רוצה לזכות באוסקר? תלבשי ארמני

למרות כי האוסקר מתקיים כבר 88 שנים, רק בשנות התשעים התמלא השטיח האדום בכוכבות שלובשות שמלות שעוצבו במיוחד עבורן על ידי המעצבים הגדולים. האחראי למהפכה היה ג'ורג'יו ארמני, שהלביש, על פי הסטטיסטיקה, הכי הרבה זוכות אוסקר בהיסטוריה. אז מה גורם לשחקניות האיכותיות להימשך דווקא לעיצובים שלו?

מאת  | ‏ 28 פברואר 2016
קייט בלנשט בשמלת ארמני, אוסקר 2014. הזוכה הגדולה (צילום: גטי אימג'ס)

קייט בלנשט בשמלת ארמני, אוסקר 2014. הזוכה הגדולה (צילום: גטי אימג'ס)

יום לפני שהאבא של כל השטיחים האדומים נפרש ומתגלגל מחוץ לתיאטרון דולבי שבלוס אנג׳לס, והמתמודדות משתחלות לבגדי המעצבים שבחרו בקפידה, אולי כדאי להם לשקול שוב את הבגד הנבחר. לא בגלל הצבע או הגזרה, אלא בגלל המעצב. מנתונים סטטיסטיים מתברר, במקרה או שלא במקרה, כי המעצב שנלבש על ידי הכמות הגדולה ביותר של זוכות האוסקר הוא ג׳ורג׳יו ארמני, מה שהופך אותו לסוג של קמע מזל אלגנטי להפליא.

מעצב העל האיטלקי נחשב לאב הרוחני של אופנת השטיח האדום כפי שאנו מכירים אותה כיום. ״אם את לובשת ארמני, זה סימן שהצלחת״ אומרת הסטייליסטית אלי לוין לניו יורק פוסט. ״ארמני זה קלאסי, נטול זמן. אף אחת לא יכולה להיראות רע בארמני״. הקביעה הזאת נכונה גם מבחינה היסטורית, כך מבהירה חוקרת האופנה והאוצרת קלייר סוארו מאוניברסיטת דרקסל. ״לפני ארמני, השטיח האדום היה כמו המערב הפרוע. דמי מור לבשה שורטס, שר הגיעה עם כובעים ענקיים. ארמני היה הראשון שבא לסלבס והציע להלביש אותן".

האיש והאגדה (צילום: גטי אימג'ס)

האיש והאגדה (צילום: גטי אימג'ס)

טקס האוסקר הראשון, בשנת 1929, היה אינטימי וצנוע, אך ככל שהוליווד גדלה והתחזקה, האולפנים הבינו שיש פה הזדמנות פז לקידום הכוכבים. ״מסוף שנות השלושים ועד שלהי שנות החמישים, הכוכבות לבשו בעיקר בגדים ממחלקת התלבושות של האולפנים״ מספרת סוארו. ״אליזבת טיילור ואודרי הפבורן יצרו מספיק עניין תקשורתי בשביל להצדיק שטיח אדום בשנת 1961. בסוף שנות השישים קרסו האולפנים הגדולים, ולכוכבות כבר לא היו מלבישים צמודים לשירותן. הכוכבות היו אבודות לגמרי. ארמני ראה הזדמנות, וקפץ עליה״.

לארמני היה קשר הדוק עם עולם הקולנוע. לאחר שהלביש את הכוכבים בסרט האיקוני "אמריקן ג׳יגולו", פתח חנות ברודיאו דרייב שבבוורלי הילס, והחל להציע לכוכבות לעבור וללוות ממנו בגדים לאירועים. המטרות הגדולות שלו היו כוכבות התקופה מישל פייפר וג׳ודי פוסטר. לאחר שבאוסקר 1989 לבשה פוסטר אאוטפיט איום שקנתה לבד בחנות, בשנת 1990 ארמני הלביש אותה בעצמו, והתמונות מדברות בעד עצמן. גם פייפר, שתחילה הגיבה להצעתו בתקשורת בהצהרה: ״אני יודעת להלביש את עצמי, מי זה בכלל ג׳ורג׳יו ארמני?״ שינתה את דעתה די מהר. עוד לקוחה קבועה ומשפיעה הייתה ג׳וליה רוברטס, שהחלה ללבוש את בגדיו המינימליסטיים והמדויקים לכל האירועים החשובים, וכן דיאן קיטון, שקיבעה באמצעותו את לוק החליפות שהיום כל כך מזוהה עם שניהם, ולמעשה קיבלה בחליפה שלו את האוסקר של 1987, והייתה הראשונה ללבוש את בגדיו לטקס, עוד לפני הנהירה הגדולה.

דיאן קיטון, הראשונה שזכתה באאוטפיט של ארמני

דיאן קיטון, הראשונה שזכתה באאוטפיט של ארמני

באוסקר של שנת 1990 הלביש ארמני חמש שחקניות: פוסטר, פייפר, ג׳סיקה לאנג, ג׳סיקה טנדי (שזכתה בפרס) וג'וליה רוברטס, שלבשה שמלה ללא חזייה שהסעירה את האומה האמריקאית. ״הנשים האלה נראו חזקות״ אומרת סוארו. ״הן היוו ניגוד לחצאיות והשמלות הנפוחות של התקופה, והיה להן גלאם מאופק. זה בדיוק היה המעבר בין שנות השמונים השופעות לבין המינימליזם של שנות התשעים. למחרת כבר קראו לטקס ׳פרסי הארמני׳, והריצו תמונות של מישל פייפר בארמני, מול קים בייסינגר בשמלה נפוחה ומוגזמת״.

שנתיים אחר כך כבר היו שני כוכבים נוספים על המסלול, ולנטינו ו-ורסאצ׳ה, אבל נשים בארמני ממשיכות לקטוף פסלונים רבים, ביניהן קייט בלנשט, שלבשה ארמני פריבה בשנת 2014, כשקיבלה את האוסקר על "יסמין הכחולה". האאוטפיט היה גם היקר אי פעם באוסקר, כששווי השמלה היה 100 אלף דולר, ושווי התכשיטים 8 מיליון דולר. פייבוריטית השנה, ברי לארסון, לובשת הרבה ארמני, ויש הימורים שכך יהיה גם באוסקר. ״ארמני היה מאוד סלקטיבי לגבי הכוכבות שלובשות אותו״ מספרת סוארו. ״היה שלב בו היה עצבני כשגילה שכוכבות מודדות שמלות מבתי אופנה שונים ואמר שהוא לא הולך לאודישנים. עד היום, כשרואים מישהי בארמני זה אומר שהוא בחר בה באופן אישי, ושיש בה משהו מיוחד״.

ג'ודי פוסטר, הראשונה שזכתה באוסקר עם אאוטפיט של ארמני (צילום: AP)

ג'ודי פוסטר, הראשונה שזכתה באוסקר עם אאוטפיט של ארמני (צילום: AP)

אמה תומפסון, עוד זוכה גדולה בארמני. 1993 (צילום: AP)

אמה תומפסון, עוד זוכה גדולה בארמני. 1993 (צילום: AP)

ג'סיקה טנדי. עוד זוכה מאושרת בארמני, 1990

ג'סיקה טנדי. עוד זוכה מאושרת בארמני, 1990

ג'וליה רוברטס באוסקר 1990. לא זכתה, אבל עשתה גלים

ג'וליה רוברטס לובשת ארמני באוסקר 1990. לא זכתה, אבל עשתה גלים

מישל פייפר בארמני 1990. לקח זמן עד שנתנה לו להלביש אותה

מישל פייפר בארמני, אוסקר 1990. לקח זמן עד שנתנה לו להלביש אותה

לא זכתה, אבל הייתה מועמדת. ג'סיקן צ'סטיין בארמני, 2013 (צילום: גטי אימג'ס)

לא זכתה, אבל הייתה מועמדת. ג'סיקן צ'סטיין בארמני, 2013 (צילום: גטי אימג'ס)

נעמי ווטס בארמני שנה שעברה. כוכבת הסרט הזוכה, בירדמן (צילום: גטי אימג'ס)

נעמי ווטס בארמני שנה שעברה. כוכבת הסרט הזוכה, בירדמן (צילום: גטי אימג'ס)

קטנה קטנה, אבל לובשת ארמני.  המועמדת לאוסקר, קוונז'אני וואליס ב-2013 (צילום: גטי אימג'ס)

קטנה קטנה, אבל לובשת ארמני. המועמדת לאוסקר, קוונז'אני וואליס ב-2013 (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה