מחאת הדוגמניות: "התרגלנו לתת-משקל"

על רקע הדיבור המתגבר סביב קרין גורן, גם בתעשיית האופנה הסוגדת לרזון יש רוחות של שינוי: קמפיין גוצ'י הנחשק צונזר כי הדוגמניות שלו היו רזות מדי; מלאכית ויקטוריה'ס סיקרט התפטרה כי דחפו אותה בכוח לרדת במשקל, וגם פרזנטוריות נוספות החליטו לצאת נגד הסוכנויות שמעודדות אותן להפסיק לאכול. האם אנחנו עדים לעידן חדש בעולם האופנה? הלוואי

מאת  | ‏ 14 אפריל 2016
הקמפיין של בית האופנה גוצ'י שנאסר בגלל רזון מוגזם (צילום: מתוך האתר)

הקמפיין של בית האופנה גוצ'י שנאסר בגלל רזון מוגזם (צילום: מתוך האתר)

הפיגורה הנשית נמצאת תמיד במרכז העניינים, כשכולם מסכימים שמדובר באחד הדברים היפים שיש לטבע להציע. באותו הזמן נראה שלרוב האנשים יש, לצד ההסכמה הזו, ראייה מאוד מסויימת, צרה מכל הבחינות, של איך אותה פיגורה אמורה להיראות. לאחר שהתברר שיש אנשים שכואב להם ברשתית כשהם רואים נשים מלאות כמו קרין גורן בפריים טיים, קמה גורן וביקשה שיצאו לה מהצלחת, ויפה שעה אחת קודם. הצעד המעצים הזה יצר לה עדת מעריצים, אך אותה התנהלות אמיצה וחזקה היא למעשה חלק מטרנד עולמי משמח שמתרחש עכשיו בהוליווד ובעולם האופנה כולו.

ממש השבוע החליטו בבריטניה לאסור את הפצתו של קמפיין חדש של בית האופנה הנחשב, גוצ׳י, כיוון שהוא מציג דוגמניות אקסטרה-דקיקות, בסגנון הירואין שיק של שנות התשעים. הקמפיין נאסר על יד הסוכנות הבריטית לסטנדרטים בפרסום, שהצהירה כי הדוגמניות מציגות ׳רזון לא בריא', וכי הפוזות שבהן צולמו מאריכות את הטורסו שלהן ומקצינות את המותניים באופן שנותן להן מראה זערורי באופן מוגזם. ההכרה הזו, שיש לדימויים כאלה משמעות והשפעה אמתית בשטח, ונקיטת האחריות מצד המדינה, מעוררת תקווה. גם צרפת, ספרד ואיטליה לקחו אחריות על הצעירות שצורכות את דימויי הגוף מהמדיה, וגם על הדוגמניות עצמן, ויצרו חוקים שאוסרים על הצעדת דוגמניות רזות מדי על המסלול, אפילו בישראל ישנו כבר ארבע שנים חוק דומה.

ארין התרטון. עזבה את ויקטוריה'ס סיקרט בגלל הדרישות המוגזמות שלהם לדיאטה (צילום: גטי אימג'ס)

ארין התרטון. עזבה את ויקטוריה'ס סיקרט בגלל הדרישות המוגזמות שלהם לדיאטה (צילום: גטי אימג'ס)

הרוח החדשה הזו, שלא תמיד מתיישבת עם המציאות ועם דרישות המעצבים, עורכי המגזינים ובתי האופנה, נתנה כנראה כח לדוגמניות, שמתחילות לספר סיפורים שבעבר לא היו נוטות לחשוף כל כך בקלות. עוד ועוד דוגמניות ושחקניות מתוודות ומגלות כי גורמים שונים ביקשו מהן להצר היקפים, עובדה שהיתה בעבר נורמלית עד כאב, והיום נחשבת כמעט להתעללות. דוגמנית העבר של ויקטורי׳ס סיקרט, ארין התרטון, חשפה כי בית האופנה דרש ממנה להשיל משקל, זאת למרות שהתאמנה פעמיים ביום ואכלה בהתאם לדיאטה. ״בשתי התצוגות האחרונות שעשיתי איתם ביקשו שארזה,״ היא מספרת, ״הייתי מדוכאת כי עבדתי קשה על הגוף, והרגשתי שנאה אליו״, התחושה הקשה הזאת גרמה לה לעזוב את הג׳וב הנחשק.

הדוגמניות נגד הרעב

במקרה קשה אחר הדוגמנית זוזאנה בוכוולד סיפרה על אירוע דומה ועצוב. ״הסוכנות שלי ביקשה שאפסיק להתאמן ואפסיק לאכול,״ חלקה במאמר כנה בנושא. ״המתח והלחץ גברו, והפכו להפרעת אכילה. אנורקסיה. נלחמתי בה כארבע שנים. פסק לי המחזור, איבדתי שיניים, העור שלי היה אפור ויבש והשיער נשר. זה היה נורא. התעשייה רוצה שנהיה קולבים שניתן להחליף ביניהם, והמתכון להצלחה הוא להיות מידה שלושים עד שלושים ושתיים. דוגמניות צעירות ילמדו את זה בדרך הקשה״.

הדוגמנית זוזאנה בוכוולד. יצאה נגד התעשייה וטענמה כי היא  רוצה שנהיה קולבים (צילום: מתוך האתר)

הדוגמנית זוזאנה בוכוולד. יצאה נגד התעשייה וטענמה כי היא רוצה שנהיה קולבים (צילום: מתוך האתר)

עוד דוגמנית דקיקה שהתבקשה לרזות היא צ׳רלי הווארד הבריטית, מידה 34, שלאחר שסוכנות הדוגמנות שלה זרקה אותה, החליטה לפתוח הכל, וסיפרה בסרטון רשת וירלי ובפוסט פייסבוק ששותף באלפים, על כל מה שקרה. ״אני אומרת פאק יו גדול לסוכנות לשעבר שלי שאמרה לי שאני מלאה מדי בשביל לעבוד בתעשיית האופנה. אני לא אתן לכם יותר להכתיב עבורי מה לא בסדר במראה שלי ומה אני צריכה לשנות כדי להיות ׳יפה׳, אני מסרבת להיכנס לדיכאון מזה שלא התאמתי לדרישות שלכם, לסטנדרט היופי הבלתי מושג שלכם. ככל שתקטינו ותצמצמו אותנו, כך יותר מעצבים ידרשו לייצר בגדים במידות שלנו ויותר ילדות יחלו. אני מסרבת לייצג את התופעה הזאת״.

לרוב הדוגמניות הצעירות אין את העוצמות, המעמד והגב הכלכלי על מנת להתמודד עם הדרישות המחמירות והולכות הללו, והן נכנעות להן ולעתים קורסות מולן. ונראה שגם בני המשפחה שלהן עומדים מול התופעה חסרי אונים. לאחרונה התראיין הטניסאי הרוסי הנודע יבגני קפלניקוב, שבתו בת ה-17, אליסיה, היא דוגמנית מצליחה המתגוררת בפריז, וסיפר שבעקבות דרישות התעשייה הפכה בתו לאנורקסית, ושמאות אלפי עוקביה באינסטגרם מעודדים אותה לרדת עוד ועוד במשקל. כעת שוקלת הצעירה 45 ק״ג, היא לא מקשיבה עוד לאביה, ואומרת, לדבריו, שאם תחלים ותעלה במשקל, לא תשיג עוד עבודה כדוגמנית.

הדוגמנית צ'ארלי האוורד. " אני מסרבת להיכנס לדיכאון כי לא התאמתי במשקל" (צילום: אינסטגרם charlihoward)

הדוגמנית צ'ארלי האוורד. " אני מסרבת להיכנס לדיכאון כי לא התאמתי במשקל" (צילום: אינסטגרם charlihoward)

"התרגלנו לראות תת משקל"

כמו במקרה של קרין גורן, יש השפעה אמיתית ומזככת לנשים בעמדות כח שמעזות לפתוח את הפה, גם כדי לאכול וגם כדי לדבר על זה. אימפריית הלייפסטייל והדוגמנית כריסי טיגן חשפה לאחרונה שבתחילת הדרך לא מעט אנשים הציעו לה לצמצם את נוכחותה, והשיא היה בקמפיין של חברת ׳פוראבר 21׳ ששלחו אותה הביתה בבושת פנים מסט הצילומים. ״כשהגעתי לסט הם צילמו אותי ושלחו את התמונה לסוכנות שלי. מהסוכנות התקשרו אלי ואמרו שאלך הביתה כי אומרים שאני שמנה מדי. אני שונאת אותכם, פוראבר 21, אתם הכי איומים שיש,״ סגרה טיגן חשבון והחזירה לחברה בשיימינג פומבי.

גם לכוכבות איי ליסט של הוליווד יש מה להגיד בנושא, אפילו המאמי הלאומית של אמריקה, ג׳ניפר לורנס, לא מפחדת לפתוח את הפה. ״הייתי רוצה שיהיה גוף נורמלי מסוג חדש״' אמרה לורנס בראיון להארפר׳ס בזאר. ״כולם אומרים לי שהם שמחים לראות מישהי עם גוף רגיל סוף סוף, אבל הגוף שלי לא רגיל. אני עושה כל יום פילאטיס. אני אוכלת, אבל מתעמלת הרבה יותר מהממוצע. התרגלנו לראות רק תת-משקל, וכשמגיע אדם נורמלי, אנשים מיד אומרים: אוי, היא עגלגלה. זה מטורף בעיני״. האם אנחנו עדים לפני עידן חדש בתחום הסטטוס לרזון? האם באמת דוגמניות יקבלו עבודות גם אם הן לא שוקלות 45 קילוגרמים. לא בטוח שזה יקרה מהיום להיום, אבל כן ישנה תחושה בחודש האחרון כי דברים יכולים להשתנות.

אליסיה קפלניקוב. הרשתות החברתיות מעודדות אותה בתהליך האנורקסיה שלה (צילום: אינסטגרם)

אליסיה קפלניקוב. הרשתות החברתיות מעודדות אותה בתהליך האנורקסיה שלה (צילום: אינסטגרם)

המאמי הלאומית פותחת פה וזה לא מובן מאליו (צילום: גטי אימג'ס)

המאמי הלאומית פותחת פה וזה לא מובן מאליו (צילום: גטי אימג'ס)

 

השאירו תגובה

 

  • כך מעודדים נערות לאנורקסיה, מה כל כך יפה בבחורות שדופות ונראות כמו שלדים שיצאו מהארון, זה בכלל לא יפה עדיף אישה או נערה מעט מלאה זה גם יפה וגם בריא.

    מאת: רינת |‏ 15 באפריל 2016 | 11:22