בקי עם השיער הטוב", או במכה תדמיתית רצינית שעלולה לסדוק את הפאסון הכי מתוקתק בעולם הפופ? נצטרך לחכות ולראות. כך או כך, יש לקוות שעובדות המפעל בסרי לנקה יזכו למציאות הוגנת יותר בזמן שהעולם המערבי ימהר למכון הכושר בבגדי הספורט של Ivy Park.

"כל מה שאנחנו עושות זה לישון ולעבוד" מספרת אחת העובדות (צילום: אייבי פארק)

"כל מה שאנחנו עושות זה לישון ולעבוד" מספרת אחת העובדות (צילום: אייבי פארק)

איפה שביונסה נמצאת - השמועות משתוללות (צילום: אייבי פארק)

איפה שביונסה נמצאת – השמועות משתוללות (צילום: אייבי פארק)

השאירו תגובה