מכת הזיופים עולה שלב: לואי ויטון תובעים את עליבאבא

זה היה רק עניין של זמן עד שבית אופנה גדול כלואי ויטון ייצא להילחם בזיופים שנמכרים באתרי המכירות הסיניים. כעת זה קורה בבייג'ינג, בתביעה שהוגשה נגד ספקים מאתר טאובאו מקבוצת עליבאבא. האם זה מה שישים קץ לחיקויים?

מאת  | ‏ 12 ינואר 2016
מאבק בין מזרח למערב. לואי ויטון נגד עליבאבא (צילום: לואי ויטון)

מאבק בין מזרח למערב. לואי ויטון נגד עליבאבא (צילום: יורגן טלר ללואי ויטון)

בואו נודה בזה, כולנו הגענו בשלב כזה או אחר ללילה ארוך של בהייה מול אחד מאתרי המכירות של קבוצת עליבאבא, מתלבטים אם לרכוש או לא חיקוי של תיק המעצבים שתמיד חלמנו עליו. הפיתוי כמעט גדול מדי – המחיר זול, ההבטחה לאיכות מודגשת באותיות צבעוניות, והאצבע על העכבר מגיעה מהר נורא אל עמדת התשלום הסופית. אבל אז לבנו נכמר ברגשות אשם. המלאך שעל כתף ימין אומר שזה לא מוסרי, בעוד שהשטן הקטן שעל כתף שמאל לוחש שזה מגיע לבתי האופנה. המחירים שלהם שערורייתיים ולא ריאליסטיים. השבוע, אותה מלחמה אתית פנימית עברה אל כותלי בית משפט אמיתי, בתביעה שהגישה חברת לואי ויטון נגד קבוצת עליבאבא, שיכולה בסופו של דבר להוביל לפסק דין מונומנטלי בתעשיית האופנה.

על פי אתר The Fashion Law, התביעה, שהוגשה בבית משפט בבייג'ינג, מתייחסת למכירת הזיופים של לואי ויטון באתר טאובאו. האתר, הפועל באופן דומה לעלי אקספרס ואיביי, בו הסחורה נמכרת על ידי ספקים אינדיבידואליים, שייך לקבוצת עליבאבא והוא אחד מעשרת האתרים המובילים בעולם. על פי כתב התביעה, שלושה מוכרים שונים בפלטפורמת טאובאו הורשעו בעבר בזיוף פריטי לואי ויטון ביניהם תיקים, נעליים ומשקפי שמש, מה שהוביל לנזקים של המותג המקורי על סך 37,900 דולר.

כולנו רוצים לואי ויטון, אבל לא בכל מחיר (צילום: גטי אימג'ס)

כולנו רוצים לואי ויטון, אבל לא בכל מחיר (צילום: גטי אימג'ס)

נדמה כי היה זה עניין של זמן עד שבתי האופנה הגדולים יצאו להילחם בתופעה הגואה של האתרים הסיניים שצברו פופולריות עצומה בשנים האחרונות. אבל מה שמעניין במקרה הזה היא התביעה נגד המוכרים עצמם. מדובר בצורה משפטית חדשה מהשנים האחרונות, כאחד מהפתרונות היצירתיים שנאלצים בתי האופנה להגיע אליהם עקב כמויות הזיופים, והגישה המסחרית והבלתי אמצעית בין המזרח למערב.

רק לפני שלושה חודשים חברת אופנה פנתה ללשכת המסחר האמריקאית בבקשה להכניס את טאובאו לרשימה השחורה שלה בגלל אותה בעיה ממש – גניבת קניין רוחני ועבירות זיוף, למרות הבטחתה של קבוצת עליבאבא לרסן את מכת הזיופים של הספקים שלה. לפי איך שזה נראה כרגע, היא עוד לא מצליחה להשתלט על כך. אולי תביעה אימתנית כמו זו של לואי ויטון תעשה את העבודה. נעדכן בהמשך.

השאלה היא  האם מדובר במכה שאפשר לטפל בה באמת? (צילום: ברוס וובר ללואי ויטון)

השאלה היא האם מדובר במכה שאפשר לטפל בה באמת? (צילום: ברוס וובר ללואי ויטון)

אם התביעה תנצח יהיה מדובר בהישג משמעותי לשוק אופנת העילית (צילום: גטי אימג'ס)

אם התביעה תנצח יהיה מדובר בהישג משמעותי לשוק אופנת העילית (צילום: גטי אימג'ס)

האם החלום ללואי ויטון התרחק שוב מאיתנו? (צילום: יורגן טלר ללואי ויטון)

האם החלום ללואי ויטון שוב התרחק מאיתנו? (צילום: יורגן טלר ללואי ויטון)

השאירו תגובה