פרידה מאייקון אופנה: האיש שלא פחד להתלבש

שיער אדום, עגילי שנדליר, אוברול צמוד, עקבים גבוהים, חליפת ליצן, איפור קבוע – כל אלה היו בגדי העבודה של דיוויד בואי, אייקון האופנה ואחד האומנים הכי משפיעים בתרבות בת זמננו. שרונה בונד נפרדת מגיבור הסטייל שלה ומודה על ההשראה הגדולה

מאת  | ‏ 11 ינואר 2016
דיוויד בואי. חית במה בכל מובן המילה (צילום: גטי אימג'ס)

דיוויד בואי. חית במה בכל מובן המילה (צילום: גטי אימג'ס)

דיויד בואי מת. המשפט הזה נכתב היום בכל אתר ועיתון בעולם. הסיבה העיקרית לטירוף התקשורתי הזה היא מעבר לעובדה שהוא היה אומן מוערך, היא שהוא השפיע עלינו כל כך. זה בלתי נתפס איך בן אדם כל כך חי, מת. הרי רק לפני יומיים חגג יום הולדת 69, שחרר אלבום חדש ומבריק בשם Blackstar. מי ידע שדיוויד, שנתפס כדמות שמימית וכמעט לא מציאותית, היה חולה ב-18 חודשים האחרונים כאחד האדם. וגם אותו מחלת הסרטן הכריעה.

מלבד המוזיקה שלו שתמשיך לחיות אתנו לנצח, גם הצד האופנתי שלו ימשיך לתת לנו השראה לעד. הדמויות ששיחק רלוונטיות היום בדיוק כמו שהיו לפני 40 שנה – מייג'ור טום, זיגי סטארדאסט, והדוכס הרזה והלבן, אלאדין סיין ואפילו גובלין קינג מהסרט לביריניט. הגשתו הגאונית של בואי ככוכב רוק שהוא בעצם חייזר מכוכב אחר, רגישותו ויכולתו לקרוא את המפה רגע לפני כולם ולהגיש לאנשים (כמו שאמרה העורכת המיתולוגית דיאנה ורילנד) לא את מה שהם רוצים, אלא את מה שהם עוד לא ידעו שהם רוצים, הבדילה אותו לנצח מכולם, והפכה אותו למקור השראה בלתי נדלה.

השפעות יפניות ברורות של שנות השבעים (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

השפעות יפניות ברורות של שנות השבעים (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

אומנים רבים השתמשו בריבויי הדמויות של דיוויד כטריק לאריכות ימי הקריירה שלהם, והבולטות ביניהם הן מדונה וליידי גאגא. רק שאצל דיוויד היה נראה שזה לא טריק שיווקי, אלא פועל יוצא של אדם כל כך מוכשר שבתוכו מתחולל מעיין בלתי פוסק של יצירה, גאונות וחדשנות. המעיין הזה לא אפשר לו לדרוך במקום ולא נתן לו להיות רק דמות אחת. הוא לא רק כתב והלחין, אלא ממש יצר דמויות כשעולמות ההשראה שלו מחברים רוק בריטי עם תאטרון קבוקי יפאני, ויכולות פנטומימה שהעניקו עומק לדמויות מהן נכנס ויצא.

מדובר באיש המשפיע ביותר סגנונית שידעה התרבות בת זמננו, כשהסגנון האנדרוגיני שהיה חרות על דגלו ממשיך להשפיע דור אחרי דור. בואו לא נשכח שהוא היה הראשון שהעז, אבל באמת העז. כבר באלבום The Man who Sold the World הוא מצולם על עטיפתו בשיער ארוך (בנעוריו הקים עמותה להגנה על הגבר ארוך השיער) ובשמלה ארוכה ופרחונית נח ברכות על מיטת יום. בצילום מפורסם שלו הולך ברחובות לונדון בשנת 1971 עם אשתו דאז, אנג'י בואי, הם נראים כמי שהחליפו בתפקידים המגדריים – הוא בשיער ארוך ולבוש נשי, סוחב את עגלת התינוק שלהם ובה בנם זואי (כיום נקרא דאנקן), והיא בשיער קצר וחליפת מכנסיים.

לבש מה שחלם (צילום: גטי אימג'ס)

לבש מה שחלם (צילום: גטי אימג'ס)

האיפור שלו, עגילי השנדליר, השיער האדום ואחר כך הפלטינה, ואחר כך שני הצבעים יחד, הרזון, עצמות הלחיים, החיוך המעט עקום אבל כל כך שובה, החליפה הכחולה שלבש ב-Life on Mars, והחליפה הצהבהבה שלבש ב-Let's Dance, חליפת הליצן הלבנה מ-Ashes to Ashes ובגד הגוף הא-סימטרי של זיגי סטארדסט, כולם עומדים במבחן הזמן ועוד ימשיכו להשפיע על הדורות הבאים.

היה משהו מרגיע בעובדה שדיוויד בואי קיים בעולם, אפילו שבשנים האחרונות הוא קצת התחבא. הוציא אלבומים, אך סרב להופיע חרף הפצרות מעריציו הרבים. הוא היה ללא ספק נדיר ויחיד במינו. בשירו המרכזי "לאזארוס" באלבום החדש הוא שר "הבט למעלה, אני כאן בשמיים". היה שלום ותודה על הסטייל.

גיבור על שחי על הבמה (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

גיבור על שחי על הבמה (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

הדוכס בואי (צילום מסך)

הדוכס בואי (צילום מסך)

נלחם על השיער שלו (צילום: גטי אימג'ס)

נלחם על השיער שלו (צילום: גטי אימג'ס)

כל כך אהב את השיער באדום שהמשיך לצבוע אותו במשך שנים (צילום: טאמלבר דיוויד בואי)

כל כך אהב את השיער באדום שהמשיך לצבוע אותו במשך שנים (צילום: טאמלבר דיוויד בואי)

כמה שהבגד יותר צמוד, יותר טוב (צילום: גטי אימג'ס)

כמה שהבגד יותר צמוד, יותר טוב (צילום: גטי אימג'ס)

פינשים אחרונים של לק לפני שעולים לבמה (צילום: גטי אימג'ס)

פינשים אחרונים של לק לפני שעולים לבמה (צילום: גטי אימג'ס)

תקופת הרטיה הייתה לא קצרה ומאד משמעותית (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

תקופת הרטיה הייתה לא קצרה ומאד משמעותית (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

דמויות בלי סוף (צילום: גטי אימג'ס)

דמויות בלי סוף (צילום: גטי אימג'ס)

חיבב פסים (צילום: גטי אימג'ס)

חיבב פסים (צילום: גטי אימג'ס)

מאופר ומוכן לבמה (צילום: גטי אימג'ס)

מאופר ומוכן לבמה (צילום: גטי אימג'ס)

לפעמים גם לבש חליפות ולא רק שמלות (צילום: גטי אימג'ס)

לפעמים גם לבש חליפות ולא רק שמלות (צילום: גטי אימג'ס)

עם האישה לשעבר אנג'י. משחק תפקידים מובהק (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

עם האישה לשעבר אנג'י. משחק תפקידים מובהק (צילום: דיוויד בואי טאמבלר)

עם אנג'י ברכבת (צילום: גטי אימג'ס)

עם אנג'י ברכבת (צילום: גטי אימג'ס)

התמונה הכי מזוהה איתו ומלאת הסטייל

התמונה הכי מזוהה איתו ומלאת הסטייל

קארה, קטיפה, צהוב, בורדו (צילום: גטי אימג'ס)

קארה, קטיפה, צהוב, בורדו (צילום: גטי אימג'ס)

עם האישה אימאן. כששני אייקונים מתאחדים (צילום: גטי אימג'ס)

עם האישה אימאן. כששני אייקונים מתאחדים (צילום: גטי אימג'ס)

באירוע של המאט גאלה. לא, זו לא החתונה שלהם (צילם: גטי אימג'ס)

באירוע של המאט גאלה. לא, זו לא החתונה שלהם (צילם: גטי אימג'ס)

 מעיל עור אדום זה לא פריט שמתאים לכולם (צילום: גטי אימג'ס)

מעיל עור אדום זה לא פריט שמתאים לכולם (צילום: גטי אימג'ס)

שילובי צבעים מרהיבים (צילום: גטי אימג'ס)

שילובי צבעים מרהיבים (צילום: גטי אימג'ס)

השטיח האדום היה המגרש הביתי שלו (צילום: גטי אימג'ס)

השטיח האדום היה המגרש הביתי שלו (צילום: גטי אימג'ס)

עם הבן דאנקן בפסטיבל הסרטים בטרבייקה (צילום: גטי אימג'ס)

עם הבן דאנקן בפסטיבל הסרטים בטרבייקה (צילום: גטי אימג'ס)

בטקס פרסי האופנה, אחד האירועים הרשמיים האחרונים שהגיע אליהם (צילום: גטי אימג'ס)

בטקס פרסי האופנה, אחד האירועים הרשמיים האחרונים שהגיע אליהם (צילום: גטי אימג'ס)

התערוכה העוקבת אחר הבחירותה אופנתיות שלו. עכשיו חובה יותר מתמיד (צילום: גטי אימג'ס)

התערוכה העוקבת אחר הבחירותה אופנתיות שלו. עכשיו חובה יותר מתמיד (צילום: גטי אימג'ס)

תערוכה מסקרנת ומעניינת (צילום: גטי אימג'ס)

תערוכה מסקרנת ומעניינת (צילום: גטי אימג'ס)

השאירו תגובה