יחי ההבדל: למה גברים מכפתרים בצד ימין ונשים בצד שמאל?

אם אי פעם יצא לכם ללבוש חולצה מכופתרת של המין השני, וודאי שמתם לב שהכיוון אותו התכוונתם לכפתר הוא הפוך. אז מה הוביל לשינוי הקטן אבל כל כך משמעותי הזה? חלק מההיסטוריונים מאשימים את נפוליאון, אחרים את המפעלים התעשייתיים, ובינתיים אנחנו ממשיכים להסתבך בכיפתור. מזל שתקופת הנזילות המגדרית של ימינו גורמת לתעשייה לבחור צד ולקבע את מה שההיסטוריה לא הצליחה עד כה

מאת  | ‏ 14 מאי 2016
גברים מימין, נשים משמאל. תאוריית הכפתורים הגדולה (צילום: טומי טון)

גברים מימין, נשים משמאל. תאוריית הכפתורים הגדולה (צילום: טומי טון)

מי שיצא לה ללבוש את החולצה המכופתרת של בן הזוג אולי שמה לב שפתאום הרבה יותר נוח לה לכפתר. הסיבה לכך, ומדהים שרוב בני האדם לא שמים לב לעובדה הכל כך נפוצה הזו, היא שאת חולצות הנשים וחולצות הגברים לא מכפתרים באותו הכיוון. בעוד שבחולצות הגברים הכפתורים תפורים בצד ימין, בחולצות הנשים הם תפורים דווקא בצד שמאל. איש לא באמת יודע למה זה ככה, וכיצד התקבע המנהג הזה, שמתועד כבר משנת 1850, אבל יש לא מעט השערות מרתקות בנושא.

אחת ההשערות לשוני קשורה בהנקה. מאחר שמרבית הנשים ימניות, ומרבית הנשים משתמשות ביד שמאל על מנת לאחוז את התינוק, הכפתורים בצד שמאל אמורים, לפי התאוריה הזו, להקל על האם לפתוח את החולצה ביד הפנויה. השערה נוספת וספורטיבית יותר, קשורה ברכיבה על סוסים. הנשים נהגו לרכב בישיבה צדית לכיוון ימין, (ולא, חס ושלום, לפשק רגליים). הרוח שנכנסה לחולצה, כך נטען, הציקה פחות כשהכיפתור היה שמאלי.

גברים. הפוכים כמו תמיד (צילום: J.CREW)

גברים. הפוכים כמו תמיד (צילום: J.CREW)

השערה שלישית, שכבר נשמעת יותר הגיונית, משתמשת בהיסטוריה של המעמד העליון ומסבירה כי הכפתורים של האדונית נועדו לכיפתור על ידי משרתות ומלבישות. זו אולי התאוריה הכי פופולרית ומוכרת, אבל גם לה יש כמה מערערים. אחד מהם, בלוג של היסטוריית האופנה, טוען שהרי גם לגברים היו משרתים שהלבישו אותם במאה ה-17, ושחולצות הכפתורים הנשיות הופיעו רק כמאה שנה אחרי אותה התקופה. עוד שאלה שמעלה הבלוג היא – מדוע שהעשירים יעשו מחווה כזו על מנת להקל על חיי המשרתים? גם זה לא מתאים לתקופה. הפתרון לתהיות הללו גורס כי הסיבה שהחולצות נוצרו כך היא למעשה גניבה אופנתית היסטורית. ההמונים רצו להיות כמו העשירים, ולכן התקבעה ההסבה של כפתורי הנשים.

הנקה? רכיבה על סוסים? כל הסיבות כשרות (צילום: brooke testoni)

הנקה? רכיבה על סוסים? כל הסיבות כשרות (צילום: brooke testoni)

סיבה אחרת ומסעירה היא שחולצות הגברים זכו לשדרת כפתורים ימנית מאחר ונשאו נשקים בימין והשתמשו ביד שמאל לפתיחת וסגירת החולצה. נשים לא נשאו נשק, ולא הזדקקו לשינוי כזה. ויש הטוענים שנפוליאון הוא זה שבכלל אשם בהכל, כיוון שנשים צרפתיות נהגו לחקות בלגלוג אותו ואת האופן בו תחב את היד לחולצתו, מה שפגע בו והרגיז אותו עד כדי כך שהורה שחולצות הנשים לא יאפשרו להן עוד לעשות זאת. מדובר אמנם בתיאוריה קלושה, אבל נחמדה במיוחד. עוד אפשרות סבירה לפיצול המכופתר הזה מאותה התקופה היא שהמפעלים שייצרו את הבגדים הקלו על עצמם כדי להבדיל בין בגדי הנשים לבגדי הגברים שייצרו.

כיום ההטיה המגדרית נמשכת בדיוק כפי שמכתיבה ההיסטוריה, על אף שאיש לא בטוח בדיוק למה זה טוב, אבל עוד ועוד לייבלים יוצאים בחולצות יוניסקס, ואלה תמיד יכופתרו בסגנון גברי, כששורת הכפתורים מימין. האם זה בכלל משנה כיום כשאנחנו מתלבשים במהירות כדי לא לאחר לעבודה? כנראה שלא.

מה איכפת לנו איפה הכפתורים, העיקר שיהיו הרבה מהם (צילום: madewellׂ)

מה איכפת לנו איפה הכפתורים, העיקר שיהיו הרבה מהם (צילום: madewellׂ)

אז למי יותר נוח? (צילום: גטי אימג'ס)

אז למי יותר נוח? (צילום: גטי אימג'ס)

אי פעם דמיינתם שיהיו כל כך הרבה תיאוריות על פריט לבוש אחד? (צילום: מנגו)

אי פעם דמיינתם שיהיו כל כך הרבה תיאוריות על פריט לבוש אחד? (צילום: מנגו)

השאירו תגובה

 

  • בגילי "המופלג." גיליתי היום את העובדה הזו. חשבתי שבעלי עובד עלי והלכתי לבדוק בארון הבגדים… והוא צדק!! אני עדיין בשוק שמעולם לא שמעתי על כך… והכל נולד מהעניין שיש לו סווצ'ר חדש והוא חושב שזה של נשים בגלל הצד של הרוכסן…

    מאת: אריאלה |‏ 9 בינואר 2021 | 08:57
  • לגברים אמנם גם היו משרתים, אך כדי להפגין גבריות(אני עושה לבד ) החולצות נתפרו כדי להראות שנוח ללבושן לבן.

    מאת: אורח |‏ 15 במאי 2016 | 13:33
  • ידעתי את הנושא מזמן וכל פעם שנכנסתי לחברת הלבשה שאלתי את המוכרים אם הם יודעים מה ההבדל בין חולצות נשים לגברים הם לא ידעו ואני הסברתי להם. הם היו מופתעים

    מאת: אורח |‏ 15 במאי 2016 | 08:06